Hoe zie jij je uitvaart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:03

Die kende ik nog niet maar dat is wel wat voor mij. Onder een mooie rode beuk of zo <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:03

Ik wil gecremeerd worden , en dan boven mijn dorp uit gestrooid worden vanuit een luchtballon

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:04

Ik ben dood, nu hoef je niet meer te komen.

Waars sta ik mijn lichaam af aan de wetenschap.
Ik wil geen dienst

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:10

Mijn schoonvader zei alles geregeld te hebben.
Helaas had hij niks geregeld.
En voor ons als nabestaanden was dat niet prettig.
Je moet dan maar gokken hoe hij zijn uitvaart wilde.

Mijn gezin is verzekerd bij de Dela. Ik heb ook een wensenlijst/uitvaartlijst ingevuld online bij de Dela.
Maar ook op de laptop staat een document met mijn uitvaartwensen.

Ik wil begraven worden. Rouwkoets met friezen ervoor. Blauwe grafsteen met witte letters.
Mijn man wil zich laten cremeren en erna bitterballen en bier voor de gasten.

purny

Re: Hoe zie jij je uitvaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:12

En m'n uitvaart mag gedaan worden door stagiaires. Is het toch leerzaam voor ze en kunnen ze oefenen :+
Scheelt misschien toch nog een beetje in de kosten

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:38

racinggirl schreef:
balance schreef:
Tinkerloos schreef:
Het maakt mij niet uit wat er met me gebeurd na mijn dood.
Ik ben er toch niet bij.
Wat mijn nabestaanden besluiten is prima.
Begaven, cremeren, uitstrooien, maakt me niks uit.
Hoef ook geen dure kist of urn.
Kist van de ikea is prima. :j

Tegenwoordig kun je zelfs een kist huren en die wordt daarna weer hergebruikt.

Waar haal je dat vandaan??
Kisten worden nooit herbruikt :Y)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Crematiekist op deze manier mag het blijkbaar wel, uitgaande van de Wikipedia. In Vlaanderen mag het niet, vond ik op het internet. Als er een mogelijkheid tot huren bestaat, dan wil ik dat in elk geval. Zonde om zo'n kist op te stoken.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:47

sowieso een crematie waarbij de kist weg gaat, heb meerdere uitvaarten meegemaakt waarbij de kist zichtbaar bleef en dat gaf mij zo het gevoel dat je de overledene de rug toekeerde...
en als ik echt een oud en versleten dametje ben wanneer ik ben overleden dan graag wel dit nummer..
Killing dragons van k's choice

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:56

Ik heb alles geregeld omdat ik zo weinig mogelijk gedoe ervan wil maken. Geen dienst, geen dure cake, geen jankmuziek of kaarten e.d. Cremeren is goedkoper en makkelijker. Mijn wens zou zijn dat iedereen gewoon weer doorgaat met z'n leven. Gewoon zoals ik ben praktisch en op de centen :D

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:13

balance schreef:
racinggirl schreef:
Het maakt mij niet uit wat er met me gebeurd na mijn dood.
Ik ben er toch niet bij.
Wat mijn nabestaanden besluiten is prima.
Begaven, cremeren, uitstrooien, maakt me niks uit.
Hoef ook geen dure kist of urn.
Kist van de ikea is prima. :j

Tegenwoordig kun je zelfs een kist huren en die wordt daarna weer hergebruikt.

In Nederland wordt bij veel crematoria de kartonnen kisten geweigerd, en qua de huur weet ik zeker dat je duurder uit bent dan de goedkoopste kist ;)

Waar haal je dat vandaan??
Kisten worden nooit herbruikt :Y)[/quote]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Crematiekist op deze manier mag het blijkbaar wel, uitgaande van de Wikipedia. In Vlaanderen mag het niet, vond ik op het internet. Als er een mogelijkheid tot huren bestaat, dan wil ik dat in elk geval. Zonde om zo'n kist op te stoken.[/quote]

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:16

Ik heb nog niks geregeld, maar wil ik in elk geval bij mijn partner gezet worden. Begraven of gecremeerd maakt me weinig uit, de rest ook niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:21

Jammer dat het in Nederland niet echt kan, maar mij lijkt zo'n 'sky burial' wel wat. Alleen wel zorgen dat ik vooraf geen diclofenac gebruik, want daar schijnen gieren niet echt goed tegen te kunnen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:23

purny schreef:
3 dagen boven de grond staan en dan gecremeerd worden. In die drie dagen is het de eerste dag voor familie en de tweede dag voor kennissen en belangstellenden en de derde dag voor beiden.
Daarna gecremeerd worden en in een urn in de urnenmuur gezet worden zodat mensen die mij willen bezoeken weten waar ik sta ipv te turen naar een veldje. (Mijn opa is namelijk uitgestrooid en ik weet m'n god niet waar)
De goedkoopste kist, niet teveel poespas en dan bij de familie een kopje koffie
Van mij mogen de prijzen wel goedkoper, 5 euro voor een bakkie met een plakkie cake vind ik teveel

Excuseer, maar mag ik er nu van uitgaan dat in Nederland de 'familie en vrienden' een bijdrage betalen voor het eten achteraf? Wij zeggen hier een 'koffietafel' maar dat is toch echt volledig gratis en op uitnodiging hoor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:24

Nee maar dat is wat uitvaart bedrijven vragen voor een lu llig stukje supermarkt cake en een mini kopje beroerde koffie. Helaas en veel gebruikt iets op uitvaarten in nl. En ook berucht moet ik zeggen, -O-
Vaak staan ze niet open voor meer of het moeten japanse zoutjes of zo zijn of blokjes kaas en worst me een hoiten prikkertje. Mijn griekse oom had het anders geregeld die had een grieks catering bedrijf uitgenodigd voor heel goed eten.

Bij mijn moeder hebben we thuis bij mijn vader van alles aan eten zelf gedaan voor mensen die wilden
Laatst bijgewerkt door karuna op 18-05-16 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:26

Ooh, bij ons doen ze dat vaak wel anders. Ik meen me te herinneren dat er vaak een zaak of zaal wordt gehuurd en dat er dan vaak veel te veel eten is. Meestal broodjes, sandwiches, koffiekoeken en taart. En koffie genoeg hoor, maar de prijzen, daar ben ik niet van op de hoogte.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:27

Nee hoor, uit de verzekering van overledene indien aanwezig . Ik zou ook niet willen dat mijn nabestaanden slechts wat koffie en cake krijgen. M.n. Omdat het zo prijzig is. Neuh, dan maar met een besloten groep een etentje ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:30

tita schreef:
Ik ben dood, nu hoef je niet meer te komen.

Waars sta ik mijn lichaam af aan de wetenschap.
Ik wil geen dienst

Lijkt mij ook prima inderdaad.
Ik vind het zonde als mijn geld wordt besteed aan zoiets, ik heb liever dat mijn partner (als die nog leeft) er iets (leuks) mee doet.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:35

Ik zou onder de grond willen belanden, maar zeker niet op een begraafplaats en ook niet in een kist. Veel te nare sfeer en we planten al te veel beton in de natuur.

Poedelnaakt terug gegeven worden aan de aarde vind ik zelf het mooiste idee. :D Dus dat zal denk ik neerkomen op iets van een natuur begraafplaats. Al kwam ik ook een keer zo'n idee tegen dat je begraven wordt met een zaadje van een boom, ook fijn!
Vind het ook een veel mooier idee als mijn nabestaande een boom zien groeien in plaats van te staren naar een stuk duur graniet.

Verder wil ik zeker muziek bij mijn uitvaart, daar ga ik dan nog wel een lijstje voor maken tegen die tijd (want daar heb ik al zeker een paar nummers voor in mijn hoofd := ), samen met een foto/video reportage van alle mooie momenten. Ik zou het fijn vinden als iedereen zich vrij voelt om iets wel of niet te zeggen.

Tot zo ver mijn eisenlijstje. :') Als laatste eis dat er niet te veel geld ingestopt wordt, dat zou ik erg zonde vinden. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:39

Mag heel goedkoop en aub geen stukje in de berm (in geval van ongeluk) of ballonnen ivm milieuverontreiniging.

Geen dure meuk. Simpel. En als mensen mij willen herdenken mag dat door eens wat minder nuttige diertjes (bijen en wespen) dood te meppen.

Rare link ik weet het... Maar soms ben ik een rare ...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:41

Bijen zijn echt mega nuttig en doordat ze uitsterven hebben wij een groot probleem.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:54

Wij zijn echt gedoemd als de bijen uitsterven en dit zijn ze al aan het doen, dus ik zou er zeker niet meer (laten) dood meppen.
Wel ironisch dat je begint over milieuverontreiniging en onder tussen vind dat zogenaamd 'minder nuttige' dieren dood mogen. :+

Edit: dat wat lieveli zegt, ik let niet op. :')

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:57

Ik (uitvaartverzorger) weet nog steeds niet hoe ik mijn eigen uitvaart wil. In grote lijnen wel maar de branche is zo in beweging, regelmatig komt er weer iets nieuws op de markt en dan denk ik "ja, dat wil ik ook". Ik weet wel heel goed wat ik niet wil. Geen bloemen bijv, maar als mijn nabestaanden dat wel willen dan een boeket of losse bloemen die ze naderhand mee naar huis kunnen nemen. Ik wil ook geen koffie en cake in de koffiekamer maar een borrel in het plaatselijke cafe.
Ik hoop nog een hele tijd te leven en tegen de tijd dat ik dit leven moet verlaten is de wet op de lijkbezorging wel aangepast en wil ik graag geresomeerd worden. Dat is een -voor Nederland- nieuwe, milieuvriendelijke techniek waarbij wit poeder (net als as bij cremeren) overblijft. Mijn nabestaanden mogen dan beslissen wat ze daarmee doen.

Mintgroen

Ik heb altijd gezegd dat ik begraven wilde worden, maar die bio urn vind ik veel beter bij mij passen! Sowieso geen koffie met cake. Ik hou van goede koffie en ben dochter van een banketbakker, dus ik wil niet dat mijn nabestaanden meuk krijgen ;) proosten op het leven met een biertje of een wijntje en daarna mogen mijn nabestaanden op mijn kosten uit eten :P

elenaMM77

Elise_K schreef:
Ik vind het belangrijkste dat mijn nabeataanden iets kiezen waarbij zij het beste mijn dood kunnen verwerken. Hetzelfde geldt voor graf versus urn: Ik ben er toch niet meer en hoef er niet bij te rouwen/het graf bij te houden. Mijn nabestaanden mogen kiezen waar zij zich het prettigste bij voelen.

Ik spreek uit ervaring.. Het is heel akelig om als nabestaande eigenlijk niets te weten over de wensen, omdat iemand er nooit zelf over heeft nagedacht of zijn wensen geuit heeft.

Kiezen hoe de dood verwerkt kan worden, weegt lang zo zwaar niet als het knagende gevoel of je het wel goed doet, zou iemand dat mooi gevonden hebben, heb ik iedereen wel uitgenodigd die uitgenodigt moet worden.. Waar moet ik allemaal melding maken, wie moeten er op de hoogte zijn.

Juist het stukje rust dat je weet wat de overledene wil, geeft de tijd om te verwerken.. Het is zoveel wat op je af komt, en als je bij alles moet gaan nadenken over alles omdat er eigenlijk niets op papier staat of bekend is of 'doe maar gewoon', dan heb je nauwelijks tijd om te rouwen en weinig rust in je gemoedsrust dat alles goed geregeld is, dat iedereen op de hoogte is en dat het zo groot of klein is als dat iemand gewild zou hebben. En muziek waarbij je je prettig voelt.. is de muziek waarvan je weet dat iemand die overleden is gehouden heeft en op prijs zou stellen..

Al is het maar:
goedkoopste kist, want doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg
lijkwade/trek maar wat uit mijn kast waarin ik niet te dik lijk
kerk/juist geen kerk.. liefst nog met voorkeurskerk
welke gemeente/begraafplaats
lijstje met 'omvang'.. dus directe familie.. of ook vrienden/buren/vage kennissen/half bokt en zo ja tot welke mate van 'close'.
Adressen!

ik heb zelf meegemaakt dat ik een begrafenis/crematie heb moeten organiseren voor een naaste en ik wist 0,0.. Niet eens meer wie de huidige kennissen waren, geen enkel adres te vinden.. geen papieren, geen wensen.. Ik heb de hele week met migraine rondgelopen boven op mijn verdriet, omdat alles op onze schouders terecht kwam zonder enige informatie.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:00

Ik doneer mijn lichaam aan de wetenschap nadat ik als donor eea heb afgestaan.
Hoef geen uitvaart, zonde van het geld.
Belangrijker vind ik wat er met mijn dieren gebeurd en ik heb dus al een document gemaakt met de benodigde gegevens van wie te bellen voor de katten en paard. Ook waar de papieren liggen etc.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:01

Ik wil champagne, taart, iedereen in mooie kleding en one more time van Daft Punk.

Zo'n boom lijkt me wel wat overigens.