Autistische trekken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Autistische trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:02

Geloof me als we iedereen willen beoordelen aan de hand van de criteria is heel nederland autistisch

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:05

En daarom zijn professionals nodig om de echte autistische mensen te herkennen.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:09

En zelfs professionals zitten er regelmatig naast...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:16

Bizzybijtje schreef:
Nee. Als je autisme hebt heb je moeite met het verwerken van prikkels (vanuit jezelf en van buitenaf).

Dubbel dit. Op dit moment is de definitie van autisme volgens de DSM-V namelijk nog wel steeds moeite met sociale omgang en beperkt repertoire van gedragingen en interesses. ( http://www.autisme.nl/autisme-nieuws/me ... dsm-5.aspx )

Het niet begrijpen van andermans gevoel en gedrag staat toch echt ook wel centraal, ook al is het prikkelverwerkingsverhaal ook heel belangrijk en vaak veel verklarend. Maar zomaar zeggen dat het alleen maar om prikkelverwerking gaat, dat is iets te simpel gesteld.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:18

Shadow0 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Nee. Als je autisme hebt heb je moeite met het verwerken van prikkels (vanuit jezelf en van buitenaf).

Dubbel dit. Op dit moment is de definitie van autisme volgens de DSM-V namelijk nog wel steeds moeite met sociale omgang en beperkt repertoire van gedragingen en interesses. ( http://www.autisme.nl/autisme-nieuws/me ... dsm-5.aspx )

Het niet begrijpen van andermans gevoel en gedrag staat toch echt ook wel centraal, ook al is het prikkelverwerkingsverhaal ook heel belangrijk en vaak veel verklarend. Maar zomaar zeggen dat het alleen maar om prikkelverwerking gaat, dat is iets te simpel gesteld.

Dit dus.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:34

Bizzybijtje schreef:
Valentijn5 schreef:
Ik weet niet wanneer je dan wel autitistisch bent. Als je andere interesses hebt of dat je moeilijk andermans gevoel en gedrag begrijpt ben je dan autistisch.

Nee. Als je autisme hebt heb je moeite met het verwerken van prikkels (vanuit jezelf en van buitenaf). Dat gaat een stuk verder dan slechts sociaal onhandig zijn of andere interesses hebben :) Vaak gaat het ook samen met een slechte (of in ieder geval minder goede) perceptie van de omgeving en dan vooral je eigen lichaam in die omgeving. Daardoor zijn mensen met autisme vaak onhandiger (ook lichamelijk). Ik heb een tijdje met autistische kinderen gewerkt in combinatie met equitherapie en daar zie je dat vooral naar voren komen.

Mijn motoriek is idd. niet helemaal goed ontwikkeld.En in mijn ontwikkeling loop ik achter. Ben meer een dromer en een fantasiemens dan dat ik zo ben zoals andere.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:35

Ik noem het ook zo omdat er een deel van de autistische mensen ook niet goed tegen verandering kan. En dat heb ik dis met trekjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:36

xniieeenke schreef:
Ik noem het ook zo omdat er een deel van de autistische mensen ook niet goed tegen verandering kan. En dat heb ik dis met trekjes.

Meeste mensen houden niet zo van verandering. Op mijn werk zorgde zelfs een nieuw koffiezetapparaat voor consternatie :')
Verandermanagement is een vak apart haha

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:47

Ik snap niet waarom er zoveel mensen bij een paar trekjes meteen denken autistisch te zijn. Het lijkt wel een hype ofzo. Als je echt twijfelt kun je beter naar een psychiater gaan, niet naar Bokt.

Mijn filter doet het niet waardoor ik alles hoor/zie/voel, plat uitgelegd. Mede hierdoor heb ik een aantal jaar terug diagnose Asperger gehad. Ik vond dat traject vooral heel klote en zou het ook nooit opnieuw doen. Jaren later bleek ik al lang (ondertussen chronisch) ziek te zijn, dus de kans is groot dat de klachten hierdoor komen. (Niet dat dat ooit terug gedraaid zal worden)

Ik had volgens hun een vrij zware vorm, maar toch merkt eigenlijk nooit iemand iets aan mij. Zelf heb ik er ook vrijwel geen last van, alleen dat kapotte filter is behoorlijk vervelend.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:49

Men zegt het niet serieus, maar men spot er ook niet mee, melody ;)

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:54

Toevallig goed opgelet op school :D
Het zijn allemaal 'Rituelen' die je onbewust iedere dag honderden keren uitvoert. Je steekt ook steeds het zelfde been als eerste in je broekspijp, ga nu maar met andere been eerst, voelt niet goed en werkt ook nog geen eens. Je hersenen slaan handelingen op als die handig werken. Alles gaat goed, zolang je die handelingen maar niet veranderd, dan gaat het mis. Zoals het zweepje, dat is een automatische handeling, als je die niet doet raken je hersenen in de war.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:55

melody7 schreef:
Ik snap niet waarom er zoveel mensen bij een paar trekjes meteen denken autistisch te zijn. Het lijkt wel een hype ofzo. Als je echt twijfelt kun je beter naar een psychiater gaan, niet naar Bokt.

Nou ja, als je echte problemen tegenkomt wellicht wel. En als je op een of andere manier de diagnose nodig hebt kan het niet anders.

Maar tegelijkertijd mag iedereen de tips en trucs doorkijken die bij autisme van pas komen. En ook al ben je niet autistisch, als daar wat tussenzit waar iemand wat aan heeft - vooral gebruiken. Dus herken je prikkelgevoeligheid? Dan kun je beslist eens kijken of het helpt om daar een beetje rekening mee te houden. Herken je moeite met sociale omgang en het interpreteren van non-verbale signalen? Dan kan het beslist helpen om te vragen om duidelijke communicatie. Heb je moeite met overzicht? Gebruik vooral een agenda-app, whiteboard of iets anders waar je dat overzicht mee kunt krijgen.

Je hoeft niet officieel een diagnose te hebben om bepaalde dingen over te nemen als je er wat aan hebt.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:55

Nee maar ik ben het wel eens met melody, het lijkt tegenwoordig echt een trend om zoveel mogenlijk labels te hebben.

Iedereen denkt bij het kleinste dingetje autistisch of hoogbegaafd te zijn, of ocd of een angststoornis te hebben. Alsof het leuk is om een of meerdere van die dingen te zijn? het is geen accessoire

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:08

amkeVH schreef:
Nee maar ik ben het wel eens met melody, het lijkt tegenwoordig echt een trend om zoveel mogenlijk labels te hebben.

Volgens mij hangt dat samen met dat we inmiddels enorme eisen aan mensen hangen over wat ze allemaal moeten zijn en kunnen. Met name in het onderwijs word je voortdurend letterlijk langs allerlei meetlatten gelegd om te zien of je wel normaal bent... maar niet wie je nou juist tot jou maakt. Dan moet je haast wel labels op gaan eisen, omdat je anders niet duidelijk kunt maken dat je niet exact Normale Mens 1.0 bent.

Want je moet ergens ontdekken wat er nou zo leuk en speciaal is aan jou, maar ook hoe dingen bij jou samenhangen en samenwerken. Dat lijkt zo makkelijk maar eigenlijk is jezelf leren kennen en begrijpen dat helemaal niet, en we hebben daar ook helemaal niet zoveel goede woorden voor. Diagnoses leveren dan een soort uitvergroting van wat je in jezelf herkent, een soort basispatronen, en daardoor dus wel begrip.

En ook omdat er weinig geduld is. Te vaak kunnen leerkrachten bijvoorbeeld niet 'gewoon' even wat aandacht geven aan een kind dat het nodig heeft. Of een kind even rust laten nemen als de herrie teveel wordt. Dat gewone aanpassen aan individuele behoeften, bij de ene wat meer van dit, en de ander een beetje zus, kan te vaak niet. De enige manier om dat dan toch voor elkaar te krijgen is om zwart op wit te hebben staan dat je het echt nodig hebt.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 16:53

Opzoek naar labels ben ik zeker niet. Ik ben er ook van overtuigd dat ik niet autistisch ben. Het is gewoon naarmate ik ouder word ik meer controle begin uit te oefenen. Ik vind het wel leuk wat voor dingen sommige mensen doen. Qua boeken enzo, nog nooit van gehoord maar eigenlijk wel grappig. Dat was ook mijn bedoeling van dit topic. Ik ben precies een structuur-verslaafd persoon aan het worden. :+

Wat diagnoses betreft kan ik uit eigen ervaring zeggen dat ze er nog steeds vaak naast zitten. Mijn broer zou ADHD hebben gehad, bleek later ook gewoon niks van waar te zijn. Hij was gewoon wat hyperactief. Mijn neef is 36 en is nu pas bevestigd dat hij HDD heeft…

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:10

Ik kan slecht tegen troep. Ik wacht tot mijn kamer echt heel erg is en daarna ruim ik alles in 1x op. En dan heel pietje precies alles op cathegorie en alfabetische volgorde. Dan probeer ik het zolang mogelijk netjes te houden, tot het weer langzaam een steeds eegere troep wordt.

Als kamers opruimen een beroep was... :))

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 14:28

Haha, ja kuisvrouw is een beroep… <<) Daarnet weer, doe ik een pillendoosje open, de pillen hebben een grijze en oranje kant, de meeste, op twee na zitten allemaal met de grijze kant naar links in de verpakking, en dan zijn er twee die omgekeerd zitten. Dat is iets waar ik me echt niet ik kan vinden :P

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 14:41

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:27

_Mirjam schreef:
Hier kan je een klein testje doen, die een indicatie kán geven of je autisme zou hebben:

http://www.coachsan.nl/AQtest.php

Ik had 25 van de 50 punten, ik vind het fijn om dingen strak te plannen, maar raak niet reuze in paniek van een afwijkende planning ofzo.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:44

Hier een broer die op late leeftijd (25+) door een psychiater is gediagnosticeerd met autisme. Vind hem geen 'klassieke autist' zoals het beeld dat bij velen van ons bekend is. De diagnose was daarom ook voor ons verrassend. Het verklaart deels wel zijn gedrag en eigenlijk ook dat van mijn vader. Die vind ik overigens ook in het plaatje passen, maar hij is nooit gediagnosticeerd. Beiden gebruiken overigens AD. Testje hierboven zelf ook maar ingevuld, ik kwam op 35. Merk wel dat ik anders in het leven sta dan mijn vriend die aanzienlijk lager scoort, maar ik ervaar geen beperkingen whatsoever. Wellicht dat opvoeding c.q. genen een rol spelen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:46

Ik ben het met shadow eens dat het labellen van mensen vooral komt omdat men niet vaak meer zichzelf mag zijn.
Dat begint al op het consultatiebureau....

Echter denk ik bij de OP meer aan aan beginnende neiging tot stereotyp gedrag.
Dat staat volledig los van autisme maar kan zeer zware gevolgen hebben. Als je je er aan stoort dan zou ik daar zeker eens iemand voor raadplegen. Dat kan namelijk in sommige gevallen ook sluimerend ontsporen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:50

KittyDylan schreef:
Ik heb er ook last van, maar ik ben dan ook gediagnosticeerd met Autisme :+

Bv met eten. Niets mag elkaar aanraken, en ik eet altijd eerst het vlees, dan de aardappelen en dan de groente. :')

Mijn zoon zou zeggen: "OCD'er!" (doet hij bij mij ook heel vaak namelijk) :D
Zelf heeft hij overigens Asperger. :Y)

Ik doe alles in even aantallen (zelfs kauwen). Gek word ik er soms van, maar als ik probeer daar vanaf te komen, dan breekt het zweet me bijna uit.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:51

purny schreef:
Geloof me als we iedereen willen beoordelen aan de hand van de criteria is heel nederland autistisch

Inderdaad! :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:52

Het bestempelen gaat me vaak ook echt te ver.
Hier een familielid met een burn-out.
Super sociaal persoon, veel naar feesten geweest, organiseerd van alles en nog wat, grote groepen vrienden, en vooral enorm veel menseninzicht en verkooptalent. Hooguit wat perfectionistisch en wat faalangstig.
Het eerste wat de psych zegt: ik vermoed ook wat autistische trekken 8)7

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:52

amiraanouk schreef:
Toevallig goed opgelet op school :D
Het zijn allemaal 'Rituelen' die je onbewust iedere dag honderden keren uitvoert. Je steekt ook steeds het zelfde been als eerste in je broekspijp, ga nu maar met andere been eerst, voelt niet goed en werkt ook nog geen eens. Je hersenen slaan handelingen op als die handig werken. Alles gaat goed, zolang je die handelingen maar niet veranderd, dan gaat het mis. Zoals het zweepje, dat is een automatische handeling, als je die niet doet raken je hersenen in de war.

Heel mooi omschreven en klinkt inderdaad heel logisch. :j