Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bizzybijtje schreef:Nee. Als je autisme hebt heb je moeite met het verwerken van prikkels (vanuit jezelf en van buitenaf).
Shadow0 schreef:Bizzybijtje schreef:Nee. Als je autisme hebt heb je moeite met het verwerken van prikkels (vanuit jezelf en van buitenaf).
Dubbel dit. Op dit moment is de definitie van autisme volgens de DSM-V namelijk nog wel steeds moeite met sociale omgang en beperkt repertoire van gedragingen en interesses. ( http://www.autisme.nl/autisme-nieuws/me ... dsm-5.aspx )
Het niet begrijpen van andermans gevoel en gedrag staat toch echt ook wel centraal, ook al is het prikkelverwerkingsverhaal ook heel belangrijk en vaak veel verklarend. Maar zomaar zeggen dat het alleen maar om prikkelverwerking gaat, dat is iets te simpel gesteld.
Bizzybijtje schreef:Valentijn5 schreef:Ik weet niet wanneer je dan wel autitistisch bent. Als je andere interesses hebt of dat je moeilijk andermans gevoel en gedrag begrijpt ben je dan autistisch.
Nee. Als je autisme hebt heb je moeite met het verwerken van prikkels (vanuit jezelf en van buitenaf). Dat gaat een stuk verder dan slechts sociaal onhandig zijn of andere interesses hebbenVaak gaat het ook samen met een slechte (of in ieder geval minder goede) perceptie van de omgeving en dan vooral je eigen lichaam in die omgeving. Daardoor zijn mensen met autisme vaak onhandiger (ook lichamelijk). Ik heb een tijdje met autistische kinderen gewerkt in combinatie met equitherapie en daar zie je dat vooral naar voren komen.
xniieeenke schreef:Ik noem het ook zo omdat er een deel van de autistische mensen ook niet goed tegen verandering kan. En dat heb ik dis met trekjes.
melody7 schreef:Ik snap niet waarom er zoveel mensen bij een paar trekjes meteen denken autistisch te zijn. Het lijkt wel een hype ofzo. Als je echt twijfelt kun je beter naar een psychiater gaan, niet naar Bokt.
amkeVH schreef:Nee maar ik ben het wel eens met melody, het lijkt tegenwoordig echt een trend om zoveel mogenlijk labels te hebben.
_Mirjam schreef:Hier kan je een klein testje doen, die een indicatie kán geven of je autisme zou hebben:
http://www.coachsan.nl/AQtest.php
KittyDylan schreef:Ik heb er ook last van, maar ik ben dan ook gediagnosticeerd met Autisme
Bv met eten. Niets mag elkaar aanraken, en ik eet altijd eerst het vlees, dan de aardappelen en dan de groente.
amiraanouk schreef:Toevallig goed opgelet op school![]()
Het zijn allemaal 'Rituelen' die je onbewust iedere dag honderden keren uitvoert. Je steekt ook steeds het zelfde been als eerste in je broekspijp, ga nu maar met andere been eerst, voelt niet goed en werkt ook nog geen eens. Je hersenen slaan handelingen op als die handig werken. Alles gaat goed, zolang je die handelingen maar niet veranderd, dan gaat het mis. Zoals het zweepje, dat is een automatische handeling, als je die niet doet raken je hersenen in de war.