Kaak knakt en zit af en toe vast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:26

WoW, ik zie dit topic ineens!! Ik heb dit ook jaren gehad... Dat ik bvb chips aan het eten was en mn mond open bleef staan omdat ie niet keer dicht kon :+ Heel vreemd en ik weet niet hoe, maar ik heb er nu nooit meer last van. Hopen dat het bij jou ook vanzelf over gaat!

PeelSlowly

Re: Kaak knakt en zit af en toe vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:29

Bij mij is het ook overgegaan toen ik stopte met kauwgom eten.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:31

Tjonge, kauwgom... Nu jullie het zeggen, dat zou het inderdaad best kunnen zijn!

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:32

Kaakfysio is hiervoor echt aan te raden! Wordt gewoon vergoed als je aanvullend verzekerd bent net als gewone fysiotherapie. Ik ben er zelf ook geweest en kwam van het knakken en van het klemmen van mn kaken af, echt super !

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:34

Dat wordt Smintjes kopen :D

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 22:34

Ik ben niet aanvullend verzekerd maar kan het goed behappen :+ ik eet niet tot nauwelijks kauwgom oid.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:36

Ik heb dit ook, al ondervind ik er de laatste jaren veel minder hinder van. Ik heb er nu voornamelijk last van als ik lang mijn mond open moet houden bij de tandarts.

Jaren ervoor sloeg hij vaak op slot of kon ik net als Neej soms 's ochtends amper eten doordat ik mijn mond niet ver open kreeg.
Zonder er iets aan te doen heb ik nu veel minder klachten. Wel hoor ik regelmatig een knak die geen zeer doet.

Onlangs en ik doorgestuurd naar de kaakchirurg voor het verwijderen van mijn verstandskiezen. Na de foto vroeg hij meteen of mijn kaak niet vaak vast sloeg of knakte.
Mijn kaak stond niet helemaal goed. Hij begon direct over een operatie waarbij ze via een sneetje in de hals je kaken doorzagen en naar voren plaatsen. Dat zetten ze dan vast met een plaatje of schroeven. Bij schroeven moeten ze later weer een sneetje maken en deze verwijderen. Mocht dit niet lukken, dan zetten ze je kaken 6 weken dicht en kun je enkel vloeibaar drinken.
Ik geloof dat dat 6 weken moest genezen en dat ik dan nog 1 tot 1,5 jaar moest beugelen.
Ik was zo overdondert en zag die operatie totaal niet zitten, dat ik zonder afspraak voor het verwijderen van mijn verstandskiezen ben vertrokken :o

Persoonlijk zou ik eerst eens kijken of een kaakfysio je kan helpen. Ik schrok er een beetje van hoe makkelijk die kaakchirurg praatte over die operatie. Eventjes dit en eventjes dat, terwijl ik het toch een behoorlijk ingrijpende operatie vond.

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:38

Bralindy schreef:
Ik ben niet aanvullend verzekerd maar kan het goed behappen :+ ik eet niet tot nauwelijks kauwgom oid.

Ooh dat scheelt. Ik had in ieder geval niet veel behandelingen nodig, en dat terwijl mijn kaak bijna dagelijks knakte en op slot schoot. Als dat voor jou ook zo is dan valt het wel mee met de kosten.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:41

Ja hier ook 1. Ben hypermobiel + fybro, maar vorig jaar bij de tandarts geweest en blijkt dus dat en mijn kaak scheef zit en een kaakgewricht gewoon veel kleiner te zijn.

Ik heb een 'bitje' voor gekregen, maar vanwege mijn overgevoeligheid voor geur en smaak draag ik hem niet meer. Ik leef er nu maar een beetje mee, maar drink dus met een rietje(thuis) en kleinere happen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:04

Ben je een knarsetander en/of klemmer?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:09

Mijn zusje heeft het bij alles wat ze eet en ik heb het zelf tijdelijk gehad en nu nog af en toe. Wij klemmen beiden 's nachts met de kaken als we stress hebben. Ik bijt ook nagels en denk dat het bij mij slijtage van het gewricht is. Kauwgom eet ik ook veel.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:31

corientjuhh schreef:

Tegen mij? Volgens mij een knarsentander, want ook al doe ik het niet overdag kan best in mijn slaap.
Klemmer weet ik niet.

Ik word wel es wakker met zoveel pijn in de kaak dat ik hem echt niet verder open krijg. Dan moet ik bijna aan de puree met een theelepel en dat past al bijna niet.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:53

Wauw nog best veel andere die dit ook ervaren.
Ik heb het vooral de laatste 5 jaar dat ik weet. Eerst raakte ik echt in paniek toen m'n kaak ineens op slot stond. Pijn tot in m'n nek en oren aan toe. Gaandeweg leerde ik 'm weer los te draaien als het ware, door de onderkaak met een lichte draaiende beweging naar links of rechts en dan naar onder te bewegen.
Ik heb en krijg geen verstandskiezen en eet nooit kauwgom en heb ook nooit een beugel gehad en volgens de tandarts heb ik zelfs wat veel ruimte tussen m'n tanden. Dus waar het dan aan ligt... ik kan het me van vroeger nooit herinneren dat ik dit had.
Ik heb het nu nog wel eens als ik ineens in ern harde lach schiet of in de achtbaan met gek doen ofzo, soms als ik gewoon op m'n zijkant op het hoofdkussen lig, en als ik taaien dingen eet zoals honingdrop of een hard broodje ofzo, rustig eten, en vooral je hoofd/nek niet draaien tijdens het kauwen!

Wat doet de kaakfysio zoal? Masseert die de boel of doe je eerder oefeningetjes enz?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 00:17

Mischa schreef:
Wauw nog best veel andere die dit ook ervaren.
Ik heb het vooral de laatste 5 jaar dat ik weet. Eerst raakte ik echt in paniek toen m'n kaak ineens op slot stond. Pijn tot in m'n nek en oren aan toe. Gaandeweg leerde ik 'm weer los te draaien als het ware, door de onderkaak met een lichte draaiende beweging naar links of rechts en dan naar onder te bewegen.
Ik heb en krijg geen verstandskiezen en eet nooit kauwgom en heb ook nooit een beugel gehad en volgens de tandarts heb ik zelfs wat veel ruimte tussen m'n tanden. Dus waar het dan aan ligt... ik kan het me van vroeger nooit herinneren dat ik dit had.
Ik heb het nu nog wel eens als ik ineens in ern harde lach schiet of in de achtbaan met gek doen ofzo, soms als ik gewoon op m'n zijkant op het hoofdkussen lig, en als ik taaien dingen eet zoals honingdrop of een hard broodje ofzo, rustig eten, en vooral je hoofd/nek niet draaien tijdens het kauwen!

Wat doet de kaakfysio zoal? Masseert die de boel of doe je eerder oefeningetjes enz?

Die doet beide. Die uitstraling komt waarschijnlijk van triggerpoints in je spieren, die zullen gemasseerd moeten worden. En daarnaast zul je oefeningen moeten doen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 02:41

Ik heb het sinds ik een blokbeugel heb gehad.
Zit je bij de tandarts, kreeg ik hem gewoon niet verder open.
Advies van de tandarts was om maar geen harde dingen meer te eten :')

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:50

Kitten84 schreef:
corientjuhh schreef:

Tegen mij? Volgens mij een knarsentander, want ook al doe ik het niet overdag kan best in mijn slaap.
Klemmer weet ik niet.

Ik word wel es wakker met zoveel pijn in de kaak dat ik hem echt niet verder open krijg. Dan moet ik bijna aan de puree met een theelepel en dat past al bijna niet.

Nee sorry TS haha
Had t verder niet doorgelezen :p

Dat je klemt en dan je kaak niet openkrijgt kan te maken hebben denk ik met spierpijn.. omdat zr constant onder spanning staan

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 11:08

corientjuhh schreef:

Meer een klemmer dan een knarsetander maar ik denk niet overmatig. Maar ik hoorde ook dat je kan klemmen als je slaapt..

Lekker geruststellend dat verhaal van de Kaakchirurg :+ 6 weken kaak dicht, dat is toch geen doen?

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:54

De kaakchirurg hier boven heeft het gehad over een kaakcorrectie.

Verder klinken de klachten van TS als CMD. Ik zou je adviseren om al dan niet via een kaakchirurg (voor het maken van een splint/knarsplaat) een kaakfysio te bezoeken :) succes!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:53

Ik ben zelf knarsetander en klemmer en ook bekend met t knakken en te ver open doet zeer
Gapen gaat daardoor ook lastig...
Maar ik kreeg wat last van mn kaak en de tandarts vermoedde dat t aan mn verstandskiezen kwam
Dus doorgestuurd naar de kaakchirurg. Die heeft na wat fotos maken links eruit gesneden (waren nog niet door)
Halfjaar later zou ik voor de rechterkant gaan. Nacht daarvoor niet geslapen en echt bang haha. Zoveel pijn gehad ervan...
Dus uitgelegd aan de andere kaakchirurg... die heeft gevoeld en toen beet ik bijna zn vingers eraf... al mijn peesjes en spieren in mn mond kaak hoofd nek echt waren zoooo gespannen
Dus hij zei dat gaan we niet doen laat je eerst maar eens verder onderzoeken
Dus CTscan en alles gehad
Daaruit kwam dat ik links fikse atrose had (heb ik ook de meeste pijn) en rechts beginnend
Ik heb ook een verschil van ruim een cm tussen mn kaakkoppen...
Dus lekker scheef gezicht :') het valt mensen niet op tot ik t zeg
Maar met een selfie bv zie ik t duidelijk (voor ik een foto maak, dan zie je jezelf in spiegelbeeld. Dan valt t meer op haha)
Leuk is anders maar je gaat je erop aanpassen.. flink glucosamine slikken en hopen dat t niet verergert
Moet binnenkort weer heen voor controle
Had ook een gebitsbeschermer vanwege t knarsetanden maar die draag ik niet meer.. ellendig ding, krijg er echt zoveel pijn van in mn tanden :')

Hoop dat t verhaal een beetje duidelijk is

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:56

Heb precies t zelfde als wat jij beschrijft...

mij werd verteld dat dit geen kwaad kon, en dat meerdere mensen hier last van hadden.. en dus inderdaad geen kauwgom eten.. Ik ben er destijds voor naar het ziekenhuis geweest alles.. maar niemand kon iets voor me betekenen.. omdat ze niks vreemds zagen..

Later de therapeut die vertelde dat het niet kwaad kon..