Tandarts angst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Tandarts angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:33

Ik heb wel nare ervaringen met een wkb. De behandeling zelf ging goed. Toen een nabehandeling gehad en die deed me toch een pijn! Geen verdoving, want de wortel was al dood/weg. Nou mooi niet. Volgens mij zat er nog een stukje. Als ik nog een keer zoiets moet, gebeurt er niks zonder verdoving. In gehemelte heb ik ook eens gehad. Man man wat een pijn.
Ook een zwaar ontstoken kies laten trekken. Konden ze verdoven wat ze wilden, maar werkte niet goed door de ontsteking en deed alnog vreselijk zeer. Ik heb de boel bij elkaar geschreeuwd toen ze hem trokken. Door dit soort ervaringen dus bij de angsttandarts terecht gekomen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 19:36

Supervixen schreef:
Ik heb wel nare ervaringen met een wkb. De behandeling zelf ging goed. Toen een nabehandeling gehad en die deed me toch een pijn! Geen verdoving, want de wortel was al dood/weg. Nou mooi niet. Volgens mij zat er nog een stukje. Als ik nog een keer zoiets moet, gebeurt er niks zonder verdoving. In gehemelte heb ik ook eens gehad. Man man wat een pijn.
Ook een zwaar ontstoken kies laten trekken. Konden ze verdoven wat ze wilden, maar werkte niet goed door de ontsteking en deed alnog vreselijk zeer. Ik heb de boel bij elkaar geschreeuwd toen ze hem trokken. Door dit soort ervaringen dus bij de angsttandarts terecht gekomen.

Bedankt voor het delen dat gaat absoluut helpen :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:46

Sorry..

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:33

Oh, lotgenoten!

Ik ben vandaag voor het eerst in 4 jaar weer naar de tandarts geweest. Vroeger ging ik altijd met plezier er heen. Ik vond een kappersafspraak vele malen erger maar nu is dat wel anders. Ik had altijd een erg goed gebit en de tandarts was altijd blij met me. Rond m'n 22ste al mijn verstandskiezen laten trekken en dat was niet leuk maar dat was ook niet wat mijn angst heeft gecreëerd.

Na een verhuizing kreeg ik een nieuwe tandarts, bij eerste controle bij hem was alles oké maar een halfjaar later had ik ineens 8 gaatjes. Een maand later heeft die tandarts zijn praktijk verkocht vanwege een carrièreswitch en voor mij heeft het altijd gevoeld alsof hij nog even flink wilde cashen voor het einde.

Een jaar later had ik een afspraak bij de nieuwe tandarts maar ik ben niet gegaan. In de daarop volgende jaren heb ik er vaak aan gedacht om weer een afspraak te maken maar vond altijd wel een reden om het niet te doen.

Mede gemotiveerd door mijn broer die nog langer niet geweest is en nu als gevolg zijn gebit voor duizenden euro's moet laten renoveren en een zus in hetzelfde schuitje die paradontitis heeft ontwikkeld heb ik een afspraak gemaakt.

Vandaag in de wachtruimte... klamme handen, hartslag door het plafond, licht gevoel van paniek in mijn hoofd. Mijn afspraak liep al 10 minuten uit en met de geluiden uit de ruimtes voelde elke minuut als een marteling maar op het moment dat ik bedacht dat ik nog weg kon rennen werd mijn naam geroepen.

Röntgenfoto's, akelig geschraap over mijn tanden, kloppen met een hamertje tegen de tanden. Zweet uit elke porie van mijn lichaam toen ik daar lag. Ik was op het ergste voorbereid want ik had ook wat vage klachten. Het eindoordeel: Een heel klein gaatje, een verdwenen sealing (ik heb te diepe groeven in mijn kiezen) en ontstoken tandvlees door tandsteen.

Het klinkt misschien raar maar ik was zo ontzettend opgelucht hiermee en liep met een lach naar buiten. Okay, ik moet terug voor het vullen van het gaatje en de sealing voor de kiezen en ik mag naar de mondhygiënist voor het tandsteen en een les tandenstokeren maar al met al viel het reuze mee!

Ik moest het even van me afschrijven. Als er mensen zijn die dit lezen en ook al lang niet meer naar de tandarts geweest zijn: GA!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:56

Ik ga sinds 3 weken wekelijks naar de tandarts.
Na 11 jaar niet geweest te zijn. Jaren lang ook niet ket de kids heb durven gaan. Tot bij mij een tand afbrak. Toen eindelijk de stap gezet en met de kids naar de tandarts. Klotsende oksels, hartkloppingen, gebeld. En gelukkig niet mijn angst op hun overgebracht.
Dit is zo'n 6 jaar geleden.
Eindelijk doe moed bijeengeraapt en voor mezelf.
Blijk ik nu een super lief Italiaanse vrouwtje te hebben.
Mijn grootdte angst is het stikken in de stoel, water in je keel en niet kunnen ademen.
Ik wordt nu geholpen met een rubber matje, wat een uitkomst, geen water in mn keel en kan gewoon ademen.
Morgen mag ik weer en t wordt steeds mooier. Binnenkort durf ik zelfs selfies te maken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:17

Wat een overwinning!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 20:13

Ik heb er inmiddels weer 3 wkb (tegelijk )opzitten en ik vraag mij echt af waarom ik nu precies angst heb (gehad) :x
2 uur lang in de stoel gelegen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:57

Knap hoor.
Ik heb de keus bij een kies, trekken of wkb. Ik ga denk ik ook voor de wkb. Enige waar ik eigenlijk nog last van heb de de tandarts, is spierpijn van mond open houden.