Lage bloedsuiker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Lage bloedsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 07:38

Ik heb een lage bloeddruk (100/50) en mijn bloedsuiker is niet laag, maar staat keihard altijd op 4, wat ik ook eet of doe :Y)

Ik zou in ieder geval stoppen met koffie drinken, dat werkt een lage bloedsuiker in de hand. Verder worden er goede tips gegeven: trage koolhydraten eten (combineer ze altijd met wat vet), dropje proberen in plaats van dextro.

Experimenteer met eetmomenten. Sommige mensen met een instabiele bloedsuiker varen wel bij veel kleinere eetmomenten, anderen juist weer bij de standaard drie grote maaltijden. Voor beiden zijn goede argumenten te bedenken, de ene methode is dus niet beter of slechter dan de andere.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 07:47

Mee eens met bovenstaande voedingsadviezen en ik wil nog even toevoegen dat chroom helpt om de bloedsuiker te stabiliseren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:28

Eerst maar eens naar de arts en je laten controleren. Er kan in 5 jaar heel wat veranderen. Als je precies weet wat er aan de hand is, kan je gericht maatregelen nemen. En eventueel je voeding en hoeveelheid drinken daar op aanpassen.

Als ik zo je symptomen lees en je angst om vandaag weer naar je werk te gaan, zou het mij niets verbazen als je last heb van hyperventileren.
En heb je meer baat bij ademhalingsoefeningen en ontspanning.
De klachten die jij noemt, komen vaak door net iets te snel en te oppervlakkig ademhalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:33

_helga_ schreef:
edith2 schreef:
Altijd zorgen dat je druivensuiker bij je hebt. Tenminste als je zeker weet dat het je bloedsuiker is. Dan valt er prima mee te leven.

Heb ik altijd bij vandaag 5 ingenomen en het ging nog niet over

Weet je wel zeker dat je lage bloedsuiker hebt dan? Heb je het gemeten op dat moment? Je kan namelijk niet met een keer prikken vaststellen dat je altijd een lage bloedsuiker hebt en de symptomen die je noemt passen bij veel meer dan alleen lage bloedsuiker.

Zou eerst eens checken wat het is voor je aan allerlei eetgewoonten begint.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:45

Ik heb extreme hypoglycemie, dat is niet met prikmomenten vastgesteld maar daarvoor is er een officiële suikerrespons test die in het ziekenhuis gebeurt.

Wat helpt is inderdaad geen snelle suikers maar alleen trage, bij mij is het extreem dus geen melk, fruit, alleen heel trage koolhydraten in combinatie met vet.
Om de vier uur eten om de hypo's op te vangen en s'avonds voor het slapen twee soeplepels maizena (canderel, cacao 100%, en water of soya unsweetend) om de nachtelijke hypo's op te vangen.
Verder zou ik de hypo's juist niet opvangen met suiker, want vaak is dat net het probleem en zit je in een cirkel.

Laatste kan je sowieso proberen is onschuldig, maar ik zou sowieso naar de huisarts gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:58

moonsparkle schreef:
Diabetes komt veel voor in mn familie en ik denk dat ik het ook heb maar ik kan de tijd steeds niet vinden om bloed te laten prikken want dat moest ik dan weer ergens anders doen dan bij de huisarts. Ik kan me echt het ene moment goed voelen en het andere moment breekt het zweet me uit, tril ik een voel ik me heel licht en leeg. Dit gevoel krijg ik ook alleen weg door suiker,maar niet echt bevorderend voor je dieet om altijd koek of snoep mee te hebben voor het geval dat.

Nou er zijn betere adviezen dan koek of snoep. (Daarmee duw je je pancreas in de richting van diabetes II, niet doen dus. Train je pancreas de andere kant op.)
Steek je licht eens op bij een diëtiste (= zo goed en volwaardig eten dat de kans op een hypo klein blijft, en bij een hypo een klein stukje druivensuiker)
ga jezelf trainen om voor het eten eerst te bewegen (niet meer doen als je licht in je hoofd bent, het streven is om dat voor te zijn )
en je kunt alfa liponzuur slikken, eventueel samen met chroom.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:07

_helga_ schreef:
Hoi bokkers! :D
5 jaar geleden naar de dokter geweest naar dat ik flauw was gevallen en me
Steeds vaker niet lekker voelde.
Toen 1 keer bloed geprikt bleek dat (....) bloeddruk aan de lage kant waren maar niet extreem.
Nu heb ik er de laatste tijd veel meer en veel extremer last van.
Vandaag op het werk maar weer naar huis gegaan naar 3 uur was ik nog niet de oude en meteen een afspraak gemaakt bij de dokter maar kan pas as. Woensdag terecht..
Ik hoop heel erg dat ze verder gaan zoeken

Er valt ook wel iets te doen aan lage bloeddruk. Zeker met het warme weer is dat vaak gedoe.
Je houdt als mens (...of als paard. ..) je bloeddruk grofweg op peil met water en electrolyten.
Zo zijn er sportdrankjes in de handel die ik smerig vind, maar jij wellicht niet. Het komt min of meer neer op 'drink water, sinaasappelsap en zout'. (Breek een stukje van de liksteen van je paard af, en ik drink graag water en sinaasappelsap "maar wel in 2 verschillende bekers".)

En het eerste moment dat je last krijgt van lage bloeddruk is bij dingen zoals opstaan of voorover bukken. Gewoon blijven doen! ! Maar misschien eerst een proefje en dan pas the real thing.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 09:22

Ik wil eerst even het onderzoek van woensdag afwachten.
Ik probeer wel regelmatiger te eten sochtends heb ik vaak geen trek ga dan paardrijden en dan besef ik dat ik rond 1 uur smiddags nog niks heb gegeten en dan heb ik er vaak last van.
Ga proberen om ook eens wat zout naar binnen te krijgen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:32

Ja bekend probleem alleen bij mij zijn het soms piek moment van te lage bloeddruk en lage suiker. Moet alleen wel met warm weer heel erg uitkijken.

Moeder heeft diabetes.

Moet alleen wel zeggen sinds ik aan de luchtweg puffers zit is mijn bloeddruk perfect en als gevolg daarvan ook wel weer weinig last meer van laag suiker.

Geleerd van mijn moeder snelle suikers zijn coca cola en vanille ijs dit word het snelst opgenomen in je lichaam.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:02

WendyLotte schreef:
Charaz schreef:
Wij speuren altijd naar hoge suikers bij diabetes patiënten, niet naar lage (tenzij ze natuurlijk insuline of medicatie hebben).

Een lage lijkt me anders ook wel belangrijk bij een echte diabeet !
;(
Hypo en Hyper.....

Heb je het tweede stukje ook gelezen?

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:14

Ik heb het soms ook, maar ik heb Diabetes 1 dus bij mij wisselt het heel erg.
Alleen ik dacht dat je bij hypoglycemie juist geen druivenduiker moet eten bij een te lage bloed, maar langzame koolhydraten?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:15

Ik heb ook heel gauw een lage bloedsuiker. Heb toen zelf een week een curve bij gehouden en ben er mee naar de huisarts gegaan. Stom eigenlijk want bij mij lag/ligt het vooral aan eten. Wat ontbijt je 's ochtends en eet je gemiddeld over de dag? Als dat weinig is kan je lage suiker simpelweg daar vandaan komen, net als bij mij. Als ik je post zie over geen trek en 's middags realiseren dat je niks gegeten hebt dan lijkt me dat best waarschijnlijk.

Athelas een boterham met kaas is bij lage bloedsuikers inderdaad beter dan een dextro oid. Dextro werkt snel, maar ook snel weer uit.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:34

@kaygee
Ja, ik eet altijd allebei (of iets anders wat langzame koolhydraten heeft). Maar ik denk dat Diabetes 1 anders werkt met lage bloedsuiker dan hypoglycemie?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:02

Athelas schreef:
@kaygee
Ja, ik eet altijd allebei (of iets anders wat langzame koolhydraten heeft). Maar ik denk dat Diabetes 1 anders werkt met lage bloedsuiker dan hypoglycemie?

Ik denk dat het afhankelijk is wat de oorzaak is en ik heb het idee dat bij reactieve hypo's er zoveel gradaties bestaan.
Als je het mild vorm hebt en je verdraagt suiker kun je beiden doen en is het prima zo, iemand met diabetes raden ze vaak alleen snelle suikers te nemen en dan afhankelijk van welke insuline dat die persoon neemt nog trage.

Maar bv zoals in mijn geval gaan suikers net de hypo's uitlokken die tot coma waardes lijden.

Maar sowieso heb ik het idee dat je het echt individueel moet zien, er zijn echt mensen die fruit kunnen eten of een mars kunnen verdragen als ze een hoofdmaaltijd eten.
Maar in het geval van ts, hypo dieet is sowieso een mega gezond dieet en kan nooit kwaad.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:29

Athelas schreef:
@kaygee

In feite zijn het twee ziekten, die allebei 'veel plassen veel dorst' kunnen geven.

Bij hypoglycemie kun je idealiter zelf veel doen, om te maken dat je spiercellen, hersencellen etc weer voldoende receptoren voor insuline gaan aanmaken. ("Nuchter bewegen ", voor het eten dus, in je spieren zit doorgaans de voorloper van bloedsuiker, en die voorraad spreek je aan door te bewegen. Dat scheelt enorm.
Geen tussendoortjes als dat lukt, lukt dit nog niet, dan noten, gekookt ei, falaffelballetjes, dat soort dingen. Geen snelle koolhydraten en weinig langzame koolhydraten, als je ontbijt met een stevige hand hennepzaad plus zonnebloempitten plus pompoenzaden heb je voor vele uren energie, vetten geven nl langzamer hun energie af, maar je doet er giga lang mee.)

Bij diabetes I heeft je eigen immuunsysteem |( de 'eilanden van Langerhans' in de pancreas gesloopt, die de zogeheten eilandjesstof (insuline) aanmaken.
De functie van insuline is het bloedsuiker de cel in helpen. (De cel werkt mee door een receptor uit te steken.)
Bij type I heb je dus die hele stof insuline niet meer (...of zwaar onvoldoende...) en tot zo'n honderd jaar terug ging je daar onherroepelijk aan dood (want de cellen kregen botweg niet wat ze nodig hadden).
Tegenwoordig spuit je insuline bij, maar het blijft wel opletten (zo nauwkeurig als een gezond lichaam het bloedsuikergehalte kan regelen, dat lukt nog niet helemaal en dat geeft op termijn klachten).

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:33

Mijn cliënten met een laag bloedsuiker (door diabetes) geef ik nooit snelle suikers. Maar eigenlijk altijd een boterham.

En ik merk bij mezelf (geen diabetes maar snel laag blds) dat ik ook meer baat heb bij een boterham dan een dextro.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:47

Ik heb ook een lage bloeddruk en merk dat ik met warm weer en meer zweten gewoon dagelijks een kop cup a soup er beter tegen kan, samen met een flinke boterham met kaas. Heb zelf een goedkope bloeddrukmeter en neem regelmatig even de bloeddruk op. Zoals jij het beschrijft, suikers helpen nu niet, kan het zomaar je bloeddruk zijn.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:48

Wacht eerst het bezoek aan de dokter af. Een chronisch lage bloedglucosespiegel kan verschillende oorzaken hebben maar dan zou je ook chronisch de klachten moeten hebben.
Het kan ook zijn dat je redelijk normale bloedglucosewaarden hebt maar je pancreas/alvleesklier te snel werkt.
Als je dokter echt alles wilt onderzoeken, zou hij ook je schildklierfunctie moeten bepalen. Je nierfunctie en dergelijke...
De lage bloeddruk kan ook komen door verschillende oorzaken.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:56

Het kan ook zijn, dat alles in principe prima in orde is, maar je inderdaad je eetpatroon gewoon in de gaten moet houden, ff naar de diëtist dus :)
Ben benieuwd naar de uitslagen in ieder geval, het kan zeker geen kwaad om even die check te doen als je er last van hebt. Dan weet je gewoon waar je aan toe bent :D
En hopen dat er eigenlijk niks is en je lekker met wat aanpassingen verder kan.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 13:15

Ik ben vanmorgen naar de dokter geweest omdat ik echt belabberd wakker werd en niet wou wachten tot woensdag.
Ze hebben een hart ruis ontdekt waarvoor ik een echo moet laten maken en moet dinsdag ochtend nuchter bloed prikken.
Dat ik nu nog steeds zo moe ben zou door de hart ruis kunnen komen.
Ben benieuwd.. Hoop dat ik de echo snel
Heb!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:16

Goed dat je bent gegaan!
Hebben ze tips gegeven voor de komende dagen, of dat niet? Veel rust houden of iets?
Bepaalde dingen wel/niet eten?

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 13:22

YamaSaki schreef:
Goed dat je bent gegaan!
Hebben ze tips gegeven voor de komende dagen, of dat niet? Veel rust houden of iets?
Bepaalde dingen wel/niet eten?

Voornamelijk rust houden dus niet werken dit weekend.
Helaas druk pinkster weekend maar is beter om dan niet op het werk te zijn.
Verder regelmatig eten vaak kleinere beetjes

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:23

Nou inderdaad maar rustig aan dan :)
Hopelijk de komende dagen wat rustiger in je lijf, lijkt me niet fijn allemaal..

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 13:34

YamaSaki schreef:
Nou inderdaad maar rustig aan dan :)
Hopelijk de komende dagen wat rustiger in je lijf, lijkt me niet fijn allemaal..

Nee zeker niet fijn maar nu snap ik waarom ik zo moe ben..

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:09

Nou dat is even totaal iets anders! Hopelijk heb je gauw de echo.

Heeft de HA nog je bloedsuiker gemeten?