Sjipz... Bevolkingsonderzoek!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:41

Een gekke tip: ga even plassen voordat je een uitstrijke krijgt. Ik moest de eerste keer lang wachten en toen werd het uitstrijkje toch wel wat ongemakkelijk haha. De assistent zei 'probeer te ontspannen' maar dat kon dus niet :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:42

Ik ben ook bijna 30 en het lijkt mij echt verschrikkelijk. Heb wel een aantal keer inwendige echo's gehad, maar man wat een ellende vind ik dat ook. Je ligt er zo onfortuinlijk bij op je allerkwetsbaarst en dat ze dan met je 'bezig' gaan... Nee, echt niks voor mij. Ik zou ook voor zo'n zelftest gaan :+

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 18:43

Tulandro schreef:
Waar zie je zo tegen op?

Citaat:
Nou, om heel eerlijk te zijn het idee dat het van onder niet volgens de richtlijnen eruit ziet %)

Echt geen arts die daar op let, die zien zoveel er zijn zoveel verschillende 'modellen'.

Gewoon naar je huisarts gaan. Ik ben destijds zo stom geweest om het bevolkingsonderzoek over te slaan, een jaar later had ik klachten en bleek dus baarmoederhalskanker te hebben. Misschien had het eerder ontdekt kunnen worden en had ik er met een minder rigoureuze ingreep vanaf kunnen komen. Uitstrijkje stelt echt niks voor.[/quote]

Wow! Heftig!
Ben je nu wel weer helemaal schoon?
Ik zal het zeker niet vooruitschuiven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:44

Ianrowan2009 schreef:
Tulandro schreef:
Waar zie je zo tegen op?

Nou, om heel eerlijk te zijn het idee dat het van onder niet volgens de richtlijnen eruit ziet %)

Alsof alle vagina's hetzelfde zijn :+
Echt er is niet een gelijk, kijk maar es voor de grap op google afbeeldingen.
Ik vond de eerste keer ook doodeng, nog steeds trouwens. :o
Lig je met je benen wijd voor een wildvreemde!
Maar gewoon doen, zeg dat je net eng vind en voor je het weet sta je weet buiten.

Succes +:)+

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:44

Gewoon gaan. Ik mag ook ieder jaar hier in Duitsland. En ja, het is even ongemakkelijk maar ik zou het echt niet zelf doen.
Hier in Duitsland wordt het uitstrijkje bij de gynaecoloog gedaan. Gelijk ook controle van de borsten. Bij de laatste controle bleek ik een kleine schimmelinfectie te hebben downunder. Gelijk medicijnen meegekregen en due is nu ook alweer verdwenen.

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:50

Ik zeg ook gewoon heen gaan, stelt echt niet veel voor.

Je kunt inderdaad vragen om een kleine eendenbek (al pakte ze die bij mij automatisch, was ook voor het eerst), word even verwarmd onder de warme kraan. Zodat je niet schrikt van de kou. Het enige wat ik daarbij voelde was een beetje druk. Maar totaal niet pijnlijk. Daarna het borsteltje, dit prikkelt een beetje maar vond het ook niet pijnlijk. Viel mij allemaal heel erg mee.

Bij ons in de praktijk komt iemand die alleen deze onderzoekjes doet. Huisarts doet het niet zelf. EN die persoon doet niks anders.. Dus geen zorgen over hoe je eruit ziet.. Daar letten ze echt niet op
Onderzoek is zo voorbij. Dus gewoon gaan..
Laatst bijgewerkt door olanis op 11-05-16 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:53

Ianrowan2009 schreef:
Wow! Heftig!

Ik heb geen baarmoeder meer en er waren verder geen uitzaaiingen. Dus het gaat verder goed. Ik had geen kinderwens maar moest toch wel even slikken dat de keuze mij is ontnomen.
Operatie is inmiddels ruim 15 jaar geleden. Heb 5 jaar lang onder controle gestaan en toen hoefden de controles voor mij niet meer, want dat vond ik wel vervelend. Elke keer wéér de boel daaronder laten bekijken. Aangezien verder alles goed was het er bij gelaten. Je wilt niet weten hoe vaak ze daar moeten kijken als er wat mankeert, de huisarts, de gynaecoloog, de radioloog, de chirurg....... dan nog extra onderzoeken aan je blaas. (dat is pas vervelend, doet ook pijn)
Dus zou me echt niet te druk maken over die ene keer in de 5 jaar controle die je misschien een hoop ellende kan besparen.
En je helemáál niet druk maken over hoe het daar onder uitziet. Artsen kijken puur 'technisch' het is hun werk en ze zien heel veel. Dat het ongemakkelijk is, ja, maar het is voor een goed doel. ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:56

Symbeami schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Wow! Heftig!

Ik heb geen baarmoeder meer en er waren verder geen uitzaaiingen. Dus het gaat verder goed. Ik had geen kinderwens maar moest toch wel even slikken dat de keuze mij is ontnomen.
Operatie is inmiddels ruim 15 jaar geleden. Heb 5 jaar lang onder controle gestaan en toen hoefden de controles voor mij niet meer, want dat vond ik wel vervelend. Elke keer wéér de boel daaronder laten bekijken. Aangezien verder alles goed was het er bij gelaten. Je wilt niet weten hoe vaak ze daar moeten kijken als er wat mankeert, de huisarts, de gynaecoloog, de radioloog, de chirurg....... dan nog extra onderzoeken aan je blaas. (dat is pas vervelend, doet ook pijn)
Dus zou me echt niet te druk maken over die ene keer in de 5 jaar controle die je misschien een hoop ellende kan besparen.
En je helemáál niet druk maken over hoe het daar onder uitziet. Artsen kijken puur 'technisch' het is hun werk en ze zien heel veel. Dat het ongemakkelijk is, ja, maar het is voor een goed doel. ;)

Zulke verhalen sporen me toch wel aan zo'n bevolkings onderzoek niet over te slaan vanwege angst -O- wat heftig zeg!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:57

Ik ben assistente en ik doe dagelijks uitstrijkjes. :) Ik snap dat het vervelend is voor de eerste keer.
Zoals hiervoven omschreven staat, laat de assistente het speculum (oftewel de eendenbek) even warm maken, desnoods een beetje glijmiddel erop. Ik merk dat de meeste vrouwen die voor de eerste keer komen het fijn vinden dat ik stap voor stap uitleg wat ik ga doen en tijdens het onderzoek wat ik doe. Maak je niet druk om het feit dat je daar open en bloot ligt, de huisarts of assistente kijkt er niet raar van op. :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:58

Ik ben op het moment zwanger en in Frankrijk is het gewoon dat je bij iedere afspraak wordt getoucheerd.
Ik lig dus momenteel minimaal eens per maand met mijn benen wijd voor een voor mij verder vreemde.Echt je bent zo iedere gene voorbij.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:00

Pff hier viel hij ook vorige week op de deurmat.
Ik zie er ook een beetje tegenop om dezelfde reden als jij.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:00

Ik heb paar weken geleden een uitstrijkje laten maken.. Ook de eerste keer. Ik kreeg ook een oproep voor bevolkingsonderzoek. Zou gratis zijn dus ik dacht laten we het maar doen dan. Ik zag er ook wel tegen op en inderdaad.. ik vond het niet prettig. Ik ben bij de gynaecoloog geweest, mede omdat ik mijn huisarts daarvoor niet zo fijn vind.

En.. het is maar goed dat ik ben geweest want er zijn bij mij afwijkende cellen gevonden. Dat wordt nu verder onderzocht. Dusja, zeker niet stom om te gaan. Want ook op jongere leeftijd (ik ben pas 25) kan er dus wel degelijk iets mis zijn. Nu is het niet perse HPV maar het kan wel.. Dat is nog even af te wachten bij mij..

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:03

In de toekomst wordt het uitstrijkje waarschijnlijk vervangen door de zelftest, dus dat is zeker geen slechtere optie. Het is zelfs zo dat bij een slechte uitslag van uitstrijkje een HPV-test wordt gedaan. Bij de zelftest dus direct. Hoe je een uitstrijkje ervaart is heel persoonlijk. De tweede keer heb ik een week buikpijn gehad.Dus ik zou absloluut voor de zelftest gaan. Er zit een prima uitleg bij hoor.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:03

Ik ben helaas door verschillende oorzaken al heel wat jaren klant bij HA en Gyno voor down under, ook al 3 uitstrijkjes overleefd (en heel wat andere onderzoeken) Ik schroom mij inmiddels niet meer om mijn broek uit te trekken :') Al blijft het een ongemakkelijk iets.
Ik communiceer altijd met de arts waar ik 'bang' voor ben en ik krijg dan ook altijd een kleinere eendenbek die warm gemaakt word. Mijn baarmoeder ligt gekanteld dus het is altijd even zoeken. Dat is voor mij dan ook een rede om geen zelftest te doen want ik ben bang dat ik het zelf nooit zou vinden := :')

En maak je idd niet druk, ze zien er zoveel op een dag het zal geen bal interesseren hoe het eruit ziet. Het is een werk van hooguit een minuutje of twee.
Ik had ooit een hele leuke, knappe, jonge co-assistent erbij en ik kon me niet bedwingen om te vragen; wáárom... waarom gyno? Nouja in zijn geval was het een verplicht co-schap maar er schijnen ook mensen te zijn die echt het beroep kiezen omdat ze het super interessant vinden.

Ik heb een keer onrustige cellen gehad en was er mooi op tijd bij en mijn lichaam heeft het netjes zelf opgeruimd. Maar ik zou nooit meer een uitstrijkje overslaan. Die twee minuten wegen niet op tegen andere nare gevolgen. Ik zie meer op tegen de tieten-pletter := ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:04

Kan je niet beide doen trouwens? Voor zo'n onderzoek is het toch juist handig als ze weten of de uitslag bij de HA overeen komt?

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:09

verootjoo schreef:
Ik ben ook bijna 30 en het lijkt mij echt verschrikkelijk. Heb wel een aantal keer inwendige echo's gehad, maar man wat een ellende vind ik dat ook. Je ligt er zo onfortuinlijk bij op je allerkwetsbaarst en dat ze dan met je 'bezig' gaan... Nee, echt niks voor mij. Ik zou ook voor zo'n zelftest gaan :+

De huisarts heeft tegen mij gezegd dat ik een uitstrijkje al een ramp vind ik helemaal niet hoef na te denken over een zwangerschap of een spiraaltje.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:10

Valentijn5 schreef:
verootjoo schreef:

De huisarts heeft tegen mij gezegd dat ik een uitstrijkje al een ramp vind ik helemaal niet hoef na te denken over een zwangerschap of een spiraaltje.

Ik ben zwanger :') en een spiraaltje hoef ik om dezelfde reden niet idd

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:13

Duhelo schreef:
Moeten jullie dat pas op je 30? ik heb het eerste op mijn 18 de ofzo gehad (en ik geloof om de 2 jaar).
jaarlijks gewoon onderzoek (echo van langs binnenuit) en om de twee jaar uitstrijkje ...

:j ik ook (uitstrijkje, jaarlijks inwendig onderzoek niet). Het is trouwens sinds vorig jaar gewijzigd naar 3 jaar (als het nu niet weer terug aangepast is :D )

Echt, ik vind het geen gezellige afspraak. Maar het is zó voorbij. Een paar vervelende seconden om misschien een hele hoop vervelende dingen te besparen.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:16

Het is niet dat ik niet zwanger zou willen raken of een ander soort conceptie maar het is al uitgesloten voor mij.

veerledec

Re: Sjipz... Bevolkingsonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:52

Ik deed een niet strakke rok aan en hold up panties. Dan hoef je alleen je slip er onderuit te doen, loop je aangekleed naar dat ding waar je op moet gaan liggen en hou je je rok over je knieën. Is t allemaal een stuk minder bloot en ongemakkelijk.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 20:42

Mayflower_ schreef:
Ik ben assistente en ik doe dagelijks uitstrijkjes. :) Ik snap dat het vervelend is voor de eerste keer.
Zoals hiervoven omschreven staat, laat de assistente het speculum (oftewel de eendenbek) even warm maken, desnoods een beetje glijmiddel erop. Ik merk dat de meeste vrouwen die voor de eerste keer komen het fijn vinden dat ik stap voor stap uitleg wat ik ga doen en tijdens het onderzoek wat ik doe. Maak je niet druk om het feit dat je daar open en bloot ligt, de huisarts of assistente kijkt er niet raar van op. :)

Ik ben zo blij dat er ook een assistente is die reageert. Jeetje wat een verademing om dit te lezen!
Ik ben erg opgelucht dat ik niet de enige ben die er zo "preuts" tegenover staat :=
Nu ga ik heeeeel veel moed verzamelen om deze week nog te bellen voor een afspraak :o

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:46

Ik ben (pas) 23 jaar en heb 2 weken terug mijn 4e uitstrijke gehad. Ivm onrustige cellen en het hov high risk virus. Ikben dus vanaf mijn 21e hiermee bezig.

Wat ik wil zeggen: 'stel je niet aan' ik weet het is ronduit onprettig maar als er dalijk we wat is en je bent te laat denk je; 'had ik maar'.

Succes :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:04

Air schreef:
Kan je niet beide doen trouwens? Voor zo'n onderzoek is het toch juist handig als ze weten of de uitslag bij de HA overeen komt?

Dat onderzoek is ook gedaan. Ik heb meegedaan aan het stukje onderzoek wel naar HA/geen klassiek uitstrijkje/swab gemaakt door assistente. Daar testen ze HPV in en pas als dat aangetoond is, krijg je een klassiek uitstrijkje. Was ook prima te doen en meteen een keer iets anders dan anders voor de assistente :))

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:14

Gewoon naar de HA gaan, een rokje of jurkje aan, die hoef je dan allen omhoog te doen, dat voelt niet zo naakt hihi verder idd eendenbek even warm en ik heb het liefste dat een man het doet, mijn ervaring is dat die voorzichtiger zijn. En dan is het zo voorbij en komt het allemaal goed. Maar jurkje/rokje vind ik zelf fijn, dan voel je je helemaal niet bloot :o

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:07

Oei dit topic doet me er aan herinneren dat ik ook nodig moet. Ben ook 30 geworden en heb nu al 2 herinneringen gehad en ben nog steeds niet geweest. En ik werk op een bestralingsafdeling, dus je zou toch verwachten dat ik genoeg van de noodzaak door drongen zou moeten zijn. Na 12,5 gezondheidszorg heb ik alles gezien wat er te zien valt. En heel veel situaties gehad die voor patienten heel ongemakkelijk waren. Ik vind nooit wat raar, kijk overal naar vanuit een professioneel oogpunt en praat iedereen er altijd door heen als ze zich ongemakkelijk vinden. En uitgerekend ik zie er tegenop om te gaan..... echt heel raar.