Gescheurde enkelbanden - nog tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 14:22

Nee, voet komt gewoon mee :D met krukken lukt het afwikkelen ook niet.
En zwachtel zit volgens mij wel ok, voet is al dunner aan het worden! Zit nu ook voor de 3e dag echt hele dag met been omhoog.

Benieuwd morgen wat de fysio zegt! Meest rare vind ik nog dat ik zo weinig pijn heb. Misschien valt alles toch ook wel erg mee en kan ik die afwikkeling niet maken doordat er zoveel vocht zit nog (dus stijf). Shall see.

Traumeeldruppels ga ik googlen! Thanks.

xxrossiexx

Re: Gescheurde enkelbanden - nog tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:29

pijn zou je bij afgescheurde enkelbanden minder snel verwachten dan bij ingescheurde, aangezien de 2 delen niet aan elkaar zitten en daardoor dus ook geen trekkracht ervaren. bij ingescheurd wel omdat die wel trekkracht ervaren.
qua kracht zou je eigenlijk geen verlies moeten hebben, natuurlijk zorgt de zwelling ook voor een deel dat je niet kunt bewegen maar beste is toch om ongeforceerd je enkel te bewegen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:40

Je hebt waarschijnlijk zo weinig pijn omdat je ingetaped bent. Dat geeft steun en stabiliseert.
Zonder tape kon ik me amper bewegen zonder bijna te moeten overgeven van de pijn, maar met tape had ik amper last!
Toen de tape er na 6 weken af mocht, was het net alsof ik amper spieren had in mijn been. Dan merk je pas hoe goed de tape zijn werk doet, want je staat dan zonder tape opeens heel onstabiel en dat voelt heel vreemd.
Daarom dus rustig opbouwen en goed aanvoelen wat wel of niet kan!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-05-16 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:40

Ahhh brings back memories...

Tape lukte bij mij niet , allergie op de lijm. Wel direct krukken geregeld, de coolpads van de paarden gebruikt 5 dagen rust en tja, daarna ging het leven toch echt gewoon weer door. Stallen mesten paarden binnen buiten etc etc...gaat best hoor op 2 krukken! Verstandig? Nee, natuurlijk niet.

Maar wie kan zich veroorloven 6 weken niets te doen? Pijn ? Jazeker, maar je hebt er maar mee om te gaan toch? het is niet het einde van de wereld, wel super onhandig.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 14:49

Cayenne schreef:
Je hebt waarschijnlijk zo weinig pijn omdat je ingetaped bent. Dat geeft steun en stabiliseert.
Zonder tape kon ik me amper bewegen zonder bijna te moeten overgeven van de pijn, maar met tape had ik amper last!
Toen de tape er na 6 weken af mocht, was het net alsof ik amper spieren had in mijn been. Dan merk je pas hoe goed de tape zijn werk doet, want je staat dan zonder tape opeens heel onstabiel en dat voelt heel vreemd.
Daarom dus rustig opbouwen en goed aanvoelen wat wel of niet kan!

Nee word morgen pas ingetaped. Loop nu of met zwachtel of zonder iets.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:51

Oh, nou dan scheelt het! Ik kon nieteens mijn enkel bewegen zonder tape := Dan ging ik echt door de grond.
Hij was ook rondom helemaal zwart/blauw/paars/rood :=

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 14:52

Ja daarom denk ik dat er misschien gewoon niet zoveel aan de hand is :D Hoop het! Gewoon goede klap gehad en daarom zo dik. Zou fijn zijn als het wat sneller gaat dan 6 weken!
Edit: ook zo super raar: Ik heb normaal echt belachelijk snel blauwe plekken. Kan echt een donkerpaarse grote plek op mijn knie hebben zonder dat ik door heb gehad dat er iets is gebeurd. Nu met die enkel: Begon gister heeeeel ietsjes blauw te worden. Weird. Dacht echt dat die enkel in no time een giga grote donkerpaarse vlek zou hebben :')
Laatst bijgewerkt door Mloes op 11-05-16 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:58

Mooi ei :Y)

Maar achillespees zie je gelijk. Dan flext je voet (tenen naar beneden) en kan je deze niet meer optrekken. Dat is bij jou niet het probleem.

Hopelijk brengt de fysio en het tapen morgen verlichting!

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:27

als die niet blauw wordt heb je inderdaad kans dat het allemaal wel mee valt, bij enkelbanden scheuren krijg je een bloeduitstorting. duim voor je dat het meevalt!

Bengell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:07

Meehh lotgenoot :(
Ik zit nu op 6 weken. Heb 3 weken tape gehad en kon ruim 2 weken niet lopen, daarna voorzichtig met krukken. Nog steeds valt het tegen hoe ik nu loop, heb nog steeds pijn na het lopen. Als ik een dag teveel doe voel ik dat gerust 2a3 dagen. Mijn afwikkeling lukte in het begin ook niet, nog steeds niet altijd. Kon me tenen in het begin niet eens een klein stukje omhoog tillen. Ik dacht even doorbijten en met een paar weken erdoorheen... maar het duurt érg lang!

Sterkte!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:01

Ik lees even mee. Ik ben 3,5 week geleden tijdens het badmintonnen door mijn enkel geklapt. Eigenwijs kreng dat ik ben ben ik er niet mee naar de huisarts geweest. (tape verdraag ik toch niet) Wel goed gekoeld, krukken geregeld en de eerste twee weken ging het duidelijk steeds beter. Ook ik heb eigenlijk weinig pijn gehad. Ja de eerste dag kon ik er niet op staan/lopen en als ik dan hinkend naar het toilet ging en er een spier spande in mijn voet dan ging ik door de grond. Maar daarna is het qua pijn eigenlijk allemaal goed te doen geweest. Alleen heb ik maandagavond een struikelbeweging gemaakt en volgens mij is mijn voet/enkel daar een beetje boos over want sindsdien heb ik weer meer last helaas. Zwelling is ook nog steeds niet helemaal weg, maar ik moet heel eerlijk bekennen dat ik ben gaan belasten op basis van pijn en aangezien dat heel goed ging heb ik weinig rust genomen en veel gestaan en gelopen erop dus dat zal wel niet meehelpen :')

De blauwe en gele plekken kwamen bij mij pas na een aantal dagen, weet niet meer hoeveel precies, maar ik dacht van "Oh ik krijg helemaal geen blauwe plekken" en toen was de verkleuring er opeens :P

Verder kan ik je Arniflor gelei aanraden van VSM, dat is officieel tegen blauwe en gekneusde huid na vallen en stoten, maar ik heb zelf het idee dat het ook hierbij helpt.

Edit: Zodra het lukt ieder uur dat je wakker bent even rondjes draaien met je voet/enkel, 5 rondjes linksom en 5 rondjes rechtsom is genoeg. Het heeft mij erg geholpen om weer beweging erin te krijgen en ik doe het nu nog nadat ik lang gezeten of gelegen heb en daardoor kan ik de voet dan beter belasten.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 09:43

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Love my fysio!

Net geweest, zit nu heel strak ingetaped zodat ik niet kan zwikken naar links of rechts. Banden zijn ingescheurd zegt de fysio, dus niet afgescheurd. Enn ik moet gewoon gaan lopen (met mate uiteraard), vooral focus op de afwikkeling. Die spier die vanaf knie naar onder je enkel richting voet loopt (?) gaat protesteren dan, dus voor mijn gevoel kan ik dan niet verder. Maar dat is dus een kwestie van weer sterk maken door dus vooral in beweging te blijven. Krukken over paar dagen ook afschaffen! Volgende week weer fysio voor nieuwe tape en verder kijken.

Heel blij mee :D Kan waarschijnlijk na het weekend ook weer autorijden!

edit: Hij verwachtte ook niet dat ik hier last van blijf houden, en dat het over een week of 4 echt al heel veel beter gaat. Vandaag worden er hele mooie hoge pumps bezorgd, had al nachtmerrie dat ik die de komende maanden niet aan zou kunnen :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:55

Mloes schreef:
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Love my fysio!

Net geweest, zit nu heel strak ingetaped zodat ik niet kan zwikken naar links of rechts. Banden zijn ingescheurd zegt de fysio, dus niet afgescheurd. Enn ik moet gewoon gaan lopen (met mate uiteraard), vooral focus op de afwikkeling. Die spier die vanaf knie naar onder je enkel richting voet loopt (?) gaat protesteren dan, dus voor mijn gevoel kan ik dan niet verder. Maar dat is dus een kwestie van weer sterk maken door dus vooral in beweging te blijven. Krukken over paar dagen ook afschaffen! Volgende week weer fysio voor nieuwe tape en verder kijken.

Heel blij mee :D Kan waarschijnlijk na het weekend ook weer autorijden!

edit: Hij verwachtte ook niet dat ik hier last van blijf houden, en dat het over een week of 4 echt al heel veel beter gaat. Vandaag worden er hele mooie hoge pumps bezorgd, had al nachtmerrie dat ik die de komende maanden niet aan zou kunnen :')

Ik ben blij dat je ingetaped bent. Want 'gewoon' blijven lopen met (in)gescheurde enkelbanden is echt een slecht idee!

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:03

Ik heb mijn enkel op 2 plaatsen gebroken, al mijn banden waren gescheurd en grote pees verrekt. Heb 6 weken gips gehad. Daarna heel veel geoefend in bad, in warm water. Vooral niet overbelasten, echt heel belangrijk. Elke dag er een foto van maken zodat je goed kan bekijken wat je die dag hebt gedaan of dat die daardoor dikker is geworden (meer vocht erin = meer rust) Tape (door een fysio) kan wel heel fijn zijn om steun te geven zodat je je enkel ook op de juist manier weer gaat gebruiken. Daarna oefeningen om je enkel sterker te maken, op de eerste tree van de trap staan en weer naar achter, daarna dat uitbouwen door het op je tenen te doen, op een halve ronde bal staan etc heeft je fysio vast ook wel oefeningen voor

Edit focussen op de afwikkeling heel belangrijk, handigst is om achteruit te lopen dan lukt het het beste

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:15

Zolang je tape om je enkel hebt zou ik goed uitkijken met autorijden, verzekeringen kunnen weigeren uit te betalen omdat je beperkt in je beweging was mocht er iets gebeuren. Dus ga je rijden, zorg dat het niet te zien is dat je tape draagt. Ik weet dit omdat onze dochter een jaar geleden met een brace(ook enkel stuk) wilde rijden en dat werd haar verboden.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 10:47

Goede tip! Heb mijn lease-maatschappij gemaild met deze vraag. Fysiotherapeut acht mij wel in staat auto te rijden, en ikzelf ook ;) Dus dat heb ik aangegeven bij mijn lease-maatschappij. Ben benieuwd.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:50

I feel you! Heb zelf mijn enkel gebroken en kan al 4 weken zelf de deur niet uit. Super frusterend. Succes met je herstel :-).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:52

Is het eigenlijk links of rechts?

Anders zou je nog tijdelijk in een automaat kunnen gaan rijden als het links is. Heb ik ook gedaan toen ik mijn achillespees had ontstoken en autorijden qua pijn anders geen optie was.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 11:00

Rechts! Dus maakt niet veel uit. En ik weet ook niet of ik zo een andere lease auto kan krijgen..
Wacht hun reactie even af!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:04

Daar kan je dan iig niets mee inderdaad. Hopelijk gaan ze akkoord en ben je vanaf het weekend weer mobiel qua auto.
Ook al is het maar kleine stukjes, je kan dan tenminste ff weg.

Mocht je al wel fietsen?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 11:05

Vergeten te vragen maar lijkt me wel toch? Als ik mag lopen dan mag ik ook vast fietsen.
Dat gaan we morgen maar eens proberen! Merk het snel genoeg als het niet gaat.
edit: Mijn werk is 45 minuten rijden :7 Hoop dat dat gewoon weer gaat! Eerst maar kleine stukje oefenen dit weekend.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:17

Ik zou wel uitkijken met fietsen. Wanneer jij toch je voet op de grond moet zetten en je bent nog niet helemaal stabiel, heb je kans dat je zo om ligt met alle gevolgen van dien.
Heel voorzichtig dus :P

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:20

Cayenne schreef:
Ik zou wel uitkijken met fietsen. Wanneer jij toch je voet op de grond moet zetten en je bent nog niet helemaal stabiel, heb je kans dat je zo om ligt met alle gevolgen van dien.
Heel voorzichtig dus :P

Dat valt in mijn ervaring 100% mee. Met die tape om zit de boel echt goed vast hoor.

De laatste keer dat ik tape had (ja, er zijn meerdere keren geweest -O- ) liep ik weg van mijn geparkeerde fiets en zag hem vanuit mijn ooghoek omvallen. Dus ik SPRING in een reflex terug, vang de fiets op.....en bedenk me: "Oh shyte, enkel!" Maar er gebeurde dus helemaal niks. Goed spul, dat tape!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:21

3 jaar geleden heb ik mijn enkelbanden gescheurd. Ik kreeg een week drukverband, 2 weken loopgips omdat mijn voet nog te dik was. ( ze kon gelukkig wel zijn dat ik hem goed hoog had gehouden ) daarna nog 2 weken tape. Maar ik kon ook echt niet lopen wat ik ook probeerde. Mijn voet kon de druk niet aan en toen dat wel lukte blokkeerde Ik ergens. Nu na veel fysiotherapie, orthopeed incl injectie en accupunctuur kan ik weer rennen. Gevoelig en enige bewegingsbeperking zal bij mij wel blijven.

Ik heb veel oefeningen uit het ziekenhuis gehad. Bv. Draaien met voet, alfabet schrijven, 1 been staan, teen/hiel staan, lopen op tenen, lopen op hiel. Uitstappen naar voor/achter/schuin. Springen op kwetsbare been, Squat oefening. En nu je ingepakt zit je tenen goed bewegen, en als het kan snel proberen te lopen. Oefeningen zal je denk ik wel van je eigen fysio krijgen, die schat vast beter in wat je zou kunnen.

Edit: fietsen was voor mij goed, maar moet jezelf even inschatten of het gaat. Bij mij lukte het vanwege de bewegingsbeperking eerst niet.