Prikkelbare darm syndroom - lotgenoten...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:41

Ik heb geen PDS, maar werk op de MDL-afdeling in het UMC Utrecht. Bij ons komen veel patiënten die met het PDS-stempeltje rondlopen, of er na onderzoeken eentje krijgen. Ik volg natuurlijk niet alle patiënten, maar heb wel het idee dat er bij ons vaak wel uitgebreid onderzoeken (lab, feces, coloscopie etc) worden gedaan voordat er een stempeltje wordt uitgedeeld.

Ik heb wel het idee dat, zoals bowena al aangeeft, stress een meespelende factor is (net als bij fibromyalgie). Verder denk ik dat veel patiënten best baat hebben bij een FODMAP-dieet om uit te sluiten welke voedingsmiddelen echt niet gaan. Ik ben allergisch voor een aantal dingen (krijg daar jeuk van); omdat ik redelijk goed weet waar ik allergisch voor ben en hoe heftig ik daar op ga reageren, kan ik een overwogen keuze maken of ik iets wel of niet eet.

Waar ik met mijn allergie veel baat bij heb is behandelingen bij Laarakker (combinatie van acupunctuur, osteopathie, homeopathie). Een vriendin van mij heeft zowel PDS als fibro; zij heeft inmiddels twee behandelingen bij Laarakker achter de rug en heeft daar ook al baat bij.

LadyMadonna

Re: Prikkelbare darm syndroom - lotgenoten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 21:50

Wat houdt dat fodmap dieet in?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:56

Even van de website gepikt: het gaat om een dieet waarin je bepaalde voedselgroepen / voedingsmiddelen worden weg laat uit de voeding om te kijken of de klachten daar minder van worden (of bij weer gebruiken van die voedingsmiddelen juist toenemen)

F Fermenteerbare
O Oligosachariden (fructanen en galactanen).
D Disachariden (lactose). Deze komen voor in melkproducten.
M Monosachariden (fructose). Deze komen voor in fruit en groenten.
A And
P Polyolen (suikeralcoholen). Deze komen voor in zoetstoffen, fruit en groenten.

linkje: http://www.fodmapdieet.nl/index.html

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:07

Hier ook PDS.
Maar als ik het zo lees, valt het hier nog redelijk mee.
Moet wel met regelmaat een sprintje naar de wc trekken, en weet dat ik absoluut niet tegen uien kan. :=
Dan is alles flink van slag.
Buikpijn helaas dagelijks aanwezig, en van de week op het extreme af.
Ik kan het redelijk handelen allemaal, maar af en toe is het wel erg vervelend.

Veel gehoord over het fodmap dieet, maar wat ik dan lastig vind, hoe gaat dat met eten koken enzo?
Mijn vriend heeft nergens last van, maar ik kook natuurlijk wel altijd voor ons samen.
Hoe doen jullie dat?

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:12

Voeig jaar heb ik een stempeltje PDS gekregen. Ik had voornamelijk last van hele harde, opgeblazen buiken en zeurende steken in m'n zij ( soms ook rondom m'n navel). Nooit aan zo'n diagnose gedacht :')

Ik heb ook gemerkt dat het bij mij aan de soort activiteit lag. Ik liep bijvoorbeeld toen ook regelmatig hard en sinds ik daar mee gestopt ben, heb ik minder last. Waar ik duidelijk last bij heb, zijn melkproducten. Bijv een wit bolletje of een bak yoghurt. En die vermijd ik dus.

Mijn stoelgang is ook vrij onregelmatig (nog steeds). Ik kan zo vijf dagen zonder de wc en daarna drie keer op een dag. Misschien een 'vies' praatje, maar herkenbaar?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:23

Ik heb ook PDS, gediagnostiseerd aan de hand van de klachten bij de ha
Ik heb veel last van maagzuur, tot snachts niet slapen aan toe, hier moet nog verder onderzoek naar gedaan worden. Verder heb ik de diarree variant en kan ook zo ineens krampen krijgen en snel moeten rennen. gebruik hier op erge dagen remmers voor.

Eind 2015 speelde mijn galblaas op, deze is in januari verwijderd. Erg ziek van geweest. Hierna tijdje minder klachten gehad maar komen nu weer vaker terug. Gebruik nu probiotica en dit helpt wel wat.

Augustus 2015 gebeten door een teek, ziekte van lyme opgelopen. nu daarvoor onder behandeling met 8 weken antibiotica. Dit is weer een flinke klap voor mijn spijsvertering en voel me sommige dagen beter als anderen. Vaak weer dunne ontlasting, slijm erbij en buikpijnen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:26

Eloya, gebruik je ook probiotica? Bij een zware antibiotica (zoals bij Lyme) is iets wat je darmen helpt wel fijn.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:32

Ja hier nog een slachtoffer ;( . Diagnose is gesteld toen ik 15 was door de huisarts, 15 jaar geleden dus. Heb toentertijd duspatal gekregen maar deed niet veel voor mij dus gebruik ik al jaren niet meer. Ik heb gelukkig niet iedere dag klachten. Soms gaat het zelfs een paar weken goed. Stress is bij mij wel een hele grote trigger... Als ik last heb heb ik verschrikkelijke krampen, niet te houden. Wordt er 's nachts wakker van, val flauw, moet overgeven en loop als ik geluk heb na 15 minuten leeg. Daarna is de kramp zo goed als over maar moet wel helemaal leeg zijn anders kan ik gerust bij de wc blijven. Uit eten is een drama voor mij. Dit zit uiteraard voor een deel tussen de oren. Maar krijg eigenlijk standaard krampen, diarree, wordt beroerd en ga maar door. Heb tijdens het laatste uitje van het werk buscopan geslikt. Dit werkt super tegen de krampen! Diarree was er nog maar hoefde maar 1x naar de wc.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:36

Hier vermoedelijk PDS.
Regelmatig verstoppingen en als dit als zo is met heftige klachten. Door te volle darmen sluit mijn maag niet goed waardoor ik constante honger en oplopende maagzuur heb. Door de constante honger en niet constante eten wordt ik snel erg trillerig en flauwvallen. Regelmatig hoofdpijn met name achter mijn ogen en ontzettend moe.

Een streng dieet helpt, maar houd ik niet altijd vol. Ik kan het beste geen pasta, gekookte of gebakken aardappel, friet (duh) of vet eten.

ik blijf het lastig vinden, vooral op de momenten dat ik steeds zo'n honger heb, trillerig ben en van mijn stokkie ga omdat ik die periodes ook niet zo goed kan functioneren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:22

Hier ook Pds, darmomderzoeken gehad een paar jaar geleden waar niks is uitgekomen. Ik drink amper melk, eigenlijk zou ik idd een keer voeding moeten gaan uitsluiten. Verder lijkt het bij mij ook iets hormoongerelateerd te zijn. Zonder pil stuk beter maar rond ovulatie en rond ongesteldheid is het feest. Tenminste dit valt mij de laatste maanden op. Soort dagboek bijhouden is l geen slecht idee. Probiotica hadden bij mij weinig effect.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:25

Ik heb er zelf niet altijd last van.. maar bij mijn 'laatste' aanval heb ik een uur op de wc vertoeft door de krampen. Was toch de prettigste houding. Ik denk dat het bij mij bepaalde kruiden zijn of combinatie. Welke weet ik niet.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:50

Hier een voormalig PDS klantje. Ik werd op mijn 14/15e gediagnostiseerd. Heb 10 jaarrondgelopen met klachten die steeds erger werden. Enorm dikke buik, obstipatie van soms wwel 10 dagen, altijd moe, ziek na het eten, noem maar op. Zo'n drie jaar geleden was ik het zat. Ik dronk liters laxeerdrank en probeerde vezels te eten want dat was goed voor mijn PDS/luie darmen. Tot ik via het FODMAP gluten begon uit te sluiten.

Een lang verhaal kort: ik heb coeliakie. Niet de variant waar je graatmager van wordt en constant aan de dunne bent, maar de obstipatie variant. Ik at alleen maar snoep, want suiker ging wel goed en zo ben ik wss op gewicht gebleven. Daarnaast was ik lactose intolerant, maar na 2 jaar dieet zijn min darmen nu zo hersteld dat ik t wel in kleine hoeveelheden kan verdragen. Ik had zeer ernstige tekorten wegens het niet meer opnemen van eten, vandaar dat ik altijd moe was.

Ik ben het er overigens mee eens dat je gluten niet zomaar moet uitsluiten. Ik vind de hype vreemd. Maar misschien is de reactie op gluten (zeker icm lactose) een reden voor een bezoekje aan de huisarts.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:52

Cemlys schreef:
Hier ook Pds, darmomderzoeken gehad een paar jaar geleden waar niks is uitgekomen. Ik drink amper melk, eigenlijk zou ik idd een keer voeding moeten gaan uitsluiten. Verder lijkt het bij mij ook iets hormoongerelateerd te zijn. Zonder pil stuk beter maar rond ovulatie en rond ongesteldheid is het feest. Tenminste dit valt mij de laatste maanden op. Soort dagboek bijhouden is l geen slecht idee. Probiotica hadden bij mij weinig effect.

Als je lever niet goed kan reageren op de hormonale cyclus, hebben mensen vaak meer last.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:00

Ik heb Pds gehad. Omdat er uit onderzoeken nooit iets te vinden was. Altijd laat blijven houden. Ben toen langs een mdl arts geweest die heeft een scopie gemaakt en het blijkt dus colitus ulcerosa te zijn een chronische ontsteking van dikke darm. Gelukkig nu medicijnen en is het wel iets rustiger maar zeker niet stabiel en dat na 4 jaar.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:37

Ik schop dit topic even bewust omhoog.

Huisarts heeft een paar weken geleden ook PDS geopperd nadat we crohn, CU, wormen, parasieten, pfeiffer en coeliakie hebben uitgesloten.

Ik ben het alleen (nog) niet eens met de diagnose. Er loopt daarom nu een second opiniontraject. Heel benieuwd wat daaruit komt.

In de tussentijd leef ik op paracetamol en witbrood. Dat houd ik binnen en zorgt voor krampen die uit te zitten zijn. Volkorenbrood - wat ik tot december standaard at - kan ik niet meer verdragen, helaas. Ook fruit valt vaak slecht. Groente (met name gekookt) gaat wel goed.

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:13

Jeetje wat vervelend! Wel bijzonder dat witbrood dan geen problem geeft. Juist dat is doorgaans echt een verstopper en plakt ontzettend aan de darmwand. Is is maisbrood of spelt geen optie? Vooral die laatste is beter te verteren. Wel goed kijken dat er dan niet alsnog tarwe aan toe is gevoegd.

Je zou een dagboek bij kunnen houden om te kijken welke soorten voeding nu wel en geen reactie opleveren.

Heel veel sterkte.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:32

Irene_S schreef:
Jeetje wat vervelend! Wel bijzonder dat witbrood dan geen problem geeft. Juist dat is doorgaans echt een verstopper en plakt ontzettend aan de darmwand. Is is maisbrood of spelt geen optie? Vooral die laatste is beter te verteren. Wel goed kijken dat er dan niet alsnog tarwe aan toe is gevoegd.

Je zou een dagboek bij kunnen houden om te kijken welke soorten voeding nu wel en geen reactie opleveren.

Heel veel sterkte.

Het is maïsbrood idd, geen echt wit brood. En ik ben al jaren lactose-intolerant, dus melk vermijd ik sowieso heel streng.

Ik ben overigens in de verste verte niet verstopt, in tegendeel. Ben benieuwd wat de MDL-arts van de verzekering gaat zeggen. Die is momenteel bezig met een second opinion op basis van de gegevens die ik aangeleverd heb en gaat een advies maken over wel/niet doorverwijzen en welke onderzoeken nog zinnig zouden kunnen zijn. Dinsdag hoor ik meer.

Hoe gaan jullie met de pijn om? Ik kan soms echt helemaal niks door de krampaanvallen en raak daar aardig van ontmoedigd... Nog tips?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:34

PDS heb ik ook, erfelijk bepaald, mijn overgrootmoeder van eind 1800 had het zelfs al. Maar goed, ik doe niet aan FODMAP dieet, maar heb zelf de afgelopen jaren gemerkt dat low-carb voor mij het best werkt en geen melk. Ik gebruik nu sinds een maand waterkefir (natuurlijke probiotica) en ik moet zeggen dat de PDS redelijk onder controle te houden is. Ik kan wel eens kramperig zijn, maar het wordt (nog) niet een complete aanval. Verder gebruik ik een buikademhaling, dat kan ook nog wel eens verschil maken.
Wit brood eet ik ook. Mijn stelregel is dat ik mijn darm rustig moet houden, tarwe prikkelt veel te erg, dan schiet mijn darm gelijk in een zwaar spasme. Ik eet overigens dan wel vezelbrood wit, want dan heb ik het idee dat ik toch iets aan vezels binnen krijg, naast de vezels die ik uit vanuit de groente.
Ik heb de obstipatie-diarree variant (overload-overflow).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:08

Liesje89 schreef:
Ik heb een lactose test gehad waar een lichte intolerantie uit kwam, een darmonderzoek en een maagonderzoek. Geen rare dingen of ontstekingen gevonden en zodoende kreeg ik de stempel PDS en leer er maar mee leven. In eerste instantie kreeg ik geen medicijnen, pas toen ik erom vroeg kreeg ik duspatal. Dit doet echter vrij weinig voor mij. Ook heb ik psylliumvezels gekregen maar die kreeg ik absoluut niet weg geslikt dus daar ben ik nooit mee verder gegaan.

Ik ben zelf op gaan letten waar ik wel en niet tegen kan en dan zijn vrij veel groentes, sauzen, aardappelen, gekruid eten, frituur en ik ben dus voorzichtig met melkproducten.

Rot hoor!
Dat kunnen belastende onderzoeken zijn - en per slot van rekening weet je nog niets.
(Ja, dat je geen kanker oid hebt, wat op zich een zegen is, maar je vraag / probleem was iets heel anders.)

Terwijl er dus nauwelijks een diagnose is (pds is een super vage term) en je maar op eigen houtje moet gaan experimenteren.
Aardappels horen tot de nachtschade familie waar sommige mensen niet goed tegen kunnen. Sauzen kunnen allerlei minder ideale bestanddelen hebben, dus dat kan ik ook nog wel plaatsen. Zuivel idem dito.

Maar ik vind het erg triest dat je jezelf moet beperken met groenten, kruiden en frituur, zonder dat er een verhaal met kop en staart is.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:26

Jup hier nog iemand!
Ook door HA geconstateerd, ik dieet verder niet en heb daar ook geen zin in, wat een ellende met wat je wel en niet mag... ervaring is inmiddels ook wel een beetje dat ik voor sommige dingen wat 'immuun' ben geworden. Vooral alcohol, sommige kruiden en koffie willen nog wel eens opspelen (bij rest sta ik gewoon niet stil). En stress/spanning slaat meteen op m'n darmen, verstopt overigens vrijwel nooit, eerder alles te dun en snel

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:53

Ik heb al jaren last van buikklachten. Zo'n 10 jaar terug onderzocht in het ziekenhuis maar daar is niets uitgekomen. Ik heb toen duspatal gekregen wat in het begin de klachten verzachte maar helaas niet wegnam. In hele slechte periode verlicht het iets maar de laatste tijd merk ik weinig verschil dus misschien maar weer eens stoppen om te zien hoe het gaat. Ondanks dat ik nooit een diagnose gehad heb herken ik me heel erg in de verhalen die ik hier lees. Ik heb heel vaak last van buikpijn/krampen zelf zo vaak dat me al regelmatig is gevraagd of ik me niet aanstel omdat het zo ineens kan opspelen. Mijn ontlasting wisseld heel erg snel verstopt maar als ik last ook vaak diarree. Vaak ook direct na het eten. Frituur hoef ik niet aan de beginnen want dan kan ik niet eens de maaltijd afmaken. Vroeger was ik ook heel erg gevoelig voor prik naar dit kan ik tegenwoordig in kleine hoeveelheden verdragen. Mij klachten verergeren ook bij stress.

Ondanks dat ik gee diagnose heb hoop ik mee te mogen lezen zodat ik misschien nog wat tips op kan doen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 07:35

Tuurlijk mag dat.

Ik voel me ietsje beter dan gisteren. Toen voelde ik me zo beroerd dat het op overgeven aankwam, bahbah.

Ga vandaag trouwjurken passen, dus hoop dat ik me goed blijft voelen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:11

Ook ik heb jarenlang last van buikklachten gehad en de diagnose pds van de internist gehad. Toch aan de huisarts een doorverwijzing gevraagd naar een allergoloog. Ik blijk een nikkelallergie te hebben (ook voor voeding waar nikkel in zit) en had een histamine intolerantie. De laatste is na anderhalf jaar diëten nu redelijk op zijn retour.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:28

henshem schreef:
Ook ik heb jarenlang last van buikklachten gehad en de diagnose pds van de internist gehad. Toch aan de huisarts een doorverwijzing gevraagd naar een allergoloog. Ik blijk een nikkelallergie te hebben (ook voor voeding waar nikkel in zit) en had een histamine intolerantie. De laatste is na anderhalf jaar diëten nu redelijk op zijn retour.

Dit vind ik interessant.
Wat voor buik klachten had/heb je?
Ik vooral last van het bij lange na niet elke dag naar de wc gaan.
Maar ik heb een koper spiraal gehad, waar ik dus echt niet tegen kan.
Ook kan ik bijv niet over de achterkant van een horloge of de gesp van een broekriem.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:38

Hier ook erge buikklachten. Veel last van obstipatie en daardoor enorme buikpijn en een opgeblazen buik (heb 's ochtends een broekmaat kleiner dan 's avonds).
Ook een hele tijd psylliumvezels gebruikt, maar dit hielp niks. Sinds gisteren gebruik ik lactulose en heb vannacht wakker gelegen van de buikkrampen die ik er van kreeg, maar gelukkig komt er wel weer wat beweging in m'n darm. Nu ook enorme last van misselijkheid (maagzuur?), maar ik hoop dat dat over gaat als ik de lactulose een tijdje gebruik.
Merk dat ik reageer op melkproducten, dus toetjes na het eten etc. doe ik niet meer. Verder heb ik al een hoop allergieën, dus zit er niet zo op te wachten om nog meer dingen uit te moeten sluiten, want dan kan ik helemaal niks meer eten...

Binnenkort een echo om naar m'n darmen te laten kijken. Ben benieuwd.