Eiceldonatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:29

Ook ik zal het niet doen. Behalve dat ik mijn genen niet goed genoeg vind voor reproduceren, vind ik de wereld vol genoeg wn dan ook de risico dat als ik over 15 jaar toch nog bijdraai zelf minder vruchtbaar ben.

Ook kan ik mij heel erg vinden met safina en san87... ik vind dat het soms te ver gaat met behandelingen om toch zwanger te worden. In mijn ogen is het krijgen van kinderen idd geen recht

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:31

malih schreef:
Ook ik heb t wel eens over wogen maar t idee dat ik medicatie moet slikken cq spuiten voor een ander staat me echt zo ontzettend tegen :-(

Dat is wat mij ook tegenhoud, maar daarnaast inderdaad ook het feit dat het niet langer anoniem kan.
Het is een vrij zware belasting voor de donor, en dan heb je ook nog eens kans dat na 16 jaar je eicel -> kind voor de deur staat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:31

Ik ben te oud, maar zou het wel gedaan hebben voor vrienden of familie als die het gevraagd zouden hebben of allicht aangeboden als ik wist dat het speelde.
De behandeling zou ik dan voor lief nemen en dat een kind uiteindelijk wil weten wat zijn afkomst is vind ik niet heel raar en zou ik mee kunnen leven.
Voor mij wel een reden om het niet meteen voor anoniem echtpaar te willen doen, van mijn kant zeg maar, ik zou de mensen aan wie ik mijn "kind" (want dat is het dan toch een beetje, ook al is het "maar" een eicel) geef wel een beetje willen kennen denk ik, gewoon uit verantwoordelijkheidsgevoel je zet in direct toch een mensje op de wereld.

Snap wel dat het niet heel populair is, je krijgt toch medicijnen toegediend en moet een ingreep ondergaan en er kunnen na jaren kinderen voor je deur staan. Geheel anoniem zou ik het dus niet doen, maar als ik mensen zou kennen, dan denk ik het wel.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 01-05-16 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:43

egnie schreef:
TS Ik hoop dat met jullie donor alles goed gaat komen.

Er staan best pittige reacties bij. Ik snap de reactie wel, maar om nou te zeggen leer er maar mee leven dat je geen kinderen kunt krijgen vind ik wel pijnlijk om te lezen. In mijn ogen hoef het niet dubbel ingewreven te worden en vind het niet chique om het zo te vermelden. Maar goed dat is mijn mening.

En ironisch genoeg komen dit soort reacties vaak (even voor de duidelijkheid; niet altijd) van mensen die hun gezinnetje prima voor elkaar hebben met een paar leuke koters of mensen die absoluut geen kinderwens hebben.
Het is oh zo makkelijk gezegd.. 'je leert er maar mee leven'
Als je niks aardigs te zeggen hebt hou dan gewoon je mond...
Moeite met zwanger raken/geen kinderen kunnen krijgen is al pijnlijk genoeg. Dat hoeft niet extra ingewreven te worden door dit soort misselijke uitspraken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:44

linnie050 schreef:
Hoe werkt eiceldonatie?

De techniek achter eiceldonatie is vrijwel dezelfde als die plaatsvindt bij een IVF behandeling.
De eiceldonor krijgt een hormoonbehandeling waardoor er meerdere eicellen tegelijk gaan rijpen.
Wanneer de eitjes gerijpt zijn worden ze door een punctie uit de eierstok gehaald.

..............

Overweeg je eicellen te doneren, denk hier dan goed over na.
Het kan een emotionele en lichamelijk belastende behandeling zijn.
Een eiceldonor ondergaat een gedeeltelijke IVF-behandeling die ongeveer 2-3 weken duurt.
Het is ook belangrijk dat je eventuele partner achter je keuze staat.

Hier in Noord-Amerika (en dan met name VS) wordt erg veel geronseld voor eicel donaties. Ik hoop/verwacht dat het in Nederland/Europa anders gaat.

Ik heb laatst een afschuwelijk nieuwsitem gehoord over eicel donaties hier: te veel hormonen die worden ingespoten (=meer eicellen rijpen) en welke risico's er dan voor de donor aan verbonden zijn (van je ongelooflijk beroerd voelen door hormonen tot onvruchtbaar worden en zelfs dood gaan aan deze procedure!!).

Ze spuiten extra veel hormonen in om meer eitjes te oogsten. Hoe meer eitjes hoe meer business. ;) Hoe groter het risico voor de donor. Het was ook aan het licht gekomen dat ze (de klinieken) verzwijgen hoeveel eitjes ze oogsten en die ook doorverkopen.

Er wordt hier slechts $10.000 geboden aan de eiceldonor (wat veel lijkt voor jonge vrouwen die een schuld hebben, maar peanuts is voor de de bedrijven/"bemiddelaars" die ze voor factor X meer verkopen. Per stuk) :n

Ik wil maar zeggen: ik heb enorm veel bewondering voor eiceldonoren, want het is geen kattepis. Het is een behoorlijk gezondheids risico. +:)+

Nu geloof ik wel dat het in Nederland wat beter geregeld is, maarja ook mensen kunnen over de grens gaan voor een eicel/kinderwens. Ik snap het heel goed hoe een kinderwens je leven kan beinvloeden. Ga dus liever niet naar USA, want er kunnen zomaar vrouwen voor een eiceldonatie overleden zijn.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:46

Ik sluit me bij car-friesje aan.

Vind dat soort opmerkingen in een topic als dit verre van gepast.

Het is idd geen recht om kinderen te krijgen, maar om dat zo te verkondigen. Nee dat vind ik niet kunnen.

Meid, ik hoop echt dat jullie engeltje voor jullie geluk gaat zorgen en ik hoop dat een topic als dit een informatiebron voor anderen kan zijn!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:47

Ik heb zelf een kindje door icsi, nu zou ik zelf geen eicellen doneren omdat we nog een broer of zus willen maar als ons gezin compleet is, dan zou ik daar wel aan denken om te doen ( maar zou nipt worden aangezien ik nu al 33 ben).

Heb nu zelf ook al moeten spuiten en heel zwaar vond ik dat niet. Had bijna geen bijwerkingen. Enkel de pick up van de eicellen was heel pijnlijk, maar heb al gezegd als ik dat ooit nog moet ondergaan, ze mij maar in slaap moeten doen.

Dat andere dit niet zouden doen, kan ik begrijpen. Maar mijn mening is dat iedereen de kans moet krijgen om en kind te krijgen als ze een kinderwens hebben.
Zeggen dat " de natuur het niet gewild heeft" is heel makkelijk als je niet in die situatie staat.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:49

Carr_friesje schreef:
egnie schreef:
TS Ik hoop dat met jullie donor alles goed gaat komen.

Er staan best pittige reacties bij. Ik snap de reactie wel, maar om nou te zeggen leer er maar mee leven dat je geen kinderen kunt krijgen vind ik wel pijnlijk om te lezen. In mijn ogen hoef het niet dubbel ingewreven te worden en vind het niet chique om het zo te vermelden. Maar goed dat is mijn mening.

En ironisch genoeg komen dit soort reacties vaak (even voor de duidelijkheid; niet altijd) van mensen die hun gezinnetje prima voor elkaar hebben met een paar leuke koters of mensen die absoluut geen kinderwens hebben.
Het is oh zo makkelijk gezegd.. 'je leert er maar mee leven'
Als je niks aardigs te zeggen hebt hou dan gewoon je mond...
Moeite met zwanger raken/geen kinderen kunnen krijgen is al pijnlijk genoeg. Dat hoeft niet extra ingewreven te worden door dit soort misselijke uitspraken.

Zou lekker worden op bokt, dat je mening niet meer mag geven als je er anders over denkt...

Ik heb nog staan denken om anders te verwoorden, maar vermoed dat alles verkeerd op zal worden gevat

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:52

Er is een verschil tussen je mening geven of niet mogen geven en bovenstaande opmerkingen.

Vanuit mijzelf redenerend, ik kan heel goed begrijpen dat mensen NIET willen doneren. Geloof ook dat niemand zegt dat dat raar of kwetsend is.

Het IS iets heel heftigs en zeker niet voor iedereen weggelegd. Ik geloof ook niet dat ik het zou kunnen/willen, evenals dat ik niet zou willen dat mijn man sperma zou doneren.

Het gaat om de opmerkingen in de trant van dat je er maar mee moet leren leven als je geen kinderen kan krijgen. Dat soort opmerkingen in een topic als dit kunnen kwetsend zijn en voegen niets toe. (hoewel ik dus zeker begrijp dat iemand niet wil of gaat doneren)

Wij hebben mijn zwangerschap af moeten breken vanwege zware aangeboren afwijkingen en achteraf zeer lage overlevingskans. Ik weet dat mensen dat niet altijd snappen, zullen begrijpen of wat dan ook. Maar in mijn topic zou het voor mij erg kwetsend zijn geweest als mensen daar zo even hadden gezegd dat het niet kan of mag, je moet blij zijn met dat wat je "krijgt". Dan zeg ik ook, zeg dan niets. Voegt niets toe.
Laatst bijgewerkt door Michelle77 op 01-05-16 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:52

HippoLogic schreef:
Ze spuiten extra veel hormonen in om meer eitjes te oogsten. Hoe meer eitjes hoe meer business. ;) Hoe groter het risico voor de donor. Het was ook aan het licht gekomen dat ze (de klinieken) verzwijgen hoeveel eitjes ze oogsten en die ook doorverkopen.

Dat klinkt een beetje als een legbatterij :=

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:53

Zou het zo willen doen, enige wat mij echt tegenhoud is het hormonen spuiten. Ik word al doodziek van pilgebruik dus ik heb daar echt zelf medisch last van.
Qua na 16 jaar een kind aan je deur zou ik wel mee om kunnen gaan.

Misschien als er hier een 2de baby is of we zeker weten dat we geen kids meer willen dat ik er eens over nadenk. Dan nog staan de hormonen me enorm tegen en weet ik niet of ik dat spuiten volhou tot aan het oogsten van de eicellen. Zou dan proberen worden en dan is dat een behoorlijke teleurstelling voor de ontvanger mocht het niet gaan
Laatst bijgewerkt door matasja op 01-05-16 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:53

Michelle77 schreef:
Er is een verschil tussen je mening geven of niet mogen geven en bovenstaande opmerkingen.

Vanuit mijzelf redenerend, ik kan heel goed begrijpen dat mensen NIET willen doneren. Geloof ook dat niemand zegt dat dat raar of kwetsend is.

Het IS iets heel heftigs en zeker niet voor iedereen weggelegd. Ik geloof ook niet dat ik het zou kunnen/willen, evenals dat ik niet zou willen dat mijn man sperma zou doneren.

Het gaat om de opmerkingen in de trant van dat je er maar mee moet leren leven als je geen kinderen kan krijgen.

Dit dus!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:55

Je zegt het inderdaad zelf als je er anders over "denkt". Je kan het eigenlijk pas zelf weten als je zelf in de situaties zit.
Ken tig mensen die zeiden dat ze nooit geen behandelingen gingen doen en zeiden "dan is het de natuur die beslist" maar als de kinderwens er is, dan is ze er en gaan mensen ver.
Mensen die absoluut geen kinderwens hebben, zullen dit niet hebben inderdaad en doen zulke uitspraken rap.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:56

Citaat:
Dat klinkt een beetje als een legbatterij :=

Big business (waarin jonge vrouwen slecht worden voorgelicht over de risico's) Ik zag hier laatst nog een advertentie op een bus: "Gezocht Aziatische eicel donors". Ik vind het bizar en vrees gewoon dat er enorm veel jonge vrouwen 'slachtoffer' worden.

Nogmaals, ik snap heel goed dat een echtpaar een eicel donatie wil ontvangen.

dromertje2

Re: Eiceldonatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:59

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat in ieder geval in België zo'n praktijken niet kunnen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:00

ik snap dat het kwetsend over komt, maar als dat jouw motivatie is om het niet te doen? Voor mij is de belasting voor mijzelf een rede, maar ook dat ik vind dat er te ver wordt gegaan om voor iedereen mogelijk te maken om zwanger te raken, ook als het lichaam aangeeft hier dus niet geschikt voor te zijn. Dus ja in feiten zeg ik dan ook dat ik vind dat mensen ermee moeten leren leven.

en ik zal met mijn eicellen niet zwanger willen worden, omdat ik mijn kind niet mijn afwijking wil geven, maar zal dus ook voor mijzelf niet kiezen om eicellen van ander te accepteren

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:02

Gianti schreef:
ik snap dat het kwetsend over komt, maar als dat jouw motivatie is om het niet te doen? Voor mij is de belasting voor mijzelf een rede, maar ook dat ik vind dat er te ver wordt gegaan om voor iedereen mogelijk te maken om zwanger te raken, ook als het lichaam aangeeft hier dus niet geschikt voor te zijn. Dus ja in feiten zeg ik dan ook dat ik vind dat mensen ermee moeten leren leven.

en ik zal met mijn eicellen niet zwanger willen worden, omdat ik mijn kind niet mijn afwijking wil geven, maar zal dus ook voor mijzelf niet kiezen om eicellen van ander te accepteren

Jouw motivatie is heel begrijpelijk, je eigen lijf en leven. Maar zoals jij het verwoordt vind ik al iets heel anders en minder kwetsend dan hoe het eerder gezegd wordt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:03

chanel1985 schreef:
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat in ieder geval in België zo'n praktijken niet kunnen.

Hier "ook niet", maar het gebeurt wel. ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:06

Michelle77 schreef:
Gianti schreef:

Jouw motivatie is heel begrijpelijk, je eigen lijf en leven. Maar zoals jij het verwoordt vind ik al iets heel anders en minder kwetsend dan hoe het eerder gezegd wordt.

gelukkig :)

maar denk dat ook beetje komt doordat je al bijna neer gesabbeld wordt als kinderhater als je van andere mening bent toegedaan, dat er al minder moeite wordt genomen om uitgebreid en vriendelijker te reageren..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:07

Het was mijn bedoeling niet om te kwetsen :). Mocht mijn opmerking kwetsend over zijn gekomen, dan mijn excuses.

Mijn mening blijft echter dezelfde.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:10

Interessant. Ik heb wel een kinderwens dus ik zou het nu sws nog niet doneren.
En als ik als kinderen had zou ik t niet doen omdat het niet anoniem is..
Straks mag je nog alimentatie gaan betalen... (Zou mij niks verbazen als ze die wetten veranderen)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:14

future_vet schreef:
Interessant. Ik heb wel een kinderwens dus ik zou het nu sws nog niet doneren.
En als ik als kinderen had zou ik t niet doen omdat het niet anoniem is..
Straks mag je nog alimentatie gaan betalen... (Zou mij niks verbazen als ze die wetten veranderen)

Dat kan niet, omdat je ergens wettelijk afstand van doet. Het is alleen genetisch gedeeltelijk jouw kind.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:15

Ik vind dat vele wel heel heftig reageren hoor. Sommige dingen zijn gewoon niet nodig om te zeggen.

Ikzelf zou heel graag willen doneren. En zou het ook niet erg vinden om als het kind dan 16 is contact met me opneemt. Ik zou nooit een ouder worden voor het kind maar als er vragen zijn zou ik ze echt beantwoorden.

Maar ik ga gewoon echt geen hormonen nemen. Ik heb bewezen goede eitjes te hebben want na 15 jaar de pil genomen te hebben raakte wij zwanger na 1.5 gestopt te zijn. Van een tweeling nog wel.

Dus als het zonder de hormoon traject zou kunnen. Meld ik me gelijk aan.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:17

Er zijn (prive)klinieken waar vrouwen een eicel moeten doneren om zaadcellen te krijgen. Dit staat wat mij betreft niet in verhouding medisch-technisch . Een "kwakje" tegen een ingreep die kans geeft op complicaties. Bij mijn weten wordt dit nooit van je gevraagd in de UMC's waar je je op een wachtlijst kunt laten plaatsen, enkel bij enkele priveklinieken. Klinieken waarvan ik om andere (medisch-technisch/inhoudelijke en statistische) reden sowieso vind dat je daar met een boog omheen zou moeten.

Tav eiceldonatie. Dat wou ik wel en mocht in het UMCG alleen voor een bekende, niet zoals zaadcellen "gewoon" voor wie ze nodig had.
Dus tsja... daar houdt het op.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:19

_San87_ schreef:
Het was mijn bedoeling niet om te kwetsen :). Mocht mijn opmerking kwetsend over zijn gekomen, dan mijn excuses.

Mijn mening blijft echter dezelfde.

:)

Ze zeggen niet voor niets, het is de toon die de muziek maakt toch?

Dit soort dingen ligt gewoon altijd gevoelig, voor beide kanten denk ik.