Zwanger worden als lesbisch stel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:04

Technisch gezien zijn er twee biologische ouders, emotioneel gezien zijn er 4 ouders die van het kind houden, haar opvoeden en koesteren.
Deze 4 ouders hebben nu juridisch gezien niet allemaal dezelfde rechten en plichten, voor dit soort situaties zijn nu voorstellen in de maak om dat beter te regelen. Meer-ouderschap heet dat.

Veel informatie vindt je hier: http://www.meerdangewenst.nl

Bjarni

Re: Zwanger worden als lesbisch stel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:14

Vriendinnen van mij hebben 2 zoontjes gekregen van een (volgens mij) anonieme donor. Hebben heel bewust gekozen om geen vriend als donor te nemen.
De jongens hebben gewoon 2 moeders en komen regelmatig in contact met bevriende mannen. Geen idee eigenlijk wat er eventueel is vastgelegd over het kunnen ontmoeten van de donor op latere leeftijd, dat zou ik eens moeten navragen.
1 van de 2 is beide keren zwanger geweest, maar de ander voelt zich net zo goed moeder ondanks dat zij ze niet gedragen heeft.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:58

Ik heb 2 moeders :) misschien wil je van mij iets weten?
Moet er bij zeggen dat ze me niet samen gekregen hebben zeg maar. Mijn moeder was ooit getrouwd met mijn vader, maar toen ik 2 jaar was zijn ze gescheiden. Ik heb mijn vader dus nooit gekend en nog steeds niet. Mijn situatie komt dus wel voor 90% overheen met jullie toekomstige kind.
Over de keuzes voor wie het kindje draagt, anonieme of bekende donor of adoptie kan ik niet zo veel zeggen, dit is allemaal erg persoonlijk natuurlijk. Zet voor alles de voor en nadelen op een rijtje, het liefst letterlijk, en praat hier veel over.
Wat betreft de persoonlijkheid van de al dan niet (on)bekende vader. Ik ben van mening dat het grootste deel bepaald wordt door je opvoeding, daarnaast is iedereen uniek en ontwikkeld zijn eigen persoonlijkheid/karakter. Ik (en vele met mij denk ik) heb persoonlijkheidstrekjes die ik absoluut niet van mijn moeder noch mijn vader heb. Daar zou ik niet te veel op focussen.
Maar goed, mocht je vragen hebben, fire away :)

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:54

Mijn vriendin en ik staan op de wachtlijst voor een anonieme donor in het ziekenhuis in Arnhem.
We zijn over ongeveer een jaar aan de beurt zeg maar.

Wij hebben bewust gekozen voor anoniem omdat wij zelf een gezin willen zijn. Niet per definitie een gebroken gezin.
Bewust ook bij t ziekenhuis omdat je dan zeker weet dat de donoren goed gescreend zijn.
En de kinderen kunnen zelf over x aantal jaar opzoek naar hun 'vader' als ze dat willen.

Wij willen beide graag een keer zwanger zijn. Eerst mijn vriendin en bij een tweede kindje ik.
Het liefst wel van de zelfde donor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:13

Mag ik vragen wat daar de kosten van zijn en hoe lang je op de wachtlijst staat Anne?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:22

x_Anne_x schreef:
Mijn vriendin en ik staan op de wachtlijst voor een anonieme donor in het ziekenhuis in Arnhem.

Wij hebben bewust gekozen voor anoniem omdat wij zelf een gezin willen zijn. Niet per definitie een gebroken gezin.
Bewust ook bij t ziekenhuis omdat je dan zeker weet dat de donoren goed gescreend zijn.
En de kinderen kunnen zelf over x aantal jaar opzoek naar hun 'vader' als ze dat willen.

Wij willen beide graag een keer zwanger zijn. Eerst mijn vriendin en bij een tweede kindje ik.

Dat is geen anoniem donorschap. Wat doorgaans bedoeld wordt met een anonieme donor, is een donor waarmee afgesproken is dat zijn identiteit helemaal nooit bekend gemaakt zal worden. Dat kon vroeger zo geregeld worden, maar nu mag dat niet meer.

Wat jullie gaan doen heet niet-anoniem donorschap. Dat is ook de enige mogelijkheid via de officiële kanalen in Nederland. Als jullie kind 12 is, kan het opvragen wie de donor was, mits jullie daarvoor toestemming geven. Als jullie kind 16 is, kan het die gegevens opvragen zonder jullie toestemming. De donor kan dus niet meer anoniem gehouden worden.

Succes met zwanger worden straks!

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:51

Lente schreef:
Mag ik vragen wat daar de kosten van zijn en hoe lang je op de wachtlijst staat Anne?

Sinds februari 2015.
Afgelopen februari intake gehad en definitief op de volgende wachtlijst gezet. Volgende lijst is dus weer een jaar. Maat ze gaven voor de vorige 8 tot 10 maanden en dat zijn er dus 12 geworden. Dus we gaan nu uit van zeker 14.

Kosten zijn 150 euro eigen bijdrage per poging

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:53

safina schreef:
x_Anne_x schreef:

Dat is geen anoniem donorschap. Wat doorgaans bedoeld wordt met een anonieme donor, is een donor waarmee afgesproken is dat zijn identiteit helemaal nooit bekend gemaakt zal worden. Dat kon vroeger zo geregeld worden, maar nu mag dat niet meer.

Wat jullie gaan doen heet niet-anoniem donorschap. Dat is ook de enige mogelijkheid via de officiële kanalen in Nederland. Als jullie kind 12 is, kan het opvragen wie de donor was, mits jullie daarvoor toestemming geven. Als jullie kind 16 is, kan het die gegevens opvragen zonder jullie toestemming. De donor kan dus niet meer anoniem gehouden worden.

Succes met zwanger worden straks!

Wel voor ons anoniem.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:06

In België is het nog wel mogelijk om volledig anonieme donors te gebruiken. De wachtlijsten zijn daar ook veel korter en de behandelingen worden afhankelijk van je verzekering grotendeels wel vergoed.
Mijn zusje en haar man zijn om die wachtlijsten uitgeweken naar België en werden uiteindelijk binnen een halfjaar geholpen. Geloof dat de matchende donor uiteindelijk uit Denemarken kwam..

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:21

Wij hebben absoluut geen haast dus dat scheelt.
Eerst allebei een betere baan. En trouwen

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 08:58

allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ik had gisteren vanwege drukte helaas geen tijd om te reageren.

Ik vind het krijgen van kindertjes in dit geval iets om heel erg over na te denken. Gelukkig hebben wij daar nog de tijd voor.(ik eerst studie afmaken en trouwen) Het duurt nog min 5 jaar voordat wij aan dit proces beginnen. We willen beide een zo goed mogelijke start voor het kind. Vandaar dat ik ook ervaringen van andere zoek hoe zij dit aangepakt hebben. Ik wil zo veel mogelijk geïnformeerd en voorbereid zijn voordat we samen aan dit proces beginnen.

natuurlijk hebben wij al wat over de vragen die ik gesteld had in de OP nagedacht. Alleen de adoptie/donor vragen zaten ons voor namelijk dwars. de andere vragen hebben we bij een paar al een beetje een idee wat mee te te doen.

-Wie Het kindje zal dragen is al een beetje een lastige.
Hierbij is mijn kinderwens groter dan mijn vriendin. Maar bij mij is bekend dat er vorm van reuma in de familie in vaderskant flink zit en tevens hypermobiliteit syndroom. Ikzelf ben al gediagnosticeerd met hypermobiliteit maar nog niet op de reuma(ik laat me ook nog testen). Mijn moederskant tot zo ver niks aparts bekend. Die hypermobiliteit kan een probleem worden tijdens zwangerschap maar met fatsoenlijke zwangerschap training zou dit te doen zijn.
Mijn vriendin gaf aan dat zij liever had dat ik zou dragen ivm een minder grote drang om een kind te dragen. Bij haar in de familie is alleen diabetes bekend. Verder weet zij niet wat er kan spelen ivm geen contact met vader. Zelf heeft ze geen goede cyclus en regelmatig flinke krampen(kan dan niet uit bed komen) en word nog onderzocht wat dat kan zijn.
Hierbij willen we eerst zien of ik die reuma niet heb en wat bij haar mis is met haar gonaden

- Zal de ander zich niet daardoor minder moeder voelen aangezien zij het niet gedragen heeft en niet de biologische moeder is?
Deze vraag had ik meer gesteld om andere hun ervaringen te horen. Ikzelf denk dat dit bij ons geen probleem zou worden en het niet uitmaakt wie het draagt in dit geval.

- Zal het kind een vader missen , hoe eventueel een vader rol kunnen vervullen voor het kindje( opa,oom,vriend?)
deze vraag had ik ook voor ervaringen gesteld. Hoogst waarschijnlijk brengen we het enkele dagen in week naar mijn vader en moeder toe. Deze hebben nu ook speciale kleinkinderen dagen. Dan komen de kleinkinderen een dagje bij opa en oma spelen op de boerderij en in het bos. Daarna komt ook vaak een hoop van de familie eten (meestal 10 man) Daarnaast zouden we graag af en toe leuke dingen willen regelen met ooms of mannelijke vrienden van ons twee.

Over adoptie ben ik me nog erg aan het inleren en uitvogelen hoe of wat het daar werkt. dus hoop daar nog graag ervaringen over te horen.

nogmaals alvast bedankt

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:34

Ik mis geen vader(figuur) :)
Heb deze nooit in mijn leven gehad, ook niet in de vorm van opa's of ooms en dergelijke. In die zin dat ik deze met verjaardagen en dergelijke wel zag, maar geen mannelijk persoon die ik wekelijks in mijn leven had. Al 28 jaar niet. Je kunt niet missen wat je niet kent :) Ik ben prima opgegroeid met liefde van vrouwen. Waarmee het uiteraard niet slecht is om te proberen wat mannelijke personen in het leven van een kind te brengen, maar wees er niet te bang voor.

Adoptie is enorm duur en een traject van jaren zodra je daaraan begint, hou dat in gedachte.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:38

Ik zag gister toevallig op tv dat een stel ook een kind had en dan was de donor een oom ofzo.
En misschien een optie om een tweede kind te nemen (ja ik kijk verder in de toekomst haha) zodat jullie beide zwanger zijn geweest van jullie kinderen.

Denk ook niet dat het kind een vader figuur gaat missen, zoals hier boven wat je niet kent zal je ook niet missen. En als het kind de liefde van jullie twee zal krijgen dan zal die echt niks missen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:43

Als je wel reuma zou hebben, wat zou dan de voornaamste reden zijn om het niet te doen: omdat het een aanslag op jouw lichaam is, of omdat het erfelijk belastend is? In het tweede geval heb je ook nog een soort draagmoederschapsconstructie, waarbij het bevruchte eitje van je vriendin bij jou geimplanteerd wordt, dacht ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:55

Mijn broer zit in het zelfde schuitje, alleen dan als homo-stel. Een stuk ingewikkelder kan ik je zeggen, voor hun is draagmoeder geen optie want dat is illegaal, adoptie is super duur en nog geen garantie dat je voor die kosten ook daadwerkelijk een kindje krijgt (ze zijn op een informatie bijeenkomst geweest voor roze gezinnen, en daar sprak dus een man waarbij de adoptie al sowieso 2 keer mislukt was op het laatste moment, en hij dus wel 2 keer de kostenronde al had gehad maar nog steeds geen kind).

Dus voor mijn broer en zijn vriend is de enige overgebleven optie een co-ouderschaps relatie aangaan met een lesbisch stel. Ze zijn zelfs bereid om, als ze een geschikt stel hebben gevonden, te verhuizen naar de omgeving van dit stel, zodat het kind in 1 omgeving opgroeit en naar 1 school kan.

Nu klinkt dit allemaal wel erg mooi, maar in de praktijk is het toch erg lastig om een lesbisch stel te vinden die hier ook voor open staat. Een zaaddonor is tegenwoordig zo eenvoudig als online shoppen namelijk, en je vraagt wel van een stel om hun kind te delen.. Daarbij mag je volgens mij ook geen advertenties plaatsen dat je opzoek bent naar een stel of draagmoeder bijvoorbeeld wat het nog net weer een tikkeltje ingewikkelder maakt.. Ik hoop alleen maar voor ze dat het ze toch gaat lukken..

Dan is het voor een vrouw, of voor 2 vrouwen, toch een stuk makkelijker om aan de kinderwens te kunnen voldoen ;)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:09

Toen ik 40 was heb ik overwogen alleenstaande moeder te worden. Toen is deze mogelijkheid voorbij gekomen.

Een homostel wilden een 2de kind maar dan van de andere man.
Ze hadden het allebei razend druk, te druk om kind op te voeden.
Zij zouden eens in de maand of eens in de 6 weken weekendvader zijn.
En in vacantie fifty/fifty.
Ze zouden ook bijdragen in de opvoeding.

Voordeel kind kent de vaders en andersom.

Andere mogelijkheid die ik eens las.
2 stellen gingen langs elkaar wonen de zolders boven waren verbonden.
De kinderen werden in harmonie met elkaar opgevoed.
Vader en moeder en de aanleunvader enof moeder was er altijd.

Beiden waren voor mij goede mogelijkheden.
Alleen toen voor mij de datum kwam was er geen homostel waar ik contact mee hadden, waar ik langs kon wonen.

De meeste lesbisch stellen die ik ken hebben allebei een kind gekregen.

Ook zou misschien pleegkinderen een optie zijn. Er worden veel pleeggezinnen gezocht.
Een oud collega van mij heeft 3 pleegkinderen. Nu allemaal volwassenen maar allemaal nog steeds hun kinderen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:20

Goed om er over na te denken.

Een kennis van mij is oma.
Haar zoon en zijn vriend hebben beiden zaad gedoneerd.
Een donot heeft een eicel gedoneerd.
En de gehele bevruchting is bij een draagmoeder geplaatst.
Ze hebben een drieling, 2 lijken er op elkaar en zijn van vriend en 1 lijkt op zoon van kennis.

Ingewikkeld is het wel.

Zelf wel een biologische vader, maar niet mee opgegroeid.
Ook niet gemist trouwens.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:57

Shanna schreef:
Mijn broer zit in het zelfde schuitje, alleen dan als homo-stel. Een stuk ingewikkelder kan ik je zeggen, voor hun is draagmoeder geen optie want dat is illegaal, adoptie is super duur en nog geen garantie dat je voor die kosten ook daadwerkelijk een kindje krijgt (ze zijn op een informatie bijeenkomst geweest voor roze gezinnen, en daar sprak dus een man waarbij de adoptie al sowieso 2 keer mislukt was op het laatste moment, en hij dus wel 2 keer de kostenronde al had gehad maar nog steeds geen kind).

Dus voor mijn broer en zijn vriend is de enige overgebleven optie een co-ouderschaps relatie aangaan met een lesbisch stel. Ze zijn zelfs bereid om, als ze een geschikt stel hebben gevonden, te verhuizen naar de omgeving van dit stel, zodat het kind in 1 omgeving opgroeit en naar 1 school kan.

Nu klinkt dit allemaal wel erg mooi, maar in de praktijk is het toch erg lastig om een lesbisch stel te vinden die hier ook voor open staat. Een zaaddonor is tegenwoordig zo eenvoudig als online shoppen namelijk, en je vraagt wel van een stel om hun kind te delen.. Daarbij mag je volgens mij ook geen advertenties plaatsen dat je opzoek bent naar een stel of draagmoeder bijvoorbeeld wat het nog net weer een tikkeltje ingewikkelder maakt.. Ik hoop alleen maar voor ze dat het ze toch gaat lukken..

Dan is het voor een vrouw, of voor 2 vrouwen, toch een stuk makkelijker om aan de kinderwens te kunnen voldoen ;)

Sinds wanneer is een draagmoeder illegaal?
Je mag de vrouw er niet voor betalen. Maar het mag echt wel.
Heeft wel heel wat voeten in de aarde qua adoptie.

edit: https://www.kinderbescherming.nl/wat_do ... ederschap/

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 22:12

Shadow0 schreef:
Als je wel reuma zou hebben, wat zou dan de voornaamste reden zijn om het niet te doen: omdat het een aanslag op jouw lichaam is, of omdat het erfelijk belastend is? In het tweede geval heb je ook nog een soort draagmoederschapsconstructie, waarbij het bevruchte eitje van je vriendin bij jou geimplanteerd wordt, dacht ik?

Het gaat mij om dat het erfelijk belastend is. Als ik zie wat het met mijn vader en met zijn familieleden gaat..... dat wil ik mijn kindje niet aan doen. Lichaam belastend zou voor mij geen probleem zijn.

Degene die vertellen dat ze hun vader niet missen is wel een beetje "geruststellend" . Ik vind het een beetje lastig te om schrijven misschien is geruststellend niet het juiste woord maar er zijn dus kinderen die het niet erg vinden om geen vader te hebben. Ik kan aan mijn vriendin wel merken dat zij de hare af en toe mist. Maar dan op de vaderfiguur manier. Zij ziet de hare al vanaf dat ze een jaar of 5 is niet meer wegens omstandigheden. Maar haar stiefvader vervult haar biologische zeer goed.

Over het adoptie of pleegkinderen gedeelte ben ik me nog aan het inlezen, heb vandaag nog niet de kans gehad om me verder in te lezen.

nogmaals allemaal bedankt voor jullie berichten

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:14

Als je voor een donor gaat vind ik het 'not done' om voor een anonieme donor te gaan. Het is in Nederland niet voor niets verboden om nog anoniem donorzaad te geven. Als kind wil je toch graag weten waar je genen vandaan komen. Door voor een anonieme donor te gaan, ontneem je je kind deze kans. Dat vind ik echt niet kunnen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:07

TS je hebt helemaal geen zaaddonor nodig! (tenminste als je nog een 5 jaar of zo wil wachten :D )

http://www.hetnieuwezwangerworden.nl/bl ... ks-kan-het

Zoals ik het lees kan heel goed van 1 van jullie huid afgenomen worden waar een soort zaadcel van gekweekt word en deze in het eicel van de ander gebracht word, geeft wel 100% een meisje omdat het manlijke chromosoom ontbreekt. Op deze manier is het kind van jullie beide!

Er zijn inmiddels al muizen op deze manier bevrucht en zijn geloof ik al geboren.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:15

Dat zou me toch wel echt te ver gaan geloof ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:09

Voor vrouwen is het niet mogelijk omdat mannelijke cellen andere eigenschappen hebben.

Als het wel zou kunnen zou ik het fantastisch vinden. Een kind dat op mij en mijn vrouw lijkt. Wauw :+:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:14

Er zijn zo ontzettend veel gezinnen waar de kinderen de vader ook nooit zien behalve in het weekend als ze geluk hebben.
Dat vind ik eigenlijk erger dan gewoon weten dat er geen vader is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:17

En ruilen is dat een optie?

Ik ben bv vervroegd in de overgang.
Onze wens kan alleen in vervulling gaan als iemand eicellen wil doneren.

Wij hebben een paar weken terug een engeltje gevonden die dit waarschijnlijk wil gaan doen!
Ons traject kan dus beginnen.

Wat dus ook kan jullie geven eicellen aan een hetero stel en van de man krijgen jullie zaad.

Wij zitten bij nij geertgen in Elsendorp.

Maar dan is het niet anoniem.

Je kan daar ook heen voor zaad.
Ze vragen wel of je ook eicellen wil afgeven voor mensen zoals ik.
De wachtlijsten zeker voor eicellen zijn erg lang.

[MWS] Eiceldonatie