'ontgifting' zonder suikers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:12

Citaat:
Zo over kruiden denken lijkt me een gevaarlijke nonchalance.
Drie hapjes dragon en drie hapjes digitalis kunnen een wereld van verschil maken.

Voor de overzichtelijkheid graag 1 ding tegelijk. Ik ben nadrukkelijk niet voor nonchalance.
Het griekse woord 'farmakon' kan zowel gif als geneesmiddel betekenen - dat ging toen over kruiden en nu wordt het voor wat geconcentreerder spul gebruikt.
Zoals ik schreef, maar jij helaas niet las, zo is mijn indruk, ontlopen kruiden en medicijnen elkaar niet zo heel erg veel.

Citaat:
Op het moment dat je aan anafylactische shock krijgt door een allergeen is dit niet op te lossen d.m.v. een detox. Ook het structureel detoxen zal er niet voor zorgen dat het allergeen diezelfde reactie niet meer oproept. Om een dusdanige ernstige reactie te bestrijden heb je op z'n minst adrenaline nodig (of desensibilisatie op de lange termijn)

Klopt.
Het ging mij eerlijk gezegd om het in mijn ogen denigrerende woord 'allergietje'. Uiteraard zijn er soorten en maten, maar een allergie kan dodelijk zijn.
En ook met de hopelijk kleinere allergie van een ander mens hoort niet gespot te worden.

Citaat:
Als het darmslijmvlies chronisch beschadigd, ontstoken is of zich niet tijdig hersteld is er doorgaans sprake van een ziekte van een andere orde. (wat ook aangetoond kan/moet worden dmv bloedbeeld of scopie)
Ik denk dat jij refereert aan het leaky gut syndroom, wederom een 'ziekte' uit de alternatieve hoek, welke tot op heden ook nog niet is aangetoond door een reguliere arts dmv regulier onderzoek (scopie, biopt, bloedonderzoek).

Nee, ik refereer niet alleen aan het leaky gut syndroom en ik heb het over empirie en aanverwante wetenschappelijke termen.
Leaky gut is op zich wel aantoonbaar in bloedbeeld, ontlasting en scopie - gesteld dat je weet waar je moet kijken. Het is net niet alleen een darmaandoening, maar de aanduiding van een proces.
Aangetast darm slijmvlies hoort idd aangetoond te worden dmv een scopie, wat helaas een tamelijk belastende ingreep is. Die helaas weinig oplevert, doorgaans, in termen van "met deze middelen herstelt het slijmvlies zelf, met deze middelen helpt u het functieherstel". (Doorgaans: pijnstillers en ontstekingsremmers. Let wel, beter dan niets, maar de aandoening blijft in stand. En veel mensen met darmklachten bereiken het stadium van scopie niet eens. En voor alle duidelijkheid: die middelen om beschadigd slijmvlies te helpen herstellen en om de functies te verbeteren bestaan gewoon.)

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:44

Now we're talking ;) had even terug gelezen en begrijp je insteek (denk ik) nu ook beter

Waar ik pilletje poedertje (wat multi interpretabel is natuurlijk) etc. opschreef doelde ik op de adviezen die grosso modo op het web staan, refererend aan de OP. (over het zoveelste wonderdieet)
Jij hebt het over iets anders, dat is me nu duidelijk :)

Allergietje kan inderdaad denigrerend overkomen, wat niet de bedoeling is. Ging mij er meer om dat voor elke poep en scheet er tegenwoordig een 'detox' (om maar in de context van het topic te blijven) is.

En de aantoonbaarheid van LKS middels de reguliere methoden ben ik dan wel naar benieuwd en ook hoe het dan kan dat het, naar mijn weten, nog niet wordt toegepast?
Met je laatste stuk ben ik het helemaal eens. Ondanks dat ik zeer veel vanuit de alternatieve hoek ernstig in twijfel trek en bekritiseer, ben ik ook van mening dat de reguliere geneeskunde te weinig doet aan de oorzakelijke kant en te veel aan symptoombestrijding. En in de alternatieve hoek (waar de fytotherapie nog onder valt) zijn zeker middelen te krijgen die aan de oorzakelijke kant werken en helpen.

khirshanta

Re: 'ontgifting' zonder suikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 23:23

Ik ben blij dat meer mensen zoiets niet per definitie goed vinden.
Zelf ben ik best bewust met mijn voeding bezig- omdat het interessant is, maar ook omdat je gewoon goed moet opletten zonder vlees en vis.

Voor een (gezonde) vegetariër leek me dit niet het beste om te doen, al snap ik de logica erachter.

Dit dieet laat ook heel veel dingen wél toe, maar daarvan snap ik de logica dan weer niet. Geen bonensoort, maar wel sojaproducten. Soja is echter niet echt gezond- wel in kleine hoeveelheden. Tempeh is beter, maar dat is gegist, dus dat mag niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:00

Hypericum schreef:
En de aantoonbaarheid van LKS middels de reguliere methoden ben ik dan wel naar benieuwd en ook hoe het dan kan dat het, naar mijn weten, nog niet wordt toegepast?

Er is een redelijk onschuldig stofje :o waarvan de naam mij niet te binnen wil schieten; het hoort niet opgenomen te worden maar is bij een niet correct werkende darm toch aantoonbaar is hetzij bloed, hetzij urine.
Uiteraard is dat de "platste" vorm": is er te ja of nee hyperpermeabiliteit?
Die (eventueel, vanuit onderzoeks perspectief) hyperpermeabiliteit veroorzaakt allerlei problemen, van malabsorpsie (= nuttige stoffen die niet / te weinig binnenkomen) tot toxicie (ongewenste stoffen die toch binnenkomen). Wat met enige kennis is vast te stellen.

Wie op pubmed zoekt naar "intestinal hyperpermeability" vindt genoeg artikelen. De derde die ik opende merrkte op, dat hoewel hyperpermeabiliteit geassocieerd wordt met dikke darmkanker er toch weinig studies in mensen worden gedaan (en meer in muizen, zoals te doen gebruikelijk bij kankeronderzoek) het onderzoek in kwestie naar de mening van de auteurs relevant is voor toepassing bij dikkedarmkanker.
(Zoekterm: intestinal hyperpermeability, auteurs: Yang, Bostick, Tran et al.; eerste regel titel : "circulating biomarkers of gut barrier function".)

En tja, ik ben een snelheidsmaniaken dan is de wetenschap soms frustrerend. We weten (....accoord, wie is die 'wij'?!) allang dat darmflora (correcte wetenschappelijketerm: darm microbiotica) belangrijk is. Her en der beginnen er enige lieden met middeleeuws ogende zaken als 'poepdonaties'. Duitse artsen (die om culturele redenen meer aan darmflora zijn 'angehaucht') kennen hele systemen ( :j "zo moet het en niet anders!") om in 15 stappen een correcte, zo niet ideale darmflora op te bouwen (inclusief ontlastingsonderzoek, het afbreken van biofilm rond bacteriën, opsporen virulente factoren, etc. etc.)