Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lillith24 schreef:Preventief je lever "reinigen" is net als preventief HIV medicatie slikken; grote onzin. Als je echt zo ziek bent dat je vloeibaar voedsel tot je moet nemen lijkt het me dat dat ook in combinatie gaat met een behandelend arts die daar streng zicht op heeft. Niet zomaar een of andere gehypte sapkuur. Maar dat kan aan mij liggen.
Janneke2 schreef:Lillith24 schreef:Preventief je lever "reinigen" is net als preventief HIV medicatie slikken; grote onzin. Als je echt zo ziek bent dat je vloeibaar voedsel tot je moet nemen lijkt het me dat dat ook in combinatie gaat met een behandelend arts die daar streng zicht op heeft. Niet zomaar een of andere gehypte sapkuur. Maar dat kan aan mij liggen.
...tja, men zette de verkeerde bril op ("er is iets mis met de lever!") en daarna kun je lachen, of huilen of wat je verder dus maar wil.
Het gaat hier niet om een "ziekte van de lever" (die bij de huisarts en verder thuishoort) en ook niet om "enkel vloeibaar voedsel kunnen verdragen".
Ik begrijp het als "een tijdje anders eten, zodat onder andere de lever als ontgifter haar werk makkelijker kan doen".
Bij onze Oosterburen zit/zat dit gewoon in het ziekenfonds. (Pure kolder is het dus niet.)
8nnemiek schreef:Heb je wel eens een smoothie gehad met vezelrijke groentes/fruit? Die krijg je haast niet weg zonder te kauwen![]()
Deze vezels komen uiteraard ook weer gewoon in je darmen terecht![]()
Sapjes uit de sapcentrifuge is een ander verhaal natuurlijk, maar zo'n kuur wordt vooral gebruikt bij echt zieke mensen.
Citaat:Het voordeel van smoothies is dat je het verse eten niet meer allemaal hoeft te kauwen
Lillith24 schreef:Je lever is er voor gemaakt om dat uit zichzelf al te doen, dus tenzij je 355 dagen per jaar junkfood eet en frisdrank drinkt gaat zo'n 10 dagen sapkuur je echt niet helpen op wat voor manier dan ook. Zelfs al zou het een heel klein beetje voordeel hebben voor je lever, dan wordt dat weer teniet gedaan door het nadelend effect voor je darmen, maagwand, slokdarm en tanden (zo'n liter sap is nogal een aanslag op deze organen namelijk).
Citaat:Dat de Duitsers het in hun ziekenfonds hebben betekent niet dat het goed is, bovendien zal het misschien voor mensen die morbide obese zijn een klein beetje kunnen helpen (bijvoorbeeld na een maagverkleining of gastric bypass), maar doodgewone 'gezonde' mensen hebben er écht geen baat bij.
Citaat:Als je meer informatie wil die wat makkelijk behapbaar is, kun je op youtube 'Unnatural Vegan' eens opzoeken over 'Detox' (vooral potato cleanse en 9 day fasting vertelt ze veel over, maar daar komen 'sapkuurtjes' ook in voorbij). Is wel allemaal in het Engels.