Even terug naar de basis. Detoxen wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Re: Even terug naar de basis. Detoxen wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:43

TS geeft duidelijk in de spoiler aan, dat als mensen een andere mening hebben dat dat prima is, maar ze hier niet hoeven te reageren. Misschien kan dat ook gerespecteerd worden?
Ik geloof ook niet zo in het verhaal van detoxen.. Maar TS geeft ook aan dat als haar lichaam het aangeeft, dat ze 'schoon' voedzaam voedsel mag.
Ik vind het van TS een goede manier (en zeker om dat het ook onder begeleiding gaat) een goede manier om proberen gewoontes los te laten..
Dus wil ik zeggen: TS veel succes, luister goed naar je lichaam en dan hoop ik dat het je brengt wat je hoopt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:14

Dan had ze het niet in een spoiler moeten zetten want die heb ik bv al niet gelezen. :+
However als je geen andere antwoorden dan jij voor ogen hebt moet je het niet op het forum zetten imo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:26

Hey wat leuk :)
Ik heb die docu die genoemd wordt, ook gezien (fat sick etc). Zelf vond ik die wat overdreven.. degene die dat doet mankeert idd wel het 1 en ander en heeft pittig overgewicht. Voor hem werkte t prima.

In overleg met de sportschool hebben wij met een aantal een sapkuur van 10 dagen gedaan, en ik vond t prima te doen. Okee, ik smokkelde wel door te blijven kauwen (komkommersap bv vind ik echt smerig, dus dan at ik gewoon een halve komkommer ipv door de juicer te frotten :D ) .

Met af en opbouwen had ik niet zoveel moeite, vooral omdat je weet dat het een korte periode betreft. 28 dagen alleen sap drinken zou ik echt niet kunnen :n Wat ik wel vond, en waar ik ook discussie over had met de groep is de hoeveelheid fruitsuikers die in ' onze' sapjes zat. Je hebt bij fruit eten de vezels van het fruit nodig om de suikers te verwerken (kun je vinden dmv google) dus daar heb ik zelf in aan zitten passen.

Wat ik er van geleerd heb is dat tomatensap met basilicum heel okee is, en dat je zoete aardappel door de juicer kan doen (en dat je het niet in de gaten hebt als je in je vingers snijdt tijdens het slachten van rode bieten :') ). Wel was ik de tweede dag superflauw, maar dat trok snel bij :j

Maar ik denk dat je hetzelfde kunt doen met gewoon gezond voer eten. Wel blijf ik het gewoon tussendoor doen, zo af en toe 3 of 4 dagen sappen. Vooral in de zomer. Het is lekker fris en uiteindelijk best makkelijk klaar te maken.

Ben benieuwd hoe het jou vergaat :j

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:59

Ayasha schreef:
Dan had ze het niet in een spoiler moeten zetten want die heb ik bv al niet gelezen. :+
However als je geen andere antwoorden dan jij voor ogen hebt moet je het niet op het forum zetten imo.

Misschien eens alles lezen voor je dan je mening/advies geeft ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:18

Lillith24 schreef:
Preventief je lever "reinigen" is net als preventief HIV medicatie slikken; grote onzin. Als je echt zo ziek bent dat je vloeibaar voedsel tot je moet nemen lijkt het me dat dat ook in combinatie gaat met een behandelend arts die daar streng zicht op heeft. Niet zomaar een of andere gehypte sapkuur. Maar dat kan aan mij liggen.

...tja, men zette de verkeerde bril op ("er is iets mis met de lever!") en daarna kun je lachen, of huilen of wat je verder dus maar wil.
Het gaat hier niet om een "ziekte van de lever" (die bij de huisarts en verder thuishoort) en ook niet om "enkel vloeibaar voedsel kunnen verdragen".

Ik begrijp het als "een tijdje anders eten, zodat onder andere de lever als ontgifter haar werk makkelijker kan doen".
Bij onze Oosterburen zit/zat dit gewoon in het ziekenfonds. (Pure kolder is het dus niet.)

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:39

Ook ik had nooit iets met detoxen, maar nu zit ik in een FBgroep met allemaal ervaringen over de 9-daagse kuur (C9) dat is wel super interessant om te lezen.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:04

Janneke2 schreef:
Lillith24 schreef:
Preventief je lever "reinigen" is net als preventief HIV medicatie slikken; grote onzin. Als je echt zo ziek bent dat je vloeibaar voedsel tot je moet nemen lijkt het me dat dat ook in combinatie gaat met een behandelend arts die daar streng zicht op heeft. Niet zomaar een of andere gehypte sapkuur. Maar dat kan aan mij liggen.

...tja, men zette de verkeerde bril op ("er is iets mis met de lever!") en daarna kun je lachen, of huilen of wat je verder dus maar wil.
Het gaat hier niet om een "ziekte van de lever" (die bij de huisarts en verder thuishoort) en ook niet om "enkel vloeibaar voedsel kunnen verdragen".

Ik begrijp het als "een tijdje anders eten, zodat onder andere de lever als ontgifter haar werk makkelijker kan doen".
Bij onze Oosterburen zit/zat dit gewoon in het ziekenfonds. (Pure kolder is het dus niet.)

Je lever is er voor gemaakt om dat uit zichzelf al te doen, dus tenzij je 355 dagen per jaar junkfood eet en frisdrank drinkt gaat zo'n 10 dagen sapkuur je echt niet helpen op wat voor manier dan ook. Zelfs al zou het een heel klein beetje voordeel hebben voor je lever, dan wordt dat weer teniet gedaan door het nadelend effect voor je darmen, maagwand, slokdarm en tanden (zo'n liter sap is nogal een aanslag op deze organen namelijk).

Dat de Duitsers het in hun ziekenfonds hebben betekent niet dat het goed is, bovendien zal het misschien voor mensen die morbide obese zijn een klein beetje kunnen helpen (bijvoorbeeld na een maagverkleining of gastric bypass), maar doodgewone 'gezonde' mensen hebben er écht geen baat bij.
Als je meer informatie wil die wat makkelijk behapbaar is, kun je op youtube 'Unnatural Vegan' eens opzoeken over 'Detox' (vooral potato cleanse en 9 day fasting vertelt ze veel over, maar daar komen 'sapkuurtjes' ook in voorbij). Is wel allemaal in het Engels.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:29

8nnemiek schreef:
Heb je wel eens een smoothie gehad met vezelrijke groentes/fruit? Die krijg je haast niet weg zonder te kauwen ;)
Deze vezels komen uiteraard ook weer gewoon in je darmen terecht :)
Sapjes uit de sapcentrifuge is een ander verhaal natuurlijk, maar zo'n kuur wordt vooral gebruikt bij echt zieke mensen.

Maar je zegt het zelf:

Citaat:
Het voordeel van smoothies is dat je het verse eten niet meer allemaal hoeft te kauwen

En ja, natuurlijk komen de vezels in de darmen, maar de voedselbolus zal zeker niet hetzelfde zijn als de voedselbolus die je krijgt bij het verteren van vast voedsel. En ik doelde dus op het voortstuwen van die voedselbolus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:17

Ik geloof echt niet dat er zo veel verschil is tussen smoothies en voedsel wat je zelf goed gekauwd hebt, in de darmen in ieder geval. Het vocht wordt eruit onttrokken, en je houdt in beide gevallen dezelfde hoeveelheid vezels over.
Heb je de docu inmiddels gekeken? Het is echt fascinerend hoe zieke mensen veranderen na zo'n kuur!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:34

Lillith24 schreef:
Je lever is er voor gemaakt om dat uit zichzelf al te doen, dus tenzij je 355 dagen per jaar junkfood eet en frisdrank drinkt gaat zo'n 10 dagen sapkuur je echt niet helpen op wat voor manier dan ook. Zelfs al zou het een heel klein beetje voordeel hebben voor je lever, dan wordt dat weer teniet gedaan door het nadelend effect voor je darmen, maagwand, slokdarm en tanden (zo'n liter sap is nogal een aanslag op deze organen namelijk).

Mij ontgaat van alles, hoor.
"Omdat de lever er voor gemaakt is" is natuurlijk een feit.
Wat je moet met dit feit, geen idee. (Zo weet ik niet precies hoeveel junkfood TS of wie dan ook precies eet.)
Nadelige effecten voor darmen, tanden, slokdarm: het gaat niet over puur citroensap, volgens mij. (Iets waar een gezonde maagwand uitstekend tegen bestand hoort te zijn.)
Ik las over 'sap' met/ van broccoli, zaden, erwten en avocado.
Citaat:
Dat de Duitsers het in hun ziekenfonds hebben betekent niet dat het goed is, bovendien zal het misschien voor mensen die morbide obese zijn een klein beetje kunnen helpen (bijvoorbeeld na een maagverkleining of gastric bypass), maar doodgewone 'gezonde' mensen hebben er écht geen baat bij.

Och, ik ben zelf ook geen jaknikker, maar het spijt me verder voor je: "gezonde mensen hebben er echt geen baat bij" - die stelling zul je moeten onderbouwen. Tot die tijd is het gewoon jouw mening. Die je hebben mag - van zelf sprekend, maar waar ik het op basis van feiten niet mee eens ben.
(En nee, wie morbide obees is, is wat mij betreft niet gezond, maar er is gewoon wetenschappelijke literatuur over, dat het wel degelijk zinnig kan zijn. Die duitse zorgverzekering "is namelijk ook niet gek".)
Citaat:
Als je meer informatie wil die wat makkelijk behapbaar is, kun je op youtube 'Unnatural Vegan' eens opzoeken over 'Detox' (vooral potato cleanse en 9 day fasting vertelt ze veel over, maar daar komen 'sapkuurtjes' ook in voorbij). Is wel allemaal in het Engels.

...duitse bronnen zoeken is niet ieder gegeven.
Als het dan in het engels gaat, zou ik persoonlijk liever een gedegen serie artikelen op pumed lezen. Misschien niet makkelijk behapbaar, maar tenminste zinnig.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-04-16 21:18, in het totaal 4 keer bewerkt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:39

Volgens mij is er hier een discussie gaande waar dit topic niet voor bedoeld was :n

Hoe gaat het nu ts?
Ik wil zondag of maandag ook eigenlijk beginnen. Moet nog even wat receptjes opzoeken. Twijfel nog of ik het avondeten wel 'gewoon' eet.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:57

Interesssant topic. Ook gelijk die docu op youtubr opgezocht en zit die nu te kijken.

ik ben het wel met bovenstaande reacties eens dat 28 dagen erg lang is. En omdat je al een moeizame relatie met voedsel hebt ben ik bang dat dit alleen maar voor ewn obsessie zorgt.

Maar never the less... ik ben wel heel erg benieuwd naar je ervaringen en hoe het je gaat bevallen.

en heb je het recept voor me van de 2 sapjes van je openingspost?(qua verhoudingen) Ik ben een enorme smoothie fan en deze klinken erg lekker, dus wil deze sapjes eens in smoothie vorm proberen.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:48

Ik volg nu toevallig de Clean 9. Ben nu op dag 6 van de 9 dus. Waarom ik dit doe? Om de 2 kilo slijm/poepresten en afval (sorry haha) van de afgelopen 27 jaar uit mijn darmen te spoelen zodat voedingsstoffen beter opgenomen kunnen worden.
Heeft verder niets met de werking van lever en nieren te maken maar meer met de darm functie.
Ik heb het lichamelijk niet zwaar, de eerste twee dagen flink ontgift op de wc haha maar daarna geen gekke dingen meer.
Wel psychisch. Ik denk alleen maar aan eten, frikandellen cheeseburgers pannekoeken chips lekkere biertjes. Niet alleen het nuttigen ervan maar het kunnen grijpen naar deze dingen zonder na te denken hahaha. Ik had het op dag vier daardoor echt zwaar, even een rot dag. Maar dat gaat nu weer. Ik voel me wel energiek! Vandaag 10 km gewandeld.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:16

Ik ben gestopt met snoepen en bezig met bewuster eten, moet echt 10 kg af. Zit nu op de bank en mn brein schreeuwt echt: het is zaterdagavond where the f... zijn mijn snoepjes en chips. Al appeltje gegeten en mega smoothie gemaakt, maar werkt niet. Heb overigens totaal geen honger, is echt psygisch.

Marlou: wat doe jij, sapjes of gewoon gezond eten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:20

Er is wel een verschil in voedsel tussen kauwen en doorslikken alleen. Met kauwen maak je speeksel aan om je voedsel beter te kunnen verteren. En door kauwen werkt je maag beter en actiever. Nooit geweten maar ziekenhuis dietiste heeft me dat geleerd. Mijn maag werkt erg traag maar door na het eten nog 5 minuten te kauwen op een kaugum of winegum of zoiets werkt de maag sneller aan de doorstroming van voedsel.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:29

Vandaag dag 1 van de C9 (programma van 9 dagen), voel me goed!
Het moest écht even... terug van vakantie, opgeblazen buik door lang zitten in het vliegtuig, ander eten, andere tijden, andere alles...

Moet vaak plassen, heb het koud :brr: en heb lichte hoofdpijn, maar ga vol goede moed door naar morgen!
*\o/*

Onze FB groep is wel super idd... ervaring, fijne steun en support, begeleiding van deskundigen! _/-\o_

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:24

Ik doe clean 9. Ik en mijn moeder werken zelf met dit product en kunnen zorgen voor dit pakket. Je kunt het niet in de winkel kopen.
Het is op basis vsn aloe Vera, de eerste twee dagen eet je dan ook niets maar drinkt 3 x dgs een flinke slok aloe Vera, daarnaast drink je veel om je afval stoffen af te voeren en he darmen in goede conditie te houden. Smiddags mag je een shake.
Vabaf dag 3 mag je een avond maaltijd van ongeveer 600 calorieën en 2 keer daags shake. Deze dagen neem je alleen in de ochtend 120 ml aloe.
Ik ga nu aan dag 7 beginnen.

Sapjes kuren zijn niet gezond. Mensen realiseren zich niet dat je echt heel veel, te veel fruit en fruitsuiker binnen krijgt. Ik vind het geen juiste methode.
C9 zorgt voor een reset in in je metabolisme, darmwerking en in je hoofd.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:28

Ik moet zeggen dat ik dat C9 ook niet echt gezond vind klinken. Volgens mij doe je die dagen je lichaam ernstig te kort.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:48

Nee. De eerste twee dagen zijn inderdaad erg schaars, dat komt omdat je wil reinigen. Door de aloe en het vele drinken stoot je echt een hoop afval uit wat ook tussen je darm vlokken zit.
Je mag gewoon oneindig groente en fruit hebben tussen door, wel de voorgeschreven soorten vanwege fructose gehalte. En ook weer niet te veel. En na dag 2 mag je naast in d'r ochtend en middag shake, en warme maaltijd. Wat klinkt hier voor jou ongezond aan?
Alles wat afwijkt van het dagelijks dieet is in het oog van veel mensen al ongezond omdat mensen zeggen dat je je zelf te kort doet. In de aloe Vera die ik gebruik zitte alle vitamine, mineralen en aminozuren die een mens nodig heeft. Er wordt zelfs gezegd dat je er op kunt overleven als het zou moeten, maarja dat moet je natuurlijk niet doen ;-)

In tegenstelling met andere detox kuren zit hier juist alle stoffen in om een lijf in gezonde werking te houden.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:38

Marlou, ik denk dat mensen niet snappen waarom wij de C9 geweldig vinden omdat ze niet weten wat Aloë Vera in het lichaam doet.
Omdat dit topic daar niet voor gemaakt is ga ik dat hier niet neerzetten, maar mensen die interesse hebben in wat meer kennis over Aloë en de C9 mogen me altijd een PB sturen.

TS, hoe gaat het nu met je sapjes?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:56

Je hebt gelijk Eefje, ik ben altijd geneigd om het uit te leggen vanwege mijn enthousiasme haha.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 11:25

Bedankt iedereen weer voor de reacties. Ik heb ze allemaal gelezen en probeer over elke reactie goed na te denken en te kijken of ik er iets mee kan.
Ik kan niet met alle reacties iets, maar ik begrijp wel iedereen. Het is lang en het is niet iets wat als ''normaal'' gezien wordt maar ik dacht dat ik er goede baat bij zou hebben en dat is de reden dat ik dit traject begonnen ben.

Ik heb veel reacties gehad over het ongezonde voornamelijk in combinatie met mijn eetstoornis en die begrijp ik! Ik wil sowieso iedereen bedanken voor de bezorgdheid (ook al is die mss niet altijd zo bedoeld) want ik stel het op prijs dat jullie met mij mee willen denken. Ik heb alleen al heel erg duidelijk gemaakt in mijn eerdere posts dat ik goede begeleiding heb. Zowel voor mijn probleem als voor het detoxen dus ik sta hier niet alleen in.

Iedereen die het wel een leuke/goede of interessante methode vinden ook bedankt! Het is prettig om te horen dat ik niet te enige ben die vindt dat dit fijn kan zijn en goed kan werken.

Annemieke ik heb inderdaad de docu sick, fat and nearly dead gekeken en destijds had ik al bewondering voor de zelfdiscipline die die mensen hebben want 60 dagen is extreem lang! Maar zoals ik ook al aangaf was ik voorheen zelf een beetje nuchter in deze aanpak omdat ik ook van mening ben dat een gezond lichaam het zelf wel zou moeten kunnen reinigen.
Maar dan weer: zo gezond is mijn lichaam niet :P Ja ik heb een gezond gewicht bij een normale lengte, maar ik eet door mijn stoornis natuurlijk niet goed en dat heeft een impact op mijn lichaam. Deze overdosis aan groente en fruit is qua mineralen/vitamine etc echt wel even goed ervoor.

Ik werk met het programma van Jason Vale. Hij heeft ook programma's van 3/7/9 dagen als je die zou willen proberen. Ik heb het 28 dagen programma gekozen en iemand uit mijn familie die begeleid mensen in dergelijke dingen voor haar werk, dus ik heb haar adviezen betreffende deze ''kuur''.

Zoals al eerder aangegeven is het dus niet puur sap wat ik eet/drink. Het is een combinatie van sap/smoothie en gewoon vast eten. Alleen mijn ontbijt/lunch zijn smoothies/sapjes en avondeten is gewoon normaal. Daarnaast mag ik natuurlijk tussendoortjes nemen als ik wil, maar ook deze mag ik invullen met sapjes.

Zometeen zal ik even schrijven hoe het nu met me gaat, want er is nogal wat veranderd deze week. Maar er werd ook gevraagd naar de recepten van de smoothies uit de openingspost, dus bijdeze:

Gingershot:
1 appel
2 cm rauwe gember
--> door sapcentrifuge halen en opdrinken :D

Groentesmoothie:
1 appel
1 handje spinazie
1/4 ananas
1/4 komkommer
1 limoen
3 cm broccoli stam (of 2 roosjes)
1 klein blikje tuinerwten (ik had die van bonduelle)
1/2 avocado
1 theelepel hemp proteine poeder
1 theelepel gemixte zaden
--> doe alles in de sapcentrifuge behalve de avocado en de proteine poeder (eerst even de limoenschil, ananasschil eraf halen) en pureer de avocado en de proteine poeder in de blender (voeg het sap toe zodat het een smoothie wordt).

Groentesapje:
1 sinaasappel
2 wortels
1 rode biet (recept zegt rauw, ik heb gekookte gepakt)
1 handvol verse munt
2 cm rauwe gember
--> alles dor de centrifuge halen en opdrinken :D

Zo en dan nu over mijn detox. Ik ging goed van start. Ik vond het lekker en mijn energie was veel beter. Veel minder last van mijn slaapstoornis en geen dipjes meer na het eten. Ik was op dag 3 en had voor mezelf besloten dat dit misschien wel echt kon gaan werken! Maar ik had van de week weer een afspraak met mijn coach en we zijn toch samen overeen gekomen dat ik niet volledig mag gaan detoxen. Ze vondt het initiatief wel heel goed, dus de sapjes en de smoothies mogen blijven. Maar dan als aanvulling en niet als volle maaltijd.

Ik merk dat ik inderdaad een nieuwe soort hou vast aan het zoeken was omdat ik momenteel een grote stap terug heb gezet betreft mijn herstel en dat ik dat wellicht hierin aan het zoeken was.
Desondanks heb ik in deze week wel geleerd wat vers eten met mijn lichaam doet en hoewel ik er nog laaaaang niet ben ga ik wel proberen om dit vol te houden (verse sapjes en smoothies drinken) want ik merkte er heel veel voordelen van.

Ik blijf jullie, als jullie willen, op de hoogte houden en anders is er ook best wel ruimte om te discussieren hoor :) Als het maar op een respectvolle manier naar elkaar gebeurd :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:05

Goed van je dat je dit met je coach hebt besproken :j fijn dat je wel echt verschil merkt! En uiteraard updates blijven plaatsen!

Dat aloe vera detox gebeuren zie ik persoonlijk niet zo zitten. Kwam ook verhalen tegen dat het te ranzig voor woorden is :') daarnaast heb ik niet zo'n zin om mezelf uit te hongeren.

Ik heb zojuist inkopen gedaan voor 3 dagen. Vooral groentes. Ben er nog niet helemaal over uit hoe ik alles precies ga indelen, maar dat merk ik gaandeweg wel. Misschien dat ik het iets minder streng doe en de middag gewoon eet. Die middag sap kan ik dan eventueel gebruiken voor ochtenden extra.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:18

Detoxen is iets heel anders als een dieet, staat los van elkaar, andere doelen bereik je daarmee.
En ja aloe is smerig, omdat er niets aan het natuurlijke product toegevoegd wordt.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:57

Ik heb ook C9 gedaan, bizar hoe het werkt. (en ja ook heel veel mensen in mijn omgeving verklaarde mij voor gek)
De aloe vera drank is niet te zuipen :') Maar ijs en ijskoud gaat hij best na dag 3 :P

Liefst zou ik het nog eens doen en dan doorpakken met waar ik nu mee bezig ben.
Spoiler:
(maar heb een aantal mensen die niet willen dat ik het weer doe)
Enkel had ik de eerste keer in het weekend wel een enorme dip maar de maaltijden die je mag maken (600kcal) zijn vullend zat!

@ flups, leuk als je blijft posten :)