Waar kan ik heen? Heel veel pijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 05:59

Naar de huisarts gaan
Die kan bepalen of het een ontsteking is of niet.
Is het een ontsteking dan kan hij een ontstekingsremmer en misschien ook pijnstilling voor schrijven, is het geen ontsteking maar zit er een spier of iets dergelijks vast dan kan hij vertellen bij wie je het beste een vervolgtraject kan doen, bv fysio, Chiroprac. of wat dan ook.

Als er een ontsteking zit, wil je niet dat ze er aan gaan zitten rommelen door massage of dingen,maar ook een ontsteking moet behandeld maar dan met ontstekingremmers

Femke_Tweety

Re: Waar kan ik heen? Heel veel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 06:12

Dit is precies waar een huisarts voor bedoeld is.

1e onderzoek, kijken wat er aan de hand zou kùnnen zijn bij deze klachten.
En hoe ernstig hij het inschat.

En dan bepalen wat de meest logische stap is om mee te beginnen.
Direct er iets mee doen, of eerst beeldvorming voor exactere diagnose.

Pijnstilling,
Of foto's maken,
Of scan,
Of gewoon rust geven,
Of fysio,
Of ostheo,
Of,
Of,

Dan ga je dat doen.
Als het werkt: prima

Zo niet, terug naar huisarts en nieuwe verwijzing of nieuw plan van aanpak.

Precies waar een huisarts nu zo fijn voor is.

Gewoon vandaag!! gaan.

Het kan iets zijn dat erg pijnlijk is maar niet echt ernstig.
Het kan ook wel iets ernstigs zijn.

De huisarts maakt daar de eerste inschatting!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 07:06

Wat nog beter helpt dan warmte is afwisselend koelen en verwarmen. Door het alleen te verwarmen kan een zwelling namelijk ook erger worden en voor nog meer pijn zorgen.

Dus bijvoorbeeld eerst lekker een kruik of een hittepit, half uur later een coldpack (of theedoek met bevroren doperwten)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 07:44

_Nelleke_ schreef:
Wat nog beter helpt dan warmte is afwisselend koelen en verwarmen. Door het alleen te verwarmen kan een zwelling namelijk ook erger worden en voor nog meer pijn zorgen.

Dus bijvoorbeeld eerst lekker een kruik of een hittepit, half uur later een coldpack (of theedoek met bevroren doperwten)

Ja, of gewoon eerst naar de huisarts gaan om te laten beoordelen wat er nu precies mis is voor er over allerlei mogelijke behandelingen wordt gepraat.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 08:45

Rustig maar hoor San. Dit is ook alleen maar ter verlichting tot TS een dokter kan zien en ter aanvulling wat er over warmte wordt gezegd op de vorige pagina.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:42

Little_Gift schreef:
Als het een ontsteking is is die zogenaamde huismiddel "warm houden" net wel een boosdoener en moet men ijs toepassen en absoluut géén warmte!

....eerst een diagnose.
En dan beoordelen wat te doen.

Voor alle duidelijkheid : "met een ontsteking is niets, maar dan ook niets mis".
Ja, het kan zeer doen.
Maar ontsteking wil zeggen dat het lichaam bezig is schade te repareren.
Het is een gezonde, goede reactie op een minder ideaal gebeuren, zoals een verstuikte enkel.

(En afhankelijk van de diagnose kan het soms zin hebben om bijv. de zwelling te doen afnemen, ethisch kan het zin hebben de pijn te temperen, etc. - maar ik ben het dus niet eens met de stelling 'dat als het een ontsteking is, dat dat dan maar geremd moet worden'. Het warm houden van een ontsteking hoeft totaal niet schadelijk te zijn.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:42

TS, hoe-s-t nu...?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:02

Bedankt voor alle tips!

De pijn is nog niet helemaal weg, het voelt alsof dat ik maar één verkeerde beweging hoef te maken en het weer helemaal terug komt.. Beetje lastig uit te leggen.
Het zit er wel, maar even 'verstopt' en in bepaalde houdingen (die gewoon normaal zijn, zoals omlaag kijken) komt de pijn op.

Zo'n zeurende pijn! Ik kan in ieder geval weer normaal functioneren.
Maar als het aanhoud, dan ga ik toch de huisarts opzoeken. :j

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:06

Bel anders even naar je huisarts, als je geen zin hebt om heen te gaan.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:11

Zolang je uitstraling zou hebben zou ik eerst naar de huisarts gaan, dikke kans dat een 1e lijns therapeut je anders terug stuurt.

Maar een zeurende pijn, gewoon even afwachten en als het na 2 weken nog heftig is dan een therapeut opzoeken. Je zal waarschijnlijk gewoon een flinke smakker gemaakt hebben :j Vooral met mate blijven bewegen en je pijn volgen!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:13

Body stress release, http://www.bodystressrelease.nl/

Haalt spanningen uit het lichaam en stimuleert het zelf genezend vermogen. Heb ik erg veel baat bij gehad. Pijnstillers kan helpen, maar dan moet je na een dag of 2 toch verschil merken, als dat niet zo is zal je verder moeten zoeken. Huisarts kan, in mijn ervaring bar weinig met pijnklachten, behalve dan pijnstillers voorschrijven. Als het blijft aanhouden zou een bezoekje aan de rug-kliniek ( die natuurlijk ook naar nekken kijkt!) een aanrader zijn: http://www.rugpoli.nl/

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:21

Ik zou naar de fysio gaan, huisarts hier is niet veel daarom ga ik meestal meteen naar de fysio. Maar fysio kan vaak meteen al iets aan je pijn doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:29

Klap in de nek, dan lijkt mij HA en foto maken toch echt stap 1. Mocht er een scheur/breuk zitten dan moet er echt geen fysio oid aan gaan zitten. Eerst rampscenario uitsluiten voordat je er aan laat trekken en knijpen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:50

Als je mijn huisarts belt verwijst ze je gelijk door naar een in haar ogen goede fysio die nauw met haar samenwerkt als er geen kans is op nekletsel.
Dan laat ze hem bekijken of er een verklaring te vinden is, of dat er verder onderzoek gedaan moet worden.
Gewoon omdat de fysio dit beter kan beoordelen als de huisarts, al zal ze bij verdenking op rug en nekletsel heus gelijk foto's laten maken.
Dus eerst diagnose van de huisarts, dan behandeling opstellen?
Dat laat mijn huisarts vaak aan de fysio over, dus drama schoppen over dat ze gelijk naar de fysio zou gaan is onnodig imo. :+

Ik zou gelijk naar mijn fysio gaan, voorleggen en dan laat ik hem bepalen of hij reden ziet voor de huisarts, maar hij is echt heel goed in zijn vak.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:54

_Nancy schreef:
Bedankt voor alle tips!

De pijn is nog niet helemaal weg, het voelt alsof dat ik maar één verkeerde beweging hoef te maken en het weer helemaal terug komt.. Beetje lastig uit te leggen.
Het zit er wel, maar even 'verstopt' en in bepaalde houdingen (die gewoon normaal zijn, zoals omlaag kijken) komt de pijn op.

Zo'n zeurende pijn! Ik kan in ieder geval weer normaal functioneren.
Maar als het aanhoud, dan ga ik toch de huisarts opzoeken. :j

Triggerpoint therapie of dry needeling werkt bij mij super. Maar kijk wel wat de oorzaak van de pijn is, anders is het symptoom bestrijding.