Melasma(vlekken in het gezicht), wat doe jij eraan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:52

Vind het reuze meevallen, dacht dat je echte donkere vlekken bedoelde. Dit is duidelijk een hormonale kwestie, dat inderdaad door de zon versterkt kan worden. Een andere vorm van anticonceptie misschien? Een lichtere pil eventueel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:50

Nou ik vind de vlekken best pittig. Gisteren weer een beetje zon gepakt en petje vergeten, lijkt nu wel weer meer. Afbeelding

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:06

Ik gebruik dagelijks een dagcreme die vlekjes wat beperkt, http://nl.oriflame.com/products/product?code=25206. Daarnaast iedere dag minimaal 1 keer een goede zonbeschermingsfactoren speciaal voor het gezicht. En als ik dat toch nog veel vlekjes krijg smeer ik ze 's-avonds in met een dark spot corrector. Maar meestal is dat niet nodig. Scheelt misschien ook dat mijn huidskleur van nature wat bruiner is dan die van jou.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:43

Mijn zoon heeft vitiligo en door de zon zie je nu heel duidelijk verschil. Als ik het daarmee vergelijk (gekleurde vlekken die nog wel zichtbaar bij hem zijn), dan zie ik deze niet of nauwelijks. Neemt niet weg dat je er zelf duidelijk last van hebt. Heb je wat aan de vraag die ik daarna stelde?

Nedra

Re: Melasma(vlekken in het gezicht), wat doe jij eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:51

Ik heb hier ook last van op mijn voorhoofd en op mijn bovenlip. Ik ben sinds kort de antipigment creme van dr van der hoog gaan gebruiken. Verder zijn er ook nog varianten van biodermal en eucerin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:46

Shenavallie schreef:
Mijn zoon heeft vitiligo en door de zon zie je nu heel duidelijk verschil. Als ik het daarmee vergelijk (gekleurde vlekken die nog wel zichtbaar bij hem zijn), dan zie ik deze niet of nauwelijks. Neemt niet weg dat je er zelf duidelijk last van hebt. Heb je wat aan de vraag die ik daarna stelde?

De pil veranderen is nogal een ding omdat ik een aantal jaar geleden bijna een jaar bij de gynaecoloog heb gelopen om de juiste anti conceptie te vinden. T is okk veel erger dan vorig jaar, ik denk in combi met m'n anti depressiva. Aangezien ik daar meer vervelende bijwerkingen van heb, kan ik eens kijken of t helpt als ie die verander.
Heb nu inmiddels ook een vlek op m'n neus. Gelukkig valt ie minder op, omdat ie net onder m'n bril begint.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:20

Niet zomaar aan de AD rommelen hoor, dat is niet handig. Liever een vlekje meer of minder dan dat het in je hoofd niet lekker gaat. Ik zag gisteren dat mijn man ook van die vlekken op zijn voorhoofd heeft (was me nog niet eerder opgevallen, maar hij heeft gisteren in de zon gezeten). Weet ik nu ook hoe het heet. ;) Hij slikt overigens niets, dus misschien is het bij hem gewoon een lichamelijk of erfelijk iets?
Maar dan nog ben jij niet geholpen, want jij ervaart het als hinder. Wat zegt de huisarts ervan?
Mocht het inderdaad een bijwerking van AD zijn, dan zou ik graag met je willen ruilen. De bijwerking die ik ervan heb gekregen is overgewicht... -O-

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:03

Zit dit topic door te lezen denk goh dat heb ik ook....wist niet dat het zo heette.
Ken het alleen als zwangerschap masker.
Heb ze best wel goed zichtbaar boven lip en boven wenkbrauwen maar heb me er nog nooit druk over gemaakt.
Wat ik wel geloof is dat het vanwege hormonen erger kan worden.
Wat ik er aan doe? Nix,wat valt er aan te doen het hoort gewoon bij me :o

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:06

Biodermal heeft fijn spul hiervoor, ik ga ff zoeken hoe het ook alweer heette

Edit: Heet dus gewoon pigmentcreme :')

Het lijkt mij idd een vorm van zwangerschapsmasker, alleen heb jij het niet door zwangerschap, maar door de hormonen in je lijf van de pil die in weze een zwangerschap nabootsen.
Als het je echt dermate stoort zou ik toch op zoek gaan naar een ander voorbehoedsmiddel met minder hormonen en een afspraak maken bij de dermatoloog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:37

Afbeelding

Inmiddels twee dagen in de zon gezeten, goed ingesmeerd en een hoed gedragen maar helaas is t toch verergerd.
Brn ook naar de ha geweest ervoor maar die wilde er niks mee doen. Voor dit jaar maar een bb crème met uv-filter kopen zodat t niet erger wordt.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:52

Ja ik heb exact hetzelfde. Ik ga met m'n hoofd echt de zon niet meer in, alleen op stal is dat soms lastig. Maar dan smeer ik me mega goed in met factor 50.
Voor overdag gebruik ik Lycogel als foundation (ook met zonnefactor). paasei maar dekt goed en ik doe lang met een flesje.
Verder las ik ergens dat Zink schijnt te helpen, dus ik slik trouw extra zink sinds een maandje ofzo, baat het niet dan schaadt het niet.
Vooral m'n pigmentsnor is zooo storend. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:55

Ja die snor vind ik ook niet tof :/

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:59

Voorbeeldje voorhoofd.
Afbeelding[/size]

Toch heb ik wel het idee dat de zink al helpt. En tja, in de winter trekt het weg ja.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:00

Geen idee of een dermatoloog je kan helpen. Lastig dat je zo heftig op de pil reageerd. En dus ook niet kan stoppen. Misschien een endocrinoloog laten kijken naar je hormoonspiegel?

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:07

Ik heb dit ook, vooral op mijn voorhoofd en iets op de wangen. Ik ben er pas mee naar een dermatoloog geweest en kreeg 2 crèmes voor geschreven en nu na 3 weken zie ik echt wel verbetering. 1 zalf savonds en de andere smorgens en savonds.
Als ik veel in de zon ben dan smeer ik regelmatig factor 50 zonnebrand op en dan nog een pet op. Hou niet van petten maar nog minder van de vlekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:27

Inmiddels komt de nieuwe zomer er weer aan en moet ik weer ontzettend oppassen dat ik niet vol met mn bakkes de zon in ga. Want ook nu al heb ik last van vlekken in mn gezicht doordat ik buiten zit. Smeer me in, heb altijd een pet of hoed op, gebruik pigmentcreme maar t zit er zo weer op. Vorig jaar bij de huisarts geweest, dermatoloog gevraagd maar zolang ik aan medicatie zit heeft het geen zin om te behandelen.

Gelukkig hebbe nze bij de Douglas een zonnebrandcreme met teint en/of een foundation-zonnebrandcreme combi. Dus die ga ik maar aanschaffen voor de zomer.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:01

Ik smeer inmiddels iedere dag, meerdere keren factor 30, maar helaas, de eerste vlekken zijn er al. Ik denk dat het ook komt, omdat ik mega snel bruin wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:15

Esther_ schreef:
Ik smeer inmiddels iedere dag, meerdere keren factor 30, maar helaas, de eerste vlekken zijn er al. Ik denk dat het ook komt, omdat ik mega snel bruin wordt.

Ja dat heb ik dus ook. Het gaat zo snel.

Afbeelding

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:23

Yup, hier ook.... Smeer me een ongeluk, ook op stal maar ja. Welke foundation /concealer gebruiken jullie? Je moet dan zo oppassen dat het niet averechts werkt en je zo'n waas krijgt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:14

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:29

Wauw, het heeft een naam. Ik dacht dat t door m'n sproeten kwam maar ik heb ook zo'n vlek op m'n mond. Verschilt van kleur in seizoen.. heb t sinds een jaar..

Ben nu in Australie en door veel zon valt t meer op. T stoort soms, vooral met fout licht (tl lamp)
Wauw ik ga mij hier in verdiepen..

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 14:33

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 14:40

Ik zie die van mij er ook tussenstaan... En dan icm mijn zwangerschap maakt dat ik ook echt op moet passen. Smeer ook factor 50 en ga opletten met petjes/hoeden idd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:20

Joolien schreef:
Kijk, hier komt de aap uit de mouw.
https://databankws.lareb.nl/Downloads/k ... _ssris.pdf

Het is dus een bekende bijwerking van mijn ad.

Toch wel apart: ik slik mijn AD (Sertraline) al 12 jaar en pas dit jaar zijn de vlekken gekomen (had in het voorjaarszonnetje gezeten). Wist ik vorig jaar nog niet van het bestaan af, is het dit jaar alsof ik de hele dag met een zonnebril op heb gezeten en halverwege mijn wangen vergeten ben foundation uit te smeren (zowel zonnebril als foundation gebruik ik niet). 8-)
Misschien is het bij mij dan toch door de vervroegde overgang (hormonen)... -O-

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:26

Zou best kunnen dat het met hormonen te maken heeft. Veel vrouwen in zwangerschap hebben er ook last van.