Zwanger zijn en paardrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:46

Ben nu 28 weken en echt rijden heb ik gedaan t/m 22 weken. Nu stap ik er zo af en toe nog op voor een buitenrit.
Bakwerk werd ongemakkelijk maar zou nog wel vaker erop kunnen voor een buitenrit, echter vindt mn omgeving het eng dus ik beperk het tot zo'n 1x per 2 weken.
Heb gelukkig iemand die haar regelmatig rijdt en verder wandel en longeer ik.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:50

Gereden tot week 25, niet zo fanatiek meer (conditie had flink te lijden onder zwangerschap), maar wel lekker ontspannen hobbelen. Daarna werd bijrijdpoown ziek (hoefbevangen), toen hij weer up and running was, zat ik inmiddels in week 32 en was te enorm en stijf. Als ik had door kunnen rijden na week 25 had het waarschijnlijk niet zo'n probleem geweest. Angst heb ik nooit gehad. Vanaf week 35 werd ik echt belemmerd door mijn lijf en heb ik bewust even afstand genomen van de paarden.

En nu wil dolgraag weer aan de gang, maar moet ik rust houden omdat ik een keizersnede ondergaan heb ;( Nou ja, prachtige zoon voor terug gekregen en het gaat zoals het gaat.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:52

Nanke schreef:
Ik heb bij de eerste tot 23 weken gereden en ben er toen af gevallen.. #) gelukkig heeft dit geen consequenties gehad maar bij de zwangerschappen die volgenden (ik ben nu zwanger van de derde) ben ik elke keer bij 20 weken gestopt. Mijn buik wordt dan wel echt dikker en ik ben dan zelf gewoon minder snel en handig.

Wat heftig! Je zult je rot geschrokken zijn! Ben je na je val meteen helemaal onderzocht?

Ik was mijn hengst aan het beleren toen ik er achter kwam dat ik zwanger was,ik ben dus accuut gestopt met rijden.
Toen ik eenmaal gestopt was vond ik het ook niet nodig om onnodig risico te lopen bij andere paarden. Het is maar 9 maanden op een leven dat ik mezelf even opzij moet zetten :)
Wel ben ik er 13 dagen na de bevalling weer opgeklommen,toen vond ik dat het lang genoeg had geduurd :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:52

Mijn eigen paard heb ik bewust een jaartje in bruikleen weggebracht, het is een schitterende knol, maar hij durft nog wel een stom te doen, is een jonkie van 5.
Ik stap nu alleen nog op de door en door betrouwbare ruin bij ons op stal. En ik hoop dat nog wel even te blijven doen voorlopig.

Het is inderdaad echt naar je lijf luisteren. Vorige week zondag nog een strandrit gereden, weliswaar op een ander paard (maar die ken ik ook al), inclusief een paar stukken flinke galop.
Voelde aan het einde wel mijn zij flink trekken, maar dat bleek simpelweg het verweken bij een rib te zijn geweest, dat heeft ook nog een fikse tijd aangehouden.

Grapjasjes12

Re: Zwanger zijn en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:56

Bij mij voelde het al heel snel niet meer goed, rond de 15 weken. Niet echt lichamelijk, maar meer dat ik niet willens en wetens risico wilde nemen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:58

Ik reed op een manege, en heb bij de eerste tot 11 weken gereden. Toen merkte ik dat ik zodanig onzeker werd dat dit invloed had op mijn rijden (en de reactie van de paarden op mij).
Bij de tweede had ik net een tijd niet gereden door een val waarbij ik mijn knie lelijk verdraaid heb. Vlak voordat ik mijn eerste les weer zou nemen, kwam ik erachter dat ik zwanger was, en heb toen besloten maar helemaal niet meer op te stappen. Sindsdien ook niet meer gereden, ik heb in mijn 2e zwangerschap ernstige bekkenpijn gehad waarvan ik nu net weer een beetje aan het herstellen ben. Als dit goed gaat (en ik nog wat kilo's kwijt ben :o ) wil ik misschien wel weer gaan rijden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:58

bij de eerste nog sporadisch gereden tot een 14w,maar bij de 2de niet meer gedaan.
ik vind het het risico niet waard.
als ik kijk naar mezelf ben ik al vaker gevallen doordat het paard viel(met mij erop),dan dat ik er eraf gegooid ben,dus hoe braaf het paard ook,je kan altijd vallen.

en ook al enkele miskramen gehad hier,nu ook net weer,dus als ik dan opnieuw zwanger zou zijn van een derde,dan naam ik dat extra risico er echt niet bij en blijf ik gewoon 9m met mijn voeten naast het paard.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:01

Dat risico nemen was bij mij ook heel apart: ik dacht van tevoren dat dit mijn hoofdreden zou zijn (vandaar ook dat ik bij de eerste 3 niet meer opstapte toen ik het wist dat ik zwanger was) Maar bij de vierde, en het nog niet wist, voelde ik me juist veel stabieler? Ik kreeg ook weer meer lef, en ging wat gekkere dingen doen. Ook toen ik het wist, en dus 14 weken was, voelde ik me juist heel zeker op mijn pony. Maar toen begon mijn bekken dus te protesteren helaas..

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:26

ik heb bij mijn eerste door gereden tot 13 weken.. toen gleed mijn paard onderuit met mij er op.. ik ben nu 24 weken zwanger van mijn tweede en op het moment dat ik het wist ben ik gestopt.. mijn paard is super braaf, schrikt eigenlijk niet. Ik laat mijn zoontje van 4 er ook af en toe op rijden. maar hoe braaf mijn paard ook is wil ik niet weer het risico nemen. een stom noodlottig ongeluk hoeft niet altijd vanuit jou paard te komen. ik heb een geweldige bijrijder die hem met alle plezier rijd, en ik wacht even tot ik mijn wondertje in mijn armen heb en begin dan gewoon weer opnieuw.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 10:30

Zoals iemand al eerder zei, ongelukjes gebeuren overal. Kan ook tijdens het wandelen, fietsen of auto rijden zijn. Of zelfs gewoon in huis...

Mijn paard is bijvoorbeeld heel braaf, en in de bak al helemaal. Het risico dat mijn paard zelf valt, is altijd aanwezig, maar ik acht die kans niet zo groot.... ik zou bijvoorbeeld niet gaan springen, puur omdat ik zelf geen springheld ben, haha dat is vragen om moeilijkheden :+

Maar al jullie reacties geven mij wel een goed beeld, en stimuleren mij wel om dus ook door te rijden (wanneer het zover is dan...), zolang mijn lijf aangeeft dat het kan :)

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 10:33

nr_1: helemaal begrijpelijk!!

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:47

Er zijn al vaak van dergelijke topics geweest. Ik vind het altijd vreemd dat bokt zo kan steigeren als iemand zonder cap op een paard zit, want een ongeluk kan altijd gebeuren, al is een paard nog zo braaf. Maar zwanger paardrijden, dat moet kunnen. Die redeneringen kan ik persoonlijk niet rijmen met elkaar...

Ik had een relatief kleine buik, en voelde mij tijdens de zwangerschap eigenlijk heel goed, maar toch heb ik niet echt gereden, ik vond het risico het niet waard. Wat zijn nu 9 maanden op een mensenleven? Enkel eens uitstappen op mijn vriend zn superbrave paard, dat heb ik een paar keer gedaan en echt van genoten, maar om echt te rijden heb ik gewacht toen dat na de bevalling terug goed aanvoelde.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 11:01

Geef ik je gelijk in Cowgirl. En dit soort reacties wil ik juist ook horen :)
Iedereen denkt er weer anders over.

Net als de discussie over met of zonder cap rijden.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:46

Ik heb doorgereden tot de dag van de bevalling (41 wk), gewoon rustige uitritten op mijn brave Arabier. Nergens last van, bleef er soepel door en mijn bekken deed niet moeilijk! Dat was pas nadat ik de baby gekregen had, toen heeft het een flinke opdonder gehad waar ik zeker een jaar voor nodig heb gehad om volledig te genezen.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:16

Ik heb tot 39 weken gereden. Op wedstrijd tot 20 weken, toen paste mijn witte rijbroek niet meer :'). Daarna nog wat recreatief in de bak of buiten gereden. Het is belangrijk dat jij (en ik vind ook je partner) je er goed bij voelt!

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 14:18

Angelique, wow je hebt er daarna nog lang last van gehad dus..

Marloes, heel goed punt! Het is ook zeer belangrijk dat je partner het ook oke vindt. Thanks :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:20

Dat is ook een goede Marloes: ik ben zwanger van ons vierde kindje (eerste meisje) en mijn vriend vond het maar eng. Die vroeg me ook echt om heel voorzichtig te zijn.. Dat deed me ook wel beseffen dat ik het niet alleen voor mezelf doe, maar als het misgaat, ik hem er ook heel veel pijn mee doe. Maar 'gelukkig' floot mijn lichaam me al terug..

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:23

ik doorgereden tot ongeveer week 30 maar wel brave paarden. En tot een week voor de bevalling nog gemend.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:23

Ik was in het begin vreselijk misselijk, dus niet erop geweest. Maar daarna wel, buitenrit maken durfde ik niet. Gewoon rustig in de wei stappen vond ik fijn. Totdat mijn bekken dienst weigerde (20 week) en opstappen ijdele hoop was. Mijn man vond het 3x niks dat ik er nog op stapte.

Nu heb ik (uk is 5 maand) 1 keer even gereden door de wei, maar bekken kan dat nog niet aan.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:29

Bij de eerste heb ik tot 15 weken gereden, daarna speelden m'n bekken op. Nu bij de tweede tot dertien weken gereden, toen ging ik op vakantie en erna niet meer opgestapt. Bij de eerste adviseerde de verloskundige ook om te stoppen rond twintig weken. Als je dan een harde klapper maakt heb je kans op scheuren of loslaten vd placenta. Dat risico zou ik nooit willen lopen, dus m'n voornemen was sowieso om rond die termijn te stoppen.

Natuurlijk zijn er overal risico's, maar waarom zou je ze opzoeken. Je stapt ook niet meer in de achtbaan of gaat bunjeejumpen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:32

Ik heb tot 38 weken gereden :)
Wel rustig aan op t laatst. En 3 weken na de bevalling zat ik dr weer op!

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:34

Tot 36 wk gereden.. 37.6 bevallen. ik had helemaal geen klachten/kwaaltjes dus heb tot de laatste dag gedaan wat ik altijd deed:) groot voordeel daarvan is dat mijn conditie gewoon goed was en bevallen etc daardoor ook gewoon makkelijker gaat! Mijn vk zei gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:50

Ik ben nu 29.3 van de 1e zwanger. Ik ben sinds 20wk gestopt met trainen en naar 1x pw uitstappen gegaan.

Ik merk namelijk dat het zeer gaat doen aan mn buik na een aantal minuten. Maar ik kan het toch niet laten om op te stappen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:50

Ik heb niet gereden toen ik zwanger was, ik had nu wel geen paard om op te rijden, maar als ik dat had gehad, dan had ik ook niet gereden.

Mijn persoonlijke mening is dat je dan een te groot risico neemt, het makste paard kan bv ook struikelen, of eens verschieten.
Dan kan je zeggen dat het ook een risico is als je de straat over steekt? Ja, dat is juist. Het verschil is dat de straat oversteken niet vermijdbaar is of je moet 9 maanden in je bed blijven liggen maar paardrijden wel, dat is juist voor je eigen plezier.
Ik zou het er heel moeilijk mee hebben dat er iets aan mijn baby zou zijn, doordat ik gevallen ben omdat ik persé nog wou rijden.
Dat andere wel rijden, is ieders recht, alhoewel ik dat niet goed kan begrijpen, zeker niet als er complicaties zijn in de zwangerschap.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:57

Ik moest met 7,5 week helaas al stoppen met paardrijden. Rijden ging prima, maar toen ik was afgestapt kon ik nog amper lopen. Dat trok wel bij gelukkig, maar het heeft nog een aantal weken gevoeld alsof ik in m'n kruis was geschopt :+. Achteraf bezien vermoedelijk dit:
Citaat:
Een te hoge mate van spanning van de bekkenbodemspieren – deze hechten aan de achter/onderzijde van het schaambeen – kan de pijn rond het schaambeen vergroten.

http://www.oudersvannu.nl/zwanger-zijn/ ... chaambeen/