Bewust alleenstaand moeder worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: Bewust alleenstaand moeder worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:43

Ik kan me heel goed voorstellen dat je graag een kindje wilt.. en als je dan geen partner hebt. Dan maar alleen.

Weet je .. er zijn altijd 1000 redenen te bedenken waarom je het niet zou doen. En het goede moment is nooit daar. Maar als je het echt wilt zou ik het gewoon doen.
Natuurlijk kan het tegen gaan. Maar de kans dat je een gezond kindje op de wereld zet is het grootste.

Ik zou wel je sociaal netwerk op de hoogte brengen van je plannen. Dan kunnen ze zelf de keuze maken of ze er voor je willen/kunnen zijn.
Maar eigenlijk heeft een kind alleen liefde nodig. . De rest is bijzaak.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:46

Een vriendin van mij heeft dit om exact dezelfde reden gedaan en heeft daar nooit spijt van gehad..

Maar ik zou er zelf niet voor kiezen. Ik ben maar wat blij als papa het soms kan overnemen.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:56

Ikzelf ben geboren uit een donor en weet dus niet wie mijn biologische vader is. Zelf heb ik hier geen last van, maar heb te horen gekregen dat er wel kinderen zijn (geboren uit een donor) die het moeilijk vinden om hun vader niet te kennen. Nou heb ik wel een (stief)vader gehad, maar ik kan het prima met mijn moeder vinden en ik heb voor mijn gevoel nooit iets gemist of ben nooit iets te kort gekomen.

Misschien niet helemaal het antwoord waar je op hoopt TS, maar ik wou toch graag even reageren. Nu weet ik dat mijn situatie iets anders is, maar misschien heb je er iets aan :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:14

Ik ben nu zelf 24 en heb voor mijzelf gesteld dat als ik 30 ben, een vaste baan heb en op dat moment geen partner in mijn leven. Dat ik mij daar dan serieus in ga verdiepen.
Ik wil al mijn hele leven kinderen(wilde het liefst op mijn 16e moeder worden).

Als ik jou was, zou ik mij er in verdiepen. Praten met je omgeving om voor jezelf een goede mening te kunnen vormen. Eventueel met een psycholoog in gesprek om te kijken of je het mentaal aan gaat kunnen.
Ik denk dat dat iets heel belangrijks is als je overweegt om alleenstaande moeder te worden. Hoe dan ook is het een stuk zwaarder dan als je samen met een partner een kindje neemt. Dat moet je wel aankunnen.

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 00:23

Dank je wel voor jullie meningen en adviezen.
Over het feit dat er geen vader in beeld zou zijn...ja dat is zo, maar is dat een reden om geen kind te nemen. Nee voor mij niet. ik de kluts dat ik liefde kan geven voor twee. Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar een liefdevol gezin met zowel een vader als een moeder, maar hoelang moet je daar op wachten.

Ik ben er in gesprek over met ouders en fam. Mijn keuze dus ook mijn verantwoording, maar ze zijn er om op terug te vallen als het zou moeten.

Dit is ook geen beslissing die even in een avondje genomen wordt en ik zit echt nog in de fase van het uitzoeken van hoe en wat, in de hoop dat in die tussentijd de vader van m'n kinderen voorbij komt. Maar gebeurt dat niet dan heb ik vast het een en ander uitgezocht.
Ik geef mezelf tot m'n 35e maar daarna gaat de keus er om het dan wel of niet alleen te doen komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:26

Ja weet je, je kan ook een perfecte papa naast je hebben die komt te overlijden of besluit er met je beste vriendin van door te gaan, etc. Ik denk dat wanneer je graag kinderen wilt er altijd wel even over na moet denken of je dat ook nog zou willen in een worse case scenario. Er zijn zoveel vrouwen en mannen die er alleen voor komen te staan.

Dus zet het voor jezelf goed op een rijtje. Wat je wil en wat je kan. Het is inderdaad wel heel fijn wanneer je een stabiel inkomen en een achtervang hebt aan familie en vrienden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:28

Sjolvir schreef:
Gedurfde keuze als je het gaat doen, ik heb het nooit gedurfd, heb geen sociaal netwerk dus zou het dan echt alleen moeten doen denk dat mijn kind dan te kort was gekomen, mede omdat je dan toch ook fulltime moet werken.
.

Waarom zou je fulltime moeten werken? Ik werk 28 uur, 2 kinderen en een paard, pony en een hond. Ik red het prima. En als je alleenstaand bent met kinderen krijg je extra belastingkortingen die aardig aan kunnen tikken. Als je onder een bepaald loon zit dan krijg je extra toeslagen zoals kinderdagverblijftoeslsg enz.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:41

Ik denk niet dat ik deze keuze zou nemen
Maar ieder zn meug als jij erg hardstikke naar verlangt zou ik er gewoon voor gaan

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:52

Hier een bam mama van 2 kinderen van 3 en 5. Het beste wat me ooit overkomen en ik heb geen moment spijt van de manier waarop! (Mijn onderschrift slaat op mijn alleenstaand moederschap. Het was voor mij letterlijk een lange weg van dromen, durven, denken doen en doorzetten)
Ja, het is druk en ja, het is soms moeilijk. Maar waar een wil is, is een weg. En is die weg weg dan zul je moeten roeien met de riemen die je hebt. Maar dat kan je in een "normale" situatie met een papa ook hebben. Je moet wel sterk in je schoenen staan want je krijgt soms een hoop oliebol over je heen. Veel positief, complimentjes dat je het toch maar even alleen doet en red, maar ook meningen die je liever niet wilt horen. Zo ben ik een egoist omdat ik voor mn eigen gekozen heb en mn kinderen een vader ontnomen heb, mijn kinderen zullen vast veel tekort komen enz.
Bij het consultatie bureau krijg je als alleenstaande eigenlijk meteen al een "streepje" bij je naam. Je bent als alleenstaande al een risicogeval. Kreeg toen vragenlijsten waar de honden geen brood van luste -O- hulp aangeboden enz. Allemaal goed bedoelt maar het is wel even een auw momentje.

Het is wel belangrijk dat je een netwerk om je heen hebt. Mensen die je zo nodig kunnen helpen met opvang of zo als je het even niet meer trekt of ziek bent. Zal niet ontkennen dat het soms best zwaar is maar ik vind het zeker te doen. Ik werk en dke daarnaast nog een opleiding. Ik heb een paard en pony en een hond. Mn jongste gaat 2 ochtenden en 1 hele dag in de week naar het kinderdsgverblijf. Mijn moeder brengt haar en de oudste naar school en haalt ze op of past op. Als alleenstaande krijg je extra toeslagen welke aardig aan kunnen tikken.

Je moet goed nadenken hoe je de rol van de donor in wilt vullen. Wel of geen contact met kind.en persoonlijk vond ik het wel belangrijk dat mijn dochter niet alleen zou zijn. Vandaar ook mijn keuze voor een 2e. Nou ja, niet helemaal alleen daarom, ik wilde graag 2 kinderen maar dit speelde wel heel erg mee. Ik hoop dat ze later steun aan elkaar hebben. Als een kind alleen is dan is het na mijn overlijden ook echt alleen. Alles komt op hem/haar terecht. Natuurlijk niet te zeggen dat ze later goed met elkaar op kunnen schieten maar dsn heb ik er iig wel mn best voor gedaan :')

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 01:17

Zonnetje81 schreef:
Ik zou het nooit overwegen omdat ik van mening ben dat je ook zeker rekening moet houden met de volgende (ja negatieve) situaties....het zal je maar gebeuren:

- Je kindje wordt VEELSTE vroeg geboren....dat moet je allemaal alleen doen.... (is mijn ouders 2x overkomen)
- Je kindje wordt ( door complicaties bij de bevalling) zwaar gehandicapt geboren.... (is een vriendin overkomen)
- Je hebt zelf complicaties na de bevalling....
- Je hebt een huilbaby....
- Etc....

Je zal er maar in je uppie voorstaan.....je zal toch moeten werken voor de centjes en kan door complicaties niet 100% thuis blijven. je kan nooit zeggen ik ben even weg zorg jij nu maar even voor de kleine (stel dat je gek wordt). Je kan nooit zeggen, ga jij er snachts een x uit ik kannnnnn niet meer.... je hebt gewoonweg geen tijd voor jezelf en geen partner om de lasten te delen...echtparen hebben het al zwaar genoeg in zulke situaties, laat staan in je eentje.

Nee voor mij teveel mogelijke senarios die ik ABSOLUUT NIET alleen zou kunnen of willen dragen. En ja het is een negatief verhaal maar het is niet uitgesloten en helaas kan je het op voorhand niet zeggen wat er gaat gebeuren....

En ik vind persoonlijk dat je anderen niet met je keuze kan belasten en op voorhand er vanuit gaan dat ze je helpen....Natuurlijk helpen echte vrienden en familie maar je kan niet zeggen oh met hulp van....kan ik het wel aan. Dat is alleen voor nood....

Oeffff.... Als je zo 'zwart' tegen scenario's aan kijkt zou ik al geen hond aan durven schaffen ;)

TS geeft aan een groot netwerk aan fijne mensen om zich heen te hebben waar ze op terug kan vallen en haar steunen.

Wanneer je kindje veeeelste vroeg wordt geboren zal het de eerste periode van zijn of haar leven in het ziekenhuis doorbrengen waar je voldoende ondersteuning zult krijgen. Alleenstaand moeder of moeder met partner, als je borstvoeding wilt geven kun je je borsten ook niet uitlenen en moet je ook paraat staan. Vroeggeboorte of niet je kunt niet alleen je partner naar het Z-H sturen. Op het moment dat jou te vroeg geboren kindje naar huis mag, is het net als ieder ander kindje. Ik zie niet in waarom TS in deze periode niet op vrienden en familie zou kunnen terug vallen.

Kindje wordt zwaar gehandicapt geboren.....die tijd zal enorm pittig worden, maar ik heb binnen mijn kennissen kring mogen aanschouwen dat hier ook de beste huwelijken op kunnen stranden. Hoe groot is de kans dat een kind zwaar gehandicapt raakt door complicaties 1 op....? Zou je het daarom laten?

Complicaties bij de bevalling blijf je in het ziekenhuis. Je wordt hier ondersteund door het verplegend personeel.

Huilbaby's zijn pittig, ook in relaties. Maar ook als je alleenstaand bent is het geen schande om je baby een nachtje naar opa en oma te brengen zodat je zelf kunt bij tanken en geloof mij....dit gebeurt ook in relaties.

Mijn partner is veel van huis en doordeweeks ook 's nachts een aantal nachten per week weg en mijn familie woont ruim 200 km uit de deur. De eerste 3 weken huilde ons kindje erg veel en met name 's nachts. Behoorlijk heftig want die nachten duren heel lang en zonder afwisseling van de wacht leken ze wel eens hopeloos. Maar die 14 weken verlof na de bevalling heb je niet voor niets. Als je mee gaat in de flow van je baby en overdag probeert je rust te pakken dan is het echt te doen, ook in je eentje! Je moet enkel opnieuw leren prioriteren wat belangrijk is en na 3 maand heb je wel enigszins een ritme te pakken voordat je weer aan het werk mag.

Als jij denkt en vindt dat je je kind (financiële)basis en een toekomst kan bieden zie ik niet in waarom je niet 'bewust' alleen een kind zou mogen krijgen. Het zal ongetwijfeld pittig worden en je misschien zelf op sommige vlakken tegen gaan vallen, maar als dit echt is wat je graag wilt zou ik me niet tegen laten houden.

Wel zou ik sterk rekening houden met het feit, het kind zijn biologische vader wil leren kennen. Voor het kind lijkt me het prettig dat je donor hier voor open staat, ongeacht de vaderrol of niet. Anders geeft dit op latere leeftijd wellicht enorme teleurstellingen en/of psychische problemen.

Heel veel succes in je beslissing.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 01:29

Ik heb een oude Opzij van dit jaar waarin diep wordt ingegaan op dit onderwerp. Van A t/m Z wordt besproken. Ik zal hem eens opsnorren voor je.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 01:39

Ik snap je kinderwens. Ben zelf moeder van 3. Ik sta er vaak alleen voor omdat man veel van huis is. Maar ik ben altijd blij dat we de verantwoordelijkheid voor de kinderen samen dragen. Dat we samen dingen kunnen overleggen hoe we dingen doen en hoe we moeilijkheden oplossen. Van een huilbaby tot problemen met school. Je hoeft t dan niet allemaal alleen op te knappen. En de kinderen missen hun vader echt heel erg als hij er niet is. De mannen dingen, die kun je als vrouw niet opvangen. Hoe je ook probeert. Sterkte met je besluit!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 01:44

Gezinnen bestaan allang niet meer standaard uit een vader en een moeder. En samen een kindje krijgen is ook geen garantie voor samen een kindje hebben. Ik zou daar gewoon niet te zwaar aan te tillen, voor ik mijn huidige vriend had ontmoet was ik ook van plan om het alleen te doen.

Als de basis goed is en de thuissituatie stabiel, is er volgens mij niet zoveel aan de hand. Het hebben van 2 ouders is niet zaligmakend.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 01:55

Een leven is nooit perfect. Er worden honderden redenen opgenoemd waarom je het niet moet doen, maar er kan ook van alles fout gaan als je een partner hebt. Leven is nou eenmaal niet perfect.. Als jij echt je kindje wil, en je geen partner hebt, why not?!
Zonder vader opgroeien is beter dan scheiden als het kind 8 is. Zoals ik al zei, meestal loopt het niet als gepland.

(Ik ben niet opgegroeid met mijn vader, maar dat is om een hele andere reden.)

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 03:29

zonnetje1903 schreef:
Over het feit dat er geen vader in beeld zou zijn...ja dat is zo, maar is dat een reden om geen kind te nemen. Nee voor mij niet. ik de kluts dat ik liefde kan geven voor twee. Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar een liefdevol gezin met zowel een vader als een moeder, maar hoelang moet je daar op wachten.

Hier heb ik persoonlijk moeite mee. Ik zal uitleggen waarom en ik hoop dat je daar voor momentje bij stil staat.

Je geeft aan dat het voor jou persoonlijk geen goede reden is om een kindje te laten. Daar gaat het mis want het gaat helemaal niet om jou :). Jij bent niet het uitgangspunt. Maak de fout niet om dus uit te gaan van jouw gedachtegang.

Daarnaast kan je geen liefde geven voor 2, onmogelijk. Een man/vader geeft een andere "vorm" van liefde, eentje die voor een vrouw/moeder niet te vervangen is.

Een kind heeft behoefte aan zowel een mannelijk als vrouwelijk rolmodel. Mannen, buiten de vader, zijn erg "schaars" in, zeker de eerste 12 jaar, van een leven van een kind. Weinig mannen in de opvang/basisonderwijs en ga zo maar door. Zeker bij zoon kan het vaderloos opgroeien best wel eens voor problemen zorgen. Jongetjes hebben "extra" behoefte aan een vader als rolmodel. Je kan er niet vanuit gaan dat dat bijvoorbeeld een familielid van jou kan zijn/worden. Het moet iemand zijn waar het kind een goede klik mee heeft en iemand die voldoende (dagelijks) bij het kind is. Daarnaast moet diegene ook een bepaalde "opvoedende" rol rond het kind hebben om "geschikt" te kunnen zijn als rolmodel. Er een paar keer per week, zoveel uur, een man naast zetten werkt dus niet.

Als je wat onderzoek verricht kom je erg makkelijk aan onderzoeken waaruit blijkt dat kinderen zonder mannelijk rolmodel en dus eigenlijk altijd het gebrek aan een vader het eigenlijk altijd minder goed doen ten opzichte van een stabiel 2 oudergezin.

Je kind start dus sowieso met een "handicap" ten opzichte van kinderen uit stabiele 2 ouder gezinnen. Afhankelijk van het karakter van je kind en omgevingsfactoren eromheen zou dat dus erg nadelig kunnen zijn.

Ik snap dat zeker de laatste alinea een hoop of's zijn. Maar zeker realistisch scenario's. Mocht je nog twijfelen, na de vorige alineas, aan het belang van een vader.

Buiten het gemis van specifiek een vader. Is er ook het gemis van de structuur en het voorbeeld van een 2 ouder gezin.
Ouders hebben andere rollen in de opvoeding van een kind, het kind krijgt hierdoor 2 perspectieven van manieren van omgang, keuzes, verantwoordelijk etc. Daarnaast is het kind ook getuigen van de relatie tussen ouders die, bij een warme, liefdevolle en stabiele relatie, van onschatbare waarde is. Het kind heeft daarnaast ook een groter en hierdoor veiliger vangnet van tal van zaken die ertoe doen in de opvoeding en vorming. Voornamelijk door het voorbeeld wat je kunt stellen in een 2 ouder gezin.

Verder is ook nog een punt waar je, vind ik, rekening mee zou moeten houden. Het feit dat jij ervoor zou kiezen een kind te nemen maar in geval van ongeluk van jou kant, gehandicapt kind, tal van mogelijkheden. Het dus realistisch is dat je familie er, door loyaliteit en gevoel naar jou, deels voor opvoeding/verantwoordelijkheid "opdraait". En vergis je er niet in dat ze daar echt niet voor kiezen. Ze kiezen voor het scenario dat vrij vrijblijvend is want, en dat is heel logisch en begrijpelijk, het is hun keuze niet om een kindje te nemen het is jouw kind. Het is voor hun dus niet onvoorwaardelijk zoals het voor jou is. En natuurlijk, dat betekent niet dat ze je niet met alle liefde zullen ontlasten maar moet je dat nou willen?

Daarnaast zijn hier dus ook weer mogelijke negatieve gevolgen voor het kind.

Daarnaast wat ik je ook graag nog mee wil geven. Heel direct maar mogelijk toch goed om te horen. :)

Het feit dat je eierstokken rammelen ;) zou ervoor kunnen zorgen dat je niet bijzonder objectief bent. Het is nou eenmaal onze eerste behoefte "voortplanten". Je kan vast genoeg ("ogenschijnlijk" positieve) ervaringen vinden van moeders die je voor zijn gegaan zowel gekozen als overkomen. Maar zeker voor de gekozen groep, dit maakt het nog geen positieve of verstandige beslissing!

Als je vanuit het oogpunt van een kind de beslissing wilt maken moet je dat ook echt vanuit het kind doen, niet vanuit jezelf en je, geloof ik helemaal, beste bedoelingen.

Succes met je beslissing!

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 04:09

Wat is een stabiel 2 ouder gezin precies? Hoeveel % van de kinderen groeit op in zo'n gezin? En hoe lang moet zo'n gezin stand houden om de nodige effecten te bereiken?

In theorie klinkt het allemaal best aannemelijk, maar in de praktijk spelen zoveel factoren mee die je gewoon niet kan controleren.

Ik vind er niks verkeerd mee om te starten vanuit het perspectief van TS. Dat doen toch alle ouders (althans zij die er bewust aan begonnen zijn). Je vertrekt vanuit je eigen kinderwens, en natuurlijk stel je je wel de vraag of je kan bieden wat een kind nodig heeft. En hoe je dat invult, is gewoon heel erg persoonlijk. Ik kan jouw argumenten zeker volgen, maar ik denk er helemaal anders over. Zo kan een kind, volgens mij, perfect opgroeien zonder vaderfiguur. Het is maar hoe de moeder(s) ermee omgaan, en het uitleggen aan hun kind.

Verre familie van me heeft er enkele maanden geleden voor gekozen om bewust een alleenstaande moeder te worden. Ze was vrij snel zwanger, en de eerste echo was wel een erg grote verrassing: ze zijn met 2 :-) Binnen een maand of 3 is ze uitgerekend, gelukkig kan ze op de steun rekenen van haar ouders en zus.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 04:12

Ik vind dat je er goedkoper nadenkt en het misschien wel beter voor elkaar hebt dan andere ouders.

Wst betreft vader figuur. Ik lees dat je een broer hebt met kids. Lekker regelmatig op visite gaan. Niet goedkomen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 06:02

Ik zou zeggen: meld je eens aan in dit topic: [HK] Van grijze wolk naar dondersteen
Daar praten ook dames mee die alleenstaand zijn en onlangs een kindje hebben gekregen. Zij kunnen je nog veel meer vertellen hierover (vooral dat het heel, HEEL zwaar is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 06:17

lisem94, hoe sta jij tegenover een twee-oudergezin bestaande uit twee vrouwen dan? Kan ook niet?

TS. Moederschap is zwaar. Alleenstaand moederschap is óók heel zwaar.
Ik heb het effectief 4,5 jaar in mijn eentje gedaan met drie kinderen van (bij aanvang) 3, 4 en 6 na mijn scheiding. Daarnaast de strijd met mijn ex, het opvangen van kinderen die van die scheiding last ondervonden en een studie. En dan heb ik ook nog 3 kinderen mét dikke gebruiksaanwijzing in het Chinees.

Was het zwaar? Ja.
Ben ik blij dat ik het sinds een jaar weer samen kan doen? Ja.
Was het te doen? Absoluut. Moeder worden geeft je superkrachten.

Natuurlijk heeft alles een keerzijde en risico's maar als we daar vanuit gaan begint niemand meer aan kinderen :+

Succes met je keuze. Je bent allesbehalve egoïstisch als je in deze omstandigheden kiest voor een kind. Het belangrijkste wat een kind nodig heeft is liefde, stabiliteit en gelukkige ouder(s).

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 06:35

(Alleenstaand ouder is prima te doen. Ook voor vaders :') Niets mooier dan ouder zijn, dus go for it! :D )

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 08:46

woppeke schreef:
Ik snap je kinderwens. Ben zelf moeder van 3. Ik sta er vaak alleen voor omdat man veel van huis is. Maar ik ben altijd blij dat we de verantwoordelijkheid voor de kinderen samen dragen. Dat we samen dingen kunnen overleggen hoe we dingen doen en hoe we moeilijkheden oplossen. Van een huilbaby tot problemen met school. Je hoeft t dan niet allemaal alleen op te knappen. En de kinderen missen hun vader echt heel erg als hij er niet is. De mannen dingen, die kun je als vrouw niet opvangen. Hoe je ook probeert. Sterkte met je besluit!

Jij zit het als nadeel, ik als voordeel :-) heerlijk, ik heb niemand waarmee ik MOET overleggen. Het is namelijk niet ons kindje maar MIJN kindje. Ik krijg echt soms de kriebels als ik hoor wat sommige allemaal wel niet met elkaar overleggen. Fietsje voor 10 euro "moet even overleggen met mn man". Leuke kleertjes:" even vragen wat mn man ervan vindt" enz. :')
Ik vind die vrijheid dus juist lekker. En ja, er zijn soms dingen waarvan ik het moeilijk vind om te beslissen maar dan is er altijs nog mn familie waarmee ik het erover kan hebben. Dan krijg ik hun meningen en ideeen, soms dingen waar ik zelf nooit aan gedacht heb of die ik anders zag.

En dat kinderen echt hun vader missen als die er niet is dat is niet iets wat vast staat ;-)
Ja, jij jouw kinderen miaschien. Want die HEBBEN een vader. En die is af en toe weg. Tja, dan missen ze hem. Mijn kinderen hebben geen vader. Ze weten niet wat het is, ze weten niet beter als dat ze alleen een mama hebben. Ze missen het nu ook nog niet. Misschien op latere leeftijd maar dat hoeft niet eens zo te zijn. Het is een andere tijd en het is tegenwoordig niet meer standaard papa en mama. En dat leer ik mn kinderen ook. Je heb papa's en mama's die alleen voor de kinderen zorgen omdat de andere overleden is of omdat ze ruzie hebben. Je hebt soms 2 mama's met een kindje of 2 papa's. En soms alleen een mama. Zien ze ook genoeg in de omgeving/op school en daar vinden ze ook niks geks aan.

En de "mannendingen" die hoeven niet perse opgevangen te worden door een papa. Het is belangrijk dat er contact is met een mannelijk figuur. Dat kan dus net zo goed een vriend, buurman of opa zijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 08:51

Kinderen zien bij andere kinderen echt wel wat het is om wel een vader te hebben hoor. 'Ze weten niet wat ze missen' gaat op als ze nog heel klein zijn, maar dat veranderd echt als ze ouder worden.

Ik ben, ongewild, opgegroeid met maar 1 ouder, mijn moeder. Ik heb nooit iets van een vader gehad. Maar ja, ik mis het. En ik zou het mijn moeder heel erg kwalijk nemen als ik zo iets basaals moet missen omdat zij zo graag iets wou.

Met twee ouders (of dat nou man-vrouw is, of vrouw-vrouw, of man-man) krijg je altijd een bepaalde dynamiek. Die ontbreekt bij één-ouder gezinnen. En ik weet dat bij mijn vader weggaan het allerbeste was wat mijn moeder destijds kon doen, maar zelfs nu ik 35 ben, mis ik nog geregeld iemand in een ouderrol. Gewoon, een andere ouder dan mijn moeder. En een vriend, buurman of opa heeft die rol nooit kunnen vervullen.

Ik begrijp best dat je het wilt, maar ik vind het eerlijk gezegd toch wel een beetje egoïstisch en niet goed over nagedacht vanuit het standpunt van het kind.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:13

lisem94 schreef:
zonnetje1903 schreef:

Hier heb ik persoonlijk moeite mee. Ik zal uitleggen waarom en ik hoop dat je daar voor momentje bij stil staat.

Je geeft aan dat het voor jou persoonlijk geen goede reden is om een kindje te laten. Daar gaat het mis want het gaat helemaal niet om jou :). Jij bent niet het uitgangspunt. Maak de fout niet om dus uit te gaan van jouw gedachtegang.

Daarnaast kan je geen liefde geven voor 2, onmogelijk. Een man/vader geeft een andere "vorm" van liefde, eentje die voor een vrouw/moeder niet te vervangen is.

Een kind heeft behoefte aan zowel een mannelijk als vrouwelijk rolmodel. Mannen, buiten de vader, zijn erg "schaars" in, zeker de eerste 12 jaar, van een leven van een kind. Weinig mannen in de opvang/basisonderwijs en ga zo maar door. Zeker bij zoon kan het vaderloos opgroeien best wel eens voor problemen zorgen. Jongetjes hebben "extra" behoefte aan een vader als rolmodel. Je kan er niet vanuit gaan dat dat bijvoorbeeld een familielid van jou kan zijn/worden. Het moet iemand zijn waar het kind een goede klik mee heeft en iemand die voldoende (dagelijks) bij het kind is. Daarnaast moet diegene ook een bepaalde "opvoedende" rol rond het kind hebben om "geschikt" te kunnen zijn als rolmodel. Er een paar keer per week, zoveel uur, een man naast zetten werkt dus niet.

Als je wat onderzoek verricht kom je erg makkelijk aan onderzoeken waaruit blijkt dat kinderen zonder mannelijk rolmodel en dus eigenlijk altijd het gebrek aan een vader het eigenlijk altijd minder goed doen ten opzichte van een stabiel 2 oudergezin.

Je kind start dus sowieso met een "handicap" ten opzichte van kinderen uit stabiele 2 ouder gezinnen. Afhankelijk van het karakter van je kind en omgevingsfactoren eromheen zou dat dus erg nadelig kunnen zijn.

Ik snap dat zeker de laatste alinea een hoop of's zijn. Maar zeker realistisch scenario's. Mocht je nog twijfelen, na de vorige alineas, aan het belang van een vader.

Buiten het gemis van specifiek een vader. Is er ook het gemis van de structuur en het voorbeeld van een 2 ouder gezin.
Ouders hebben andere rollen in de opvoeding van een kind, het kind krijgt hierdoor 2 perspectieven van manieren van omgang, keuzes, verantwoordelijk etc. Daarnaast is het kind ook getuigen van de relatie tussen ouders die, bij een warme, liefdevolle en stabiele relatie, van onschatbare waarde is. Het kind heeft daarnaast ook een groter en hierdoor veiliger vangnet van tal van zaken die ertoe doen in de opvoeding en vorming. Voornamelijk door het voorbeeld wat je kunt stellen in een 2 ouder gezin.

Verder is ook nog een punt waar je, vind ik, rekening mee zou moeten houden. Het feit dat jij ervoor zou kiezen een kind te nemen maar in geval van ongeluk van jou kant, gehandicapt kind, tal van mogelijkheden. Het dus realistisch is dat je familie er, door loyaliteit en gevoel naar jou, deels voor opvoeding/verantwoordelijkheid "opdraait". En vergis je er niet in dat ze daar echt niet voor kiezen. Ze kiezen voor het scenario dat vrij vrijblijvend is want, en dat is heel logisch en begrijpelijk, het is hun keuze niet om een kindje te nemen het is jouw kind. Het is voor hun dus niet onvoorwaardelijk zoals het voor jou is. En natuurlijk, dat betekent niet dat ze je niet met alle liefde zullen ontlasten maar moet je dat nou willen?

Daarnaast zijn hier dus ook weer mogelijke negatieve gevolgen voor het kind.

Daarnaast wat ik je ook graag nog mee wil geven. Heel direct maar mogelijk toch goed om te horen. :)

Het feit dat je eierstokken rammelen ;) zou ervoor kunnen zorgen dat je niet bijzonder objectief bent. Het is nou eenmaal onze eerste behoefte "voortplanten". Je kan vast genoeg ("ogenschijnlijk" positieve) ervaringen vinden van moeders die je voor zijn gegaan zowel gekozen als overkomen. Maar zeker voor de gekozen groep, dit maakt het nog geen positieve of verstandige beslissing!

Als je vanuit het oogpunt van een kind de beslissing wilt maken moet je dat ook echt vanuit het kind doen, niet vanuit jezelf en je, geloof ik helemaal, beste bedoelingen.

Succes met je beslissing!

Jij onderstreept hier dus ook mee, dat je een kind binnen een lesbische relatie, ondanks de 2 koppigheid van het gezin, ook niet zo'n goed idee is door gebrek aan mannelijk rolmodel?

Ik vraag dan oprecht af wat beter voor een kind is, een moeder die kiest voor het bewust alleen op de wereld zetten van een kind of een stel dat samen kiest voor een kind maar in de eerste levensjaren besluit de relatie te beëindigen. Mijn neefje kwam enkele jaren geleden thuis met een meid van 28 die 2 kids had uit 'twee' eerdere relaties. Die kids hadden beiden diverse 'rolmodellen' in hun jonge leventje gekend, maar waren beiden inmiddels op sociaal/emotioneel vlak behoorlijk onstabiel.

Het topic wat Cayenne aan geeft laat inderdaad veel lief en leed zien, wat je echter niet moet vergeten is dat de 2 dames die hier alleen moederen dit doen vanuit een heel ander perspectief. Beiden raakten 'ongepland' zwanger en proberen er het beste van te maken, al dan niet met steun van de mensen om zich heen. Het verwerken van een stukgelopen relatie in de heftigste tijd van je hormonen is psychisch denk ik heel heftig. TS start vanuit een hele andere basis.

Ik vind het goed dat TS er zo over na denkt, daarbij 'neem' je geen kinderen. Niemand zegt dat TS snel zwanger raakt, hier kunnen wel enkele pogingen ( lees maanden/misschien wel een jaar) over gaan. Wie weet treft TS in de tussentijd een partner en ligt de situatie weer heel anders. Zwanger raken is niet voor iedereen weg gelegd en als vrouw heb je immers maar beperkte tijd om te beslissen wat je wilt en hoe ouder je wordt hoe kleiner de kansen worden.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:37

Ik ben nu 17 weken zwanger van een donor, als bam dus. Als je iets wilt weten of vragen, staat mijn pb open. Ik heb alleen geen zin om in het topic te reageren vanwege de soms aanvallende of botweg kortzichtige reacties.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:51

Lalidan schreef:
Kinderen zien bij andere kinderen echt wel wat het is om wel een vader te hebben hoor. 'Ze weten niet wat ze missen' gaat op als ze nog heel klein zijn, maar dat veranderd echt als ze ouder worden.

Ik ben, ongewild, opgegroeid met maar 1 ouder, mijn moeder. Ik heb nooit iets van een vader gehad. Maar ja, ik mis het. En ik zou het mijn moeder heel erg kwalijk nemen als ik zo iets basaals moet missen omdat zij zo graag iets wou.

Met twee ouders (of dat nou man-vrouw is, of vrouw-vrouw, of man-man) krijg je altijd een bepaalde dynamiek. Die ontbreekt bij één-ouder gezinnen. En ik weet dat bij mijn vader weggaan het allerbeste was wat mijn moeder destijds kon doen, maar zelfs nu ik 35 ben, mis ik nog geregeld iemand in een ouderrol. Gewoon, een andere ouder dan mijn moeder. En een vriend, buurman of opa heeft die rol nooit kunnen vervullen.

Ik begrijp best dat je het wilt, maar ik vind het eerlijk gezegd toch wel een beetje egoïstisch en niet goed over nagedacht vanuit het standpunt van het kind.

Dat jij dat vind betekend niet dat dat zo IS. Toen ik hieraan begon heb ik het allemaal uitvoerig met een kinderpsycholoog besproken. In het ziekenhuis word je als je het traject in gaat ook nog " onder handen" genomen door een psycholoog. Om te kijken of het geen opwelling is en om je vragen kwijt te kunnen. Ja, kinderen kunnen hun vader gaan missen maar vaak ook niet. Hwt is ook maar net hoe je er als oider mee om gaat en wat je je kind mee geeft. Voordat ik hieraan begon heb ik kinderen gesproken van bam moeders. Of zoals ze eigenlijk heten: bom moeders. Merendeel had nooit geen gemis naar een vader omdat moeder een dubbel portie liefde en aandaxht gaf. Die kinderen namen het hun ouders juist niet kwalijk en hadden niks dan lof voor hun moeder omdat ze voelden dat ze juist extra gewenst waren. Hun moeder moest er net iets meer voor laten en doe om een kindje te krijgen en ervoor te zorgen. Wat ik probeer te zeggen is dat het lang niet zo zwart wit is als je zegt. En ja, egoistisch om een kind alleen te nemen. Maar een mens IS nu eenmaal egoistisch. Jij hebt ook kinderen gekregen omdat je het zelf wilde. Kind had geen wil hierin. Je bent net zo egoistisch. Je kan op dat moment net zo egoistisch. Hoe vaak hoor je niet dat "het perfecte plaatje" alsnog
Uit elkaar spat? Leuk voor zo'n kind zeg, die ruzies en vechtscheiding. Ik heb een vader maar die was er nooit. Altijd aan het werk. Tja, ik kan zeggen dat ik een vader heb maar in de opvoeding heeft hij 0,0 gedaan hoor. En toch os het goed gekomen met ons;-)