Week zonder medicate

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:14

Uiteraard is het niet nodig om met vooroordelen te gaan lopen smijten, maar ik denk dat dat een beetje komt door wat TS in haar post schrijft. Ze schrijft zelf 'Gewoon stoppen en kijken hoe het gaat' en haalt daar vervolgens de anticonceptie pil bij. In haar OP schrijft ze dat ze hoorde dat je van Ritalin rustiger word en meer energie krijgt.
Het lijkt me dan niet verkeerd om TS te adviseren niet direct te stoppen en contact met een arts op te nemen.
Wat niet wegneemt dat het slordig is hoe de communicatie tussen de arts en de apotheek verloopt. Maar je hebt altijd nog een stukje eigen verantwoordelijkheid. En ik heb nog nooit medicatie gekregen waar ik niet goed over voorgelicht ben en dan bestaat er ook nog zoiets als de bijsluiter.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:37

Het advies om niet plotseling te stoppen en wel snel contact met een arts op te nemen is inderdaad prima. :j

Maar ik vind dat de verantwoordelijkheid in dit soort dingen wel erg makkelijk bij de patient terecht komt. En dat heeft onder andere als gevolg dat de professionals in de zorg soms te weinig geneigd zijn om hun eigen handelen kritisch te bekijken. Het is echt heel belangrijk dat we oppassen met zulke vooroordelen, en niet te snel conclusies trekken.

bowena_84

Re: Week zonder medicate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:42

Ben ik met je eens hoor Shadow :j
Maar het gaat wel 2 kanten op vind ik. Heb met genoeg met medici in de haren gehangen om te weten dat ze niet graag kritisch naar hun eigen handelen kijken, maar juist daarom is eigen verantwoordelijkheid zo belangrijk. Ik vind dat je je arts best op de vingers mag tikken als hij niet correct handelt, maar ik lees me altijd goed in alvorens ik iets ga nemen en overleg met mijn behandelaren (helaas ook na schade en schande wijs geworden te zijn). Maar ik snap dat niet iedereen in staat is zo te handelen.

Maar het klopt. (Voor)Oordelen is niet goed als je niet alle informatie hebt!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:19

Ts het is nu denk ik wel duidelijk dat het niet verstandig is zomaar met de citalopram te stoppen je kan hier echt behoorlijk last van krijgen.
Denk dat het goed is dat je als het mogelijk is zo snel mogelijk een afspraak maakt bij je behandeld arts. En anders een telefonisch consult dan kan de arts zoals eerder genoemd een recept faxen naar de apotheek bij jou in de buurt.
En dan is het wel verstandig om als je weer in de gelegenheid bent een afspraak te maken bij je arts. Zodat bij jou nog eens kan uitleggen hoe en wat over de citalopram. En jij ook met je andere vragen terecht kan. Je moet namelijk er niet vanuit gaan dat de vermoeidheid met ritalin opgelost kan worden.
Heb even een paar post van jou terug gelezen en dan is het denk ik zoiezo goed dat je begeleiding voor je vermoeidheid gaat krijgen. Wat ik oa lees is dat je er al vanuit gaat dat je later niet kan werken. Maar ook vermoeidheid is iets wat je enorm kan verbeteren in veel gevallen met gerichte begeleiding.
(En een apotheek mag inderdaad als je recept op is niet zomaar medicatie meegeven. Misschien had je de keren hiervoor een herhaalrecept wat nu op is? Zelf had ik als apothekers assistente even naar de assistente van de dokter gebeld of ze een recept wil uitschrijven. Als je tenminste daar je verhaal hebt verteld.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:50

Ja, dat is een goed plan, gerichte begeleiding ivm vermoeidheid - nu nog wel even een arts regelen voor TS.
(Wie cvs heeft en een huisarts die met een psycholoog aankomt en verder niets, dan is de gedachte dat werken er niet in zit helaas reëel.)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:31

Janneke2 schreef:
Ja, dat is een goed plan, gerichte begeleiding ivm vermoeidheid - nu nog wel even een arts regelen voor TS.
(Wie cvs heeft en een huisarts die met een psycholoog aankomt en verder niets, dan is de gedachte dat werken er niet in zit helaas reëel.)

Zijn tegenwoordig best goede therapieën voor alleen een psycholoog is inderdaad niet voldoende.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:41

Ik ga (hopelijk) snel een revalidatie traject in voor zowel vermoeidheid als chronische pijn. Ik heb hier heel veel vertrouwen in.
Ik kamp als sinds mijn tiener jaren hiermee en heb nu pas met de vuist op tafel geslagen met resultaat. Met een psycholoog los je niet alles op, maar ook ik merk dat een bepaalde gemoedsrust, emoties en stress veel invloed hebben op mijn vermoeidheid en pijn.
Misschien kan TS ook die kant op?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 22:27

Ik heb gisteren weer nieuwe opgehaald. Ik ben zelf een tijdje geleden van 20 naar 10 mg gegaan, merk daar verder geen verschil in. Ik denk dat het geen problemen op zou leveren als ik zou stoppen, maar aangezien ik wat leuke dingen in de planning heb staan, ben ik toch doorgegaan met slikken voor de zekerheid. Was alleen erg geirriteerd. Alleen ben ik heel druk door de pillen. Mijn moeder wilde ze ook al, omdat ik altijd zo opgewekt en vrolijk ben :')

Ik las juist dat ritalin helpt om meer rust te krijgen in je hoofd. Maar ik kan na 5 jaar hardlopen, nog steeds geen 2 km achter elkaar door rennen... Dus of het psychisch of lichamelijk is, weet ik niet. Ik heb maandag en dinsdag 6 uren zwaar werk gedaan en ben nu nog steeds moe. Na 2 dagen werken, heb ik ook telkens 2 dagen rust nodig. Wel lees ik vaak dat veel piekeren en nadenken of dingen dwangmatig doen tot vermoeidheid kan leiden...

Ik heb het thuis ook verteld, mijn opa gebruikt zelfs meerdere medicijnen en die kan ze gewoon weer ophalen als ze op zijn zonder telkens te moeten bellen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:37

Ritalin geeft adhd-er "rust", de rest juist niet.

Je vermoeidheid kan allerlei oorzaken hebben, naar je HA en uitgebreid bloedonderzoek vragen. Vit. B12, D, schildklier, pfeiffer, etc. daarnaast kijken naar je dieet en je slaappatroon.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:39

Wat fijn dat je toch nieuwe medicatie hebt kunnen krijgen! Lijkt me de meest veilige keuze. En als je ervan af wilt maak dan even een afspraak met je HA m te bespreken hoe je het beste af kunt bouwen.

Ik heb een tijd lang medicatie geslikt, ook de laagste dosis. Ik ben enorm chaotisch en vergat er wel eens een, dat kon ik redelijk opvangen door zo snel mogelijk weer een in te nemen. Maar een keer heb ik door een héle stomme fout 3 dagen pillen vergeten, toen was ik écht niet meer blij! Ik ben eind december begonnen met afbouwen en was er half januari vanaf. Dus dat hoeft ook echt niet lang te duren!

Maar ik zie dat je allemaal verschillende dingen benoemd. Je word druk en energiek van je pillen. Maar je wilt Ritalin voor onrust in je hoofd (wat overigens kan(!) helpen voor mensen met AD(H)D (klachten) om rust te creëren, maar ook hier is andere medicatie voor) Je geeft aan vermoeid te zijn en hier al lang last van te hebben, maar weet niet of het fysiek of psychisch is.

Mijn punt is eigenlijk, ben je al eens goed onderzocht?

Edit: Zowel met mijn vorige als huidige medicatie moet ik altijd even een snel telefoontje naar de HA assistente doen die een recept naar de apotheek stuurt en kan ik het vaak dezelfde dag na 14.00 uur halen
Laatst bijgewerkt door bowena_84 op 15-04-16 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:41

10 mg valt idd nog wel mee als je dan stopt. Je zou evt nog om de dag of met halve pillen kunnen afbouwen. Of overleg gewoon even met je huisarts ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:42

antje_vip schreef:
10 mg valt idd nog wel mee als je dan stopt. Je zou evt nog om de dag of met halve pillen kunnen afbouwen. Of overleg gewoon even met je huisarts ;)

Je krijgt dit medicijn niet omdat het smarties zijn. Zeer slecht advies om maar even af te bouwen.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:46

Ook ik kreeg 'maar' 10 mg maar die heb ik ook echt onder begeleiding (moeten) afgebouwd. Ik had het anders niet eens gedurfd. Het heeft zelfs een jaar geduurd voordat ik de daadwerkelijke stap durfde te zetten doodsbang voor een terug val. Ik slik nu andere medicatie, ook lage dosis maar ook dit zou ik nooit zelfstandig afbouwen. Ik vind het veel te link spul om 'zomaar' te doen :=

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:55

Ik heb laatst afgebouwd. Je lijf went aan medicijnen en moet wennen zonder. Ik bouwde binnen 3 dagen af. Wegens alle effecten en bijwerkingen welke zwaarder wogen. Zo snel mogelijk stoppen onder begeleiding.
Dus eigenlijk te snel. Ik ben kotsziek geweest. Dairree, koorts, misselijk, kotsen, stemmingswisselingen....

Nee geen grap om zo even te stoppen met medicatie... en gewoon gevaarlijk in sommige gevallen.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:14

Je hebt terug medicatie, een lage dosis, maar je voelt je nog steeds moe en onrustig. Je wil graag relatine erbij nemen om terug rustiger te worden in je hoofd. Ik weet niet hoelang je gestopt bent met je medicatie, maar over het algemeen heeft dergelijke medicatie even tijd nodig voor deze (terug) werkt. Heeft de medicatie na een tijdje ook niet het gewenste effect, bespreek dit dan met je arts die dan kan bepalen wat je best doet (bv extra medicatie nemen, overschakelen op een ander soort medicatie etc etc).
Zoals Bowena ookal schrijft, laat je eerst eens goed onderzoeken door een arts en laat deze dan bepalen of het nodig is iets aan je medicatie te wijzigen. Je arts weet beter dan wij (of dat zou toch moeten) wat er aan de hand is en welke medicatie of andere behandeling jou het beste kan helpen om van deze klachten af te komen. Maar nogmaals, begin aub niet zelf met medicatie te rommelen want dit kan heel wat ongewenste effecten hebben.
Ik heb zelf ooit gehad dat ik van bepaalde medicatie (die overigens wel voorgeschreven was door mijn HA) niet rustiger werd, maar mij juist agressief voelde. Mijn behandelend arts weet dit inmiddels ook en weet ook dat ik weiger dergelijke medicatie ooit nog te nemen. Ik heb nu andere medicatie die wél werkt.
Mocht het iets psychisch zijn (wat je schrijft dat je nu niet weet), weet dan dat alleen medicatie vaak onvoldoende is om je van je klachten af te helpen. Afhankelijk van de problematiek helpt in vele gevallen een combinatie van medicatie en psychotherapie dan het beste.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:20

Gucci_ schreef:
Ik heb gisteren weer nieuwe opgehaald. Ik ben zelf een tijdje geleden van 20 naar 10 mg gegaan, merk daar verder geen verschil in. Ik denk dat het geen problemen op zou leveren als ik zou stoppen, maar aangezien ik wat leuke dingen in de planning heb staan, ben ik toch doorgegaan met slikken voor de zekerheid.

(.....zoals ik het begrijp : je ging door, tot je begin deze week je neus stootte.)
Citalopram hoort tot de groep "ssri" - er is vrij weinig over de precieze werking bekend. Er zijn meer mensen die probleemloos minderen en gedonder krijgen bij stoppen - maar andersom komt ook voor (gedonder tijdens het minderen, maar het eigenlijke stoppen juist makkelijk). Dit zou aan veel verschillende factoren kunnen liggen (van vitamine B tot SAMe tot....) maar er is nauwelijks onderzoek naar te vinden.
Citaat:
Was alleen erg geirriteerd.
Die irritatie kan een reactie zijn, maar als je het ook op andere momenten hebt, speelt er wellicht iets anders.
Citaat:
Alleen ben ik heel druk door de pillen. Mijn moeder wilde ze ook al, omdat ik altijd zo opgewekt en vrolijk ben :')

Druk zijn is geen bijwerking of werking van citalopram.
Maar - citalopram wordt wel ingezet tegen depressie en van depressie kan een mens apatisch en 'sloom' worden.

Citaat:
Ik las juist dat ritalin helpt om meer rust te krijgen in je hoofd.

Op zichzelf genomen: bij sommige mensen is dat zo.
Het feit dat je op zoek gaat naar 'wat kan ik doen tegen die onrust en vermoeidheid' is op zichzelf ook prima.
Maar wat je wel nodig hebt is een of meerdere gesprekken met iemand die jij vertrouwt, die goed naar jou luisterten met je meedenkten met je meevoelt - en dan een verhaal met kop en staart van die gesprekken maken.
(Huisarts, psycholoog - dat maakt in dit stadium nog niet eens zo veel uit, als er maar een verhaal met kop en staart komt.)

Citaat:
Maar ik kan na 5 jaar hardlopen, nog steeds geen 2 km achter elkaar door rennen... Dus of het psychisch of lichamelijk is, weet ik niet. Ik heb maandag en dinsdag 6 uren zwaar werk gedaan en ben nu nog steeds moe. Na 2 dagen werken, heb ik ook telkens 2 dagen rust nodig.
Soms is het een kwestie van een goede choach, maar er kan natuurlijk ook lichamelijk iets mankeren. Beiden zijn mogelijk.
Citaat:
Wel lees ik vaak dat veel piekeren en nadenken of dingen dwangmatig doen tot vermoeidheid kan leiden...
Ja, dat klopt. Heb jij het idee dat je dwangmatig dingen moet doen?
Piekeren klinkt mij veel somberder in de oren dan 'onrust'. (Onrust kan ook zijn, dat je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat barst van energie 'die er uit moet!'

Citaat:
Ik heb het thuis ook verteld, mijn opa gebruikt zelfs meerdere medicijnen en die kan ze gewoon weer ophalen als ze op zijn zonder telkens te moeten bellen.

Ja, zo doet een nette huisarts dat. De vraag is waarom het deze keer niet zo ging bij jou.