Jeukende benen; ik ben ten einde raad.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Re: Jeukende benen; ik ben ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 07:54

Gebruik je wasverzachter? Ik inmiddels niet meer maar voorheen kon ik echt enorm jeukende benen hebben, m.n. wanneer ik mijn kleding aan had...

Het is maar een klein idee, dikke kans dat je daar zelf ook al aan gedacht hebt.

Amytriptilline moet behoorlijk lang inwerken, het kan soms wel 6 weken duren eer er verschil e merken is..

Sterkte met dit probleem TS, ik kan me voorstellen dat je er helemaal horendol van word.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 07:56

Ik zou eens proberen goed te gaan drinken, en iets om te ontgiften slikken zoals chlorella of spirulina.
Het kan inderdaad een connectie met de nieren hebben, ik heb het ook regelmatig en dan heb ik duidelijk jeuk doordat mijn lichaam het ontgiften niet 100% trekt.
Cijfers zeggen daarin denk ik niet altijd alles, en kwaad kan het niet.
Ik denk het proberen waard.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:50

Als symtoombestrijding werkt balneumherbal goed(ben me er niet zeker van of ik het goed schrijf)
Dit werkte "vroeger" bij mij goed tegen de jeuk

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:56

Ik heb hele goede ervaring om steeds na het douchen mijn benen in te smeren met de intensive rescue van Vaseline!
Als ik dat niet doe, krab ik 's nachts m'n benen tot bloedens toe open :o
Niet te heet douchen, want dat maakt het ook erger.
Scheelt ook wel als je steeds na het douchen je benen afspoelt met koud water (goed voor de doorbloeding)

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 00:06

Heb je je al laten testen op voedselallergieën?
Een nichtje van mijn vriend had ook vaak jeuk, wel overal op haar lichaam. Ze heeft testen gedaan en bleek dat ze allergisch was voor bepaalde noten ( en nog andere dingen, maar die weet ik niet meer). Ze vermijdt nu alles wat noten kan bevatten (helaas voor haar ook chocopasta en chocolade) en nu gaat het veel beter.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 06:51

Ik ga vanmiddag even iets van een verkoelende zalf halen!

Wasverzachter zit al bijna mijn hele leven bij de was in de machine, en we zijn ook niet veranderd van soort of merk. Enige wat ik op dat gebied kan bedenken Is dat de fabrikant de samenstelling van producten heeft veranderd.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:23

Sommige kwaaltjes kunnen zich in de loop van tijd opbouwen en ineens uiten.
Dat van de wasverzachter/wasmiddel s niet zo gek idee.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:34

De allergie voor wasmiddel/ verzacher kan plots ontstaan. Net als voedselallergieën overigens.

Een mooi verhaal over een voedselallergie: mijn moeder is nooit allergisch geweest alleen op een gegeven moment raakte ze vermoeid. Die vermoeidheid veranderde in jeuk op de armen en verkouden. Even later was ze echt goed ziek. Artsen zoeken, zoeken, zoeken totdat een op het idee kwam om een soort gaaspatroon op de rug van mijn moeder te tekenen en in elk 'vakje' een voedingsstof of ander stofje in te spuiten.
Bleek ze allergisch voor kaneel. Nooit last van gehad maar nu deste meer (ga voor de grap maar eens na waar allemaal kaneel in zit/ wordt gedaan).

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:49

Ik herken dit. Bij mij lag de oorzaak in een niet werkende schildklier.
Als het van binnenuit komt, doordat een orgaan niet doet wat hij hoort te doen, kun je smeren wat je wilt maar dan zal niets helpen.
Een arts kijkt helaas vaak niet verder dan het symptoom.
Maar je kunt je bloed laten onderzoeken.
Of misschien weet je een goede homeopaat.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 01:04

Schopje, want ik heb er de hele zomer geen last van gehad en nu weer wel -O- om gek van te worden.

Wasverzachter was het niet, daar wassen we thuis al een poosje niet meer mee en het is toch weer op komen zetten. En hoe, het lijkt erger dan toen ik dit topic opende.
Ik douche niet te heet, probeer gezond te eten, smeer mijn benen in met spul voor gevoelige huid (met verkoelende werking, oh wat fijn *\o/*)

Overdag heb ik er amper tot geen last van, maar zo gauw ik in bed lig of onder de douche stap is het raak.

Ik ben van plan er weer mee maar een (andere) dokter te gaan, maar misschien zijn er bokkers die nog een idee hebben :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 01:25

Lijkt toch een soort allergische of immuun gerelateerde reactie dan...

Collega heeft ook zoiets gehad, zal eens vragen wat haar heeft geholpen.

Ik heb het wel eens na douchen, ik reageer op water en zeep. Dus douche kort, koel en liefst zonder zeep.
Maar jouw reactie klinkt heftiger dan dat.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 01:29

Toch iets met de doorbloeding?
Ivm liggen -> andere bloeddruk op je vaten.
Ivm douchen -> vaten zetten uit

Even een tijdje zittend met je benen buiten de douche douchen ?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 01:30

Lijkt dan door warmte te komen.

Onder de douche en in bed is het wellicht warmer dan gewoon zo en omdat je ook baat hebt bij die verkoelende crème?

Lauw water en slapen onder een laken al eens geprobeerd?
Desnoods een wat dikker shirt aan tegen de kou, maar de benen lekker bloot?

Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 01:52

Ik heb er een periode last van gehad incl blauwe pleeken. Na een poos kreeg ik sllemaal kleine rode puntjes. Dit bleken ontstekinkjes van de haarvaten te zijn. De tijd van jeuk tot de ontstekinkjes was zo'n week of 6 en volgens mij speelt het bij jou al langer toch?

Mijn broertje heeft het als hij poeder wasmiddel gebruikt. Was ook van de 1 op de andere dag.

Sterkte ermee! Jeuk hebben is echt heel vervelend!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 02:37

Droge huid door kou en weer stoken bv? Kan er ook tot bloedens toe jeuk van hebben, maar even inmassseren met babyolie en het is zo weg.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 04:59

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 07:42

Ik heb het sinds een half jaar ook en ik denk dat het bij mij gestart is door stress. Nu is het al een stuk minder maar ook de winter maakt mijn huid erg droog. Middeltjes van Niveau etc. maken het alleen maar droger. Ik smeer er nu om de paar dagen Vicks Vaporub op (maar dan de goedkopere versie van het Kruidvat) en dat helpt enorm (doet wel even pijn maar daarna heb ik er dagen geen last meer van). En niet elke dag douchen helpt echt, maar dat ligt eraan of je elke dag naar paarden stinkt ;)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 07:47

Mijn dochter is een paar jaar geleden wegens jeuk naar een dermatoloog geweest, ook van alles geprobeerd. Totdat ze bij toeval ontdekte dat het van Andrelon kwam, andere shampoo en spoeling gebruikt en het was over.
Het kan soms van dingen komen die je al jaren gebruikt, daar bouw je een allergie voor op.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 07:54

Hallo ts, ik heb tijd lang hetzelfde gehad. De reden wisselde.

Eerste keer: schimmel gekregen van paard, was duidelijk te zien. Daarna ook nog een soort eczeem gehad en daarvoor weer andere zalf gekregen.

Tweede keer: gigantische allergische reactie op muggen, was goed te zien

Derde keer: alleen maar continu jeukjeukjeuk. Inderdaad hetzelfde als jij: niks te zien en niet te harden. Warm douchen was fijn maar hielp niet lang genoeg. Overdag nooit last maar zodra ik thuis kwam ging het los. Ook vanalles geprobeerd: geen wasverzachter meer, andere douchegel, benen wassen met betadinescrub et etcetera.

Uiteindelijk bleek het iets heel stoms en iets wat ik totaal niet had aan zien komen! Een van mijn katten had vlooien en dat terwijl we altijd netjes ontvlooiden! Je kon het op de kat zelf ook amper zien, maar ik reageerde er dus meteen op. Nooit aan gedacht omdat je op mijn benen verder ook geen plekjes of zo zag en het echt ook alleen mijn benen waren.

Dus ts, heb je misschien een hond of kat? Dan zou ik gewoon sowieso goed ontvlooien.

(edit: ik had dit ook in de winter, ook niet een moment dat je vlooien verwacht.)

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:38

Als het een droge huid is kan een luchtbevochtiger ook schelen. De luchtvochtigheid is meestal een stuk lager als het kouder wordt, waardoor je huid sneller uit droogt.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 01:34

Shirley schreef:
Lijkt dan door warmte te komen.

Onder de douche en in bed is het wellicht warmer dan gewoon zo en omdat je ook baat hebt bij die verkoelende crème?

Lauw water en slapen onder een laken al eens geprobeerd?
Desnoods een wat dikker shirt aan tegen de kou, maar de benen lekker bloot?

Brr, ik ben een koukleum eersteklas :brr: maar ik ga het zeker proberen :)

Vadiz schreef:
Ik heb er een periode last van gehad incl blauwe pleeken. Na een poos kreeg ik sllemaal kleine rode puntjes. Dit bleken ontstekinkjes van de haarvaten te zijn. De tijd van jeuk tot de ontstekinkjes was zo'n week of 6 en volgens mij speelt het bij jou al langer toch?

Mijn broertje heeft het als hij poeder wasmiddel gebruikt. Was ook van de 1 op de andere dag.

Sterkte ermee! Jeuk hebben is echt heel vervelend!

Dit klinkt wel bekend, ik ga het meenemen naar de HA!
We gebruiken vloeibare wasmiddel

tamary schreef:
Droge huid door kou en weer stoken bv? Kan er ook tot bloedens toe jeuk van hebben, maar even inmassseren met babyolie en het is zo weg.

Ik kan smeren wat ik wil, maar het blijft jeuken helaas.

Iris82 schreef:
Je bent niet de enige. [MWS] Enorme jeuk aan benen in de winter

Hoop dat je kan vinden wat voor jou werkt. Jammer dat je geen bad hebt anders had ik havermout gezegd.

Dat topic ga ik even doorlezen!
Enne, havermout? := daar ben ik wel even benieuwd naar!

UK_eef schreef:
Ik heb het sinds een half jaar ook en ik denk dat het bij mij gestart is door stress. Nu is het al een stuk minder maar ook de winter maakt mijn huid erg droog. Middeltjes van Niveau etc. maken het alleen maar droger. Ik smeer er nu om de paar dagen Vicks Vaporub op (maar dan de goedkopere versie van het Kruidvat) en dat helpt enorm (doet wel even pijn maar daarna heb ik er dagen geen last meer van). En niet elke dag douchen helpt echt, maar dat ligt eraan of je elke dag naar paarden stinkt ;)

Wat voor spul is dat precies? Een beetje pijn heb ik er best voor over als het dan even weg is :) ik kom bijna dagelijks op stal dus elke dag douchen is wel een must :+

Margee schreef:
Mijn dochter is een paar jaar geleden wegens jeuk naar een dermatoloog geweest, ook van alles geprobeerd. Totdat ze bij toeval ontdekte dat het van Andrelon kwam, andere shampoo en spoeling gebruikt en het was over.
Het kan soms van dingen komen die je al jaren gebruikt, daar bouw je een allergie voor op.

Qua shampoo's, bodylotions, zeep etc heb ik ook al van alles geprobeerd. Helaas geen verschil.
Fortitude schreef:
Hallo ts, ik heb tijd lang hetzelfde gehad. De reden wisselde.

Eerste keer: schimmel gekregen van paard, was duidelijk te zien. Daarna ook nog een soort eczeem gehad en daarvoor weer andere zalf gekregen.

Tweede keer: gigantische allergische reactie op muggen, was goed te zien

Derde keer: alleen maar continu jeukjeukjeuk. Inderdaad hetzelfde als jij: niks te zien en niet te harden. Warm douchen was fijn maar hielp niet lang genoeg. Overdag nooit last maar zodra ik thuis kwam ging het los. Ook vanalles geprobeerd: geen wasverzachter meer, andere douchegel, benen wassen met betadinescrub et etcetera.

Uiteindelijk bleek het iets heel stoms en iets wat ik totaal niet had aan zien komen! Een van mijn katten had vlooien en dat terwijl we altijd netjes ontvlooiden! Je kon het op de kat zelf ook amper zien, maar ik reageerde er dus meteen op. Nooit aan gedacht omdat je op mijn benen verder ook geen plekjes of zo zag en het echt ook alleen mijn benen waren.

Dus ts, heb je misschien een hond of kat? Dan zou ik gewoon sowieso goed ontvlooien.

(edit: ik had dit ook in de winter, ook niet een moment dat je vlooien verwacht.)

Ik heb inderdaad katten, maar die slapen het jaar rond op mijn bed (foei, maar ze zijn niet weg te krijgen :+) dus dan zou ik er in de zomer ook last van moeten hebben lijkt me?

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 02:39

Heb je toevallig al geprobeerd om met sudocrem te smeren?

Ik heb een paar maanden een eczeem ontwikkeld, ook van alles geprobeerd en hiermee lijkt het weg te gaan :)

Heb het eerst alleen op mijn benen gehad, maar nu zit het ook op mijn arm.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 07:31

ik heb ook hevige jeuk gehad, huis arts kwam er niet uit. ik ben er nu zelf achter gekomen.
wanneer mijn benen van warm naar koud gaan, of andersom heb ik er last van.
bijvoorbeeld ik fiets met een panty , en ga erna lekker op de bank zitten met een kleedje =jeuk. begint een beetje, binnen kortste tijd heel erg.
ik ben nat geregend, denkt brrr ik pak een warme douche =jeuk.
een echt oplossing heb ik helaas nog niet.
proberen niet te snel op te warmen. ik doe meestal nu lauw beginnen met douchen

ik weet uiteraard niet of dit het ook is bij jou.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 18:58

VivianHesen schreef:
Heb je toevallig al geprobeerd om met sudocrem te smeren?

Ik heb een paar maanden een eczeem ontwikkeld, ook van alles geprobeerd en hiermee lijkt het weg te gaan :)

Heb het eerst alleen op mijn benen gehad, maar nu zit het ook op mijn arm.

Nee, nog niet. Heb wel een potje thuis dus ga het vanavond meteen proberen! :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:12

Ik weet wat het is! Want ik heb het zelf ook gehad!

Het zijn winterbenen. Zorg dat je benen nooit te koud worden, dat is de oplossing, hoewel er vast ook wel zalfjes zijn.. maar daar heb ik niet zo'n vertrouwen in.