Te veel de zon / zonnebank in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

In hoeverre ken je de gevolgen & houd je er rekening mee op schaal van 1 tot 10?

1
Geen stemmen
2
3 (1%)
3
6 (2%)
4
8 (3%)
5
10 (4%)
6
14 (6%)
7
46 (22%)
8
53 (25%)
9
34 (16%)
10
30 (14%)

Totaal aantal stemmen: 204

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:28

Jildau schreef:
Sarah_Fons schreef:
Waarom ook gaan liggen afzien van de warmte in de zon, wanneer het in de schaduw veel beter is? :P

Omdat er ook mensen zijn die dat geen afzien vinden maar er juist heel gelukkig van worden. :D

Ik denk persoonlijk dat verbranden gewoon echt het meest ongezond is. Wanneer je dus in een zonnestudio rustig opbouwt dat je huid went aan zon zodat je in de zomer al een 'laagje' hebt en niet zo snel meer verbrand, lijkt mij daar niks mis mee. Juist goed zelfs! Gewoon proberen om verbranden zoveel mogelijk te voorkomen, op wat voor manier dan ook.

Goh ja, ik kan ook wel genieten van af en toe even in de zon liggen hoor! Maar vroeger bleef ik echt continu in de zon, zelfs wanneer ik bijna flauwviel van de hitte :P

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:28

Ik woon in australie en heb de afgelopen 8 maanden zomer gehad, ik smeer iedere dag met 50 van een speciaal merk, en als ik naar het strand ga trek ik op de hete momenten mijn surf shirt aan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:33

Ik ben niet het type dat in de zon gaat bakken of onder de zonnebank gaat maar dat heeft er vooral mee te maken dat ik het geduld er niet voor heb. Ik ben vrij bleek en wordt graag wat bruiner in de zomer naar mijn idee zie ik er dan gezonder uit. Smeer wel altijd zonnebrand maar meestal factor 20 of 30. Weet niet of 50 echt een toegevoegde waarde heeft. Maar regelmatig smeren is toch meer van belang.

Chasey

Re: Te veel de zon / zonnebank in

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:35

Ik heb geleerd dat factor 20 en 30 juist niets doen maar dat je echt zo hoog mogelijke factor moet smeren voor bescherming. Maar ja ik ben geen deskundige, ik doe ook maar wat me verteld wordt.
Ik ben zelf ook wit, maar heb me er bij neer gelegd dat ik gewoon wit ben. Ik hoef voor de buitenwereld niet bruin te worden :P Dus als ik de zon in moet dan smeer ik met een hoge factor.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 12:37

Eens Chasey!
En weet je wat leuk is, in landen waar men wel heel bruin is vinden ze het soms mooi om blank te zijn. Sommige mensen lopen met doeken en zo om, omdat ze graag net zo blank willen zijn. Lijkt me gaaf om daar eens te zijn, omgekeerde wereld.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:42

Ik hou niet zo van zonnen en zonnebank heb ik nog nooit gedaan. Ik ben een lichtblonde bleekscheet met een hele lichte huid dus ik verbrand echt waar je bijstaat als ik zou gaan zonnen.
Smeer in de zomer standaard met factor 50.

Overigens word ik überhaupt niet echt bruin, ik word alleen maar rood :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:56

Ja ik ook, wordt alleen maar een kreeft. En die kerels hier in huis worden echt van die blanke negers.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:57

tennan schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=_D1EpIp1h5o

Ik smeer me dus in en blijf zoveel mogelijk in de schaduw. :)

Nou vind ik alleen de verkoper van zonnebrandcrème niet de allerbeste bron. :D

Ik smeer mij uiteraard ook in maar ga wel lekker in de zon zitten en in de zon paardrijden met een shirtje of hemdje of eens een dagje naar het strand strand enzovoorts. Heerlijk even met je kop in de zon! Ik geloof zeker dat je goed op je huid moet passen maar vind doen alsof de zon één en al door en door slecht is altijd zo overdreven. Gewoon goed opletten en met mate, zoals met zoveel dingen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:14

Natuurlijk kan dat gewoon. Doe ik ook maar ik gebruik factor 20 in de zomer gewoon als bodylotion, ruikt ook nog eens lekker. Zeker met de paardensport ben je gewoon veel buiten.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:24

Jildau schreef:
tennan schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=_D1EpIp1h5o

Ik smeer me dus in en blijf zoveel mogelijk in de schaduw. :)

Nou vind ik alleen de verkoper van zonnebrandcrème niet de allerbeste bron. :D

Ik smeer mij uiteraard ook in maar ga wel lekker in de zon zitten en in de zon paardrijden met een shirtje of hemdje of eens een dagje naar het strand strand enzovoorts. Heerlijk even met je kop in de zon! Ik geloof zeker dat je goed op je huid moet passen maar vind doen alsof de zon één en al door en door slecht is altijd zo overdreven. Gewoon goed opletten en met mate, zoals met zoveel dingen.

Vooruit dan, speciaal voor jou: van een onafhankelijke bron, zelfde principe.
https://www.youtube.com/watch?v=o9BqrSAHbTc

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:57

Ik zonnebank nooit, en moet nog even weer bescherming halen (factor 30). Ik sport buiten en het is alweer tijd voor korte broeken en singletjes, dus die armen en benen moeten worden ingesmeerd. Maar: Ik ben wel regelmatig in de zon te vinden. Met smeersels dus ;)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:04

Ik smeer me wel altijd in.. maar ik krijg dus heel snel een huidschimmeltje door zonnebrandcrème. Zijn zo vet.. dus als iemand nog een zonnebrandcrème weet die niet vettig/olieachtig is hoor ik het graag. :=

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:12

Er zijn ook gezondheidsvoordelen van zonlicht, en -nadelen van al die smeersels... Dat wordt nog te vaak vergeten, vind ik

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:18

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:21

Rindin schreef:
Er zijn ook gezondheidsvoordelen van zonlicht, en -nadelen van al die smeersels... Dat wordt nog te vaak vergeten, vind ik

Natuurlijk zijn die er ook, bijna iedereen voelt zich beter in de zomer tenslotte! Dus je hoeft ook niet in burka over straat, maar gewoon wel zorgen dat je voornamelijk die voordelen 'pakt' en niet de nadelen. Het is gewoon een feit dat teveel zon en verbranden een verhoogd risico geeft op huidkanker. Als ik ook binnen mijn vriendinnenkring kijk, heb ik echt de minste rimpels van het hele clubje. Natuurlijk is dat ook genetisch bepaald, maar degene met het meest verouderde gezicht zijn ook de gene die fanatiek onder de zonnenbank gaan.
Nadelen aan smeren met een goede beschermingsfactor zou ik zo niet kunnen bedenken? Er zijn er genoeg te krijgen zonder allerlei toevoegingen tenslotte. Zelf vind Roc erg fijn, zeker die voor je gezicht want het is een niet-vette lotion.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:22

Chasey schreef:
Ik heb geleerd dat factor 20 en 30 juist niets doen maar dat je echt zo hoog mogelijke factor moet smeren voor bescherming. Maar ja ik ben geen deskundige, ik doe ook maar wat me verteld wordt.
Ik ben zelf ook wit, maar heb me er bij neer gelegd dat ik gewoon wit ben. Ik hoef voor de buitenwereld niet bruin te worden :P Dus als ik de zon in moet dan smeer ik met een hoge factor.

Factor 30 houdt al 97 procent van de zonnestralen tegen, factor 50 niet veel meer. Geen enkele zonnebrandcreme biedt 100 procent bescherming.

In Nederland is factor 20 voor dagelijks gebruik vaak al prima (of je moet echt glow in the dark zijn haha), factor 50 is niet nodig. Factor 30 is prima.

Dik insmeren is wel belangrijk, veel mensen smeren te weinig en dan helpt het niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:25

Meliaforever schreef:
Ik smeer me wel altijd in.. maar ik krijg dus heel snel een huidschimmeltje door zonnebrandcrème. Zijn zo vet.. dus als iemand nog een zonnebrandcrème weet die niet vettig/olieachtig is hoor ik het graag. :=

Vision :) ik kan zelfs make-up daarna opsmeren en het loopt niet uit. Dus absoluut niet vet. Ik kan ook niet tegen vet spul. Krijg ik gelijk eczeem omdat de huid zo verstikt is.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:34

ik noem de zonnebank altijd de K*nkerbank. (sorry voor het woord) Ik kan en wil gewoon niet begrijpen dat men voor een kleurtje zoveel ellende over heeft.
mooi filmpje ook: https://www.youtube.com/watch?v=RLgwAPnhGCo

ik ga ook naar het strand als het mooi weer is, maar eigenlijk zo min mogelijk in de zon met goede bescherming. Ik wil er later afgezien van de verhoogde kans op huidkanker ook niet uitzien als een leren tas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:36

Future_vet, niet iedereen doet het voor een kleurtje he? Het doet voor mij wonderen voor mijn eczeem bv. Ik heb eczeem volledig onder controle als ik eens in de zeg 3 week in de winter even zonnebank. Ook voor mijn algehele gesteldheid doet het wonderen. Kleurtje kan ik wel met foundation erop smeren, maar daardoor verdwijnt mijn eczeem niet ;)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-04-16 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:38

volgens mij is het grote probleem gewoon effectief het zonnen.

mensen zijn niet gemaakt op horizontaal,rechtreeks zo lang sterke zon op hun huid te krijgen.
zoiets is niet gezond.

maar zolang 'bruin' in is,blijven mensen massaal bakken op het strand.....

eerlijk,ik smeer nooit,en ben blond,maar ik zit eigenlijk altijd 'veel' buiten,waardoor je automatisch mee lichtjes een kleurtje krijgt door de zon(die in het voorjaar sporadisch schijnt,en meestal niet te fel),en die opbouw beschermt me tegen verbranden.
in de felle zon ga ik dan ook nooit uren stappen,lopen,werken,....

zonnen doe ik nooit,liever wat bleker en gezond op mijn 60ste,dan nu 'mooi' bruin en idd huidkanker binnen hier en 30-40-50-60j....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:42

Ik smeer me alleen in wanneer ik in het buitenland ben, in Nederland ben ik nooit heel lang in de hele warme zon.
Als ik regelmatig buiten ben dan verbrand ik niet, dan ben ik er aan gewend. Ik heb een donkere huid (en haar) dus dat zit sowieso al mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:45

Te veel zonnen is niet inderdaad niet goed , met mate is het prima.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:02

Onder de zonnebank gaan zou ik never nooit niet doen.
Verder heb ik een hele lichte huid, verbrand ik snel en heb ik een nonkel met huidkanker gehad, dus ik probeer echt wel goed op te letten.
In de zomer smeer ik mij altijd in met factor 50 eens ik langer dan zeg maar 10 minuten in de zon ben/bewust in de zon wil gaan zitten.
Ik probeer ook vanaf nu al wanneer de zon schijnt elke keer een korte tijd in de zon te zitten (met bescherming) dan uren liggen bakken.
Ja ik zou graag een bruiner kleurtje hebben in de zomer, maar sowieso gaat dat heel moeilijk met mijn huid, en ik heb er ook geen kanker of rimpels voor over.
Dus zonnen, maar beschermd en met mate :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:11

Ik verbrand al onder een TLbuis, dus ik ben in de zomer heel bewust met zon bezig en smeren/beschermen van mn huid!

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:17

vuurneon schreef:
Factor 50 heeft eigenlijk geen meerwaarde tov factor 30, dus ik pak nooit 50

ik heb last van zonne allergie , en ik merk wel degelijk verschil tussen factor 30 en 50 !
nu al last van , dus loop al vanaf begin maart elke dag met factor 50 op mijn armen , hals en gezicht.