Bij de tandarts... Hoe ging het bij jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:21

Horror helaas.... Moest een verstandskies laten trekken, dat alleen al is voor mij een nachtmerrie scenario maar vooruit... Het moet maar. Tandarts trok hem zelf wel even dus ik was al blij dat ik niet naar de kaakchirurg hoefde.

Verdoving ging erin, alles prima. Toe begon hij de kies eruit te wrikken, tot zo ver ook alles nog prima. Maar de kies bleek dus onder een gekke hoek te liggen en daar begon de ellende. Ineens schiet er een pijn door mijn kies heen en ik piep dat het pijn doet. 'Dat kan niet' zei de tandarts. En de l*l ging gewoon door :oo
Ik heb nog 2 keer moeten piepen dat het zoveel pijn deed en toen ik eindelijk in tranen uitbarstte werd er zuchtend verdoving bij gespoten.Intussen was ik volledig in paniek, zeiknat van het zweet, de assistente werd steeds weggestuurd om weer een andere tang/zaag/martelwerktuig te gaan halen want het wilde maar niet...
Wéér een pijnscheut en weer moest ik meermaals aangeven dat ik pijn had. Uiteindelijk heeft hij 3 keer bij moeten verdoven. Ik wist niet meer hoe ik het had, hyperventileren, tranen over mn wangen, blinde paniek... Na 3 kwartier was het kreng er eindelijk uit :\

Uiteindelijk zegt de tandarts 'tja uh, de wortels zaten zo hoog dus ik kon ook niet goed verdoven'. Kon hem wel villen maar ik wilde maar 1 ding en dat was de deur uit. En het mooiste: dit is een tandarts speciaal voor zeer angstige patiënten. Ik was dus al heel bang en dat is er nu helaas een behoorlijk stuk erger op geworden.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:23

Oh jee.. ik moet dit niet lezen.
Ik ben echt een drakenpatient. Net overgestapt naar de Ta van mn vriend.

2010 mijn eerste verstandskies laten snijden.
Na 2 dagen snachts spoken en op de bank, met mijn hond in slaap gevallen te zijn van ellendige pijn kwam mn ma naar beneden; 'ga eens rechtop zitten?'.
Dat deed ik. Bleek mijn dikke wang niet alleen meer wang te zijn... maar ook mijn hals zwol op.
Huisarts bezocht, die zat het dichtsbij... "kaakchirurg? Ja dan moet je daarheen want ik heb geen verstand van kiezen. Daarom ben ik een huisarts en geen tandarts'. banketstaaf.
Ziekenhuis gebeld... kom maar gelijk. Wij daarheen. 45 minuten rijden.
Kon gelijk doorlopen gelukkig, hechtingen werden er direct uitgehaald, conclusie? Botontsteking in de kaak en de bloedprop was weg. De pijn kwam voort uit het bot, dat werd opgegeten door bacterien.
Alles moest door hun schoongemaakt worden, de vloeistof moest ik uit spugen in zo een kotsbakje. Ik zag kleine botsplinters erin drijven. Huilen want het echt zeer.
Het bleek Alveolitis te zijn... ben je lekker mee.
Pijnstillers gehad, mocht er absoluut niet zelf aankomen en 3 weken op ma kaakchirurg, di tandarts, woensdag kaakchirurg etc.
De kaakchirurg deed er een gaasje in met antibioticapasta, de tandarts haalde het gaasje er de dag erna uit, maakte boel schoon en stopte er 2 ab pillen in.
De plek is altijd gevoelig gebleven. Is ook een hapje uit mn kaakbot van binnen.

Dat trauma zit erin!

2 jr later... verstandskies no2.
Kaakchirurg. Aangegeven dat ik alveolitis heb gehad bij de 1e en dit niet op de lijst van leuke dingen staat.
Die arts is bezig... ik hoor hem zeggen: "stop maar ze gaat in shock"...
Werd wat later wakker... "je bent weggeraakt... we moeten je opnieuw verdoven want die is uitgewerkt. Maar als je wegzakt mogen we niet doorgaan."
Goh.... van mij wel!
Kies is eruit gehaald... 1 hechting vanwege de alveolitis en extra controle.
Toen was ik klaar mee.

Mijn nieuwe tandarts kent mijn verhaal nog niet maar hij weet wel dat ik echt een probleem heb met tandartsen. De eerste afspraak was gelijk controle... ik had tegen de assistente gezegd dat ik bijzonder bang ben.
Komt die man binnen zegt ze; "mevrouw vind het een beetje spannend" een understatement wat ik niet kan hebben op dat moment. Waarop ik tranen uitbarstte en zei; "spannend? Ik ben doodsbenauwd, dit is niet grappig ofzo!"

Uitkomst is 3 gaatjes en tandsteen...
Eind april ben ik de pineut...

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:23

Nooit problemen mee gehad, alleen foto's doen altijd pijn want dat ding zit me niet lekker in de mond... soms moeten ze foto's van mijn kies die niet goed doorkomt.
Daar ben ik dus ook aan geopereerd, plaatselijke verdoving en tandvlees weg gehaald voor ruimte.
Heeft niet geholpen, maar dat vond ik wel vervelend.
Ik kan wel flauwvallen bij prikjes en het heeft niks geholpen uiteindelijk :(

purny

Re: Bij de tandarts... Hoe ging het bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:29

Het meest bijzondere vind ik toch wel de kosten die er worden gerekend. Als je even 10 minuten bij die aardige man bent rekent ie toch wel gauw 30 euro.

Wat ik ook echt bizar vond was toen ik bij de kaakchirurg helemaal onder de stress lag ze aan mij ging vragen of ze een kies mocht trekken. Volgens mij ging ze zelfs m'n tandarts bellen om het te vragen. Dat vond ik toch wel bijzonder

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:32

Mijn man is trouwens tegenovergestelde van mij: die krijg je gewoon NIET gek :') Moest naar kaakchirurg voor zn onderste verstandskies. Kaakchirurg 'meneer, als ik nou die bovenste ook gelijk trek voelt t als één wond, zal ik die ook maar doen dan?'
En mn man, droog als ie is: 'ja is goed joh, doe maar' :')

Ik had al lang en breed tegen het plafond gezeten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:34

Dat ik naar de tandarts ging, geen gaatjes niks.
2 weken later een stuk van mijn kies eraf. Nah lekker, afspraak gemaakt, bleek dat hij iets stuk had gemaakt tijdens de controle -O- .

Dus nu heb ik een vulling, terwijl ik geen gaatjes had :').

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:35

Ess_Ramona schreef:
2 weken later een stuk van mijn kies eraf. Nah lekker, afspraak gemaakt, bleek dat hij iets stuk had gemaakt tijdens de controle -O- .

Je hebt toch niks hoeven te betalen hoop ik?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:36

Ess_Ramona schreef:

-O-
Dat is echt heel knullig

-

ik had met kiezen er door krijgen wel dat er vanalles van het melkgebit afbrak trouwens dat de kiezen doormidden dingen. want ze wilden er nog niet uit, maar de volwassenen beukten ze zo kapot :')

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:39

Ik heb nooit wat bijzonders bij de tandarts, ga er wel regelmatig heen voor controle. Maar al tijdens niets raars gehad. Ooit een keer een gaatje. Maar daar is het bij gebleven.
Wel hadden mijn verstandskiezen geen ruimte, en raakten ineens ontstoken. Heb de tandarts gebeld en smeekte of hij ze er diezelfde dag nog uit wilde halen. Want wat deed die ontsteking vies pijn.
En ik mocht gelijk komen. :D Ben nog nooit zo blij naar de tandarts gegaan, yes! Ze gaan eruit! :D Hahaha.
Ken mijn tandarts ook al mijn hele leven. Ging ik als kind al heen en nu ga ik met mijn kindjes er heen.
Is niks veranderd, alleen tandarts beetje grijs geworden, maar de rest van de behandel en wachtkamer is blijven hangen 20 jaar geleden. We gaan altijd terug de tijd in als we daar zitten te wachten :') :') .

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:41

Ik ben onwijd bang voor de tandarts altijd al geweest ook met me beugel toen er tijd.

Nu heb ik 1 verstandskies en heb al kleine tanden van me zelf. En poets ook gewoon 2x per dag me tanden.

Maar die is afgebroken? En doet echt ontzettend zeer. Heb al 2x gaatjes gehad in die kies omdat ik die niet goed kan poetsen. Maar ik knijp hem ontzettend voor de tandarts. Heb altijd gezegd als ze er tand uit moet leg mij maar onder narcose. En heb gevoel dat het steeds dichterbij komt dat ie eruit moet.

Mijn broer heeft toen eruit laten halen en die was er ziek van en heel veel pijn met bloed van doen.

Auw :(

Toch is mijn smoeltje niet het makkelijkste met en overbeet. Overkruisd ect. Als ze een mooi gebit willen moete ze me kaken breken :O

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:42

ik was altijd als de dood voor de tandarts tot vorige maand. Toen viel mijn collega van de trap...zo voorover tegen een raam. Daarbij waren haar 2 voortanden gebroken en zaten de stukjes IN haar lip. Deze moesten er uit gehaald worden en lip gehecht. Afgelopen week moest zij naar het ziekenhuis, bleek dat er nog een stuk tand in haar lip zat en is haar lip opnieuw open gesneden en gehecht. 4 tanden reageren negatief op de test en hebben geen gevoel, deze moeten wrs een wortelkanaalbehandeling krijgen. Echt zo'n gedoe, ik ben zelf daarna naar de tandarts geweest maar ik zat er na dit gedoe echt heel relaxt. Het was zooo erg om dit mee te maken voor mijn collega.

xniieeenke

Lijkt me leuk om een poll te maken hoe bang je voor de tandarts bent.
Van 1 tot 5 een schaal, 1 is helemaal niet bang, 2 is wat ongemakkelijk of zo en 5 is praktisch niet gaan omdat het echt niet wil

pinto_1

Ik zocht ruim 20 jaar geleden een nieuwe tandarts nadat ik verhuisd was. Kom ik voor mijn eerste afspraak, zegt hij: je hebt 4 gaatjes en er moet tandvlees weggesneden worden, want de kies komt niet goed door.
Ik had op dat moment 1 gaatje en het leek me erg stug dat er in een half jaar 4 bij waren gekomen.

Ben naar een andere tandarts gegaan, had 1 gaatje. Inmiddels, 20 jaar later, zijn daar 2 bijgekomen. Tandvlees snijden was absoluut niet nodig.

Tja, daar denk ik af en toe wel aan terug. Er zijn dus ook tandartsen die in gezonde kiezen boren. >;)

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:43

Dan ben ik een 7 haha

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:43

venivedivici schreef:
Dan ben ik een 7 haha

:oo

Ik een 1 en soms 2 zoals met die operatie

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:45

Ze hebben zoveel gedaan in me mond dat als ze een watje in me mond doen ik ga overgeven..
En vooral ook veel bang gemaakt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:47

xniieeenke schreef:
Lijkt me leuk om een poll te maken hoe bang je voor de tandarts bent.
Van 1 tot 5 een schaal, 1 is helemaal niet bang, 2 is wat ongemakkelijk of zo en 5 is praktisch niet gaan omdat het echt niet wil

Eh, die zou ik dan niet in kunnen vullen denk ik :')
Het liefste ga ik helemaal niet, maar bij mijn tandarts durf ik controles moeiteloos aan.
Voor boren ben ik wel erg bang (en dan niet dat drilding, maar echt dat kleinere fijnere boortje), maar dat is nog niets vergeleken met een gehemelteprik. Wanneer ik die nodig heb, krijg ik van tevoren een valiumrecept voorgeschreven. (En helaas moet ik die rotprik geregeld krijgen bij ingrepen bij de kaakchirurg).
En ja, ik weet dat die prik nog geen 10 seconden duurt en er juist voor zorgt dat je verder geen pijn hebt, maar de eerste keer schrok ik zo van dat gemene kreng, dat ik er dagen niet van slaap wanneer ik weet dat het weer zover is. De vorige keer moesten we na afloop naar de EHBO omdat ik niet meer uit m'n hyperventilatie kwam :')

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:49

Cayenne ik haat naalden echt heel erg. Ik heb tattoos en dat trek ik. Maar naalden in me mond is echt een no go dan lig ik panisch te huilen hahaha

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:50

Aw cayenne dat is echt heel rot :(
Wat gek dat zo veel mensen echt bang zijn.
Alleen ben ik benieuwd of een deel van die mensen bang gemaakt is, of daadwerkelijk echt rot ervaringen hebben zoals een aantal hier beschrijven. ;p

Naalden, brr. met bloedprikken vind ik het heel naar altijd, ook met verdoving ind e mond (1 operatie, 3 prikjes)

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:51

heb ook wel rot ervaringen gehad. Maar ook bang gemaakt :p

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:52

purny schreef:
Ess_Ramona schreef:

Je hebt toch niks hoeven te betalen hoop ik?

Nop, toen hij keek zei hij gelijk: "Dit doen we gratis."
Als ik wel een rekening had gekregen was ik denk ik boos naar hem toegegaan.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:54

Ik ben nu al ongeveer 2 jaar niet geweest. Vind het doodeng. En waarom? Geen idee. Kan mij niet echt herinneren dat er ooit iets is voorgevallen. Moet wel weer nodig al weet ik al wat voor commentaar er komt. Ik poets helaas (iets met luiheid) niet 2x per dag en heb ontstoken tandvlees. Hou niet van dat gezeur en dat icm de angst... Brr... Moet maar eens gaan opbellen naar mijn praktijk met de mededeling dat ik bagger schijt en of er iets/iemand daar iets die mij daarmee kan helpen. Want NIET gaan is eigenlijk ook geen optie natuurlijk.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:55

Moet zeggen dat als ik een afspraak heb om half 2, ik er dan ook echt 1 voor half 2 er ben. Ik haat die geluiden, krijg al kippenvel als ik er aan denk :brr:

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:02

altijd meegegaan naar de tandarts van mijn ouders...
ik werd dan ook meteen nagekeken.
toen ik een gaatje had in een melktand vond hij het nodig om dit gaatje te behandelen... vooral omdat ik dan zou leren om beter te poetsen, en om te voorkomen dat ik mijn volwassen gebit later zou verknallen.
het deed echt pijn toen, en ik was echt heel boos dat hij het met opzet had gedaan...
ik poetste namelijk altijd goed en deed ook echt mijn best.
ik had zelf trouwens geen pijn van te voren.... wel daarna nog vaak pijn gehad.. het was een soort vulling met de kleur van aluminium en zodra daar iets tegenaan kwam van aluminium deed dat pijn.... ook de materialen die de tandarts gebruikte bij het nakijken van de tanden.

ook heb ik in de herfst en de lente heel vaak last van mijn lip die dan stuk is...
deze tandarts trok gewoon aan mijn lip wanneer ik mijn mond niet voldoende opende...
ik kon wel huilen van de pijn.
een keer heeft hij de behandeling gestopt omdat ik mijn hoofd aan het draaien was..
ik wilde maar een ding en dat was dat hij mijn lip los liet....

de tandarts kwam er ook achter dat ik nog een melkkies had, en wilde met mijn moeder overleggen of hij die eruit zou halen...
toen mijn moeder vroeg wat hij dan vanplan was... zei hij: die melkkies gaat er waarschijnlijk alsnog uit vallen... tegen die tijd is alles echt volgroeid en kan ik geen aanpassingen meer doen, het beste is dus om hem eruit te halen, een soort beugel te plaatsen en dan een volwassen nepkies te plaatsen.

met andere woorden hij wilde vanalles gaan lopen rommelen in een gezond gebit... omdat er een melktand in zit, waar trouwens geen volwassene tand onder zit (was op de foto te zien). ik heb hem gevraagd of hij gestoord was en gezegt dat die tand gewoon blijft zitten.

afgelopen jaar ben ik voor het eerst meegeweest naar de tandarts van mijn schoonouders.
dit is een angst tandarts, en gaat dus voorzichtig te werk.
ik ben niet bang voor de tandarts, maar het is wel meegenomen. Hij vond het ten eerste vreselijk dat mijn vorige tandarts zo iets had bedacht met betrekking tot een melktand die prima functioneert.... ronduit onnodige ingreep.

ik heb bij hem meteen een verstandskies laten trekken die me verveelde in mijn wang.
ik heb gelukkig helemaal nergens last van gehad na het trekken.

binnenkort mag ik weer gaan... ik ga nu in iedergeval met minder tegenzin naar de tandarts...
en mijn melktand die gaat lekker mee.
Laatst bijgewerkt door silvericathy op 06-04-16 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:12

Ik heb vroeger als klein kind eens huilend in de hoek van de behandelkamer gestaan, want ik durfde écht niet. Al mijn 16 jaar nog geen gaatjes, dat was het probleem niet. Maar ik was (en ben) zó bang dat ik ze ineens wel zal hebben.

Ook een keer een melkkies laten trekken, omdat er geen 'volwassen' kies onder zat. Zo kon de kies die erachter stond naar voren opgeschoven worden. Allemaal prima, ware het niet dat ik 3x opnieuw moest worden verdoofd omdat de verdoving bij mij niet goed genoeg werkte. Dus testen, opnieuw die naald erin, terug naar de wachtkamer om in te laten werken, en dan weer terug. De laatste spuit was een soort balpen, die er een keer of vier in werd gedrukt.. Nee ik was niet blij.