Bang voor mammografie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:22

Koper schreef:
Laurapalmer schreef:
Zeer vrouwonvriendelijk apparaat :(

Ongetwijfeld bedacht door een man :j Ik zou wel eens willen weten hoe een man het zou ervaren om met z'n zaakje in zo'n ding geplet te worden.

Mwah, ben blij dat ik als vrouw geen prostaat onderzoek hoef :=

Laurapalmer

Re: Bang voor mammografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:40

Ook minder prettig idd..dit soort zaken is nooit leuk,maar wel fijn dat het er is

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 20:42

:') Ik spreek (nog) niet uit ervaring maar geef mij maar een mammo inderdaad.. :=

@Laura, inderdaad. Fijn dat er door deze methode dingen uitgesloten kunnen worden. Ik ga er natuurlijk gewoon van uit dat ik een kleine cyste heb of misschien is het gewoon een vetbultje. Maar het geeft in ieder geval rust...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:49

Koper schreef:
Quir schreef:
Mammografie is bij jonge vrouwen lastig weg te kijken doordat het klierweefsel nog heel dens is. Bij jouw leeftijd doen ze dan meestal ook een echografie in plaats van een mammo.

Klopt! Zo had ik het ook begrepen, er was een keer een onderzoeker die dit vertelde op televisie.

TS fijn dat je niet tot een risicogroep behoort. Ik zou als ik jou was donderdag je laten informeren over het hoe en wat en waarom.

Hihi, mag eigenlijk wel beetje hopen dat ik weet hoe t ongeveer zit. Zit in t vak radiologie en echografie. :=

Zaakje van een man wordt niet geplet (helaas? :+ ), altijd echo.

Nu is t trouwens wel zo als er bij borsten "iets" gevonden wordt je altijd verdacht bent op maligniteit totdat aangetoond is dat het dat niet is. Op zich natuurlijk wel goed, omdat er dan vaak wat meer haast bij gemaakt wordt.

Veel succes, gewoon ook bij de laborant aangeven dat je er tegen op ziet. Dan houden ze daar meestal wel rekening mee. Hopelijk krijg je echo, dat is lang zo vervelend niet.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 20:56

Dankje!

De dokter gaf zelfs aan dat op basis van mijn klachten (jeukende, eczemerige tepels) ze me al had laten checken. Maar dat knobbeltje gaf de doorslag. De dokter maakte zich niet heel druk, maar laten checken is nooit mis natuurlijk! Desondanks nog steeds spannend :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:40

Quir schreef:
Zaakje van een man word niet geplet (helaas? :+ ), altijd echo.

.

Nop, met een wattenstaafje door de plasbuis naar binnen....

Brrrr

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:48

LadyMadonna schreef:
Quir schreef:
Zaakje van een man word niet geplet (helaas? :+ ), altijd echo.

.

Nop, met een wattenstaafje door de plasbuis naar binnen....

Brrrr

Ligt er toch echt aan wat voor onderzoek en waarvoor haha.
Wij echoën gewoon (of CT/MRI). Gaat dan overigens wel om de ballen. :=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:59

Ah, ik had het over prostaat onderzoek

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:05

Een trucje voor de mammo is je adem in houden op het moment dat ze hem klemmen, als je namelijk gewoon door ademt trek je aan je borst en dat doet zeer, ik zelf heb ook niet al te grote borsten.
Voor de punctie was ik ook erg bang maar dit is mij 100 % mee gevallen, ze laten je eerst en paar keer horen hoe het klinkt als de weefsel pakken, ik heb gelukkig niks van de gehele ingreep gevoelt en de verdoving gelukkig ook minimaal, kan me daar niks van herinneren.
Maar spannend blijft het wel.

Succes en sterkte

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:12

LadyMadonna schreef:
Ah, ik had het over prostaat onderzoek

Inderdaad prostaat wel of via de achter uitgang. :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:26

Janneke2 schreef:
Liselot schreef:
Echo is geen screeningmethode voor eventuele borstkanker, echo is vooral bij jonge vrouwen echt niet duidelijk genoeg. Veel beter kan je dan een MRI krijgen met contrast, maar dat is een stuk invasiever dan een mammo.

Ik ben op mijn 28ste gescreend op borstkanker dmv echo.
Juist vanwege mijn lage leeftijd.

Ik denk dat mijn artsen in Nijmegen er wel verstand van hebben en dit is wat ze tegen mij zeggen.
Echo heb ik de eerste keer gehad vanuit de huisarts en toen stond iedereen op zijn achterste benen omdat dat geen screening was. Ik was toen 25btw.
Nu krijg ik elk jaar een mammo en elk jaar een mri, steeds een halfjaar uit elkaar

Quir: ik vind een mri met contrast zeker wel invasief, ik kan namelijk niet meer zelf naar huis toe rijden. Vind dat echt een rotonderzoek. Doe mij maar een mammo

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:41

Wij vinden MRI met contrast geen invasief onderzoek, maar dat wil niet zeggen dat jij dat niet zo ervaart.

Echografie is zeer zeker wel een screening op borstkanker en andere "dingetjes" in de borst. Klierweefsel op een mammogram is te dens (wordt te wit op de röntgenfoto) bij jonge vrouwen en daardoor niet betrouwbaar te beoordelen.

Het zijn gewoon richtlijnen en protocollen die zeggen dat voor een bepaalde leeftijd echografie voor mammografie gaat. Dat is zelfs in Nijmegen zo, heb t even voor je nagevraagd bij laboranten (die de onderzoeken doen/uitvoeren) die ik daar ken en die even aan de radiologen daar. Soms willen ziekenhuizen nog een ander protocol volgen, in dit geval dus niet.

Hier (zo snel even gegoogled) nog wat meer info:
http://borstpoli.nl/?page_id=10

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:49

Femm_k schreef:
Hoi allemaal,

Gisteren ontdekte ik een knobbeltje in mijn borst, hij was helemaal rond (een beetje ovaal) en zo'n 1,5 cm groot. Ook heb ik al een tijdje last van pijn in mijn borst en mijn tepel jeukt en is schilferig. Tijd om naar de dokter te gaan dus... die heeft me doorverwezen naar het UMC. Nu heb ik donderdag een mammografie en misschien gaan ze nog weefsel afnemen, maar ik ben hartstikke bang. |( Ik ben heel bang dat het erg pijn gaat doen.. omdat ik niet zulke grote borsten heb en ze zijn nog heel stevig (ik ben 25 jaar oud).

Wie heeft hier ervaring mee? Moest even mijn hart luchten hoor.. er is een grote kans dat er niks aan de hand is, maar ik ben toch wel heel zenuwachtig... Heb helemaal niks met dokters en ziekenhuizen en ben panisch voor naalden dus ik hoop dat ze geen weefsel af hoeven te nemen. ;(

Ze zullen niet gelijk een mammografie doen bij jou. Omdat het borstweefsel bij vrouwen onder de 30 jaar nog te stug is zullen ze bij jou een echo maken.
Ik heb het vorig jaar toevallig ook zelf allemaal mogen meemaken en gezellig is anders maar pijnlijk is het echt niet!! Houdt er rekening mee dat ze weefsel af willen nemen van het knobbeltje maar ook dat doen geen pijn! Echt het is vooral de angst waar je het meest last van gaat krijgen. Ga samen met je moeder of een goede vriendin, zodat zij jou aandacht af kan lijden van wat ze gaan doen. Dan is het zo gepiept.
Dit gaat jou echt lukken!! Heel veel succes morgen TS! +:)+ XXX

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 09:51

Heel erg bedankt!

Ik ga samen met mijn zus. Die heeft in het ziekenhuis gewerkt en weet de weg al een klein beetje, dat scheelt. :)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:04

Toen ik 32 was had ik ook een knobbeltje. Heb een mammografie gehad een echo en een punctie. Mamma was niet heel fijn maar ook niet zo pijnlijk dat ik door de grond heen ging. Op de echo was juist bij mij niks te zien. Toch een punctie gehad. Bij mij was alles goedaardig maar ze hebben het knobbeltje wel weggehaald.
Spannend blijft het wel en leuk is het ook niet maar de event opluchting na de tijd heeft bij mij alles goed gemaakt. mede omdat ze dachten dat het foute boel was

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:13

Succes vandaag ts! Ik duim dat er niets aan de hand is!

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 15:49

Hey allemaal!

Nou goed nieuws, er is niks aan de hand! :D Er zat een klier die flink opgezet was. Ik heb trouwens geen mammo gehad maar een echo. Het was heel duidelijk te zien, je zag de klierstrengetjes lopen en en verdikking ertussen zitten. Dit schijnt iets hormonaals te zijn.

Het viel me allemaal reuze mee!! En ik heb me dus voor niks druk lopen maken... := Stom he.

Wat een doolhof trouwens zeg dat UMC! Ben die grote ziekenhuizen niet zo gewend.

Iig, iedereen bedankt voor het delen van hun ervaringen en voor de geruststelling! Was blij dat ik hier even mijn ei kwijt kon.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:59

Goed nieuws TS. Drink er lekker een borrel op of neem een taartje en vervloek die hormonen die ons af en toe zulke stomme dingen laten beleven

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:04

Ik ben heel blij voor je :) :) :) Heerlijk gevoel om te horen dat het niks is dan he.
Gefeliciteerd!!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:10

Kijk super! *\o/* *\o/*

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 16:29

Dank jullie wel!

Is inderdaad heel fijn! Ik liep al 3 dagen rond met een hele vervelende hoofdpijn, en op magische wijze is die verdwenen. :D Goed idee, ik ga even een lekker rood wijntje pakken!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:30

Fijn TS! Gelukkig niks om je zorgen over te maken. Gaat zoiets zelf weg? Of moet je er dan wat opsmeren?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:31

Koper schreef:
Laurapalmer schreef:
Zeer vrouwonvriendelijk apparaat :(

Ongetwijfeld bedacht door een man :j Ik zou wel eens willen weten hoe een man het zou ervaren om met z'n zaakje in zo'n ding geplet te worden.
Dit was op zich best een interessant topic.

Nu zit ik als man hardop au te roepen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:33

Sorry Ailill.

TS wat fijn dat het achter de rug is en dat 't niets ernstigs blijkt te zijn. Proost!

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 16:41

Maureen95 schreef:
Fijn TS! Gelukkig niks om je zorgen over te maken. Gaat zoiets zelf weg? Of moet je er dan wat opsmeren?

Het bultje bedoel je? Of de eczeem?

Ik heb van mezelf al constitutioneel eczeem, dus de jeuk op de tepels is dat dus ook. Ik heb wat last van stress en dan wordt het vaak erger.

Het bultje/kliertje zelf zal uiteindelijk verdwijnen, of misschien zo blijven maar ik heb er verder geen last van.

Cheers! :+