Brandwond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:50

friesam schreef:
Zoek meer iets dat koelt/verzacht en hoop dat het dicht blijft ivm infecties.

Ik heb het vorig jaar ook gehad, maar dan met kokend water. De huid liet direct los. Als het dicht is kun je misschien pure aloe vera erop doen, dat voegt vocht toe.
Toch wordt er over het algemeen aangeraden er niks op te smeren.
Zit er ook een blaar op?
De bruine huid laat als het goed is vanzelf los, en dan zit daaronder roze huid. Bij mij was het destijds ook een open wondje waardoor ik met vette gaas het in moest pakken. (was wel bij dokter geweest)

Goed inpakken met schoonverband of grote pleister zodat er geen vuil in kan komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:40

Vjestagirl schreef:
anneliesdj schreef:
Je hebt niet meteen gekoeld en daar is het mis gegaan.
Maar klinkt als een flinke 2e graads brandwond, ik zou er iets van aloe vera opsmeren.
Alsnog even naar de ha gaan kan geen kwaad hoor, maar echt nodig is het ook niet.

Nee joh. Dit is gewoon n eerste graads plekje. Ik ben kok en k heb ze zo vaak. Hiermee hoef je echt niet naar n arts, verspilling van iedereens tijd.

Gewoon wat brandwonden zalf van t kruidvat op smeren, niet afdekken en over 2 dagen voel je m niet meer

Als de huid verhard en bruin verkleurd is het zeker geen eerstegraads brandwond meer.
En ik zeg ook dat het niet nodig is, maar de assistente bellen voor advies kan altijd.

TS, zolang het dicht blijft zal het niet gaan infecteren. Blaren niet kapot maken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:43

Tweedegraads brandwonden blijven vochtig, en zelfs een eerstegraads brandwond kan wat kleine blaren krijgen.

Ik heb regelmatig dit soort plekken, want in een keuken brand je jezelf helaas weleens. Daarnaast heb ik tijden lang met vuurspuwers gewerkt, en ook daar ging helaas weleens iets mis. Ja het is vervelend en ja het doet pijn, maar nee, het is geen tweedegraads brandwond.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:50

Dat heb je mis, een eerstegraads brandwond is rood en iets verdikt. Tweedegraads heeft blaren en bij ernstige tweedegraads witte huid. Derdegraads wordt de huid hard, gevoelloos en verkleurd donker.
Aan haar beschrijving te lezen heeft ze zeker een diepe tweedegraads brandwond, misschien zelfs derdegraads.
http://brandwondenstichting.nl/brandwon ... andwonden/

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:54

anneliesdj schreef:
Dat heb je mis, een eerstegraads brandwond is rood en iets verdikt. Tweedegraads heeft blaren en bij ernstige tweedegraads witte huid. Derdegraads wordt de huid hard, gevoelloos en verkleurd donker.
Aan haar beschrijving te lezen heeft ze zeker een diepe tweedegraads brandwond, misschien zelfs derdegraads.
http://brandwondenstichting.nl/brandwon ... andwonden/

De artsen die we gesproken hebben over brandwonden zeiden toch iets anders. De informatie die op internet staat is heel algemeen, en heel eerlijk, zonder foto kan niemand het beoordelen, ik niet en jij niet. Maar nee, van kort een pan aanraken krijg je geen eerstegraads brandwonden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:58

Nou eerstegraads zeker wel en wanneer je tegen de onderkant van een pan komt die net van het vuur af is, kun je daar zeker erge tweedegraads en ook wel derdegraads wonden van krijgen. Ik ga af op wat zij schrijft en dat is toch duidelijk genoeg. Tevens, de informatie die voorhanden is is ook duidelijk genoeg.
Als jij denkt dat je een eerstegraads brandwond hebt wanneer je huid verhard en wit verkleurt dan moet je dat helemaal zelf weten. Ik probeer alleen ts van juiste informatie te voorzien. ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:15

Lau schreef:
Kalendulan helpt heel goed tegen brandwonden. Ik had Eem vergelijkbaar iets. Ook door een pan wel wat kleiner. Heb er na het koelen kalendulan op gesmeerd. En dit elke dag herhaalt en het is mooi weg getrokken.

Helpt idd heel goed!

Na vet spetters op mijn buik had ik ook bruine plekken. Leef nog steeds en prima genezen met kalendulan :) duurde wel lang. Maar lijkt me sterk dat het 3de graad was

jasmijn16

Re: Brandwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:26

Ik ben ernstig verbrand geweest op mijn armen. Ik had 2e bijna 3e, graadsbrandwonden door de zon (rood haar ) zo erg dat ik bijna ben door gestuurd naar Harderwijk, het brandwonden centrum. Ik had echt witte en zwarte plekken in de open blaren waar de huid los liet. Ik heb toen zilverzalf gebruikt, weet alleen niet zeker of je het ook zo bij de drogist kan krijgen, was namelijk wel voorgeschreven door de HA.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:32

Ik had laatst ook een flinke brandwond op mijn been opgelopen. Er ontstonden meerdere blaren dus toch een tripje huisartsenpost (was ook 's avonds gebeurt). Ik moest toen er zalfgaasjes (vaseline gaasjes) op doen, vervolgens een steriel gaasje en hier dan weer verband over (omdat het op een plek zat waar het niet afgeplakt kon worden, dat is wellicht ook nog een optie). En dit dan 1 maal daags opnieuw doen en brandwond controleren. Vooral controleren hoe de blaren er uit zien. Zijn ze strak en gespannen? dan naar de huisarts om door te laten prikken (dit mocht ik echt niet zelf doen ivm infecties) ook goed in de gaten houden of er nergens pus is oid want dan óók naar de huisarts. Dat is wat ik moest doen. Wellicht ook wat jijzelf kunt doen :) Ondertussen hoef ik de gaasjes niet meer, maar moet ik gewoon 2 maal daags even vaseline smeren.

overigens, ik zou gewoon op z'n minst even opbellen naar de huisarts. En anders (als je dat niet wilt doen) heb je wellicht iets aan bovenstaande