Veganisten eten jullie ook geen ei van eigen kip of insecten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:41

verootjoo schreef:
ingeb0rg schreef:
Mijn beste vriendinnetje is al jaren veganiste, die eet inderdaad ook geen eieren, aangezien er uit een ei uiteindelijk een kuiken kan komen, het gaat niet zozeer om de diervriendelijke waarde van het ei, maar wel dat je uiteindelijk iets opeet wat een dier had kunnen worden. Zo heeft zij het eens uitgelegd aan me!

Ik wil niet banketstaaf doen maar uit een ei die je in de winkel koopt of bij een boer of uit je eigen kippen in je achtertuin zal never nooit een kuiken komen :+ daarvoor moet er namelijk een haan bij de hennetjes lopen... Dus het had nooit een dier kunnen worden.

Behalve de kwarteleieren van de AH dan he ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:42

Anjali: meestal eten de kippen ze zelf :j niet als ze beginnen te stinken natuurlijk, maar als ze eenmaal doorhebben dat het lekker is zullen ze het met smaak opeten. Je kunt ze ook koken, dat vinden ze ook lekker (en is goed voor ze!)

Woogy, hier is een hoop over terug te vinden en volgens mij gaat het hier nu over voedsel, niet over dingen die je gebruikt

Verootjoo, weet je nog dat laatst iemand kwarteleitjes van de AH uit had gebroed met een lamp? Kwamen kleintjes uit. Ik weet ook niet hoe dat is gebeurd maar blijkbaar kan er dus wel iets mee :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:45

Ik eet zo veel mogelijk veganistisch, maar heb afgelopen jaar een paar ex-legkippen gered en die leggen nog steeds elke dag een ei. Ik geef ze meestal weg aan mensen die wel veel eieren eten, zodat er weer wat minder supermarkteieren verkocht worden, maar ik gebruik ze ook wel eens zelf. Daarom noem ik mezelf ook geen echte veganist. Een strenge veganist zal ze dus inderdaad niet eten, en terug aan de kippen voeren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:45

Magrathea schreef:
Anjali: meestal eten de kippen ze zelf :j niet als ze beginnen te stinken natuurlijk, maar als ze eenmaal doorhebben dat het lekker is zullen ze het met smaak opeten. Je kunt ze ook koken, dat vinden ze ook lekker (en is goed voor ze!)

Woogy, hier is een hoop over terug te vinden en volgens mij gaat het hier nu over voedsel, niet over dingen die je gebruikt

Verootjoo, weet je nog dat laatst iemand kwarteleitjes van de AH uit had gebroed met een lamp? Kwamen kleintjes uit. Ik weet ook niet hoe dat is gebeurd maar blijkbaar kan er dus wel iets mee :+

Maar een kwartel is geen kip := ik heb geen idee hoe die beesten worden gehouden, maar ik geen geen bedrijven die kippen met hanen erbij houden dus die eieren kúnnen niet bevrucht zijn.
Maar van die kwartels vind ik op zich wel raar dan :\

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:51

Ik ben zelf overwegend veganist, in mijn dieet. Voor mij is het een mix tussen de principe kwestie van een dier eten of een dier dat moet lijden voor mij, het feit dat ik veel dierlijke producten niet echt lekker vind en dat veel dierlijke producten helemaal zo gezond niet zijn.

Melk bijvoorbeel vind ik vreselijk, terwijl ik (gezoete/amandel) soja melk heerlijk vind. verder ben ik geen fan van eieren, heel soms eet ik ze, maar dan alleen van de kippen van een collega, daar lopen geen hanen bij. Kaas eet ik ook, maar dan vegetarische/veganistische kaas. Eieren en kaas zijn dus het enige waar ik heel soms mee smokkel.

Verder probeer ik de meeste van mijn 'moeilijke producten', zoals brood, sausjes en dat soort dingen, bij een Whole Foods winkel te kopen. Daar zijn vaak speciale veganistische opties te verkrijgen voor alles wat dierlijke producten bevat.

Moeilijk vind ik het absoluut niet, alleen soms als ik naar een restaurant ga, omdat er nog steeds maar weinig plekken zijn die voor vegetariers/veganisten voorzien. Wel moet ik zeggen dat hoe langer ik (99%) veganist ben, hoe minder ik behoefte krijg aan dingen als kaas (ooh mijn hemel kaas <3 ).

Wat mijn dieren betreft, ik heb heel lang fretjes gehad en daarvoor haalde ik scharrel kuikens en kippennekken bij de scharrelslager. Mijn kat krijgt gewoon vlees en ook mijn honden. Fretten en katten zijn obligate carnivores, vlees onthouden is mishandeling in mijn ogen (tenzij daar een medische reden voor is), honden hebben ook vlees nodig. Mensen niet perse en dat is voor mij het verschil. Ik heb er dan ook geen moeite mee vlees te halen voor mijn beestjes.

Wat tuigage betreft, ik heb de lederen tuigage uit mij 'niet-vega-tijd' nog en die ga ik ook niet weg gooien of verkopen omdat het goed spul is. Ik vind kunststof tuigage gewoon veel fijner werken en is makkelijker te onderhouden :+

Woogy

Re: Veganisten eten jullie ook geen ei van eigen kip of insecten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:03

In vegetarische kaas, zit geen dierlijk stremsel...maar hoe maak je veganistische kaas zonder melk? Of hebben we het dan over cheddar wat voor 98% synthetisch is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:08

Veganistische kaas zoals wilmersburger bevat vrij veel olie, en wordt gemaakt met een aantal ingredienten waaronder zetmeel en wat kleur en smaakstoffen om het een kaas-structuur en smaak te geven, maar ik vind hem niet lekker. Ik lust ook geen jonge kaas, dus daar komt het waarschijnlijk door :+
Als kaasvervanger gebruik ik meestal edelgist. Dat geeft dingen als lasagne een lekker kazige smaak :9

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:14

Je hebt dus inderdaad vegetarische kaas (met melk maar zonder dierlijk stremsel) en veganistische kaas (zonder dierlijk stremsel en zonder melk).

De veganistische kaas die ik eet maak ik vaak zelf. Dit kan op met gist/zetmeel, soja, kokos melk, kruiden, noten, noem het maar. Dat hangt volledig van je eigen smaak af. Dit hoeft dus geen chemische kaas zoals cheddar te zijn.

Als je er de tijd voor wilt nemen en je eigen startcultuur kunt maken, dan kun je de 'kaas' dus helemaal aan je eigen smaak aanpassen.
Laatst bijgewerkt door Molfre op 28-03-16 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 19:14

Bij de pluimvee eieren tegenwoordig die niet in kooien gehouden worden lopen standaard wel hanen bij. Geloof dat uit het hoofd 5 % mannelijk moet zijn om de dames in toom te houden. Daar kunnen dus gewoon kuikens uitkomen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:23

De vegans die ik ken, gaan uit van het "zo goed als mogelijk" pricipe. Als er een vegan optie is, én die is realistisch (financieel en/of puur praktisch), dan zullen ze daarvoor kiezen. Indien niet, dan is dat jammer, maar ze gaan geen honger lijden op vakantie of 3 maanden met kapotte schoenen rondlopen uit principe. Idem met mee-eten met andere mensen, ze zadelen een ander niet op met hun "extreme" keuze.

Zelf ben ik overigens een egoïstische consument die nergens bij stilstaat :o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:31

Woogy schreef:
wat ik me afvraag is of veganistische paardenhouders...lederen tuigage hebben voor hun dieren?

Zoveel mogelijk alles van kunststof, en anders tweedehands. Ik koop geen nieuwe leren artikelen.Ook niet voor mezelf, dus schoenen, tassen, etc, nooit van leer. Ik krijg weleens commentaar omdat ik als het regent rubber laarzen draag, dat vinden sommige mensen niet chic staan. Nog even terug naar de beginvraag van ts: als je vegetarier bent dan eet je ook geen insecten, want dat zijn ook levende wezens.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:33

Iets wat ik niet snap van alle varianten van vega's. Zaken als 'smaakt net als echt vlees/kaas/ei/vis'...houdt dit in dat je het eigenlijk wel lekker vind en wilt eten? Maar dan moet het een net niet variant zijn?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:36

Woogy schreef:
Iets wat ik niet snap van alle varianten van vega's. Zaken als 'smaakt net als echt vlees/kaas/ei/vis'...houdt dit in dat je het eigenlijk wel lekker vind en wilt eten? Maar dan moet het een net niet variant zijn?

Bekijk het dan eens van de andere kant: als je iets heel lekker vindt (zoals kaas/kip/whatever), waarom zou je dan de variant eten waarvoor dieren moeten lijden terwijl er ook een variant is waarvoor dat niet hoeft? :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:38

Magrathea schreef:
Woogy schreef:

Bekijk het dan eens van de andere kant: als je iets heel lekker vindt (zoals kaas/kip/whatever), waarom zou je dan de variant eten waarvoor dieren moeten lijden terwijl er ook een variant is waarvoor dat niet hoeft? :)

Of dieren lijden is subjectief, ik vind namelijk niet dat de dieren die ik op eet lijden :)
En die vervangers heb ik wel geprobeerd om minder vlees te eten, maar ik vind ze allemaal heel erg smerig :r dan eet ik nog liever geen vlees :') ik eet sowieso niet elke dag vlees.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:40

verootjoo schreef:
Of dieren lijden is subjectief, ik vind namelijk niet dat de dieren die ik op eet lijden :)
En die vervangers heb ik wel geprobeerd om minder vlees te eten, maar ik vind ze allemaal heel erg smerig :r dan eet ik nog liever geen vlees :') ik eet sowieso niet elke dag vlees.

Wacht even, dus het doodmaken van een dier is niet gelijk aan lijden? :') Nee okee, prima, ik denk dat de dierenbescherming daar anders over deed als ik snel en pijnloos mijn kat zijn nek omdraai maar goed.

Ik heb ook wel eens vlees gegeten dat ik niet lekker vond, dat betekent toch niet dat al het vlees vies is? (Tenminste, ik kan echt met geen mogelijkheid nog genieten van vlees, maar even vanuit jouw oogpunt gezien.)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:41

Magrathea schreef:
Woogy schreef:

Dit! Maar ik moet zeggen dat veel producten die ik heb geprobeerd helemaal niet op het echte lijken en alleen zo genoemd worden voor de markt werking. Op een broodje doe je een burger, daarvoor een nieuwe naam verzinnen zorgt niet dat je product door iemand opgemerkt wordt als ze even gauw langs de vriesvakken lopen. 'vegetarische burger' daarentegen doet dat wel.

Ik moet zeggen dat de kipstukjes van Quorn (nog niet in NL gevonden) wel VEEL lekkerder zijn dan de echte kip! Dit vind mijn carnivoor van een vriend ook en die eet dus regelmatig met mij mee :Y)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:43

Woogy: Ik ben nu geen vegetariër meer (en al helemaal geen veganist), maar wel jaren geweest. Ik vind zelf vlees erg lekker en het ging me echt om het principe dat er dieren voor doodgemaakt worden en de industrie die erachter zit. Van mij mocht het er dus zo veel mogelijk op lijken omdat het er niet om ging dat ik de smaak of structuur niets vind.
De meeste vervangers vind ik trouwens ook prima te pruimen. Quorn idd, ik vind kipfilet maar niks meestal, maar de nepvariant heerlijk. En die vega mexican burgers die je toen in elke supermarkt had. Heerlijk! Zijn die nog ergens te krijgen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:49

bakkabouter schreef:
De vegans die ik ken, gaan uit van het "zo goed als mogelijk" pricipe. Als er een vegan optie is, én die is realistisch (financieel en/of puur praktisch), dan zullen ze daarvoor kiezen. Indien niet, dan is dat jammer, maar ze gaan geen honger lijden op vakantie of 3 maanden met kapotte schoenen rondlopen uit principe. Idem met mee-eten met andere mensen, ze zadelen een ander niet op met hun "extreme" keuze.

Zelf ben ik overigens een egoïstische consument die nergens bij stilstaat :o

Nee zeg, ik ga echt niet met andere mensen vlees of zo mee zitten te eten! Wel vind ik dat je het van te voren moet zeggen als je ergens gaat eten, dat je vega bent. Dan houden ze wel rekening met je, en anders zijn het geen vrienden en kun je beter niet daar gaan eten.Hetzelfde voor vakantie, ik geef van te voren op dat ik vega [bijna veganistisch, nog wel biologische melk] ben.Nooit een probleem geweest.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:59

Dus sterven is een lijdensweg? Niet helemaal mee eens. Uit een ander oogpunt, ik heb mijn merrie laten slachten voor de consumptie. Zij heeft een goed leven gehad, en dat is binnen een fractie van een seconde beëindigd omdat haar leven wel een lijdensweg werd.
Dat haar lichaam vervolgens is geconsumeerd, veranderd aan de hele zaak verder niets. Als ze in de put zou zijn gegooid, had ik dat eigenlijk zonde gevonden.

Ik eet zelf niet veel vlees omdat ik het niet lekker vind. Het vlees wat ik koop wil ik vervolgens wel beter leven hebben omdat ik het niet eens ben met de vlees industrie an sich. Het moment dat ik een kipje koop wat een fijn leven heeft gehad en daarna vlug om het leven is gebracht en op mijn bordje land...is daar toch verdacht weinig mis mee.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:01

Goede vraag! Vaak eten veganisten ook biologische groenten enzo. Maar dat wordt uitsluitend bemest met dierlijke mest. Dat mag dan dus ook niet, want daar zijn dieren voor nodig.

Mijn vriend jaagt en eten gewoon vlees en hebben zelf kippen voor onze eitjes. Maar was ook wel benieuwd hoe daar over gedacht wordt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:03

Magrathea schreef:
Wacht even, dus het doodmaken van een dier is niet gelijk aan lijden? :') Nee okee, prima, ik denk dat de dierenbescherming daar anders over deed als ik snel en pijnloos mijn kat zijn nek omdraai maar goed.

Ik heb ook wel eens vlees gegeten dat ik niet lekker vond, dat betekent toch niet dat al het vlees vies is? (Tenminste, ik kan echt met geen mogelijkheid nog genieten van vlees, maar even vanuit jouw oogpunt gezien.)

Je mag nog steeds je eigen huisdier doden, mits het snel en effectief is.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:09

Persoonlijk vind ik een dier doden wel lijden. Wie zijn wij dat we dat mogen beslissen? Ik vind dat dieren een waarde van zichzelf hebben, niet omdat ze iets waard zijn voor de mens. Een kogel is imo wel pijnloos, dus dat heeft zeker de voorkeur. Maar ik krijg steeds meer het problemen met het feit dat wij vinden dat dieren dood moeten voor ons. Voor een kat is het niet anders, die moet vlees eten. Ik twijfel steeds meer of wij dat ook moeten, zit nog een beetje met de struggle :\

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:12

Roos_M schreef:
Goede vraag! Vaak eten veganisten ook biologische groenten enzo. Maar dat wordt uitsluitend bemest met dierlijke mest. Dat mag dan dus ook niet, want daar zijn dieren voor nodig.

Mijn vriend jaagt en eten gewoon vlees en hebben zelf kippen voor onze eitjes. Maar was ook wel benieuwd hoe daar over gedacht wordt.

Dit wordt alleen maar gebruikt omdat dat het goedkoopst is. Op het moment dat een andere vorm van bemesting goedkoper wordt (bijvoorbeeld omdat er minder vlees wordt afgenomen en daarom minder wordt geproduceerd) is het niet meer nodig.

Verder snap ik ooit zo goed wat het nou is met "dat mag niet". Jeetje, ik eet gewoon geen vlees/vis/ei/melk, wat is het probleem daarmee, waarom moeten anderen daar een regelboekje voor bijvoegen :')

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:15

Als je een dier pijnloos kan doodmaken, vind ik het nog niet zo erg. Wat ik wél heel erg vind, en waar ik de laatste tijd ook echt meer en meer moeite mee heb, is de lijdensweg die veel dieren nog steeds moeten ondergaan vóór ze doodgemaakt worden. Dat vind ik echt heel erg. Mochten de dieren gewoon op een dierwaardige manier gehouden worden en een mooi leven mogen leiden tot ze doodgemaakt worden, zou ik er echt veel minder moeite mee hebben.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:17

Ik denk dat buitenstaanders de regeltjes opmaken voor vega's omdat we wellicht de dubbele standaard lastig vinden. Zoals dus de optie van dierlijk bemesten, wel of geen gebruik van leren tuigage etc.