Vriend ziek. Onterecht bezorgd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:33

Ik heb nu hetzelfde. Sinds woensdag plots heel ziek, ruim 39 graden koorts. Het wisselt nu steeds, wat ook logisch is. Toch heb ik vrijdag even de huisarts gebeld omdat ik van het hoesten erg pijn had bij diep ademhalen. De huisarts zei het volgende:

Er heerst nu een hele nare griep. Het is "normaal" om tot 7 dagen koorts te hebben. Duurt het langer, of ben je tussendoor een paar dagen koortsvrij en krijg je daarna weer hoge koorts, dan aan de bel trekken.

Het kan wel een paar weken duren voor je echt weer beter bent. Schijnbaar blijven veel mensen nog lang moe en blijven ze lang hoesten.

Ik zweet me trouwens ook steeds kapot. Ik kan 2 a 3 keer per nacht een droog shirt aantrekken. Er zit dan letterlijk geen droge draad meer aan! Wanneer je het koud hebt is dat vaak een teken dat je temperatuur weer omhoog gaat en door te zweten.zorgt je lijf ervoor dat je temperatuur weer daalt. Na het zweten voel je je vaak weer even wat beter :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:34

DeMolenhoek schreef:
Bijna een week? 5/6 dagen dan? Dan zou ik toch even langs de dokter gaan. Vind dat eigenlijk wel vrij lang.

Voor een griep, kom nou dat is echt niet erg hoor.
Er wordt juist zo gewaarschuwd voor geen antibiotica tegen griep te geven.
Tenzij je echt niet kan eten en drinken en diarree hebt dan zou ik wel bellen.
Maar verder een griepje heeft half nederland op het moment

Je zou evt nog ORS kunnen halen bij de kruidvat, dit kan geen kwaad en zo krijgt hij toch zijn vocht, zouten en mineralen binnen

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:40

Toen ik een keer zo ziek was dat ik niks binnen kon houden (lag alleen maar een beetje te ijlen in bed, dacht dat het er wel bij hoorde) ben ik ook naar de HAP geweest onder dwang van mijn moeder :') en die gaven juist aan dat het goed was dat ik kwam (ik dacht dat het ook voor extreme gevallen was). Bleek toch flink uitgedroogd te zijn en kreeg daar van alles voor. Na 2 dagen voelde ik me veel beter.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:43

Emmaa_ schreef:
slimmerik schreef:
Ik vind dat HAP echt voor ziektegevallen moet zijn die absoluut niet tot maandag kunnen wachten. Je vriend heeft het echt goed te pakken. Dat is zeker. Dus mijn advies is om morgen contact op te nemen met zijn HA.

Mwah, daar is de Eerste Hulp imo meer voor. De HAP is een tegemoetkoming naar huisartsen toe om te zorgen dat mensen niet in het weekend bellen, en het is gewoon een eerstelijnshulpcentrum, dus als je een vraag hebt kan je prima even bellen, daar zitten ze er immers voor.
Niet dat ik het in dit geval nodig vind, maar als je mensen/jezelf aanpraat dat je de HAP nooit mag bellen als je ergens mee zit dan gaat het het hele idee van een eerstelijnshulpcentrum een beetje voorbij.

Je wordt dan inderdaad te woord gestaan door een verpleegkundige, die in dit geval zal zeggen: griep? Paracetamolletje erin en morgen even HA bellen.

Krijg altijd beetje kriebels als ik bij HAP niezende mensen zie zitten. Maar ga dan er toch maar van uit dat de assistent de juiste inschatting heeft gedaan door ze te laten komen. Kan per slot van rekening niet zien waar ze echt voor komen. Maar in het geval van TS durf ik gerust de conclusie te trekken dat het tot morgen kan wachten met deze klachten. Als hij tenminste voldoende vocht krijgt en dit binnen houdt.

Kinke

Re: Vriend ziek. Onterecht bezorgd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:44

Ben eigenlijk wel verbaasd dat 7 dagen koorts wel normaal schijnt te zijn. Dacht altijd dat zoiets niet zo lang hoort te duren.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:47

Kinke schreef:
Ben eigenlijk wel verbaasd dat 7 dagen koorts wel normaal schijnt te zijn. Dacht altijd dat zoiets niet zo lang hoort te duren.

40graden koorts niet nee maar een beetje schommelen tussen 37&39 is niet erg Koorts is nl ook erg zinvol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:48

slimmerik schreef:
Je wordt dan inderdaad te woord gestaan door een verpleegkundige, die in dit geval zal zeggen: griep? Paracetamolletje erin en morgen even HA bellen.

Krijg altijd beetje kriebels als ik bij HAP niezende mensen zie zitten. Maar ga dan er toch maar van uit dat de assistent de juiste inschatting heeft gedaan door ze te laten komen. Kan per slot van rekening niet zien waar ze echt voor komen. Maar in het geval van TS durf ik gerust de conclusie te trekken dat het tot morgen kan wachten met deze klachten. Als hij tenminste voldoende vocht krijgt en dit binnen houdt.

En dat is juist het hele idee, je krijgt eerst een verpleegkundige aan de lijn die met jou een vragenlijst zal doorlopen en als ze het idee hebben dat je iemand moet zien dan mag je langskomen. Het systeem is juist zo gemaakt dat er niet zo snel mensen die niet meer hebben dan de sniffles in de wachtkamer komen te zitten.
Ik heb een scheve ruggengraat door een val, laatst was ik m'n kamer aan het opruimen op zaterdagavond en schoot het er keihard in. Kon niet meer rechtop zitten, niet meer liggen, niet meer staan, deed echt pleurisveel zeer. Even gebeld, verpleegkundige dacht niet dat er iets aan de hand zou zijn en gaf aan dat het met een paracetamol en een diclo wel weg moest gaan. Als ik graag langs wou komen voor foto's was ik welkom, maar dat moest ik zelf beoordelen omdat het om mijn eigen risico ging. Ben niet langs gegaan want had geen zin om geld te betalen, en had het idee dat het niet zo drastisch fout zat. Dat is toch prima?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:52

Gillbo schreef:
40graden koorts niet nee maar een beetje schommelen tussen 37&39 is niet erg Koorts is nl ook erg zinvol

Dat weet ik. Wist alleen niet dat het zo lang mag duren. Maar nou heb ik eigenlijk nooit koorts en van mezelf ook een lage temp.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:55

Kinke schreef:

De huisarts zei tegen mij dat ze normaal 5 dagen aanhouden, maar dat de griep nu zo hardnekkig is, dat 7 dagen koorts helemaal niet uitzonderlijk is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:09

Bij influenza is een tot twee weken hoge koorts normaal. (maar helemaal niet leuk)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:14

Gillbo schreef:
Kinke schreef:

En toch is schommelen tussen 37 en 39 gewoon niet goed, maarja.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:27

Nee natuurlijk is dat niet goed, in de zin van een niet ziek persoon, maar prima te verklaren en volledig te linken aan een griep.
Niks in je zo'n zorgen over te maken dat je een hap moet bellen in het weekend

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:31

Een goede griep duurt ook lang, meesten zijn pas na langer dan 2 week weer wat de oude. Zolang er geen sprake is van uitdroging (plas even controleren), geen lange rit van hoge koorts is het nog passend bij de griep en is er maar 1 remedie; uitzieken,

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:45

AlwaysH schreef:
Gillbo schreef:

En toch is schommelen tussen 37 en 39 gewoon niet goed, maarja.

Dat is best normaal hoor bij griep. Zeker als je regelmatig paracetamol neemt, dat werkt koortsverlagend totdat ie uitgewerkt is en dan gaat je lichaamstemperatuur weer omhoog ;)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:55

ik heb net de 3de griep achter de rug ( risicogroep : chronisch ziek , reuma ), en veel mensen om mij heen in familie en vriendengroep liggen toch 2 weken ;-). Eerste griep leek of we ( mijn man kreeg hem ook na 2 dagen) door een tram waren overreden,overal spierpijn, keelpijn, hoofdpijn maar niet verkouden. 2de griep was verkouden, koorts etc, en beginnen de longontsteking en 3de idem dito.
als er hoesten bij zit kan dat ook erg lang aanhouden.
Bij 2de griep heb ik ab gekregen vanwege beginnende longontsteking, verder is het helaas uitzieken :-(... misschien extra supplementen nemen, paracetamolletjes idd en uitzieken geblazen dus :-(
beterschap voor hem, zieke mannen zijn , hier in ieder geval, heel ergggg ;-) hihihi

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:01

Het is een best pittige griep die heerst inderdaad.

Maar de HAP is anders dan je HA. Er zit misschien wel een HA, maar bij ons ziekenhuis zit er eentje de hele nacht doordeweeks op de dienst en in het weekend 2. Voor HAP afspraken in het zkh en voor huisbezoeken samen. Dus voor echt iets wat ook tot maandag kan wachten, zou ik niet eens bellen. Je kan hoogstens informatie in winnen, maar als ze het niet nodig vinden, laten ze je niet komen. En anders ben je vrij om naar de Spoedeisende Hulp te lopen. Maar dat gaat je eigen risico kosten en dat is al 350 euro voor alleen überhaupt binnen komen lopen.

Kennis werkt daar :j schrok mij rot van die informatie.

Is misschien niet zo'n groot ziekenhuis, maar hebben wel een groot gebied met veel dorpen die daarheen moeten.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 15:04

Dank allemaal voor jullie advies :D Het gaat gelukkig weer wat beter. Wel heeft hij er nu een keelontsteking bijgekregen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:08

Veel thee drinken en evt keelpastilles helpt verzachten. Beterschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:10

Ik lees hier dat iemand de tip geeft om bij hoge koorts een dikke trui aan te doen. Doe dat in hemelsnaam niet! Als mijn ptn hoge koorts hebben, krijgen ze enkel een laken. Hoe meer je iemand met koorts onder stopt, hoe hoger de temperatuur klimt en je wil echt niet boven de 40° gaan. Wanneer we d koorts niet omlaag krijgen, leggen we zelfs ijs in de liezen. Thuis kan je ook een bad vullen met water dat max 36° is, dat zal ook de temp laten zakken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:12

Hier voor de 2e keer de griep net gehad en ook 2 weken ziek geweest beide keren en de zelfde symptomen. Gewoon uitzieken.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 15:18

Die gekke man lust geen thee :+ En wilt ook echt geen thee drinken. Drop vindt hij ook al vies _O- Oja en hoestsnoepjes ook al....

Beterschap Wilawander!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:19

Maureen95 schreef:
Die gekke man lust geen thee :+ En wilt ook echt geen thee drinken. Drop vindt hij ook al vies _O- Oja en hoestsnoepjes ook al....

Beterschap Wilawander!

Dan moet hij niet zeuren. Ziek zijn en klagen maar vervolgens niks willen doen om je beter te voelen, jammer dan

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 15:22

Inderdaad :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:41

Lust hij warme wijn met kaneel en citroen? Is wel een straf spul en hij zal er even meer van zweten, maar het heeft me al goed geholpen in het verleden (rode wijn, trouwens). 1 nadeel, hij gaat daar ook zeker op zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:55

Gillbo schreef:
DeMolenhoek schreef:
Bijna een week? 5/6 dagen dan? Dan zou ik toch even langs de dokter gaan. Vind dat eigenlijk wel vrij lang.

Voor een griep, kom nou dat is echt niet erg hoor.
Er wordt juist zo gewaarschuwd voor geen antibiotica tegen griep te geven.
Tenzij je echt niet kan eten en drinken en diarree hebt dan zou ik wel bellen.
Maar verder een griepje heeft half nederland op het moment

Je zou evt nog ORS kunnen halen bij de kruidvat, dit kan geen kwaad en zo krijgt hij toch zijn vocht, zouten en mineralen binnen

Hoe kun jij van een scherm nu beslissen dat hij griep heeft? :\