Fish_n_Chips schreef:En vergeet niet dat mensen E621 schrappen, maar het wel gewoon eten zodra er mononatriumglutamaat op de verpakking staat.
Ja, en dan hebben ze er ineens geen last van.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zoolgangster schreef:Fish_n_Chips schreef:En vergeet niet dat mensen E621 schrappen, maar het wel gewoon eten zodra er mononatriumglutamaat op de verpakking staat.
Ja, en dan hebben ze er ineens geen last van.
Brainless schreef:anne_bento schreef:Maar alle E-nummers zijn ongezond is inderdaad te kort door de bocht, echter is het merendeel wel ongezond dus wil je ze niet allemaal uit je hoofd moeten leren is alles E-nummers schrappen niet verkeerd
Je weet dat gezonde dingen vaak ook als E nummers worden aangeduid?
E621 (volgens "kenners" de slechtste van allemaal) zit in:
Melk, vlees, vis, moedermelk!, tomaat, aardappelen, paddenstoelen, bijna alle groenten....
Voor elke (ook natuurlijke) stof bestaat een E nummer, als je alle E nummer moet vermijden, dan kun je dus niks eten.
In Azië wordt E621 echt werkelijk overal in gepompt, en toch worden zij als 1 van de gezondste mensen gezien.
anne_bento schreef:Maar zolang je niet teveel uit potjes en pakjes eet, maar vers, heb je daar natuurlijk niet zoveel last van
Janneke2 schreef:Yessy schreef:Ik begrijp sowieso de naam paleo niet, in dat tijdperk waren er geen wezens die ook maar een beetje op mensen leken toch?
Paleolithicum is het tijdperk waarin mensen stenen werktuigen gebruikten. (Ijzer, brons enzo zijn dan nog niet in beeld.)
Bootsiebob schreef:Er is eens onderzoek gedaan dat het paleo dieet nooit kan werken wanneer een groot deel van de bevolking dit zou willen toepassen. Is ook vrij logisch natuurlijk, er is in de huidige maatschappij geen ruimte om alleen maar grasgevoerd, rondlopend vlees the fokken.
De E-nummers discussie is een andere, maar toch zijn er E-nummers die om onbegrijpelijke redenen wel goedgekeurd zijn in Europa, maar niet elders, omdat ze toch erg ongezond blijken te zijn. Natuurlijk wil ook niet altijd zeggen dat iets gezond is.
De hele paleo hype is naar mijn mening overdreven en mensen die heel veel trainen hebben vaak ook houvast nodig van een dieet, zodat ze geen tekorten krijgen en hun voeding kunnen afstemmen op hun activiteiten.
Ik heb een aantal boeken over paleo dieet en een aantal met recepten en volg deze blog http://www.marksdailyapple.com/#axzz434fx4o5R
al tijden, maar ik pik er alleen uit wat voor mij werkt. Een aantal maanden heb ik alles volgens de paleo regels gedaan en ging me er totaal niet beter door voelen.
Van granen ga ik me ook niet slechter voelen en ik heb ze graag. Een pizza of een bord pasta, heerlijk! Maar verder probeer ik gewoon bewust geen sausjes en pakjes te kopen en zoveel mogelijk mijn eigen kruidenmengsels en ingredienten toe te passen.
Maar ook ik eet regelmatig een groot stuk chocolade, een pakje stroopwafels of een zak biggetjes.
In de sportschool zouden ze denken dat ik een hele grote zonde bega... Nou, ik leef nog steeds hoor![]()
Het leven moet ook een beetje leuk blijven
Fish_n_Chips schreef:En vergeet niet dat mensen E621 schrappen, maar het wel gewoon eten zodra er mononatriumglutamaat op de verpakking staat.
Citaat:Om de smaakversterker E621/ MSG/ Vetsin te vermijden is het belangrijk om de namen te weten die men kan gebruiken om deze stof aan te duiden.
De volgende namen verbergen altijd E621: Mononatriumglutamaat, glutamaat, glutamaatzuur, plantaardige gehydrogeneerde oliën en vetten, gehydrogeneerde eiwitten, gelatine, calcium- of natriumcaseïnaat, toegevoegde gist, gistextract, monokaliumglutamaat en sommige maïsoliën.
Namen die vaak ook bedoeld zijn om E621 te verbergen zijn: moutextracten voor voedingsdoeleinden, bouillons, moutaroma’s, kunstmatige aroma’s, natuurlijke aroma’s, natuurlijke aroma’s van varken of kip, specerijenextracten, eiwitten uit tarwe, vaak “overige kruiden of specerijen”, maltodextrine, sojasaus, producten die gefermenteerd of verrijkt zijn met eiwitten, citruszuur (ook geconcentreerd), maïssiroop, karamelaroma (gebruikt voor de kleur).
De volgende producten zouden E621 kunnen bevatten: soja-eiwitten (ook geconcentreerd), soja-eiwit isolaat, eiwitten uit tarwe (ook geconcentreerd), carrageen, enzymen, melkeiwitten (soms verrijkt) of zelfs nog rijsteiwitten of havereiwitten.
Winged schreef:Ach, het heeft het naampje 'dieet.' zegt genoeg toch?
Eten waar jij je goed bij voelt en zorgen dat je de balans houdt. Ik train ook veel, maar no way dat ik de chocolade laat staan hoor
Citaat:Paleo is geen 'dieet'. Ik beschouw het zelf als een manier zoals je altijd zou moeten eten.
Duke schreef:Dieet wordt vaak een tijdelijke voedingspatroon mij aangeduid, meestal gericht op afvallen. Dus dat puntje wat jij ook al aanhaalde. En ik reageerde op de nogal negatieve manier waarop het wordt gebruikt in de quote die ik aanhaalde. Juist om die reden wil ik het woord dieet niet verbinden aan hoe ik Paleo zie. Ik zie het als een 'gedachte' waarnaar je leeft.
Het gaat er dus niet om wat het 'letterlijk' betekent, maar in welke context het (meestal) gebruikt wordt.
elenaMM77 schreef:ah ok..
ik vermelde het, omdat ik vind dat men paleo vaak als een soort 'uitzondering' zet binnen allerlei dieet vormen. terwijl andere keuzes in principe net zo goed zijn en vaak ook dezelfde grondbeginselen delen.
paleo is in beginsel niets anders dan een gezond eetpatroon waarbij je zeer goed rekening houd met waar de producten vandaan komen en waarom je iets in je mond steekt, met bepaalde (in mijn ogen) erg ver gaande regels (daarmee juist een 'dieet').
ik ben mij gewoon bewust van wat ik eet, en als een deel ervan beantwoord aan de richtlijnen van paleo.. dan eet ik niet deels paleo, maar paleo gewoon deels komt overeen met een normaal gezond eetpatroon.
Duke schreef:Dieet wordt vaak een tijdelijke voedingspatroon mij aangeduid, meestal gericht op afvallen. Dus dat puntje wat jij ook al aanhaalde. En ik reageerde op de nogal negatieve manier waarop het wordt gebruikt in de quote die ik aanhaalde. Juist om die reden wil ik het woord dieet niet verbinden aan hoe ik Paleo zie. Ik zie het als een 'gedachte' waarnaar je leeft.
Het gaat er dus niet om wat het 'letterlijk' betekent, maar in welke context het (meestal) gebruikt wordt.