Hoe "Paleo" is paleo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:04

Fish_n_Chips schreef:
En vergeet niet dat mensen E621 schrappen, maar het wel gewoon eten zodra er mononatriumglutamaat op de verpakking staat.

Ja, en dan hebben ze er ineens geen last van. :')

DarkoFoitzik

Re: Hoe "Paleo" is paleo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:10

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:16

Zoolgangster schreef:
Fish_n_Chips schreef:
En vergeet niet dat mensen E621 schrappen, maar het wel gewoon eten zodra er mononatriumglutamaat op de verpakking staat.

Ja, en dan hebben ze er ineens geen last van. :')

Hmm, eerlijk? Ik heb wel last van E621, mononatriumglutamaat en gistextract: ik krijg er 60% van de tijd migraine van. Maar ik vermeid dan ook alle voedingsmiddelen waar extra mononatriumglutamaat aan toe gevoegd is.
Tuurlijk het zit ook in andere voedingsmiddelen van nature, maar de hoeveelheden zijn dan dusdanig lager dat ik er geen last van heb. Het is puur het toevoegen als smaak versterker waarbij er voor mij echt een hele sterke correlatie is met migraine. (chinees is bijna altijd raak bv)

Maar, ik ben me bewust dat dat iets is wat voor mij geld, ik ben blijkbaar gevoelig voor dat stofje, dat maakt niet dat het slecht is voor iedereen. Net als dat gluten opzich niet slecht zijn, tenzij je er overgevoelig of allergisch voor bent.

Maar er zijn dus wel degelijk mensen die voor bepaalde E-nummers overgevoelig zijn.

Overigens is E621 en alle variaties daarop echt een schijt irritant E-nummer om te vermeiden, het zit werkelijk overal in toegevoegd...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:37

Brainless schreef:
anne_bento schreef:
Maar alle E-nummers zijn ongezond is inderdaad te kort door de bocht, echter is het merendeel wel ongezond dus wil je ze niet allemaal uit je hoofd moeten leren is alles E-nummers schrappen niet verkeerd :j

Je weet dat gezonde dingen vaak ook als E nummers worden aangeduid?
E621 (volgens "kenners" de slechtste van allemaal) zit in:
Melk, vlees, vis, moedermelk!, tomaat, aardappelen, paddenstoelen, bijna alle groenten....

Voor elke (ook natuurlijke) stof bestaat een E nummer, als je alle E nummer moet vermijden, dan kun je dus niks eten.
In Azië wordt E621 echt werkelijk overal in gepompt, en toch worden zij als 1 van de gezondste mensen gezien.

Tuurlijk, daarom zeg ik ook, niet alle E-nummers zijn slecht, maar ik zelf bijvoorbeeld vind het best een werk om dat uit te zoeken en iedere keer alle E-nummers na te gaan kijken :+ Maar zolang je niet teveel uit potjes en pakjes eet, maar vers, heb je daar natuurlijk niet zoveel last van :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:43

anne_bento schreef:
Maar zolang je niet teveel uit potjes en pakjes eet, maar vers, heb je daar natuurlijk niet zoveel last van :)

Ik geloof dat je mijn strekking niet hebt begrepen.
Alles (ook natuurlijk) bevatten E stoffen.
Een E stof is nl een andere benaming voor een (natuurlijke/synthetische) stof.

bv E162 Bietenrood, betanine
Als je verse bietjes eet krijg je dus een hele lading E162 binnen.
Maar dat is niet schadelijk.

Het is niet zo, dat je geen E stoffen binnen krijgt bij vers eten.
Alleen E stoffen zijn niet standaard goed/slecht maar een Europese benaming voor een bepaalde stof.

E410 is Johannesbroodpitmeel, en een gewone natuurlijke stof.
E948 is Zuurstof.... ook niet echt slecht te noemen :D

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:54

Ik begrijp wat je bedoeld, misschien was mijn antwoord niet duidelijk. Als ik verse bietjes koop dan hoef ik niet op de "verpakking" te kijken wat de E-nummers zijn, want dit zijn de gezonde E-nummers. Wanneer ik een zakje saus koop, zou ik alle E-nummers die erop staan moeten checken want daarvan is niet alles gezond of ongezond, dus koop ik geen zakje saus (als voorbeeld), zodat ik in ieder geval ook de slechte niet binnen krijgt. E-stoffen zijn inderdaad niet standaard goed of slecht, maar mocht je geen zin hebben om ze uit te zoeken (zoals ik :D ) vermijd ik ze liever (wanneer ze dus op de verpakking staan van een niet vers product).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 12:57

Maar er bestaan geen ongezonde e-nummers, dat was nou net de lol achter een e-nummer. Je kunt er gevoelig voor zijn, maar dat maakt het niet ongezond.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:07

Das weer een andere discussie :D

Om terug te komen op het Paleo verhaal, ik heb er zelf wat mijn twijfels bij. Op de sportscholen is Paleo alles, en gaan ze er ook vanuit dat je "Paleo" eet wanneer je veel traint. Tja, als je gezond, vers en gevarieerd eet kom je haast op hetzelfde neer, op de hoeveelheid vlees na dan. Ik denk dat veel mensen onbewust "Paleo" eten, oftewel gewoon gezond en gevarieerd eten :j

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:22

Janneke2 schreef:
Yessy schreef:
Ik begrijp sowieso de naam paleo niet, in dat tijdperk waren er geen wezens die ook maar een beetje op mensen leken toch?

Paleolithicum is het tijdperk waarin mensen stenen werktuigen gebruikten. (Ijzer, brons enzo zijn dan nog niet in beeld.)

Oooh ik dacht aan paleozoïcum, ik vond het al zo vreemd :+ :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:57

Bha etoxyquine en bht hebben ook een E nummer en waren gezonde goedgekeurde toevoegingen... iemand een glaasje lanbouwgif of filmontwikkelspul? Lekkah.

Zeggen dat alle E nummer gezond zijn is net zo kortzichtig als zeggen dat alle E nummer slecht zijn.
E nummers zijn stoffen die op dit moment okay bevonden zijn tot er weer eens wat ontdekt word.
En andere E nummers zijn idd hartstikke gezond zoals bijvoorbeeld vit E etc.

Een stof die van nature voorkomt in tomaat zoals E 621 komt in natuurlijke staat in een bepaalde hoeveelheid voor in die vrucht.
Maar dat wil niet zeggen dat een relatief hogere concentratie die aan iets anders word toegevoegd okay is.
Ik merk dat als ik veel producten
Met bijvoorbeeld 621 eet ik idd sneller hoofdpijn heb , maar ook sneller/meer trek heb.
Is 621 slecht, op zich niet , maar ik denk dat het een kwestie van balans is .

Daarnaast worden bepaalde stoffen veel gebruikt om slap/goedkoop voer een betere smaak te geven... dat zegt niets over de toevoeging an sich... maar wel meer dan genoeg over het product waar het in zit.
Hoe maken we goedkope rommel lekker :+

Wel denk ik dat er best wat minder hysterisch over gedaan mag worden. net zoals dat kritisch kijken naar je eten ook wel wat minder flauw benaderd mag worden door mensen die er heel flauw en lacherig over doen

Wat betreft paleo... ach ja, heef het een naam zodat er mensen achteraan kunnen rennen zoals ieder ander dieet denk ik regelmatig...
Zeker als ik weer een kub avocado's de kar in zie vliegen , want wij europese paleo mensen hadden vast heel veel avocado voor handen...

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:06

Er is eens onderzoek gedaan dat het paleo dieet nooit kan werken wanneer een groot deel van de bevolking dit zou willen toepassen. Is ook vrij logisch natuurlijk, er is in de huidige maatschappij geen ruimte om alleen maar grasgevoerd, rondlopend vlees the fokken.

De E-nummers discussie is een andere, maar toch zijn er E-nummers die om onbegrijpelijke redenen wel goedgekeurd zijn in Europa, maar niet elders, omdat ze toch erg ongezond blijken te zijn. Natuurlijk wil ook niet altijd zeggen dat iets gezond is.

De hele paleo hype is naar mijn mening overdreven en mensen die heel veel trainen hebben vaak ook houvast nodig van een dieet, zodat ze geen tekorten krijgen en hun voeding kunnen afstemmen op hun activiteiten.
Ik heb een aantal boeken over paleo dieet en een aantal met recepten en volg deze blog http://www.marksdailyapple.com/#axzz434fx4o5R
al tijden, maar ik pik er alleen uit wat voor mij werkt. Een aantal maanden heb ik alles volgens de paleo regels gedaan en ging me er totaal niet beter door voelen.

Van granen ga ik me ook niet slechter voelen en ik heb ze graag. Een pizza of een bord pasta, heerlijk! Maar verder probeer ik gewoon bewust geen sausjes en pakjes te kopen en zoveel mogelijk mijn eigen kruidenmengsels en ingredienten toe te passen.
Maar ook ik eet regelmatig een groot stuk chocolade, een pakje stroopwafels of een zak biggetjes.
In de sportschool zouden ze denken dat ik een hele grote zonde bega... Nou, ik leef nog steeds hoor *\o/*

Het leven moet ook een beetje leuk blijven :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:14

Bootsiebob schreef:
Er is eens onderzoek gedaan dat het paleo dieet nooit kan werken wanneer een groot deel van de bevolking dit zou willen toepassen. Is ook vrij logisch natuurlijk, er is in de huidige maatschappij geen ruimte om alleen maar grasgevoerd, rondlopend vlees the fokken.

De E-nummers discussie is een andere, maar toch zijn er E-nummers die om onbegrijpelijke redenen wel goedgekeurd zijn in Europa, maar niet elders, omdat ze toch erg ongezond blijken te zijn. Natuurlijk wil ook niet altijd zeggen dat iets gezond is.

De hele paleo hype is naar mijn mening overdreven en mensen die heel veel trainen hebben vaak ook houvast nodig van een dieet, zodat ze geen tekorten krijgen en hun voeding kunnen afstemmen op hun activiteiten.
Ik heb een aantal boeken over paleo dieet en een aantal met recepten en volg deze blog http://www.marksdailyapple.com/#axzz434fx4o5R
al tijden, maar ik pik er alleen uit wat voor mij werkt. Een aantal maanden heb ik alles volgens de paleo regels gedaan en ging me er totaal niet beter door voelen.

Van granen ga ik me ook niet slechter voelen en ik heb ze graag. Een pizza of een bord pasta, heerlijk! Maar verder probeer ik gewoon bewust geen sausjes en pakjes te kopen en zoveel mogelijk mijn eigen kruidenmengsels en ingredienten toe te passen.
Maar ook ik eet regelmatig een groot stuk chocolade, een pakje stroopwafels of een zak biggetjes.
In de sportschool zouden ze denken dat ik een hele grote zonde bega... Nou, ik leef nog steeds hoor *\o/*

Het leven moet ook een beetje leuk blijven :D

precies voor mijn sportprestaties en estetische eisen let ik op wat ik eet. daarvoor is een app of diet inderdaad handig om zeker te zijn dat je alles binnenkrijgt. dit sluit echt niet het eten van "slechte" uit. als het maar met mate is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:14

Ach, het heeft het naampje 'dieet.' zegt genoeg toch?

Eten waar jij je goed bij voelt en zorgen dat je de balans houdt. Ik train ook veel, maar no way dat ik de chocolade laat staan hoor :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:19

phormicola schreef:
Homo sapiens is gedeeltelijk Neanderthaler. Vrij recentelijk ontdekt :)

Voor zon 5 à 10 %.. Dat percentage zal zich niet vast enkel in de maag bevinden :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:54

Sammie schreef:
phormicola schreef:
Homo sapiens is gedeeltelijk Neanderthaler. Vrij recentelijk ontdekt :)

Voor zon 5 à 10 %.. Dat percentage zal zich niet vast enkel in de maag bevinden :D

Dat zou wel heel bijzonder zijn :D

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:51

Fish_n_Chips schreef:

Of gistextract... of

Citaat:
Om de smaakversterker E621/ MSG/ Vetsin te vermijden is het belangrijk om de namen te weten die men kan gebruiken om deze stof aan te duiden.
De volgende namen verbergen altijd E621: Mononatriumglutamaat, glutamaat, glutamaatzuur, plantaardige gehydrogeneerde oliën en vetten, gehydrogeneerde eiwitten, gelatine, calcium- of natriumcaseïnaat, toegevoegde gist, gistextract, monokaliumglutamaat en sommige maïsoliën.

Namen die vaak ook bedoeld zijn om E621 te verbergen zijn: moutextracten voor voedingsdoeleinden, bouillons, moutaroma’s, kunstmatige aroma’s, natuurlijke aroma’s, natuurlijke aroma’s van varken of kip, specerijenextracten, eiwitten uit tarwe, vaak “overige kruiden of specerijen”, maltodextrine, sojasaus, producten die gefermenteerd of verrijkt zijn met eiwitten, citruszuur (ook geconcentreerd), maïssiroop, karamelaroma (gebruikt voor de kleur).

De volgende producten zouden E621 kunnen bevatten: soja-eiwitten (ook geconcentreerd), soja-eiwit isolaat, eiwitten uit tarwe (ook geconcentreerd), carrageen, enzymen, melkeiwitten (soms verrijkt) of zelfs nog rijsteiwitten of havereiwitten.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:00

Winged schreef:
Ach, het heeft het naampje 'dieet.' zegt genoeg toch?

Eten waar jij je goed bij voelt en zorgen dat je de balans houdt. Ik train ook veel, maar no way dat ik de chocolade laat staan hoor :+

Paleo is geen 'dieet'. Ik beschouw het zelf als een manier zoals je altijd zou moeten eten.

Ik ben nu bijna een jaar geleden overgestapt op de Paleo wijze van eten. En ik wil nooooit meer terug. Tuurlijk maak ik 'uitstapjes' op verjaardagen, vakanties en in het weekend. Paleo houdt niet in dat je je heel streng aan deze voedinswijze dient te houden. Het is een 'gedachte'.

Na 3 dagen had ik zoveel energie! Nog steeds heb ik daar profijt van. Als ik op vakantie een paar dagen weer meer brood en suikers eet, voel ik het gelijk in heel mijn lijf. Niks mis mee hoor. Ben toch op vakantie, maar al na een paar dagen ga ik automatisch weer gezonder eten, want het voelt zo goed.

Nooit meer (suiker)dip na het eten. Huid is gezonder. Darmen voelen fijner. Fitter, strakker en meer energie. Jullie begrijpen: ik ben een fan.

Paleo kun je gewoon zo streng doen als je wil. De meesten houden de 80/20-regel aan: 80% paleo, 20% niet-paleo.

Paleo:
- Alleen natuurlijke voedingsmiddelen, dus niks wat is 'bewerkt', geen zakjes en pakjes dus.
- Liefst biologisch (doe ik ook niet echt)
- Vlees van grasgevoerde runderen (doe ik ook niet echt)
- Geen peulvruchten
- Geen koolhydraatrijke (want wordt omgezet in suikers) producten: aardappelen, brood, pasta's en rijst.
- Geen zuivel/kaas (heb ik maand volgehouden, maar ik heb geen last als ik zuivel gebruik, dus ik neem wel zuivel, maar de helft minder dan vroeger).
- Niet bakken in olijfolie, maar alles bakken in ghee (geklaarde boter) of kokosolie (fan!)
- Wil je echt streng: dan AIP, dus niks van de nachtschadefamilies: geen tomaten dus, enzo. Maar dat is vooral voor mensen die nog klachten blijven houden en dus waarschijnlijk reageren op deze producten.
- Noten: rauw en ongezouten
- Fruit: niet teveel.
- Eieren: ja!!!

Maaltijden: voelt het alsof je niet wilt ontbijten, ontbijt dan niet. Eet als je honger hebt, niet omdat het zo hoort.

En maakt mij niet uit of het nu wel of niet lijkt op het oerdieet (weet wel dat paleo daarvan is afgeleid). Het is een 'gedachte' en het werkt voor mij. Ik voel me zoveel beter en fitter. Ik heb ziekte van Hashimoto, dus alle energie die ik krijgen kan, is mooi meegenomen. Ik geloof dat als ik niet zo zou leven en eten, ik veel meer klachten zou hebben van mijn ziekte.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:04

Citaat:
Paleo is geen 'dieet'. Ik beschouw het zelf als een manier zoals je altijd zou moeten eten.

wat denk je dat dieet betekent dan?

Een dieet is een voeding die aan een specifieke leefregel voldoet. Het woord dieet is afgeleid van het Griekse woord diatia, hetgeen zoveel betekent als "leefregel".

dat we er tegenwoordig van maken dat het te maken moet hebben met afvallen en dat het van tijdelije aard zou zijn, is natuurlijk een ander puntje..

met het woord dieet benadruk je eigenlijk gewoon de regel die je beschrijft.
Een natriumbeperkt dieet
een cholesterol arm dieet
een glutenvrij dieet
een suikervrij dieet
een koolhydraat arm dieet.
een vleesvrij dieet (oftewel vegetarisch)
energiebeperkt dieet (meestal tijdelijk met als doel afvallen)
energieverrijkt dieet (meestal tijdelijk met als doel aan te komen)

zijn allemaal 'levenswijzen/manieren waarop je altijd wenst te eten. Anders volg je een tijdelijk dieet.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:08

Dieet wordt vaak een tijdelijke voedingspatroon mij aangeduid, meestal gericht op afvallen. Dus dat puntje wat jij ook al aanhaalde. En ik reageerde op de nogal negatieve manier waarop het wordt gebruikt in de quote die ik aanhaalde. Juist om die reden wil ik het woord dieet niet verbinden aan hoe ik Paleo zie. Ik zie het als een 'gedachte' waarnaar je leeft.

Het gaat er dus niet om wat het 'letterlijk' betekent, maar in welke context het (meestal) gebruikt wordt.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:20

Duke schreef:
Dieet wordt vaak een tijdelijke voedingspatroon mij aangeduid, meestal gericht op afvallen. Dus dat puntje wat jij ook al aanhaalde. En ik reageerde op de nogal negatieve manier waarop het wordt gebruikt in de quote die ik aanhaalde. Juist om die reden wil ik het woord dieet niet verbinden aan hoe ik Paleo zie. Ik zie het als een 'gedachte' waarnaar je leeft.

Het gaat er dus niet om wat het 'letterlijk' betekent, maar in welke context het (meestal) gebruikt wordt.

Mij "irriteert" het woord dieet ook altijd een beetje, ik eet volgens de voedselzandloper en krijg ook wel eens de opmerking: wanneer stop je nou eens met dat dieet?
Uh nou nooit, het is geen dieet, het is een gezonde leefstijl, waarom zou ik daarmee willen stoppen. Wanneer je het over een dieet hebt wordt dit vaak gezien als afvalmethode inderdaad, wat dit gewoon niet is (het is enkel een leuke bijkomstigheid voor degenen die nog af moeten vallen). Jammer want het wordt dieet betekent letterlijk wat anders.

Ik zou ook niet meer terug willen naar mijn oude eetgewoonte, je voelt je gewoon zoveel fitter, en een verkoudheidje of griepje heb ik al niet meer gehad sinds ik deze leefstijl volg (de voedselzandloper dus, niet Paleo, maar zoveel verschilt het m.i. niet).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:21

ah ok..

ik vermelde het, omdat ik vind dat men paleo vaak als een soort 'uitzondering' zet binnen allerlei dieet vormen. terwijl andere keuzes in principe net zo goed zijn en vaak ook dezelfde grondbeginselen delen.

paleo is in beginsel niets anders dan een gezond eetpatroon waarbij je zeer goed rekening houd met waar de producten vandaan komen en waarom je iets in je mond steekt, met bepaalde (in mijn ogen) erg ver gaande regels (daarmee juist een 'dieet').

ik ben mij gewoon bewust van wat ik eet, en als een deel ervan beantwoord aan de richtlijnen van paleo.. dan eet ik niet deels paleo, maar paleo gewoon deels komt overeen met een normaal gezond eetpatroon.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:31

elenaMM77 schreef:
ah ok..

ik vermelde het, omdat ik vind dat men paleo vaak als een soort 'uitzondering' zet binnen allerlei dieet vormen. terwijl andere keuzes in principe net zo goed zijn en vaak ook dezelfde grondbeginselen delen.

paleo is in beginsel niets anders dan een gezond eetpatroon waarbij je zeer goed rekening houd met waar de producten vandaan komen en waarom je iets in je mond steekt, met bepaalde (in mijn ogen) erg ver gaande regels (daarmee juist een 'dieet').

ik ben mij gewoon bewust van wat ik eet, en als een deel ervan beantwoord aan de richtlijnen van paleo.. dan eet ik niet deels paleo, maar paleo gewoon deels komt overeen met een normaal gezond eetpatroon.

Dat ben ik helemaal met je eens. ;) Ik ben de laatste die zegt dat het ene beter zou zijn dan het andere. En Anne_Bento verwoordt het ook nog eens een keer heel goed.

Ik heb me verdiept in een aantal 'gedachtes' en ook de orthomoleculaire voedingswijze (ook verwant met paleo, maar met paar andere spelregels), spreekt mij aan. Heb een korte cursus gevolgd over beiden en mijn ogen werden letterlijk geopend.

Gewoon gezond eten en je gezonde verstand gebruiken met wat je in je mond stopt is in feite de basis voor alles.

Ik ben alleen absoluut geen voorstander van crash-diëten (daar heb je dat woord weer) en vooral niet met shakes (wat zit daar wel allemaal niet in?) als maaltijdvervanger.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:37

Duke schreef:

Jij volgt de wijze van Paleo, dus heb ik een vraag aan je :+

Sport je ook? En zo ja, wat doe je dan?
Ik ben namelijk van mening dat als je sport je gewoon koolhydraten nodig hebt, zeker als je veel cardio doet. Onderzoeken heb ook uitgewezen dat sportprestaties en doelen verbeteren als er ook nog gewoon koolhydraten gegeten worden.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat mensen de brandstof van hun lichaam echt helemaal wegnemen en vervangen voor andere voedingsmiddelen.

Ik heb het zelf ook een tijd gedaan hoor, maar bij 3 keer in de week sporten en soms een paar uur op de racefiets heb ik op een vrij harde manier geleerd dat het schrappen van koolhydraten niet goed voor je is. Ik ging namelijk onderuit tijdens het sporten.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:45

Ik sport zeer intensief:

3x per week hardlopen (waarvan een duurloop van >10 km)
2x per week Crossfitten (deze sport is nauw verwant met Paleo en de sportinstructrice geeft zelf de voedingscursussen en is orthomoleculair therapeut en is zelf zeer sportief en eet geen koolhydraten)
4x per week paardrijden, waarvan een middag vooral fysieke klusjes: uitmesten, hooi sjouwen, etc.
1x per week yoga (is meer ontspanning)
en ik fiets veel.

De norm koolhydraten die het Voedingscentrum aanhoudt als ADH is te hoog volgens de orthomoleculaire geneeswijze (en dit is geen 'gedachte' zoals paleo, maar een onderbouwde wetenschap). Volgens deze geneeswijze heeft een mens veel minder koolhydraten nodig en veel meer eiwitten en vetten. Dit is ook iets wat de Paleogedachte onderschrijft.

Een mens die goed en veelzijdig eet, haalt genoeg koolhydraten uit groentes en fruit, ed. Ik eet wel af en toe speltproducten.

Ik wil er wel bij zeggen dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie en de uitspraken uit verschillende hoeken haaks op elkaar staan. De ene zegt: wel koolhydraten eten, de ander niet. De ene zegt: wel melk, de ander niet. Ik heb voor mezelf besloten te kiezen voor deze wijze omdat die mij tot nu toe het meest oplevert en ik de theorie erachter logisch vind. Kan het allemaal niet meer herkauwen wat ik geleerd heb, maar ik weet dat ik heel veel 'a ha'- momentjes heb gehad tijdens de cursus. En als je dan ook het geleerde in de praktijk brengt en je je veel beter voelt: veel vage klachten die veel mensen voor lief nemen, want 'het hoort erbij', verdwenen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:07

Ik denk dat als je volledig terugvalt op een paleo levensstijl dat je jezelf tekort doet. Door zuivel en granen oa kon de mens ook verder ontwikkelen dan voorheen. Of dat soort etenswaar 'natuurlijk' is laat ik in het midden, maar het heeft zeker voordelen.