Help! Ik ben bang voor injecties...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caroline52

Re: Help! Ik ben bang voor injecties...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:37

Gelukkig heb ik daar nooit last van gehad. Maar mijn zus heel heftig ze trok dan wit weg en kreeg echt een paniek aanval. Totaal niet meer tot rede

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:44

Ik heb ook op totaal onverklaarbare reden in de loop van de jaren een angst ontwikkeld voor (injectie)naalden. Ik kan niet eens aangeven waar ik bang voor ben, maar vooral dat die naald zo dun is (ja, echt waar) wekte rare lichamelijke reacties bij mij op. Aan de reacties te zien snappen veel mensen niet dat zo'n 'irreële' angst dus niet zomaar aan de kant te schuiven is, anders zou iedereen dat natuurlijk allang hebben gedaan. Ik had zelf jaaaaarenlang geen injecties gehad, en nu ging ik 6 maanden in Azië studeren en moest ik dus 3 injecties, en later nog 1. Dat het zo lang geleden was, net als bij jou TS, speelde wel mee denk ik. Je zit jezelf helemaal gek te maken, want het is zo lang geleden dat je eigenlijk niet meer echt weet hoe het nu is om een injectie te krijgen. Je weet alleen 'hoe eng het was' en 'hoeveel pijn het doet' (x100). In de praktijk valt het echt reuze mee, maar dat kan je pas écht aan je verstand krijgen door het gewoon te doen.

Ik had gelukkig een hele lieve mevrouw, ze is bijna een uur met mij bezig geweest (waaronder ook een gesprek over reisziekten en malaria). Ze zette de prik pas als ík zei dat het mocht (hoe kinderachtig, ik weet het) en dat 3x. Ik had mijn hoofd/gedachten helemaal onder controle (geen flauwekul. Gewoon doen, dan ben je er het snelste vanaf) toen mijn lichaam heel onrustig werd, ik trillende benen en vlekken voor mijn ogen kreeg. Dát is gek, ik had totaal geen controle over mijn lichaam. De laatste 2 prikken gingen steeds beter, en toen ik de keer daarna terug kwam voor mijn laatste prik was het gewoon hup naald erin en weer naar huis.

Ik kan je dus aanraden om te vragen of iemand de tijd wil nemen voor je, of om ervoor te zorgen dat dit mogelijk is. Ik vind prikken echt nog niet leuk, maar die angst is wel grotendeels weg. Het zou fijn zijn als dat bij jou ook het geval is, zodat je in de toekomst zonder jezelf zo gek te maken gewoon om een injectie kan. Als je nu al niet kan slapen, niet kan eten etc. dan maak je jezelf nu al helemaal gek voor morgen, en dat is dan weer nergens voor nodig. Dan maak je het alleen maar veel erger. Niet teveel aan denken, en nu jezelf nog even vermannen (makkelijker gezegd dan gedaan, misschien is er thuis iemand die je een schop onder je kont kan geven? :)) ). Morgen is morgen.

Ik kan nu heel makkelijk zeggen dat het echt wel mee gaat vallen en dat je je nu geen zorgen hoeft te maken, maar dat is van mijn kant heel makkelijk praten want ik hoeft niet om een injectie morgen. :o Maar nu rustig blijven en er niet teveel aan denken gaat je echt het beste helpen. Als je morgen namelijk helemaal gespannen (en dus met een gespannen arm) daar naartoe gaat is het alleen maar pijnlijker bijvoorbeeld.

succes meis!

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 22:32

Bedankt voor alle tips en toch wel gerustellende verhalen dat de prik geen pijn doet.
Ik ga maar proberen om met grootmoeders tips (geen pc voor het slapen en een lekker kopje thee) te gaan slapen. :)
Ik ben benieuwd :=

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:38

Yacintha schreef:
Ook ik ben als de doods voor naalden, waarschijnlijk uit mijn jeugd ergens opgepikt. Toen ik in 2014 begon aan mijn opleiding SHP, moest ik ook de vaccinatie voor Hepatitis B halen. Ik had me bijna uitgeschreven :')

Zo herkenbaar! Ik heb dat ook even gedacht tijdens mijn opleiding SPW :').
Ts, ik kan je helaas niet helpen want ik heb dezelfde angst. Het idee 'het is maar een paar seconden' kan mij soms een beetje rustigere maken.

Toen ik nog redelijk jong was, moest ik eens bloed prikken. Ik werd helemaal panisch en heb geschreeuwd dat er teveel bloed uit ging en ik aan het dood bloeden was. Tegenwoordig houd ik mijzelf wat meer in :Y).

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:42

safina schreef:
Vraag of je onder narcose mag. :+

_O- _O- _O-

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:47

Wiebel in ieder geval met je vingers tijdens het prikken. Hard knijpen zorgt voor spanning. Injectie in een gespannen spier is pijnlijk. Door je vingers te bewegen (echt wiebelen, een soort golfjes maken) kun je niet spannen en voel je de prik nauwelijks.
Dan komt het flauwvallen; blijven ademen. Door jou spanning stop je waarschijnlijk met ademen en valt je lichaam weg door de spanning, meer een paniek aanval dan echt flauwvallen.
Terwijl je je vingers beweegt, probeer eens te voelen wat je adem doet, gaat je borst op en neer? En je middenrif? Kun je je navel laten bewegen met ademen?
Oefen dit nu alvast en doe het morgen na. Dan weet je wat je moet doen.

Tevens wat mij helpt is leuke muziek in 1 oor te doen. Dan krijg je wel mee wat er gebeurt maar worden je hersens ook geprikkeld.

Dat is Dan ook direct mijn tip om in slaap te komen. Zet rustige muziek op (geen dromenland muziek, rustige muziek die jij leuk vind!) Wat je daarmee voorkomt is piekeren. Luisterend naar de tekst neemt je activiteit af en kun je in slaap vallen. Tevens warme dranken en een warmte kussentje oid kunnen daarbij helpen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:00

Herkenbaar, maar nu heb ik ook extreme bloedangst en val van de verhalen al flauw (of zelfs vorige week bij de fysio :Y) ) goede nieuws: flauwvallen is niet schadelijk, hooguit vervelend.

Je gaat voor een simpele prik, alleen Hep of moet er ook DTP bij? In ieder geval: Geef aan dat je bang bent en dat je graag alvast wil gaan liggen. Je word vaak in je rechterarm geprikt dus zorg dat er iemand aan de linkerkant van je staat om mee te praten over koetjes en kalfjes en/of evt handje vasthouden. Adem verder rustig in naar je buik (vind je dat moeilijk leg je je hand op je buik en adem je naar je hand toe). Neem verder wat dextro/ranja/suikerwater mee om na afloop even te drinken en drink vooraf alvast voldoende (1 tot 1,5 liter). Flauwvallen komt vaak door een lage bloeddruk en dat komt mede door vochttekort.

Komt vast goed :) En als je flauwvalt.... Het is naar, maar niet iets wat ernstig is.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:03

Bij dit soort dingen denk ik altijd hoe opgelucht ik mij altijd voel naderhand als het gebeurt is, dat maakt mij rustiger.
Ik ben niet bang voor injecties maar leuk is anders.
Probeer dus altijd maar tegen mezelf te zeggen dat me zenuwachtig maken om die 3 seconden het niet waard is.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 10:02

Zo, daar was ik weer :wave:
Levend en wel én niet flauwgevallen!
Daar waar mijn moeder lachend in de stoel de injectie kreeg, lag ik half huilend op de behandeltafel :oo
Na een paar keer ''ik wil het echt niet, ik hoef niet op vakantie'' gaf de assistent mij als tip om mijn hand op mijn onderbuik te leggen. Ik moest zodanig gaan ademen dat ik mijn hand omhoog voelde komen, en voor ik het wist had ze die spuit erin gestoken :') Voor mijn gevoel duurde het eeuwen voor dat ding weer uit mn arm was.
Daarna nog even een tijdje blijven liggen (ik trilde zo erg dat staan sowieso geen optie was) en vervolgens eigenlijk heel rustig opgestaan en naar huis gegaan.
Ondanks dat het heel naar was, is deze ''goede'' ervaring toch weer een pluspuntje voor de volgende keer :)) hoewel ik gelukkig nu voor 10 jaar beschermd ben!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:35

fijn dat het toch goed ging en dat je het gehad hebt.

www.prikangst.nl heeft mij goed geholpen, misschien iets voor de volgende keer of voor anderen die dit lezen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:42

goed gedaan Iejoorr! Mooi trucje van de assistent. Is ook een geweldige manier voor gespannen ruiters die hun ademhaling bovenin houden. Wordt bijvoorbeeld bij Centered Riding ook toegepast, net doen alsof je door je navel ademt, daardoor ga je dieper ademen en ontspannen :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:40

Fijn dat het goed ging :) En de ademhaling noemde ik zelf gisteren ook al. Maar het is altijd fijn als iemand je er op dat moment even op wijst!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:11

Fijn dat het goed gegaan is - of nu ja, je hebt het doorstaan.
+:)+
Dapper, want voor jouw gevoel was. dit. beslist geen kleinigheid.

Op zich zou het natuurlijk fijner sijn als je je overlevingssysteem binnen tien jaar aan het verstand kan peuteren dat zoveel stress niet nodig is en dat een naald geen monster is (zoals je ratio natuurlijk al lang wist - maar als gezegd : dit soort angsten zijn goed de nek om te draaien, maar met denken en je ratio heeft het weinig van doen).

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:58

Fijn dat het toch een soort van goede ervaring was. Je hebt de prik niet gevoeld dus?
Wat mij ook gerust stelt is om te denken: er gebeuren dagelijks dingen die 10x zoveel pijn doen; op je tong bijten, je kleine teen stoten, door je enkel gaan, je hand langs de muur schaven etc :') en die pijn is veel vervelender en langer dan zoeen prik. Het is puur de angst die die naald zo eng maakt.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 13:50

Ik heb hem wel gevoeld. Niet als ik ''auw dit doet pijn'' maar als in ''oh oliebol, dit is echt een heel vervelend gevoel en het duurt nu al wel heel lang...''
Dat is ook nog wel een goede tip voor de volgende keer, er zijn inderdaad dingen die pijnlijker zijn :=
Maar ik voel er nu, behalve een beetje stijfheid, niks meer van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:58

Als ik iets eng vind ga ik altijd redeneren. "Ga ik er dood van?" Of "hoe erg zijn de mogelijke gevolgen (in jouw geval flauwvallen) nou?".

Schrijf het desnoods op. Je kan het inderdaad groter maken, maar ook kleiner.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:57

Tip voor de volgende keer: Vraag, als het kan, om zo'n injectie in je bil te krijgen. Heel gek misschien, maar dat is de plek waar je je het minste voelt en ook minder last hebt van het gevoel van de vloeistof. En wordt minder stijf. Niet iedere injecties kan dat, maar je kunt het altijd vragen. Ik moest weeënremmers krijgen tijdens mijn zwangerschap en die werden om die reden in m'n bil ingespoten. Niks gevoeld, geen centje pijn en geen last van. Terwijl de eerste keer, toen die in mijn arm ging, wel anders voelde.