30 dagen zonder Chocola... Ik kan wel wat hulp gebruiken :P

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:26

Onderzoek wijst uit dat je het beter volhoudt om iets te laten als je weet dat je na een tijdje weer mag.

Ik ben zelf streng op dieet, maar op vrijdagavond is mijn uitzonderingsavond. Dan eet ik 1 en soms 2 tony chocolonely mini-reepjes caramel-zout (die zijn 47 gram per stuk)

Je zou jezelf dus elke week zo kunnen belonen. Maar dan wel met echt die choco die helemaal TE GEK vindt. Het moet dus wel een beetje speciaal zijn.

Nu voor die 30 dagen zou ik het nog even volhouden, maar misschien helpt bovenstaande om het na de 30 dagen ook een heel stuk te minderen tot alleen maar die ene avond bijv.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:29

Huh, chocola is toch hartstikke gezond? Het is van cacaobonen gemaakt en bonen dat zijn groenten toch? :D

Sterkte met afkicken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:37

Hé wat toevallig! Ik doe al sinds jaren aan de vastentijd, dan laat ik naast vlees en alcohol de chocola ook staan. En ja, ook ik kan amper zonder. Ik eet de rest van het jaar rustig een reep Verkade of Ritter Sport per dag (puur hè? Echte chocola!) - misschien nog wel meer dan jij, want jij hebt het over "stukjes"...

Normaal houd ik geen enkele vorm van diëten lang vol, maar nu kan ik prima zes weken zonder al die ongezonde dingen. Het helpt ook dat het een religieus voorschrift is: één keer in overtreding is gelijk een zonde. (Als je, net als ik, niet echt gelooft: neem dat woord gerust met zoveel korreltjes zout als je wilt.)

Het zou wel helpen als je de chocola bewaart voor echt tussendoor. Dus NIET bij het ontbijt meteen al beginnen! Gewoon NIET! En ook NOOIT een maaltijd overslaan. Gewoon goed eten en dan afwachten of je daarna nog plaats hebt voor chocola. En als je een keer tóch vlak voor een maaltijd een reep hebt gegeten: ook die maaltijd koken en opeten. Dan ligt het een stuk zwaarder op je maag en leer je het wel af.

Maar de beste en de gemakkelijkste tip is: niet kopen. Loop eraan voorbij in de winkel, dat is nog altijd gemakkelijker dan ervan afblijven als je het in huis hebt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:40

Cookies schreef:
Huh, chocola is toch hartstikke gezond? Het is van cacaobonen gemaakt en bonen dat zijn groenten toch? :D

Sterkte met afkicken.

Op zichzelf: bonen zijn peulvruchten en hartstikke gezond.
Gebrande cacaobonen als poeder: ook weinig mis mee.
(....maar de meeste repen bestaan voor een kwart uit suiker, zo niet meer....)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:41

Cookies schreef:

Ja, misschien wel net zo gezond als koekies. :P

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:38

musiqolog schreef:

Zo zijn ook koekjes er in verschillende 'gezondheids' klassen...

Cacao en sich is niks mis mee, vet en suikers en dan vooral die combinatie samen is gevaarlijk lekker... Maar ook niet zo gezond ;-).
Pak een reep chocolade die zo puur mogelijk is, zeg meer dan 75%, dan zit je best goed! Bovendien vreet je dat niet zomaar weg, daar is de smaak veel te intens voor.

Amaris

Re: 30 dagen zonder Chocola... Ik kan wel wat hulp gebruiken :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:49

Helaas is dat niet te vreten. Ik zou het niet voor mijn lol eten in ieder geval.

En qua calorieen is het ook niet gezonder, dus ik vraag me af of de 'gezondigheid' opweegt tegen het aantal calorieen die je binnen krijgt.

Kun je voor je gezondheid beter een appel eten ;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 13:07

Wat is tegenwoordig nog wel gezond? ;)

Mijn gedachten over zit "experiment" is puur om te kijken hoe sterk mijn verslaving is.
Ik kan natuurlijk mijn 'chocolade momenten' vervangen door het eten van een appel.
Maar eerlijk gezegd: het zit hem tussen mijn oren.

Op het moeilijke moment, heb ik geen honger maar zin in chocola.
Na zes dagen, kom ik er nu echt achter, hoe verslaafd ik ben aan onze cacao-vriend ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:19

Oh, maar ik zeg niet dat je choco moet vervangen door appel hoor! Ohnee, zeg stel je voor. Dat is ZO geen vergelijk hahaha!

Maar ik reageer meer op het 'hele pure choco eten is gezond'. Dat vraag ik me dus af.

Dan liever lekker genieten van de oranje tony chocolonely, en laat die gezondigheid bij het eten van choco maar lekker zitten.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:51

Pure chocola is niet gezond maar wel het gezondst van allemaal.

O men ik las laatst dat er in 1 TC reep 900 Kcl zitten. Niet normaal.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:04

Vrijwel alle melkchocolade zit aan 560 calorieen per 100 gram.

Een TC reep is 180 gram, tel uit je winst. (al hoef je die natuurlijk niet in 1x op te eten)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:19

Oh wat grappig dat ik nu dit topic tegenkom. TS, ik doe sinds anderhalve week met je mee!

Ik ben altijd dun geweest, ben heel gevoelig voor te snel dalende bloedsuikerspiegel. Vroeger heb ik hele periodes suikervrij gegegeten, dat werkte het beste met de spiegel constant houden. Op een gegeven moment (nadat ik een jaar bijzonder streng en weinig at) ging dat fout. Het sloeg om en ik kreeg af en toe pieken waarop ik heel veel zoetigheid, vooral chocola, at. Dat werd weer gelijkmatiger, maar de laatste tijd door stress en moe zijn van de ziekte van Pfeiffer weer erger, omdat ik uit chocola echt mijn genietmoment van een dag kan halen. Hoe treurig dat ook klinkt :')

Maat lang verhaal kort: ik eet eigenlijk supergezond, maar daarnaast at ik 10 mini-Twixen op een dag. Twee dagen later twee bossche bollen in een half uur, weer een paar dagen later een halve Tony reep en de dag erna de andere helft. Zo ging het een tijdje door. Maar daar voel ik me dan zo slecht bij dag ik ook radicaal besloot: nu even twee weken cold turkey. Geen suiker, wat minder snelle koophydraten. Dan gaat die enorme drang naar die chocola, chocoladekoekjes en andere aanverwante producten, weg. En op 1 paasei na is het me gelukt nu anderhalve week niets. Het gaat eigenlijk zo goed en ik voel me nu al beter. Dus ik plak er nog een weekje aan vast denk ik. En dan mag ik van mezelf af en toe, in kleine porties, weer dat lekkers eten.

Maar mijn verslaving was niet zo erg als de jouwe geloof ik, dus superknap dat je het zo goed volhoudt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:23

Probeer iedere week het geld wat je eigenlijk had uitgegeven, in een pot of spaarpot te doen. Dan zie je waar je het voor doet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:38

Evony schreef:
Pure chocola is niet gezond maar wel het gezondst van allemaal.

O men ik las laatst dat er in 1 TC reep 900 Kcl zitten. Niet normaal.

1reep slaafvrije chocola van 180 gram bevat 1100 calorieën - maar met calorieën is niets, maar dan ook niets mis. ("Alles met mate" - het teveel doet kwaad.)
Eenderde van het gewicht is koolhydraat, grotendeels suiker - dat is minder geslaagd.
70% is cacao, wat een uiterst vriendelijk goedje is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:40

musiqolog schreef:
Cookies schreef:

Nou, van koekies gaat je cholesterol niet omlaag, van pure chocolade wel.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:44

Heel herkenbaar TS!

Ik kan eigenlijk ook niet zonder chocolade!

Twee jaar heb ik een tijd met alles geminderd, omdat ik veel last van buikpijn had vanwege gevoelige darmen, en at dus ook geen chocolade en chipjes meer (ja, ik ben verslaafd aan beide! :o )
Dat lukte prima, ik voelde me met een paar weken al een stuk beter en ben toen heel flink afgevallen bovendien. Dat beter voelen komt trouwens gewoon door minder suikeropname, niet door de chocolade an sich.

Toch ben ik weer begonnen met chocolade eten, ik kon het niet weerstaan. Wat maar aangeeft dat het echt een verslaving is!
Ik eet met gemak zo'n grote dikke reep van de Aldin in 1 dag op!

Ben nu sinds een paar dagen toch ook weer aa het minderen en probeer het te beperken tot af en toe een paaseitje.

Ik weet dus dat het kan, zonder chocolade en dat je je er zelfs beter van voelt, maar die verleiding .... :=

Stop jij alleen om niet verslaafd te zijn of wil je afvallen?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 16:00

Ik stop alleen met chocola eten omdat ik wil kijken of ik van de verslaving af kan komen. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:42

brrrrr nou heb ik veel te veel zin in de oranje TC en het is nog LANG geen vrijdag....

Bedankt TS :') nou voel ik me net als jou en ik ben niet eens verslaafd... 8-)

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:07

Het geld in een apart potje doen helpt inderdaad mee. zo zie je wat je echt over houd.
verder zal je je waarschijnlijk naar 30 dagen wel wat beter voelen.
en mischien inderdaad 1 vaste dag afspreken met jezelf(doe ik ook mag alleen op maandag een blik monster) en verder heb ik er ook nu geen behoefte meer aan.
wie weet helpt dat jou ook

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:01

heel veel succes ts.

voor mij is het niet zo heel moeilijk.
ik word namelijk heel down en daarna agressief van chocola.

ik zou dus veel chocola in huis kunnen hebben, zonder er ook maar aan te zitten. :o :o :o :D :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 23:23

Ik heb mezelf vanavond beloond met een vette hap (wat ik ook vaak maar 1x in de maand eet :P )
heerlijk een patatje gegeten!

Wat een goeie tip Veranadautje!
Dat ga ik doen! Wellicht motiveert dat mij nog meer om hier mee door te gaan deze maand.
(het geld apart doen in een potje)
Om mezelf te belonen, om 1x per week wel chocola te mogen eten, is iets wat ik wellicht na 30 dagen kan gaan overwegen :)

aramis, haha arme jij :P

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:21

Haha wat doe je jezelf aan!! Ik heb weinig verslavingen en kan echt super gezond eten, blijf alleen een zwak hebben voor chocola. Dus misschien is het ook wel eens wat voor mij om te proberen.

Ik heb wel 30 dagen zonder suiker gedaan, en daar had ik uiteraard ook zwakke momenten. Wat mij wel erg hielp, zodra je een zwak moment hebt en naar chocola wilt grijpen, bedenk dan dat het moment dat je het eet maar heel kort is en daarna is er geen weg meer terug, het zit erin, kan er niet meer uit, je kunt niet meer terug, je hebt de 30 dagen niet volgehouden. Ik kon zo erg uitkijken naar iets met suiker, maar het idee dat dat dan een paar minuten genieten zou zijn en daarna balen omdat ik de challenge niet gehaald heb hielp mij enorm om er toch vanaf te blijven.

Succes in ieder geval!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:40

dat is een goeie anne_bento, zo doe ik dat ook steeds vaker. Kom ik langs een schaal koekjes op het werk en dan denk ik 'ja lekker, maar na 20 seconden is dat koekje weg, de smaak ook, maar de 'ellende' blijft'

En met toetjes als ik bij mn ouders eet "over 2 minuten is hun bakje leeg, en dan hebben ze ook niets meer, net als ik nu, dus laat maar zitten dat toetje. Die 2 minuten overleef ik wel"

En dat helpt echt!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:44

Ketaki schreef:
voor mij is het niet zo heel moeilijk.
ik word namelijk heel down en daarna agressief van chocola.

Serieus? Ik word er heel vrolijk en sociaal van! :)

Nou ja, misschien niet op de lange termijn: van de kilo's die het oplevert word ik minder blij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:53

Kelly_ann schreef:
musiqolog schreef:

Zo zijn ook koekjes er in verschillende 'gezondheids' klassen...

Cacao en sich is niks mis mee, vet en suikers en dan vooral die combinatie samen is gevaarlijk lekker... Maar ook niet zo gezond ;-).
Pak een reep chocolade die zo puur mogelijk is, zeg meer dan 75%, dan zit je best goed! Bovendien vreet je dat niet zomaar weg, daar is de smaak veel te intens voor.

Oh zo'n openbaring deze zin! Ik ben helemaal dol op rauwe koekjesdeeg zonder ei dus. Dat is inderdaad vet(boter), suiker en bloem en een snufje zout (en eventueel chocolade stukjes). Gevaarlijk lekker indeed! :))

Ik ben ook een enorme zoetekauw, echt vreselijk moeilijk om van af te kicken, ik houdt nog niet eens een week vol. Dan krijg ik hoofdpijn en dat is echt mijn suikerverslaving die dan de schuldige is. Ik merk ook dat ik na zoetigheid erg snel trek heb in meer zoetigheid. Vreselijk!
As we speak heb ik dus maar onze laatste paar koekjes en chocolade reep samen gemengt tot een chocolade/ koekjes reep, want anders was het nu al op geweest :+ Nu moet ik tenminste wachten tot uitgehard is, en wellicht is straks de trek al weer weg! Zo niet, dan zal ik in elk geval minder eten dan wanneer ik het niet gemengd had, puur en alleen maar omdat dit een stuk machtiger is dan los van elkaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-16 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt