Wat is nou een gezonde hoeveelheid om te eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:09

Ik wil niet echt afvallen(maar t zou wel fijn zijn). Deel alleen even wat ik eet, ik zit nu op een stabiel gewicht. Het is alleen wat meer dan het was 3 jaar geleden. Als ik wilde afvallen, ging ik wel meer sporten. Maar het is nu niet echt weer om te gaan hardlopen. Ik kan echt absoluut niet slapen met een rammelende maag. We hebben geen ongezouten nootjes in huis, wel fruit, maar ik weet niet hoe handig het is om vlak voordat ik naar bed ga fruit te eten. Ik kan ook 1 van mijn melkbiscuits vervangen door een appel. Dus ik kan wel een beetje sleutelen.

Ik drink met moeite 1 zo'n flesje leeg overdag. Verder dus de yogi (ook pure suiker, maar ik lust geen melk/karnemelk ) ongeveer 200 ml en nog twee keer thee van 400-500 ml in totaal.

Ik woon nog bij mijn ouders dus eet wat er in huis is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:28

Fennadev schreef:
Ik ben van dezelfde lengte als ts, maar weeg dankzij de pil 70 kg. Ben van 58 kg gekomen.
Ik ontbijt met 1 bruine boterham met pure hagelslag. Ik drink 1 beker yogi.
Tussendoor eet ik een melkbiscuit.
Tussen de middag twee boterhammen. Op het moment met vleesbeleg en pindakaas.
Dan tussendoor weer zo'n melkbiscuit.
Avondeten wat de pot schaft
En daarna rond half negen een koek met twee glazen thee

Overdag drink ik een flesje 500 ml aanmaaklimonade.

Ik sport twee keer per week. Op maandagavond intensief zumba. En dan eten we daarna chips s avonds. Op woensdag een uurtje paardrijden. Ook daarna eten we chips s avonds. Ik eet dan ongeveer 5 handjes.
Verder eten we op zaterdag avond ook nog chips.

Donderdag avond eet ik niks na het avondeten.

Ik probeer zo weinig mogelijk te snoepen tussendoor verder.

:wow:

Als ik zoveel suiker zou eten dan zou ik echt geen 70kg wegen maar meer richting de 90 ben ik bang.

Hagelslag = suiker, yogi = suiker, melkbescuit = suiker, koek = suiker. Dan ook nog 2x per week chips. Ik vind het knap dat je nog maar 70kg bent.

Edit: en dan ook nog een flesje aanmaaklimo (nog meer suiker) per dag.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:35

Wat eten jullie weinig %) Ik zou omvallen bij die hoeveelheden.

Bij 1.73m en 65kg eet ik:
O: bakje fruityoghurt met ontbijtgranen, banaan en klein glas vruchtensap
T: regelmatig niks (geen tijd), maar soms een koekje of praline als dat er is op werk.
M: 2 (vrij) tot 4 (werk) boterhammen met vaak dubbel beleg. Af en toe een extraatje als groot fruit, bakje sla, ed.
T: grote vreet als ik vrij ben (paar koeken, halve zak chips :o ), paar slokken cola als ik werk.
A: net waar we zin in hebben, meestal normale maaltijden. Ik neem altijd maar 1 normale portie eten
T: als ik de dag erna vrij ben, blijf ik laat op (2.00), dus dan hier ook nog wat snacks links en rechts. Anders niets.

Bij de lunch drink ik 0,5L water en wat slokken cola (ik drink geen koffie). Als ik thuis ben, is dat vaker een theetje of een chococino :9k
Mijn werk is fysiek vrij zwaar. Daarnaast wandel ik elke dag minstens een half uur met de honden op flink tempo.

Ik heb een tijdje heel nauwkeurig bijgehouden wat ik at en vervolgens geprobeerd te eten naar m'n energiebehoeftes (x gram eiwitten, x gram vetten, x gram koolhydraten). Ik mocht beduidend meer eten dan wat ik nu eet (ja, echt!), maar dan voornamelijk eiwitten. En dat is lastig. Op die manier ben ik begonnen met dubbel beleg (vaak kaas en vleeswaren, soms extra komkommer of sla erop). Geef je eten maar eens in op MyFitnesPal of het Voedingscentrum (die vond ik erg fijn).

Gianti

Re: Wat is nou een gezonde hoeveelheid om te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:40

Dit is echt weinig ts... weet je zeker dat dat alles is wat je eet... koekje hier, koekje daar doen heel veel mensen echt onopgemerkt...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:44

Ik ben 1.72 lang en weeg rond de 66 kilo.
Ik ben absoluut slank, vooral bij mijn taille. Heb erg brede boven benen, vooral spiermassa.

(Let niet op paard, nu doet hij dit niet meer hoor :P :+ )
Afbeelding

Ik eet echt heel veel vergeleken met jullie, haha!
Ik sport maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag vast. Af en toe ook nog op dinsdag of donderdag, zondag is mijn enigste echte rustdag.

Het is nu vakantie, dus ik wil nog wel eens wat ongezonds uit de koelkast pakken, of misschien wat lekkers bakken.

Tijdens normale werk/schooldagen is dit zo ongeveer wat ik eet:

Als ik niet pas in de trein eet neem ik vaak yoghurt of kwark.
Rond kwart over zeven in de trein eet ik vaak een broodje, cracker, of af en toe zelfs komkommer.
De eerste pauze eet ik vaak mijn middag broodjes, dat zijn er dan vaak twee of drie.
Middagpauze eet ik vaak een of twee koekjes, en dat verschilt heel erg wat voor.
Dan is mijn eten op en eet ik om half vier als ik thuis ben weer wat. Meestal is dat een koekje, crackertjes of soms een zakje chips.
Dan eet ik wat de pot schaft, geen gevogelte of rood vlees, ik eet alleen vis.
Meestal nog een koekje maar vaak vergeet ik dat dus dan eet ik na mijn avond eten niks meer.

Vooral na school, als ik thuis ben kan ik vreet buien krijgen... Soms eet ik drie zakjes chips (kleintjes hoor) als ik echt niet kan stoppen 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:45

Ik vind je ontbijt wel erg weinig. Je ontbijt is het begin van de dag, dus dat moet zeker voldoende zijn. Als je goed ontbijt heb je vaak minder trek in lekkere dingen. Dus ik zou die ontbijt koek zeker vervangen door iets wat meer vult.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:49

Ik zie vooral koolhydraten en suikers. Sinds kort ben ik op een dieet ivm voedselintoleraties en ik eet heel anders. Gluten en kh arm brood, havermout, meer groente etc. Heb geen honger meer en voel me zoveel beter. Ik eet nu tussendoor bijv cashewnoten, avocado of plakjes kipfilet en komkommer ipv ontbijtkoek of brood. Ben in 3 weken 1,5 kilo afgevallen. Was niet echt nodig maar wel fijn.
Ik zou als ik jou was sowieso meer eiwitten te gaan eten ipv koolhydraten. Idd 's ochtends een lekkere bak Griekse yoghurt ofzo met muesli en/of noten.
Tussendoor neem je gewoon een bakje wortels en nootjes mee of andere groente. Krijg je veel meer gezonde voedingsstoffen binnen en val je ook wel af.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:51

Aanmaaklimo is nog altijd beter dan de powerdrinks waar ik vroeger een flesje van leegzoop :')
(aanmaaklimo is nog doorzichtig bij mij, is niet dat het halve flesje limo is, maar net dat er wat smaak aanzit)

Karnemelk lust ik wel, maar alleen als er ook roosvicé (suiker) bij toegevoegd wordt. Melk lust ik alleen direct uit de tank bij de boer vandaan. Verder drink ik mijn thee ook met suiker erin. Maar ik kan de melkkoekjes vervangen door fruit, als dat beter is.

Ik val nu ook om van de honger, maar dwing mezelf te wachten tot 12 uur, anders moet ik om half drie alweer iets hebben en dan om 5 uur weer. Ik haat een lege maag.

Ik lust wel yoghurt en muesli, misschien eens mijn moeder vragen of ze dat voor mij kan aanschaffen als ontbijt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:55

Om op de vraag van TS te komen:

Wat een gezonde hoeveelheid is hangt af van je leeftijd, stofwisseling, bewegingspatroon en lengte. Daar kan niemand een eenzijdig antwoord op geven. Anders zouden diëten ook heel simpel zijn en voor iedereen werken. Helaas is het niet zo zwart wit.

Ik denk dat in het geval van TS er misschien ongemerkt via gebakjes op werk, middels vla of toetjes 's avonds er toch meer gegeten wordt dan die 1100kcal die hier eerder werden genoemd, want ik geloof haast niet dat je 17km kan fietsen en kan paardrijden en de hele dag kan leven zonder in een rap tempo af te vallen. Dus misschien eens leuk voor jezelf om via fitnesspall bij te houden wat je nu echt eet.

Wat namelijk wel heel simpel is: als je meer kcal eet dan dat je verbrand dan kom je aan en als je meer kcal verbrand dan dat je eet dan val je af. Iemand kan dus op een dieet van chips bij wijze van spreken slank blijven, als de inname maar minder is dan dat er verbrand wordt op een dag.

Het probleem is alleen dat je op een dieet van alleen chips, of van heel veel suikers om Fennadev even als voorbeeld te gebruiken, het moeilijk is om je gezond en fit te voelen. Als je je dan niet gezond en fit voelt is het ook weer moeilijker om te blijven bewegen en zo beland je in een soort vicieuze cirkel.

Dan het moeilijke gedeelte over voeding: jezelf met voeding gezond en fit laten voelen. Door alle benodigde vitaminen en mineralen binnen te krijgen met voeding is het voornamelijk belangrijk dat je gevarieerd en gezonde producten eet.

Voor mij is dat voornamelijk:
- vermijden van zoveel mogelijk suikers behalve suikers die van nature voorkomen in het product wat ik eet. (zoals fruit)
- vermijden van zoveel mogelijk kunstmatige zoetstoffen en kleurstoffen
- vermijden van zoveel mogelijk kunstmatige smaakmakers (ik zeg bewust geen e-nummers omdat je dan weer de discussie krijgt: in tomaat zit ook e-nummer)
- zorgen voor voldoende groente, minimaal 2 tot 3 ons per dag
- zorgen voor voldoende fruit, minimaal 2 stuks per dag
- koken met gezonde oliën
- elke dag vers koken
- 3 goede maaltijden als basis
- volkoren producten zoals volkoren pasta, volkoren wraps, volkoren brood etc.

Verder is het belangrijk dat als je veel krachttraining doet je ook zorgt dat je voldoende eiwitten binnen krijgt.

Het nemen van dierlijke producten zoals melkproducten is de laatste tijd nogal discutabel. In dat geval zou ik zeggen: luister goed naar je eigen lichaam en doe alles met mate. Elke dag een liter melk drinken is voor niemand goed (het milieu, de dieren en voor jezelf niet), maar als jij bij de lunch een glas melk drinkt en je gezond en fit voelt dan zou ik dat lekker blijven doen. Of als je ontbijt met kwark en fruit bijvoorbeeld.

Herken je dingen zoals een after dinner dip of ben je altijd na de lunch ineens slaperig, of voel je je extra lui na een zak chips? Dan komt dat doordat je lichaam alle energie stopt in het verteren van deze 'rotzooi'. Je wil met eten juist je lichaam voorzien van energie, en juist niet dat het je energie kost.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:57

Ik eet ook echt heel veel. Kom vaak op 2400 kcal uit en blijf aardig op gewicht. Weeg al jaren zo'n 64/65 kilo bij 1.73.
Ik sport wel veel (3 keer pw hardlopen 7-10km, 4 keer pw paardrijden en in de zomer vaak nog 1 tot 2 keer per week 20 km fietsen en 1 keer pw 7-10 km wandelen).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:57

Fennadev volgens mij ben je gewoon verslaafd aan suiker. Alles wat je de hele dag eet is suiker. Thee met suiker, water met suiker, karnemelk met suiker, brood met suiker. Ik val om van verbazing. Ik ben ook echt bang dat je op die manier diabetes gaat ontwikkelen op latere leeftijd en ik zou als ik jou was het echt heel serieus nemen om te kijken of je je eetpatroon kan veranderen. Dit is echt niet gezond.

Doe eens deze test dan kun je zien hoeveel suiker je nou eigenlijk per dag eet:

NRC Suikertest

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:05

Ik zou als ik jou was ook minder suikers en koolhydraten gaan eten. Maar wel voor vullend voedsel kiezen, want anders schiet het niet op. Denk aan fruit/groentesmoothies (spinazie, avocado met peer of banaan, wortel en pompoen met sinaasappel zijn goede combinaties), of doe er yoghurt/melk(vervanger) bij en havermout om het vullend te maken. De havermout proef je niet in de smoothie, maar maakt het wel een zwaardere maaltijd. Ook havermoutpap of yoghurt met gedroogde vruchten, peer, banaan of noten en muesli erbij in als het yoghurt is.
Dit zijn allemaal voorbeelden van gerechten waar je lichaam ook echt iets aan heeft en het dus niet zo snel zal omzetten in vet, maar zo kom je wel aan meer kcal.
Fruit zorgt vaak voor een hongergevoel, dus als je dit los eet, eet het dan met bijvoorbeeld een handje noten.
Maak salades, die kan je prima meenemen in een goed afsluitbare bak.
Cup a soup zit verder erg weinig in, dat zijn voornamelijk kunstmatige smaakversterkers en haal je amper iets uit en wil je vaak alleen maar meer van vreten.

Wat je wel kan doen is, zelf soep maken. En dan gewoon een lekkere dikke groentesoep (bataat, courgette, pompoen soep), dit kan je makkelijk invriezen en weer opwarmen dus kan je meerdere dagen als lunch nemen. Al snap ik dat soep misschien niet heel handig is om mee te nemen.

Dat ontbijt heel erg belangrijk is, klopt inderdaad niet echt zoals @Maanlicht al zegt. Het is zelfs veel beter om eerst actief bezig te zijn voor je gaat ontbijten.

Verder, minder zitten. Ze zeggen altijd wel doodleuk dat je 1 uur beweging op een dag nodig hebt, maar dit is veel en veel te weinig. Wij mensen zijn er helemaal niet op gemaakt om te zitten, helaas kunnen we vaak niet echt anders. Maar probeer zoveel mogelijk momenten te pakken om gewoon lekker te bewegen. Ga tijdens pauzes op je werk een ommetje lopen bijvoorbeeld. Wandelen is ook heel erg goed om je spijsvertering werkende te houden.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:11

Ik ga mijn twee koekjes vervangen door 2 stuks fruit, thee vanaf nu zonder suiker en geen aanmaaklimo meer overdag (s avonds wel, vervangt eventueel frisdrank dan). En die boterham wordt 's ochtends ook met iets hartigs belegd. Moet te doen zijn, begin er morgen mee. Dan zit ik op 6 suikerklontjes per dag volgens de test. Dat is de helft minder dan waar ik zat.

Minder zitten kan ik niet, heb college en werkcolleges, loop wel tussen de uren door. Verder zit ik nog minsten driekwartier in de bus.

De salade wordt m ook niet voor mij, net als de smoothie, naast dat ik die ook echt niet lekker vindt, kan ik een hele dag doen over 1 smoothie om het op te drinken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:13

Let er wel op dat veel fruit een hongergevoel veroorzaakt (met name appel), eet ze dus met bijvoorbeeld een handje noten of gedroogde vruchten erbij. Anders ga je alleen maar meer behoefte hebben aan door blijven eten.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:15

Welke noten raden jullie aan om tussendoor te eten? En hoeveel gram?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:22

Eigenlijk alle noten wel, amandelen, cashewnoten, walnoten, hazelnoten. Noten bevatten onverzadigde vetzuren (gezond dus), eiwitten, meerdere B vitaminen en mineralen.

Een handjevol geeft al een voller gevoel, dus je kan behoorlijk wat noten eten. Ik neem standaard een bakje noten mee naar school en eet ongeveer 2/5 handjes op een dag (ik ben vegetariër, dus gebruik het ook als vleesvervanger).

En na even snel gegoogled te hebben, misschien wel leuk om te lezen:

http://rubriek.nl/gezondheid/noten-zijn-gezond

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:25

We hebben geen ongezouten noten of gedroogde vruchten in huis. En ik kan best leven met een honger gevoel zonder dat ik echt iets ga eten. Ik neem denk ik een banaan en een appel mee.
Ik moet t doen met de dingen die we in huis hebben. Ik kan dus niet alles zelf beslissen.

Ik vreet echt niet aan 1 stuk door hoor. Om 7 uur ontbijt, dan 10 uur een banaan, om 12 uur 2 stukken brood, om half vier die appel en om 6 uur avondeten, half negen thee met koek (wordt mijn nieuwe schema). Dat zijn ruwweg de tijden dat ik iets eet. Verder neem ik af en toe soep uit de kantine.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 02-03-16 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:25

Das mooi want er liggen hier walnoten, haha!

@Fennadev, dat heb ik ook, ik kan niet zelf bepalen wat er in huis wordt genomen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:34

dat lijstje wat je laat zien zou qua kcal niks mis mee moeten zijn...maar! voor de meeste mensen zijn het de extraatjes en de chips in het weekend, glazen wijn of andere alcohol..die worden vergeten om te tellen?

Daarnaast zou ik persoonlijk niet kiezen voor peperkoek als ontbijt ;) het vult niet, is vooral suiker en is gewoon geen ontbijt.

in principe is het een kwestie van kcal tellen. en vergeet bij het tellen niet ook je drinken te tellen, en de boter waarin je je vlees bakt enz enz

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:40

Houden jullie er rekening mee dat als je lange tijd veel te weinig calorieën binnen krijgt, je lichaam in spaarstand gaat? Dan val je dus niet veel af omdat je lichaam anders bang is voor schade. Wanneer je dan weer normaal eet vliegen de kilo's eraan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:46

Ik eet 's ochtends een kommetje muesli met magere melk en een handje vlokken erdoor, dit wissel ik af met noten en zaden, tussendoor eet ik een banaan, tussen de middag een broodje ei/boterham kaas/stokbroodje mozzerella (afhankelijk van wat ik in huis heb), tussendoor een appel en als avondeten minimaal 300 gram groente, af en toe een stukje vega meuk erbij en dat afgewisseld met pasta of aardappeltjes. Af en toe een salade (eet ik niet graag in de winter :o) en ik slik B12 en omega 3 bij :).

Tips om gezonder te eten zijn welkom. Snoepen doe ik door de week niet, in het weekend eet ik of wat chips of een koek.

Oh ja, ik bak alles in olijfolie en drink water (minimaal een liter, mag meer zijn, I know) en af en toe warme chocomelk in de winter.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 02-03-16 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:47

Ik denk ook dat je veel meer mag eten. Ik eet zo'n 2200 kcal per dag en blijf stabiel op 60kg bij 1.81m (sport niet echt veel).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:48

Fennadev schreef:
Ik ga mijn twee koekjes vervangen door 2 stuks fruit, thee vanaf nu zonder suiker en geen aanmaaklimo meer overdag (s avonds wel, vervangt eventueel frisdrank dan). En die boterham wordt 's ochtends ook met iets hartigs belegd. Moet te doen zijn, begin er morgen mee. Dan zit ik op 6 suikerklontjes per dag volgens de test. Dat is de helft minder dan waar ik zat.

Minder zitten kan ik niet, heb college en werkcolleges, loop wel tussen de uren door. Verder zit ik nog minsten driekwartier in de bus.

De salade wordt m ook niet voor mij, net als de smoothie, naast dat ik die ook echt niet lekker vindt, kan ik een hele dag doen over 1 smoothie om het op te drinken.

Als alternatief voor de gewone aanmaaklimo zou je Slimpie kunnen kiezen. Aanmaaklimo zonder suiker. Collega's zijn er enthousiast over. Ik proef de zoetstof, maar ik ben blijkbaar een van de weinige.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:50

Ik zie hier vaker het 'handje' noten voorbij komen. Ben daar erg voorzichtig mee. Een 'handje' is vaker toch een 'hand' en let op: 100 gram noten is al snel 600(!) calorieen!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:56

Ik proef de aspartaam in slimpie ook direct. ( ook in light producten) en een halve dag later heb ik migraine.
Voor mij genoeg bewijs dat aspartaam vieze rommel is.
Dan nog liever suiker.