Extreme spierspanning, niks werkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Extreme spierspanning, niks werkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:42

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:48

Ik volg even, ik heb hetzelfde probleem met als gevolg spierverkrampingen..{erg pijnlijk} ik heb dan wel fibromyalgie.

Wat bij mij werkt het beste {ook talloze therapieen geprobeerd} is body stress release en tai chi tao.
Naast infraroodsauna voor doorbloeding en tegen pijn..matig bewegen, niet over grenzen. Prikkelarme omgeving.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:49

Wat een vervelende klacht :\ Ook dat het al zo lang speelt en dat er weinig echt lijkt te helpen.
Er is dus nog geen oorzaak eigenlijk bekend als ik het goed begrijp?

Waar zit de spierpijn? Overal of specifieke spieren? En doen je gewrichten ook mee of echt alleen je spieren?
Is je bloedbeeld al eens gecontroleerd bij de huisarts (schildklier, ontstekingswaarden natrium, kalium o.a.)?
Gebruik je medicatie? Evt. alcohol- of drugsgebruik?
Er zijn heel veel oorzaken van spierpijn waarvan de een ernstiger dan de ander.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:51

Ts,
Magnesium wordt slecht opgenomen in combi met calcium, dus deze gaan slecht samen. Vooral geen pillen nemen in combi met melk producten zoals yoghurt, melk en kaas etc.

Mijn vriend heeft hier ook last van, ik lees even mee, misschien komt er iets voorbij dat helpt.
Je kunt trouwens gemakkelijk zelf magnesium olie/verstuiver zelf maken,
https://www.devoedzamekeuken.nl/zelf-ma ... lie-maken/
Misschien handig om eens goedkoper uit te proberen.

Alle sinds veel beterschap en hopelijk vind je een oplossing.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:05

Ik herken je klachten enorm goed. Ik heb er zelf ook regelmatig last van, met name als ik erg veel koolhydraten binnen krijg. Lastig voor een snoepkous als ik! Eea heeft in mijn geval alles te maken met magnesium. De opname van koolhydraten, zoals suikers, gaat nl de opname van magnesium door je lichaam tegen. Ik heb ook de ervaring dat magnesium slikken geen drol helpt. Wat bij mij wel helpt (naast zo min mogelijk koolhydraten eten uiteraard, dat is remedie nummer 1 voor mij) is het nemen van voetenbadjes met dode-zeezout. Daar zit nl erg veel magnesium in en dat wordt via de voetzolen heel snel opgenomen. Lekker warm water nemen en er zo veel in doen dat het net nog oplost. Ik blijf daar rustig een uur in zitten 's avonds op de bank en het helpt zo goed, dat ik de volgende dag al een enorm opgelucht en los gevoel in mijn spieren voel en geen hoofdpijn meer heb. Als het echt erg is, doe ik het een paar dagen achter elkaar. Maar normaal als onderhoudsdosis misschien 1 keer per 2 tot 3 weken. Ik neem wel altijd het spul van De Tuinen, heb al een paar keer goedkoper spul gekocht, maar dat hielp toch veel minder en soms zelfs helemaal niet. Hopelijk helpt het jou ook als je het eens probeert. Sterkte!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 21:18

@Lielle, dank je! Ik ga ze vanavond gelijk proberen.

@Elisa2, Fibromyalgie, ik heb een vriend die dat heeft, wat een ellendige ziekte is dat zeg :( ik moet inderdaad ook niet over mijn eigen grenzen gaan. Mijn huis is mijn veilige haven haha, ik ga weinig weg en heb weinig mensen over de vloer.

@Eefske, De spierpijn zit voornamelijk in mijn schouders en nek, maar mijn rug wilt ook nog wel eens mee gaan doen tot aan het bekken, maar dat is meer het gevolg van geblokkeerde wervels die op spieren drukken. En dan natuurlijk de piriformis in mijn linker heup, maar deze is weer afkomstig van herhaaldelijk om mijn eigen as draaien, dit houd ik in de gaten. Verder is er een algemene hoge spierspanning die weinig tot geen pijn veroorzaakt. Het is voornamelijk mijn schouders en nek die wel pijnlijk zijn.

* Iemand vroeg me naar mijn houding, ik heb een wat holle rug, hier weet ik inmiddels aardig mee te leven en aardig recht te lopen al zal dit nooit helemaal perfect worden. Mijn schouders trek ik wat omhoog, maar dit is meer omdat het erg pijn doet als ik ze naar achteren toe doe en probeer te ontspannen. Het kan wel, maar ik trek het automatisch weer op. En schouders naar beneden houden en goed recht lopen tegelijk vind ik sowieso erg moeilijk.

Schildklier en ontstekingswaarden zijn jaren geleden al getest, hier kwam niks uit. Maar volgens mij zijn natrium en kalium enzo niet getest, ik kan het me in ieder geval niet herinneren. Kan ik wel weer eens laten doen. Ik gebruik geen drugs, ook geen wietje ofzo en drinken doe ik misschien 4 keer per jaar een glas of 2. Dat zal het hem ook niet zijn denk ik ^^.

Medicijnen gebruik ik verder ook niet, heb alleen een spiraaltje en verder slik ik soms ibuprofen/paracetamol en uiteraard de supplementen maar verder is er niks aan de orde.

@Aria_zz, ik eet relatief veel kaas en drink wel regelmatig melk. Ik neem de magnesiumpillen echter niet tegelijk in. Zit meestal wel een uurtje ofzo tussen, zou het toch effect kunnen hebben? En zo ja, wat kan ik er aan doen behalve geen melkproducten nemen?

Dank je voor de tip! Ik ga het eens proberen :).

Ps, die eerste zin in je onderschrift, ik vind hem erg mooi!

@Speedster, ai ik neem vrij veel koolhydraten in maar meer dmv brood, dat zou ook wel wat verklaren. Ik eet chronisch teveel eigenlijk, even kijken of ik hier en daar wat kan minderen. Ik ga zeker dat product van de Tuinen proberen! Ik ben fan van de Tuinen, die verkopen echt goed spul.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:20

Hier ook 'vast' tussen zo ongeveer mn oren en mn staartbotje :D

Ben nu 2x bij de osteopaat geweest (na al vele jaren -om diverse redenen/klachten, bij fysio's en masseurs geweest te zijn) en boy...maakt die letterlijk dingen los :x Eerste keer dacht ik: "Noh, beetje gedraaid en geduwd en gestrekt" maar de volgende dag... Auw.. :')
Zijn conclusie (na uitgebreide vragenlijst en natuurlijk kijken en voelen aan je lichaam): aan de binnenrand van je bekken zitten spieren en die hechten vanaf daar aan je bovenbeen vast. Die staan bij mij heel strak, dat duwt mijn bekken naar voren/holle rug, waardoor de rest van mijn bovenlichaam moet compenseren om niet naar voren te vallen. Kortom: constante spanning.

Wat ik dus wil zeggen: een osteopaat is veel meer op zoek naar de OORZAAK en niet naar alleen maar behandelen van de gevolgen/de klachten. Door de oorzaak te behandelen, zouden de klachten dan weer moeten verminderen natuurlijk.
Er zijn overigens ook osteo's die aan dry needling doen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:24

cissy schreef:
Zoek eens op body stress release therapie. Mijn nichtje zweert erbij, die zat al jaren aan de tramadol vanwege hernia en is nu pijnvrij en zonder medicijnen door die therapie.

Kijk naar YinYoga of aanverwante richtingen. Dat zorgt ervoor dat mijn verkrampte lijf zich nu stukje bij beetje durft los te laten. Daar naast krijg ik gerichte oefeningen van de fysiotherapie die mijn complete houding onder handen neem (ik ben ook gaan compenseren als gevolg van spanning). Nu is bij mij de reden overigens bekend (niet kunnen omgaan met rouwproces en maanden al het verdriet opgekropt hebben) maar ik kan mij indenken dat Yinjoga voor jou ook een goede is.

En inderdaad een volledig bloedbeeld opvragen. :j

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:26

Hier nog een met hoge spierspanning vooral in mijn onderrug en schouders. Ik vermoed dat het iets te maken heeft gehad met een B12 tekort dat pas laat werd opgemerkt.

Ik heb gemerkt dat kou de spierspanning verergerd dus ik probeer er in ieder geval voor te zorgen dat ik goed ingepakt ben. Verder ga ik eens kijken naar dat stress release gebeuren, dat kende ik helemaal niet.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:28

Hm, normaal zou dat wel oké moeten zijn. Maar je kunt altijd proberen er net wat meer tijd tussen te laten, bv als je een 4utje hebt zonder iets kaazigs, je dan magnesium neemt. Weet niet echt of het een verschil maakt, maar je weet nooit.

Aangezien speedster spreekt van een voetbad, is het misschien handig zo'n magnesium spray op de voeten te spuiten dan. (Kietelt! :+ )

En dankje :D zelf verzonnen, maar blijkbaar erg gelijkend op een quote van ene Atticus.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:32

wow klinkt als mijn lichaam.
2at bij mij goed helpt is af en toe diclofenac te slikken . plus magnesium en erg op je b12 letten

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:37

@ xyris die kijkt dacht ik vooral naar de samenhang tussen verschillende lichaamsdelen. Hier horen je ingewanden ook bij. Ben laatst met iemand naar de eerste hulp geweest ivm te veel spierspanning in de nek, doordat deze persoon veel stress had gehad op het werk. Was zo erg dat ze haar meerdere morfine spuiten hebben gegeven via infuus. Zij zit nu nog aan de morfine pleisters ivm de pijn in de nek. Osteopaat lijkt te helpen, deze heeft naast fysioachtige oefeningen ook wat dieet voorschriften mee gegeven. Om alles zo harmonieus mogelijk te krijgen begreep ik. Weet niet of ik er zelf in zou geloven, maar zij geeft aan zich beter te voelen

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 01:03

Ken je 'floaten'?
Zoek daar eens op, hele fijne manier om van spanningen af te komen!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 01:34

Xyris schreef:
@ LindyH, op het moment slik ik magnesiumpillen van de kruidvat, 2 per dag (dus een dubbele dosis ADH). Ik heb ook nog een pot van een soort van natuurwinkel liggen, dit zijn capsules, Magnesium 400 Citraat. Vreemde is, hier zit je met 1 pil ook aan de ADH maar op het potje staat dat je ze 3x per dag moet slikken (wat ik dus niet doe). Ik ben het gaan slikken vanwege een heupblessure. Piriformis is al jaren geirriteerd en ik kon mijn been niet meer ontspannen, net zoals mijn schouders. Dit leverde spiertrillingen op in mijn been en uitstralende pijn tot aan mijn tenen. Dat laatste heb ik nog steeds wel iets maar die spanning zoals die was is een stuk minder en de trillingen zijn ook niet meer aan de orde. Daarnaast heb ik het gevoel meer controle te hebben over mijn spieren (algemeen maar vooral in mijn benen) maar echt ontspannen voel ik me er niet door.

Dan zou ik toch overgaan op de Magnesium Citraat. Dat is aanzienlijk effectiever dan Magnesiumoxide. En dan inderdaad gewoon 3x per dag. Ik las toevallig laatst ergens dat de ADH voor Magnesium over het algemeen veel te laag is, zeker voor mensen met een tekort, zoals jij misschien hebt. Doordat wij over het algemeen veel zuivel eten (calcium) hebben we ook meer magnesium nodig.
Ik zou het een dag of 10 uitproberen. Baat het niet dan schaadt het niet. Het zou jammer zijn als er een oplossing zo vlak onder je neus ligt en je laat 'm liggen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 03:47

Ja meestal gaat het na even schuifelen vaak beter.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 04:17

Speedster schreef:
Ik herken je klachten enorm goed. Ik heb er zelf ook regelmatig last van, met name als ik erg veel koolhydraten binnen krijg. Lastig voor een snoepkous als ik! Eea heeft in mijn geval alles te maken met magnesium. De opname van koolhydraten, zoals suikers, gaat nl de opname van magnesium door je lichaam tegen. Ik heb ook de ervaring dat magnesium slikken geen drol helpt. Wat bij mij wel helpt (naast zo min mogelijk koolhydraten eten uiteraard, dat is remedie nummer 1 voor mij) is het nemen van voetenbadjes met dode-zeezout. Daar zit nl erg veel magnesium in en dat wordt via de voetzolen heel snel opgenomen. Lekker warm water nemen en er zo veel in doen dat het net nog oplost. Ik blijf daar rustig een uur in zitten 's avonds op de bank en het helpt zo goed, dat ik de volgende dag al een enorm opgelucht en los gevoel in mijn spieren voel en geen hoofdpijn meer heb. Als het echt erg is, doe ik het een paar dagen achter elkaar. Maar normaal als onderhoudsdosis misschien 1 keer per 2 tot 3 weken. Ik neem wel altijd het spul van De Tuinen, heb al een paar keer goedkoper spul gekocht, maar dat hielp toch veel minder en soms zelfs helemaal niet. Hopelijk helpt het jou ook als je het eens probeert. Sterkte!

Dat klopt. De Keuringsdienst van Waarden heeft onderzocht dat de Dode Zeezout van de Tuinen zo'n beetje de enige is die nog een redelijke hoeveelheden Magnesium bevat. Overigens kun je bij De Tuinen ook Magnesiumkristallen kopen. Dat is net als Dode Zeezout, maar dan met nog meer magnesium erin. Epsom salt (bitterzout), ook verkrijgbaar bij De Tuinen, is magnesiumsulfaat, en daar kun je ook (voet)baden mee nemen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 07:47

Magnesiumolie is heel fijn, en vitamine E kun je ook proberen.
Natriumbicarbonaat in een voetenbad is ook fijn, dat helpt je spieren ontzuren.
Ik heb non stop kramp door Lyme trouwens.
Verder heb ik veel baat bij APS therapie en het middel peapure.
Momenteel ben ik ook -per toeval achtergekomen- aan het proberen met neuraaltherapie, ik bleek op het middel als verdoving erg positief te reageren.
Ik merk dat als ik alleen het middel spuit waar ik de verdoving soms voor gebruik ik dat totaal niet heb, maar dat spul doet hier best wonderen.
DMSO is ook wel fijn hier.

Verder heb ik ook kramp/pijn van histamine intolerantie en allergie voor voedsel.
Ik had geen darmklachten en toch een enorm verschil!
Wat je kunt proberen is voor het slapen eens een poosje loratadine slikken, of DAO enzym erbij als je het extra goed wil doen.
Bij allergie schijn je s'nachts histamine op te bouwen door minder diep slapen, waardoor je ook minder uitgerust bent.
Ik krijg echt bijna restless legs als reactie op voeding.
Hier zijn gluten, melk, soja en varkensvlees not done, de laatste twee zijn met name erg pijnlijk nog.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 07:52

Je zou een klassiek homeopaat of natuurgeneeskundige kunnen overwegen.

Je kan ook ontkrampende kruidenthee drinken, maar dat zal op de lange termijn ook enkel symptoombestrijding zijn, als het niet op basis van een natuurgeneeskundige behandeling gedronken word.

Je kan me pb'en bij interesse, dan kan ik je de benodigde informatie verschaffen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:41

Ik kom net bij de revalidatiearts weg, wat een aanfluiting! Ze hadden een uur voor me uitgetrokken, na 20 minuten bij een physician assistant stond ik weer op straat. Paar simpele testjes gedaan, even aan mijn rug gevoeld, waar een bultje zat, maar dat kon net zo goed een vetbultje of wat littekenweefsel zijn. Ik moest oefeningen blijven doen en bewegen, en op internet kijken naar manieren om er mee om te gaan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:00

Ik ben licht spastisch en daardoor ook altijd teveel spierspanning.
In de herfst / winter vooral warm blijven of zo snel mogelijk weer opwarmen zodat ik hele erge kramp voorkom.

Qua sporten helpt zwemmen in een verwarmd zwembad goed ( warmer dan een normaal zwembad!) daarmee overbelast je ook niet zo snel je lichaam.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:46

Als je de intrinsic factor mist in je maag kan je bij wijze van een overdosis vit b12 kunnen nemen (niet dat dat kan) maar je lichaam neemt het dan niet op.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:11

Ik zie in mijn omgeving erg goede resultaten met Body Stress Release.
Op deze site kan je wat meer info vinden: http://www.bsrhaarlem.nl/