Bril: Wel of niet??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:12

Even gezocht; bij specsavers kan je al een complete bril krijgen v.a. €79 en ze hebben nu de actie dat je dan de tweede bril gratis krijgt. Weet niet of die ook in je buurt zit maar 80 euro voor 2 brillen is helemaal niet raar.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 12:13

laraxXxemma schreef:
Even gezocht; bij specsavers kan je al een complete bril krijgen v.a. €79 en ze hebben nu de actie dat je dan de tweede bril gratis krijgt. Weet niet of die ook in je buurt zit maar 80 euro voor 2 brillen is helemaal niet raar.

Oh dat klinkt heel goedkoop zelfs. Weet zo ook niet waar de dichtstbijzijnde is.. Maar met een grote stad in de buurt kan dat nog wel eens dichtbij zijn.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:14

ik ben na het laseren net niet op nul uitgekomen.
heb nog een cilindrische afwijking van geloof -0,75 en -0,25 maar geen haar op mn hoofd die eraan denkt weer aan zo'n ding te nemen haha
blij dat ik van al die ellende af ben ;) maar ik heb ook geen hoofdpijn oid.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:20

Ik heb ook geen grote afwijking, wel iets groter dan jij, volgens mij -1,25 ofzo. Ik zou wel voor een bril gaan, onbewust scheelt dat zoveel focussen en dus energie. Ook in het verkeer denk ik dat het toch wel kan schelen. En zoals inderdaad genoemd wordt zijn brillen voor simpele kleine oogafwijkingen vaak helemaal niet zo duur.
Misschien kun je zelfs wel eerst zo'n flutbrilletje van de kruidvat proberen om te kijken of het je bevalt.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:21

Je kunt ook even wachten op een actie van een goedkopere brillenwinkel. Ik heb laatst bij Hans Anders voor 3 tientjes een nieuwe bril gekocht inclusief glazen.

Ik heb een hogere sterkte dan jij (1,25 & 1,75 zo uit mijn hoofd) en ik vind het wel echt fijn om mijn bril op te hebben met autorijden en tv kijken. Ik heb hem niet altijd op, maar dan merk ik wel dat ik bvb mensen in de verte minder goed kan herkennen :+
Als ik jou was zou ik er wel eentje aanschaffen.

Ceriline: die brillen van Kruidvat, Hema e.d. zijn voor dichtbij, niet veraf.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:38

Ik zou zeker een bril overwegen, kan een hoop schelen!
Kijk anders eens bij specsavers, daar heb je complete brillen in iedere prijsklasse. Je kunt dan kiezen voor een 2e bril gratis, maar ook voor een gratis glasoptie ipv die 2e gratis. Dan heb je gratis ontspiegelde glazen en dat is wel prettig.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:44

Aranel schreef:
Cerilene: die brillen van Kruidvat, Hema e.d. zijn voor dichtbij, niet veraf.

Ah, dat wist ik niet.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:51

Ik heb links -4.0 en rechts is goed. Ik draag ook nooit een bril. Vind m niet mooi. Wel heb ik veel last van hoofdpijn en dat mn ogen moe worden.

Een bril kan je wel echt helpen, eventueel lenzen? Scheelt veel vermoeidheid.
Laatst bijgewerkt door Doutz16 op 24-02-16 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: Bril: Wel of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:51

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:52

Doen! Ik heb aan beide ogen -0.5 en het maakt echt verschil met auto rijden, colleges volgen en computeren. Mocht je er niet te veel aan willen besteden, kijk dan eens op brillen24.nl! echt prima brilletjes voor spotgoedkoop :). Ik heb hier mijn reservebril vandaan voor 35 euro.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:23

Absoluut een bril nemen, maar dat is mijn advies bij iedereen die meer dan 0,5 dioptrie correctie nodig heeft. Je hoeft hem niet persé altijd op, maar je zult wel snel merken dat je wereld wat scherper wordt en je er echt baat bij hebt bij autorijden, in de collegezaal en TV kijken bijvoorbeeld.

Een bril hoeft in jouw geval echt niet honderden euro's te kosten. Omdat ik zelf bij een keten met een P werk zal ik je een voorbeeld geven ter indicatie: Voor €79 heb je een bril met kraswerende en ontspiegelde glazen uit de budgetcollectie en krijg je er nog één bij uit dezelfde collectie zonder kraswerende en ontspiegelde glazen. Vanaf week 10 krijg je zelfs een zonnebril op sterkte er gratis bij, wat met autorijden ook wel handig kan zijn. Wil geen reclame maken en kijk vooral goed rond en zoek de beste deal. Kraswering en ontspiegeling zijn aan te raden maar verdere glasopties zijn bij jou de meerprijs niet waard. :)

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:27

Absoluut een bril nemen!
Ik begon met -0,75 en -1,00 (nu inmiddels wat meer). Als je een bril hebt, besef je pas dat het onveilig is als je zonder bril gaat autorijden! Ik heb destijds bij Specsavers mijn bril gekocht; 79 euro!

Zijn lenzen geen optie voor je? :)

Tip: Laat wel je ogen opmeten bij verschillende opticiens. Mijn ervaring is dat ze bij Hans Anders, Pearle en Specsavers niet optimaal meten, vandaar dat ik ben overgestapt naar een wat duurdere opticien. Alle bekende winkels hadden bij mij geen cilinder gemeten, maar deze keten wel; ik zie nu een stuk beter en heb geen hoofdpijn meer!

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:36

Dit is precies mijn verhaal. Een kleine min, waardoor je net niet lekker kan lezen in de verte. Ikzelf had er wel last van in de auto, nummerplaten en borden niet kunnen lezen. Nu ik wel mn bril heb realiseer ik me ook dat afstanden inschatten moeilijker was.

Ik gebruik mijn bril vooral op school (schoolbord en beamer projecties) en in de auto. Maar ook 's avonds als ik tv aan het kijken ben. Is zo veel relaxter. Achter de pc gebruik ik hem absoluut niet, zie dan prima zonder..

Nu heb ik hem zelf niet betaald, maar mijn ouders. Van de verzekering niets gekregen. Hij koste 145 euro, dus geen hoofdprijs, op de biezenkamp naast de readshop geweest (optiek leusden). Ik had 50% korting op mijn montuur (eind vorig jaar), weet niet hoe ze nu zitten qua prijs. Ben heel fijn geholpen, kon de bril ook snel ophalen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:38

Je bent niet voor niets op controle gegaan, dus wellicht vind je wel dat je zicht achteruit gegaan is.
Dit zou voor mij dan ook de reden zijn toch voor een bril te gaan.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:41

Bij Hans Anders gaat deze week nieuwe actie in en kan je voor 35 euro al een bril kopen. Kan je zelf ervaren of je het wat vind. En geloof me dat je hem steeds vaker zal gaan dragen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:44

Hier ook een lichte afwerking en mij werd toch echt wel een bril aangeraden zeker met autorijden. En moet zeggen ik kijk echt een stuk rustiger.

En idd een bril hoeft geen honderden euro's te kosten. Goed rondkijken vaak zijn er wel ergens acties.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:48

Ik heb zelf een optiekwinkeltje, en een bril met deze sterkte hoeft ook bij een particuliere opticien echt niet de hoofdprijs te kosten.

Als wij een oogmeting hebben gedaan, laten wij onze klanten altijd even door een pasbril kijken.
Zo zit je niet alleen in zo'n apparaat te turen, maar kun je ook even met een bril met jouw sterkte om je heen en naar buiten kijken.
Dan merk je snel genoeg, of het verschil voor jou de moeite waard is

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:53

Ik zit ook te twijfelen. Ik zie met 1 oog goed veraf en met het andere oog goed dichtbij. En dat compenseert vrij goed als ik gewoon met 2 ogen mag kijken. Enige is dat ik afstanden niet heel goed zie. Maar daar heb ik nog niet echt last van.
Over een jaar ga ik mijn zorgverzekering omhoog doen ivm orthodontie van mijn dochter en ik denk dat ik dan zelf voor een bril ga kijken. Al is het maar alleen voor het autorijden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:58

Toen ik voor het eerst een bril op had gedaan, voelde ik mijn oogspieren zich ontspannen, heerlijk!
Dat was ook rond -0,75 en het andere oog had -1.
Dat merk je echt wel, ook met autorijden, vooral autorijden in het donker werd veiliger, want dan kun je geen kleuren zien, en zie je alleen al daardoor minder, omdat je sowieso alles minder scherp ziet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:01

Hier is de afwijking van m'n ogen minimaal, daar heb ik dus geen bril voor nodig.
Wel gebruik ik m'n ene oog meer dan de andere. Nooit heel erg bewust van geweest, tot ik het idd een keer liet meten.

Conclusie was dus dat een bril me zeker wel zou helpen, maar tot nu toe nooit de moeite genomen om er ook echt een te gaan halen.

Heb er ook niet heel erg last van, kan gewoon auto rijden en alle borden lezen enzo. Maar het zorgt af en toe wel wat tot erge hoofdpijn.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:03

Let maar op: als je eenmaal het goed zicht gewend bent met een bril, dan wil je ALTIJD goed zien en altijd een bril is niet altijd praktisch, dus over een jaar zit je aan de lenzen haha.

Ik zou overigens gelijk voor zachte lenzen gaan. Bril is soms echt onhandig.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:05

Ik zou zeggen gewoon doen! Mijne weg bij Hans Anders, was toen net een actie en mijn bril kostte toen iets van 100 euro?
Ik ben ook eens binnen gelopen omdat ik veel hoofdpijn krijg na en dag les ( naar een whiteboard of laptop kijken ). Uit gebleken dat ik -0.25 aan beide ogen had. Verwaarloosbaar maar ik wou sowieso een bril met blue filter erin voor mijn hoofdpijn. Uiteindelijk de glazen ook gewoon laten afstellen op de afwijking en wat een openbaring. Zo merk je toch dat je kleine dingetjes toch niet gezien hebt zonder bril, en mijn ogen zijn veel minder vermoeid.

Ik heb hem trouwens niet altijd op, enkel als ik een hele dag les heb of veel achter de laptop zit. Dagen dat ik geen les heb laat ik hem gewoon af.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:06

Ik heb ook geen grote afwijking (-1,25 en -0,75), maar vind het met autorijden echt een verademing. Met name als het schemert en als het donker is.

Voor 100 euro heb je een complete bril. Ik heb zelf mijn bril van Ace & Tate, ben er erg tevreden over. Het is alleen jammer dat ze niet ontspiegelen.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 24-02-16 14:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:06

Joanne1987 schreef:
Zeker doen! Je hebt maar 1 stel ogen. Ik nam mijn (vrij heftige) afwijking altijd beetje voor lief en deed er laconiek over. Totdat ik 4 jaar geleden ineens spontaan netvlies loslaten had, nog maar 25% kans had 'normaal' te kunnen zien en met spoed op een ok lag... Toen werd me duidelijk dat je echt geen risico moet nemen met je ogen! Dan daarbij kun je hoofdpijn etc krijgen en je geeft aan auto te rijden, dan is het wel degelijk gevaarlijk niet goed te kunnen zien.
Bij eyes en more heb je voor 100 eueo een complete bril, ik ga er nu al paar jaar heen en bevalt me zeer goed!

Heftig, maar een netvliesloslating heeft niets te maken met het wel of niet dragen van een bril. Het heeft daarentegen wel te maken met een hoge minsterkte (vanaf -6,00 heb je verhoogde kans op netvliesloslating), dus dat is in het geval van TS niet van toepassing.

mirthheee schreef:
Ik ben begonnen met een bril bij -0.75, nu denk je: ik zie nog prima.. maar toen ik mn bril kreeg ging er toch een wereld voor me open: Kijk! Dat kan ik lezen! en dat! :') :')

Maar als je aan een bril begint, zet hem dan alleen op wanneer je hem nodig hebt. Er is mij ooit verteld dat je ogen harder achteruit gaat als je hem non stop op houd. Ik heb mijn bril wel non stop opgehouden, dus ik weet niet of het sneller of minder snel is gegaan. Maar voor mij ging er stiekem wel echt een wereld voor me open. Je zegt geen last van te hebben met autorijden, maar je bent er waarschijnlijk aan gewend.

Dit is niet waar, je sterkte veranderd door de groei van je oogbol en wordt niet versneld door het dragen van een bril. Wel is uit onderzoek gebleken dat het veelvuldig dichtbij kijken (Ipad, lezen e.d.) bij kan dragen aan een snellere verhoging van de minsterkte (alleen als je nog in de groei bent heeft dit invloed).

TS, ik zou als ik jou was wel een bril nemen, met deze sterkte hoeven ze zeker geen honderden euro's te kosten en het kijkt veel fijner. Meestal laten ze je inderdaad eerst even in de winkel rondkijken met een pasbril, op deze manier kan je kijken of je het fijner vindt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:09

Dat is ook wel logisch want de sterkte heeft met de bolling van je oog te maken, en daar veranderd een bril niets aan. Groeien ed wel.