baby van 8 maanden, ineens s nachts terug willen drinken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:12

Hier ook een mannetje van 8 maanden en ik ben afgelopen week snachts ook de pineut geweest.

Denk toch een soort "sprong".
Vannacht maar 1x er uit dus ben weer blij.

Ik geeft savonds om 10 uur een fles pap ( de fles die hij normaal krijgt met granen maar kies dan voor de granen met vanille, die vind hij een stuk lekkerder)

ter info:
Dit is hier met 8 maanden en 3 weken ons voedingschema

6.30 fles met granen (pap dus maar niet die pyjama papjes)

10.00 fruit (puree)

12.30 boterham met beleg (gaat helemaal op) en fles 180 gaat meestal ook op

16.00 wat (in ons geval melk vrije) yoghurt

18.00 warme maaltijd (olvarit of zelf gemaakt)

22.00 pap fles (dus melk met granen)
Laatst bijgewerkt door IrishDraught op 24-02-16 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:15

Op die leeftijd gaan ze ook steeds meer prikkels op doen. Zijn meer wakker, zitten in een wipstoel of liggen in de box. Prikkels moeten verwerkt en kunnen dromen geven, waar ze angstig uit wakker worden en het enige wat troost geeft is mamma met eten. Ik vraag mijzelf af of het echt honger is...
Op zich doe je het goed met camillithee te geven, iets warms in zijn buikje, en aandacht.
Het kan dus een fase zijn. Sterkte er mee, of ga anders eens vragen bij het CB wat het beste is te doen en te geven.

Marie111

Re: baby van 8 maanden, ineens s nachts terug willen drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:19

Ook ik denk aan een groeispurt.

Hier een schema van onze "hongerlap" destijds:

7.00 uur fles 230 cc (210+7) met 2 scheppen Bambix
10.00 uur fruithap (schaaltje vol, geen idee hoe zwaar)
11.00 uur fles 230 cc
12.00 uur oefenen met brood
15.00 uur fles 230 cc
17.30 uur warme hap
19.00 uur fles 230 cc met 4 scheppen Bambix
19.30 uur slapen

Pas met 10 maanden ging er een fles af.

En ook wel periodes gehad dat ze 's nachts ineens nog een flesje wilde, altijd gewoon aan toegegeven. Van alleen water werd ze alleen maar heel boos.

En ook zij zat altijd bovenin de groeicurve. Met 10 maanden zwakte dat af en met een jaar zat ze mooi in het midden van de groeicurve. Ze ging toen meer bewegen, kruipen etc.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:22

friesam schreef:
Hier ook een mannetje van 8 maanden en ik ben afgelopen week snachts ook de pineut geweest.

Ik geeft savonds om 10 uur een fles pap ( de fles die hij normaal krijgt met granen maar kies dan voor de granen met vanille, die vind hij een stuk lekkerder)

ter info:

10.00 fruit (puree)

Waarom zo laat nog een fles? Waarom niet gewoon om 20.00 uur?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:23

Ik denk dat je erg verwend bent geweest met goede nachten, da's wel mazzel hoor +:)+

Klinkt gewoon als een sprongetje, dat kan gerust een paar weken aanhouden. En anders tandjes, da's ook zo'n doffe ellende :(:)

Ik zou gewoon lekker fatsoenlijke flessen geven, niet dat gedoe met afmeten hoeveel die krijgt maar gewoon genoeg aanbieden zodat hij zèlf zijn honger kan stillen :j

Wat bedoel je met groente- en fruitpap...? Dat klinkt niet erg vullend :o

Met 8 maanden zou ik lekker als ontbijt en lunch de ene maaltijd een bordje vers gekookte havermout met geprakte banaan geven, en de andere maaltijd brood (met bvb. pindakaas of appelstroop) en wat yoghurt met vruchtjes, brood en havermout dat vult tenminste een beetje :)

En 's avonds dan nog een goede complete prak met iets van een Danoontje toe.
En bij alle maaltijden af en toe een slokje water geven voor de dorst :)

En dan bij het op bed leggen voor een dutje / voor de nacht een fles van 180 melk aanbieden en kijken hoeveel die daar van op drinkt, als het goed is wordt dat minder naarmate die meer "gewoon" eet :j

Als het gewone eten niet goed ging (weinig gegeten) dan kan je nog wat pap-poeder aan de fles toevoegen ter compensatie voor wat extra vulling, maar anders gewoon lekker melk geven, dat slobberen ze het makkelijkste weg en kunnen ze snel weer gaan slapen :j

's Nachts ook gewoon elke fles 180 aanbieden, en wil die meer? Gewoon geven, honger is honger :j
Ik denk dat je met dat gedoe met kleine en flauwe flesjes juist dat hongergevoel in stand houdt....

Rijstepap was hier een drama waar ukkie ontzettend verstopt van raakte :(:)

BioBim papjes zijn erg fijn. En de biologische havermout met pitten en zaden van de AH is ook een aanrader +:)+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:25

Klopt wat je zegt, hoor dat dikwijls dat groeit er wel uit maar bij mij was dat niet het geval. Ben al van baby af te dik en zal dat ook altijd zijn.
Ben daarom daarover minder zeker dat hij dat wel er af gaat lopen. Daarom dat ik er huiverig tegenover sta om hem op vraag melk te geven. Zeker omdat ik dat al geprobeerd heb en hij dan na een paar uurtjes er terug sta voor melk.

Zijn schema op dit moment is ong:

Tussen 7 en 8: fles 210/7
Tussen 10.30u -1130: 250 groentepap met vlees plus water
Tussen 14u en 15u: 250 gr fruitpap plus water
Rond 18u fles van 150/5, of boterhammen en nog een klein flesje.
Rond 21u: fles 210/7
En dan bed in.

Boterhammen met beleg gaat nog niet, heb dat al geprobeerd maar heb hem 2 keer moeten ingrijpen omdat hij aan het stikken was.

Toch een beetje goed om te lezen dat het een sprongetje kan zijn of de leeftijd, hopelijk rap over.

Dank u voor de steun.

Moet binnen 2 weken naar kind en gezin, zal het daar ook is aan vragen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:28

Even een domme vraag, die flessen, zit daar ook BV-melk bij?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:32

pmarena: Ik weet dat ik een beetje veel verwend ben doordat hij al zo lang doorslaapt en over het algemeen een rustige baby is.
Groentepap is aardappel, groenten en vlees en beetje olie.
Fruitpap geef ik altijd hele banaan, hele appel , halve appelsien of sappige peer en 1 betterfood koek.

Heb in het weekend boterhammen met smeerkaas geprobeerd, maar hij heeft nog geen tanden en hij sabberd/ slikt dat gewoon in en dan werd dat een brij in zijn keel waardoor hij stikte en ik moest ingrijpen.
Dus wacht met zo'n dingen liever tot hij iets van tanden heeft.

Zal is naar die biopapjes gaan kijken. Heb nu ook gisteren zon dessert toetje gehaald van olvarit, speciaal voor baby's (alhoewel kind en gezin gezegd heeft dat ik dat best niet voor 1 jaar geef) Misschien dat ik dat vanavond nog na zijn laatste fles geef.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:34

Rocamor schreef:
Even een domme vraag, die flessen, zit daar ook BV-melk bij?

Nee, is flesvoeding. Heb de eerste 6 weken bv gegeven maar raar maar waar kwam hij toen niet bij en was hi te mager. Blijkbaar niet genoeg voedingstoffen in mijn mijn melk want ik had wel genoeg melk.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:36

Daar dacht ik ook aan TS, vandaar mijn vraag. Maar blijkt voor jou niet van toepassing te zijn dus.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:37

Marie111 schreef:
friesam schreef:

ter info:

10.00 fruit (puree)

Waarom zo laat nog een fles? Waarom niet gewoon om 20.00 uur?

Dan vind hij om 4 uur dat het ochtend is :')

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:38

Ik bedoelde natuurlijk geen echt dieet, daarom had ik het ook tussen haakjes gezet ;)

Zonder tanden kunnen ze in principe ook gewoon afhappen, maar kan zijn dat hij te veel in zijn mond neemt/nog niet zo goed kan doseren, misschien dan gewoon brood in kleine stukjes? Of bijvoorbeeld beschuit oid (wat klef wordt, maar niet klontert), Bruin brood klontert ook minder dan wit brood. Maar je zou ook bijvoorbeeld stukje banaan kunnen geven (niet geprakt) of andere zachte groente of fruit (evt in stukjes) om weg te knabbelen. Vaste voeding geeft eerder een verzadigd gevoel en dan kun je met meer een gerust hart 's nachts een voeding geven ;)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:39

Hier gaan boterhammen met (baby, in Nederland bij jumbo) appelstroop er goed in, en jam (suikervrij).

Smeerkaas begint nu ook te komen.

Ik geef Alpro soja toetjes (dus niet speciaal voor babys, maar kleine heeft koe melk allergie)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:48

Riddershow schreef:
Ik bedoelde natuurlijk geen echt dieet, daarom had ik het ook tussen haakjes gezet ;)

Zonder tanden kunnen ze in principe ook gewoon afhappen, maar kan zijn dat hij te veel in zijn mond neemt/nog niet zo goed kan doseren, misschien dan gewoon brood in kleine stukjes? Of bijvoorbeeld beschuit oid (wat klef wordt, maar niet klontert), Bruin brood klontert ook minder dan wit brood. Maar je zou ook bijvoorbeeld stukje banaan kunnen geven (niet geprakt) of andere zachte groente of fruit (evt in stukjes) om weg te knabbelen. Vaste voeding geeft eerder een verzadigd gevoel en dan kun je met meer een gerust hart 's nachts een voeding geven ;)

Gaf het a in hele kleine stukjes, maar denk dat het de smeerkaas was want gewoon droge boterhammen gaan wel goed weg.

Ik ga wel is proberen om de groentepap niet meer zo fijn te mixen, aardappel en groente te prakken met vorkt , enkel het vlees te mixen.
Denk dat hij van hele stukjes aardappel of groente niet genoeg binnen krijgt.

Wij gaan altijd naar de jumbo in Hulst, zal daar is zien voor die appelstroop.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:51

Hier ook een verwende mama, met 2 kinderen die al heel snel door sliepen. En het waren ook allebei flinke baby's.
Mijn dochter heeft eigenlijk altijd goed geslapen, maar mijn zoontje had rond de 8 maanden ook een periode dat hij 's nachts weer kwam.
Ik gaf hem dan gewoon een flesje melk en even lekker knuffelen, hij leek rond die tijd ook meer moeite te hebben om alle prikkels van overdag te verwerken.
Bij ons duurde het een paar weken en toen ging hij weer door slapen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:52

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:57

chanel1985 schreef:
Heb in het weekend boterhammen met smeerkaas geprobeerd, maar hij heeft nog geen tanden en hij sabberd/ slikt dat gewoon in en dan werd dat een brij in zijn keel waardoor hij stikte en ik moest ingrijpen.
Dus wacht met zo'n dingen liever tot hij iets van tanden heeft.
.

dat is in het begin meestal. gewoon geven, ook al heeft hij geen tanden. die kleintjes krijgen brood prima weg zonder tandjes hoor ;)
het lijkt vaak alsof ze stikken maar bij die kleintjes zit het kokhalsreflex heel ver voorin de mond. hun eigen bescherming dus tegen stikken en verslikken. het lijkt alsof ze stikken maar dat is dus niet zo. het ziet er erger uit dan dat het is. zolang ze kunnen huilen en niet blauw aanlopen is er niks aan de hand.

en als hij nog nooit brood heeft gehad: eerst een korst geven of brood zonder iets erop. eerst leren dat fatsoenlijk weg te krijgen. met smeerkaas is plakkeriger en moeilijker weg te krijgen als ze het niet gewend zijn.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:02

Hier kregen de kinderen voor hun 1e nooit iets op brood trouwens (allen bij opa en oma) en dan begon ik met 1 pas met hartig beleg of pindakaas.

Ik heb zelden papjes gegeven, dus ik kan daarover niet echt meepraten, alleen over mijn ervaringen met vaste voeding. En dan kan het inderdaad zijn dat hij minder eet dan met het groentepapje, maar dat wil niet zeggen dat hij op dat moment niet verzadigd is. En wat ik heb gehoord van jouw zoon, hoef je niet bang te zijn dat hij niet voldoende binnen krijgt ;) Pin je zelf ook niet te vast op "de schijf van 5" of hij moet groenten/zetmeel/fruit/iets binnen krijgen. Baby's kunnen de ene dag geen groente eten en het een andere dag weer helemaal inhalen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 11:03

Droog brood eet hij wel goed en al een paar weken.
Zondag was hij wel degelijk aan het stikken, hij kon niet meer wenen en heb een bijeen geprakte brij van boterhammen uit zijn keel moeten halen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 11:07

Ben trouwens benieuwd voor morgen want hij moet vanaf 5.30u nuchter zijn omdat hij onder narcose moet voor een scan van zijn schouder ( beschadigde zenuw). Hopelijk is hij één van de eerste aan beurt, want k zal alles uit de doos moeten halen om hem te entertainen zodat hij niet aan eten denkt.
Ga hem wel om 5u nog een fles geven.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 11:27

Lap, krijg juist telelefoon.
We moeten er morgen om 11
15u zijn, maar hij moet wel al nuchter zijn van 5.30u, dat gaat nog plezant worden :n

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:28

Jammer dat ze nog zulke strenge regels bij jullie in het ziekenhuis hanteren.
Bij ons zijn de regels rondom nuchter zijn bij baby's erg aangepast.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:30

Dit zijn bij ons de regels:

Richtlijnen nuchter-zijn voor kinderen tot 15 kg
Voor kinderen met borst– of flesvoeding gelden de volgende regels:

Borstvoeding
> 4 uur voor de operatietijd een reguliere borstvoeding.
> 2 uur voor operatietijd drank in normale hoeveelheid (afhankelijk van de leeftijd), zoals suikerwater of ranja.

Flesvoeding
> 6 uur voor de operatietijd een reguliere flesvoeding (melk), geen bijvoeding.
> tot 2 uur voor de operatietijd drank in normale hoeveelheid (afhankelijk van de leeftijd), zoals suikerwater of ranja.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:58

(zelfgemaakte) pindakaas is hier trouwens favoriet! Wordt het brood ook niet klef van

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:04

Appelstroop van de Lidl kan ook prima...
Hier eet ze gewoon wat ik zelf in huis heb op brood of geprakt fruit op brood.

Maar goed, misschien kan je bij hem met ontbijt beginnen ipv alleen een flesje s ochtends. Met granenpap of een boterham. Ondanks dat hij geen tandjes heeft zou een boterham wel moeten kunnen. Onze dochter kreeg met 10 maand tandjes maar at vanaf 6 maand gewoon een boterham. In het begin kleine stukjes geven en steeds weer oefenen. Na een paar dagen gaat het zonder kokhalzen als het ware.

Ook groente en fruit in hele kleine stukjes prakken ipv pureren.