Ik kan niet tegen onverwachte veranderingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:52

Maar jouw vriend kan daar ook rekening mee houden!
Als jij aangeeft dat zo'n afspraak prima kan, maar niet op dezelfde dag; dan moet dat toch ook goed zijn?!

Wij hebben best eters, ook wel eens onverwacht (althans, dan zitten er mensen en is het ondertussen etenstijd...), maar als er nu iemand belt en zegt: zullen wij vanavond komen eten, is mijn antwoord ook ehhhh nou zullen we morgen (of ergens deze week) afspreken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:55

Dat ligt niet aan jou. Ik zou daar ook niet tegen kunnen. Als ik het zelf zou regelen is het nog tot daar aan toe, dan haal ik het mezelf op de hals. Maar als iemand anders dit ineens zou bepalen als een voldongen feit dan zou ik heel boos worden. Ik zou me een soort sloof voelen, als iemand die maar weer klaar moet staan omdat een ander dat van mij wil. Ik zou zeggen dat hij of dan zelf mag koken, of dat het niet doorgaat. Of hij neemt ons allemaal maar mee uit eten.
Ik wil best van alles doen maar dan wel in overleg en gewoon van tevoren aangeven zodat ik me daarop kan voorbereiden. Ik wil mezelf niet laten overdonderen en wil niet voor het blok worden gezet.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:55

Ik herken mezelf daar heel erg in!
Nou moet ik zo op verjaardagsvisite, dus kan ff niet uitgebreid reageren... Mijn antwoord houd je tegoed!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:57

Maanlicht schreef:
Bedankt allemaal voor de vele reacties!
Ik ben zelf hoog sensitief en heb een persoonlijkheidsstoornis en angststoornis.
Het gaat al tijden beter met me maar tegen dit soort dingen blijf ik aanlopen.

Janine1990 schreef:
Misschien de volgende keer beginnen met tot 10 tellen, naar huis gaan en niet meteen reageren? Om vervolgens even voor jezelf te bedenken hoe je deze verandering kan inpassen in je dag en in jouw geval je weekmenu? Lukt het je niet te verschuiven? Jammer, het was maar een vraag van je vriend, die ook met nee beantwoord kon worden.

Dit is een hele goede tip!
Ik merk, nu ik er even over na heb gedacht dat het eigenlijk best een leuk idee is, maar ik vind het lastig dat ik het gevoel heb dat het koud op mijn dak komt. Uiteindelijk heb ik net even mijn moeder gebeld, en toen werd ik wat rustiger. Ik was namelijk een beetje in tranen. Vind het vooral vervelend dat mijn vriend er steeds zoveel moeite mee heeft. Als hij het gister al had gevraagd had ik waarschijnlijk wel meteen positief gereageerd.
Ik moet mezelf aanleren er even over na te denken.

Ze komen nu uiteindelijk toch, maar mijn vriend gaat zo langs de supermarkt om de overige ingrediënten te halen en helpt me zo in de keuken.

Het blijft wel een heikel punt.. -O-

Over het eten gesproken: we moeten wel dit gerecht eten, omdat ik anders ingrediënten kan weggooien, vind ik ook zonde. Het is een recept wat ik nog nooit heb gemaakt, dus dat geeft wat extra stress.

Oooh heel erg herkenbaar hoor, ik kon dan ook een onbedaarlijke huilbui krijgen zolang ik er niet met iemand over kon praten die goed kon relativeren.

Neem jezelf niets kwalijk in deze... Zie het als een stukje in een leerproces. De tip van Judith_ vind ik een hele goede, maak een grapje erbij :) Is voor jezelf ook prettiger.

Komt vast goed hoor en het gaat vast en zeker beter worden als je er mee aan het werk gaat. Je hebt er even met je moeder over kunnen praten. Je hebt hier een aantal goede tips gekregen. Je geeft aan er mee aan de slag te gaan... Let maar op, een volgende keer ga je er al heel erg anders mee om!

Maanlicht

Re: Ik kan niet tegen onverwachte veranderingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 19:06

Dank jullie wel. De voorbereidingen zijn getroffen en het is toch minder werkt dan ik dacht.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:16

Gelukkig meis! +:)+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:25

Mijn man nodigt ook te pas en te onpas allerlei mensen uit :') eerst kon ik dat ook niet maar ben er wel makkelijker in geworden. Wij (euhm... Hij dus :+) halen dan altijd eten :P

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:28

Gelukkig hebben mijn man en ik dit allebei :') Dus bij ons nooit onverwacht bezoek. Onze families weten dit ook. Ik herken precies je gevoel TS. Super dat je het toch zo goed oppakt. Hopelijk heb je een gezellige avond!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:30

Wat leuk om te lezen hoe iedereen met zo'n 'probleem' omgaat!
Het verbaasd met dat veel mensen hier niet tegen kunnen, maar verschil moet er ook zijn. Mij lijkt het namelijk absoluut geen ramp.

Veel succes TS! Ik hoop dat je inziet dat het helemaal niet zo eng of spastisch is oid, maar juist hartstikke leuk :3

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:31

Als die van mij dat deed maak ik me niet zo druk. :') Dan er maar friet en pizza bij! Of thuisbezorgd.nl werkt vaak ook :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:33

Doorschuiven of veranderen van eten vind ik op zich geen probleem,

maar op het laatste moment mensen gaan uitnodigingen is hier ook een no go hoor..

allereerst, ik leef in mijn huis.. Het is niet goor of een puinzooi, maar ik zuig en dweil wel graag even voor er iemand komt.. En even een extra doekje over het toilet.. kan dat niet, dan voel ik mij zwaar ongemakkelijk, zelfs als het goede vrienden zijn..

als ik eten bijna moet weggooien omdat ik wat anders moet gaan bedenken (plus dus extra huishouden), dan raak ik behoorlijk geirriteerd..

En vooral als hij dan zegt: Maar dat is toch gezellig? uhm ja, voor jou..
hij maalt er namelijk dan niet om dat er wat ligt of dat het kastje wat stoffig lijkt..
en koken doe ik..

Na het eten wil ik ook geen rotzooi laten liggen als er visite is, dus dan ook nog weer de keuken aan kant..

hoe later zulk soort geintjes zich aandienen hoe vervelender ik mij eronder voel. zeker als ik al een drukke dag heb gehad en iemand beslist dan even namens mij, zonder overleg hoe de vooravond en avond er uit gaan zien.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:35

Dat zou ik ook echt niet cool vinden TS!
Ik zelf heb ook altijd het gevoel dat ik de enige ben die er zo op reageert, maar blijkbaar niet dus :P
Idd denk ik dat je vriend hier opzich makkelijk rekening mee zou kunnen houden, even wat eerder zeggen.. of als het toch last minute komt, dan vragen of het misschien een andere dag kan :P

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:40

Ik heb nu zo'n momentje. Paardrijden was verschuift naar vanavond, belde zonet de eigenaresse van de manege op. Alle anderen in de les zijn ziek/kunnen toch niet. Oftewel nu is het verplaatst naar vrijdag om half 6, juist ja, dan kan ik niet.. Dan heb ik echt gewoon de neiging om gewoon de haak erop te gooien, omdat mijn hele avond weer in de war is nu en ik heb de onzekerheid dat misschien vrijdag toch iets eerder klaar ben en dan toch kan, of dat ik volgende week twee keer moet rijden (terwijl mijn heup dat eigenlijk niet aankan, 1 keer per week galop is genoeg). Dus ja, dan ben ik eigenlijk ook wel pissig dat ze t vrijdag wel door laten gaan, terwijl ik dan niet kan zonder goed overleg...

Roland mag ook niks zonder mijn overleg, ben dan ook iemand die valt onder de noemer 'halve autist', zit volgens de psycholoog op het randje, dus het zou uit een test niet blijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:32

Maanlicht schreef:
Ik vind onverwachte veranderingen eigenlijk altijd heel lastig. Tenzij ik er zelf niets anders voor hoef te doen. Als we ineens uit eten gaan of zo vind ik dat weer niet erg. Dan komt er namelijk geen druk op mijn schouders te liggen. Nu met dat stel vind ik het heel lastig, omdat ik én opnieuw boodschappen moet doen, én me moet uitsloven in de keuken omdat ze weten dat ik goed kan koken.

Volgende keer de bal terugkaatsen met van prima, maar rij jij dan wel even langs de afhaal chinees of pizzaira? ;)

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:33

Je bent gewoon een lekkere controlfreak, niks mis mee zolang het niet je hele leven bepaalt. Ik ben dat ook, verder zonder daar een aanleiding of aandoening voor te hebben. Ik hou van plannen en organiseren,dat geeft me controle en daardoor rust. Als iets anders gaat dan gepland raak ik van de mik, kan ik heel slecht tegen. Of dat nou spontane eters zijn, maar bijvoorbeeld ook als iemand belt terwijl ik op dat moment van plan was iets te doen. Dan raakt mn planning in de war en kom ik voor mijn gevoel niet uit qua tijd of organisatie. Ik heb het geaccepteerd en de mensen om mij heen weten ook dat ik van de strakke lijntjes ben. Fijn als een ander wel alles zonder problemen om kan gooien en los kan laten, so be it, zo ben ik niet en jij dus blijkbaar ook niet. So be that ;-)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 03:17

Beetje controlfreak ;-) je hebt wat in je hoofd en nu word je door je vriend voor je idee opgezadeld hiermee. Gewoon je vriend door vragen hoe hij dat dan bedacht had :D scheelt jouw alles alleen oplossen en leert hij zelf ook van nadenken.
Goed geregeld dus dat je hem de extra boodschappen laat doen en laat meehelpen :j

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:55

De tip van Janine is al een goede, even jezelf stop zetten en niet meteen beginnen met reageren. Wat gebeurt er nou eigenlijk en hoe ga ik daarop reageren? Dat kan je misschien helpen om minder emotioneel te reageren of minder snel overprikkeld te raken. Door er even bij stil te staan bij wat er gebeurt geef je jezelf even de tijd om de prikkels te verwerken.

Ik snap je reactie overigens wel. Ik zou het ook niet tof vinden als ik zonder overleg eters zou hebben en al helemaal niet als je vriend weet hoe jij hierop kan reageren en wat het bij jou losmaakt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:58

Ik heb dit ook heel erg, als iets anders gaat dan anders dan klap ik helemaal dicht en functioneer ik bijna niet meer. Erg handig als je man vrij impulsief is.
Ik heb Add en ben hoog sensitief, erg lastig hoor. Maar het lukt me steeds vaker om het knopje om te zetten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:08

Gelukkig maar dat je er uit komt!

Als mijn vriend met dat soort dingen komt dan biedt hij of aan om zelf te helpen of hij geeft aan aan de mensen die hij dan heeft gesproken dat hij eerst moet overleggen. Ik heb soms ook wat moeite met dit soort dingen en ben ook wel van het plannen, meer omdat ik gewoon enorm druk ben. Als je vriend het zo graag wil kan ie het ook zelf regelen :D wel fijn dat hij uiteindelijk dan wel helpt! Moet voor jou ook wel fijn voelen gok ik.