Gebroken been :( werken wel of niet? En Paardrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:48

Heb je geen vriend/vader/buurman/bekende die je even weg wil brengen of op wil halen met je eigen auto?
Dan zou het je in principe niet extra hoeven kosten... Of misschien alleen de heenweg en dan terug met een collega mee, of andersom?

Lastig hoor, ik weet hoe je je voelt :+ Ik loop nu al 3 maanden op krukken na een operatie en het einde is voorlopig nog niet in zicht :roll:
Moet ook overal heengebracht worden...
Beterschap :(:)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:50

_suus19_ schreef:
Omg van die 2 reacties word ik niet heel blij haha :') is dat wel weer goed gekomen bij jullie?

Het was ook een beetje vreemd. Er zijn meerdere dokters bij geweest omdat het moeilijk te zien was wat het probleem was en het een breuk is die ze zelden tegenkomen. Ik kon er niet goed uit opmaken of het nou wel meeviel en het voor de zekerheid toch even in het gips moest (was maar klein los stukje) of dat het best erg was omdat het helemaal los was dat stukje.. Iedereen vertelde ook maar een half verhaal om vervolgens weer iemand anders te laten komen.

Geloof dat er wel een arbo dienst is idd, daar moet je je ook ziek melden geloof ik? Zal hun wel bellen voor advies, goede tip!
Autorijden ga ik ook zeker niet doen hoor!

Oh geen zorgen hoor. Ik had een iets ingewikkeldere breuk in mijn enkel en been. Had operaties nodig en alles. Bij de meeste mensen komt het gewoon weer goed. Voor mij niet. Ik kan m'n enkel niet goed meer gebruiken en loop een soort van mankig.

Arbo hoef je je echt niet voor ziek te melden. Ze kunnen je ook gewoon van advies dienen en je vertellen wat je wettelijke rechten zijn. Ga in ieder geval niet autorijden. Je bent niet verzekerd. Doe dat gaat irriteren het zeker de eerste tijd rustig aan, die breuk gaat helen en je wil dat dat goed gebeurd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:51

Breuk is breuk en rust is rust. Die is er niet voor niets, niet leuk maar wel noodzakelijk. Voet en been hoog is ook om zwelling en knellen en trombose daardoor te voorkomen. Ja eens getest en geen goed plan me daar niet aan te houden. Heb daarna 12 weken van lies tot tenen ingepakt gezeten.

Op zich moet je zelf voor vervoer naar je werk regelen maar zou me eerst maar eens bezig houden met ziekenhuis advies en contact opnemen met de bedrijfsarts. Die bepaalt of je gaat werken, niet je baas.

Rijden met gips en een breuk is het stomte dat je kunt doen. Als je iets fout gaat, of je paard maakt een hupje opzij je glijdt eraf en breuk gaat verder kapot. Voor hetzelfd geld loopt je blijvende schade op en kun je nooit meer rijden.

Nee niet leuk om afhankelijk te zijn. Heb afgelopen najaar door een knieprobleem bijna 2 maanden niks kunnen doen met twee honden twee paarden en een huishouden. Maar helaas geen keus.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:54

Bij mij was een pees afgescheurd en ik zat ook in het gips.Werken kon ik niet omdat ik veel moest lopen.Eigenwijs als ik was reed ik in mijn rolstoel de stal binnen en deed dan wel zo goed als kwaad de stal uit mesten,alleen de kruiwagen leeg gooien lukte niet.Even eigenwijs ben ik op het paard geklommen wat me wel bezuurt heeft.De revalidatie duurde daardoor veel langer bovendien heb ik een chronisch probleem er aan over gehouden.Achteraf zeg ik ,was ik maar minder eigenwijs geweest.Maar stilzitten is ook best moeilijk.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:03

Werken laat ik aan jezelf over maar paardrijden zou ik goed overleggen met het ziekenhuis.

Niet dit advies opvolgen :o
Spoiler:
ik was 8 jaar en zat en 2 benen in de gips voor kuitspieren op te rekken. Nou goed, al 5 weken niet paardgereden en dat mocht ook niet van het zkh... toch ben ik zonder zadel op een pony van een vriendin gekropen. Zelfs gegalopeerd (dat zat makkelijker :D )

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:22

Vanaf afgelopen december heb ik ook 2 maanden met mijn been in het gips gelopen. Ik heb al die tijd gewoon gewerkt, nu was het bij mij vooral handig dat het mijn linkerbeen was en ik een automaat kon lenen voor die periode. Mocht dat niet kunnen, had mijn werkgever voor vervoer moeten zorgen. Helemaal omdat ik verder prima in staat was om les te geven en een vervanger voor zo'n periode een stuk duurder uit zou komen.

Nu weet ik natuurlijk niet of elke werkgever dit zou doen/moet doen, maar het zou natuurlijk wel aardig zijn van je werkgever als hij of zij een beetje meedenkt.

Over het rusthouden is al van alles gezegd, maar zeker aan het begin zou ik je er aan houden. Als je been gaat opzwellen omdat je teveel doet gaat het pas echt gemeen zeer doen :x

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:23

Brainless schreef:
Citaat:
Die 'volledige rust houden' die je van het ziekenhuis meekrijgt is ook maar zo formeel.

Nee dat is niet formeel.

Als er een botje nog rondzwerft (die vast moet groeien) is rust juist heel belangrijk.

Ik heb wat gebroken gehad en moest juist (zeer beheerst) bewegen.
Dus volledig rust houden is niet een standaard antwoord.

Inderdaad! Ik moest eigenlijk gelijk al gaan bewegen, maar dat ging niet. Ik ging toen kotsen van de pijn. Ik heb niet eens aan werk of paard kunnen denken... Ik zat aan zoveel medicatie dat paardrijden echt niet in me op kwam. Na 5,5 week zat ik weer op mijn eigen paard, maar die kan ik nog aan zijn oren sturen zo ongeveer.

Daarnaast had ik wekelijks overleg met mijn stage en die vonden het niet erg dat ik te paard ging. En ik zat niet in het gips, maar was geopereerd en was er een pin in mn been gezet.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:29

Ik hoorde laatst iemand vertellen over student-taxi. Een student die je naar je werk rijdt tegen geringe vergoeding.
Heb zelf geen idee of dat overal beschikbaar is maar je kan er eens naar zoeken. Sterkte en vooral beterschap!

EJuniorJoost

Re: Gebroken been :( werken wel of niet? En Paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:37

Luisteren naar het ziekenhuis!!

Juni dit jaar is het 5 jaar geleden dat ik 3 breuken in mijn enkel had, enkel uit de kom en spieren en pezen naar de knope... 4 dagen ziekenhuis met morfine, 3 keer gezet... 3e keer was laatste poging anders operatie. Daarna nog 7 weken gips. Moest toen nog zo ie zo 2 weken met krukken, maar ik was eigenwijs en na 1 week vond ik het wel goed. Nog steeds is mijn enkel dik en heel erg gevoelig. Na een paar km gaat het echt goed pijn doen en het zo dik als een tennisbal... heb dan wel na het ziekenhuis 7 weken zoveel mogelijk in het ziekenhuis bed in de woonkamer gelegen.. blegh.. dus luisteren!! Anders blijft het een hele zwakke punt!!

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:38

Zo gevaarlijk kan fietsen zijn trouwens (a)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:46

Paardrijden zou ik uit je hoofd gaan zetten maar dat is mijn mening.
Mocht je vallen ben je niet verzekerd. en ook nog verder van huis.
Je typt zelf al dat je been hoog moet liggen.
Als je iets verkeerd erop kom breek je straks je gehele scheen.

Met werk tja neem aan dat je in overleg vervoer kan regelen. werk anders op tijden dat de ander ook kan zodat je kan carpoolen. OF laat werk taxi regelen ?

Zelf meerdere keren eruit gelegen met gecompliceerde beenbreuk (kuit en scheen waarvoor operatie) en pols gebroken.
Werk regelde geen taxi en met openbaar vervoer was ik anderhalf tot 2 uur onderweg. En lang kon ik het niet volhouden en ook weinig werk. Heb vanuit huis wel een en ander gedaan voor werk. En met pols kon ik aan opleiding werken.
Paardrijden heb ik dus neit gedaan tot ik mocht van arts.
Niet werken is ook niet paardrijden en andersom voor mij. Zat wel iets eerder op paard dan ik volledig werkte maar dat komt omdat ik pas na half jaar volledig mocht belasten/ kracht erop zetten.

Maar wat ik er mee wil zeggen pas aub op.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 21:05

Bedankt voor alle adviezen :) ik zal idd toch maar niet op de paarden stappen, ik heb graag dat het volledig geneest.

Ik ben het eens hoor met jullie niet werken = niet paardrijden. Maar andersom zit hij ook tussen m'n oren: niet paardrijden = niet werken. Ofwel wel werken, dan ook gewoon paardrijden. Maar die zal ik nog even uit m'n hoofd schudden :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:12

Iedereen roept hier wel vrolijk van taxi, etc. om op het werk te komen, maar met de instructie van de arts is er niet aan een bureau te zitten (nog afgezien van hoe pijnlijk de hobbels in de weg zijn en nog geen loopgips). Werken zou dus de genezing in gevaar brengen en dat is verboden. Paardrijden kan je de komende tijd helaas ook vergeten. Netjes instructies van de arts opvolgen, dan is de kans het grootst dat je er met 6 weken gips en 6 weken revalideren van af komt. Ga je nu eigenwijs doen, dan ben je op zijn gunstigst 2-3x zo lang zoet met deze ellende en gips in de zomer is nog vervelender dan nu met het koude weer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:39

@Tamary
Dat ze rust moest hebben meldde TS pas later.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:58

Paardrijden absoluut niet doen. Die zes weken, dat is helemaal niet lang... En het lijkt me dat je eigen welzijn belangrijker is dan om in die zes weken op het paard te kunnen kruipen. Met zadel lijkt me niet handig, met een gipsbeen in de beugel, straks kom je vast te zitten. Zonder zadel lijkt me dat gehobbel erg gevaarlijk voor een rondzwevend botje en/of breuk. Straks verschuift het of wat voor erge dingen ook. En dit is nog als het paard braaf is, maar straks schrikt het paard en val je er vanaf. Dit is ook veroorzaakt door een ongeluk met het paard, ik zou dan echt niet het risico willen lopen dat er weer iets gebeurd. Je lichaam is niet van staal. Zes weken is echt niet lang.

Verder zou ik je huisarts of je behandelende arts bellen om meer informatie. Wat is rust? Is het oké om aan het werk te gaan en beentje omhoog op een stoel bij het bureau of moet je echt thuis blijven met het been omhoog. Ik ga er vanuit dat je geen loopgips hebt, dus dan is het al helemaal niet de bedoeling om veel rond te hobbelen... En heb je wel of geen krukken mee gekregen?

30 trombosespuiten... Als ze je spuiten meegeven is het toch best 'ernstig'. Trombose krijg je alleen als je weinig beweegt. Veel mensen lopen het op in het ziekenhuis, doordat ze alleen maar op bed liggen. Ik heb zelf ook trombose gekregen. Echt, ik zweer het je, je wilt geen trombose, dat is echt niet leuk. Dus wel goed en op tijd blijven spuiten. Dat is heel belangrijk. Trombose kan namelijk gevaarlijk zijn, was voor mij pijnlijk en ik nu al 6 maanden aan de bloedverdunners en wekelijks op controle waar ze bloed prikken. Dat is niet bepaald leuk, dus de spuiten zijn belangrijk. De spuiten doen het minste zeer op een plek waar veel vet zit, spuit niet in een spier, en spuit het er ook niet te snel in, want dat doet ook zeer/dat brand. Langzamer is fijner.

Maar goed, als je trombose spuiten meekrijgt gaan ze er dus vanuit dat je veel zal liggen, dat je weinig zal bewegen. Anders krijg je die spuiten niet mee. Dus ik ga er vanuit dat het advies van rust, niet zomaar een simpel advies praatje was die iedereen mee krijgt, maar dat het echt zeer belangrijk is om rust te houden.

Ik zou echt voor de zekerheid even heen bellen. Dan weet je zeker of je wel of niet aan het werk kan, en dan kun je daarna beter overleggen met je baas/teamleider over wat je wel of niet mag.

Maar paardrijden zou ik echt uit je hoofd zetten. Zes weken is niet lang.. Als er iets gebeurd ben je straks nog verder van huis en het is niet zeldzaam dat je een halfjaar tot een jaar niet mag paardrijden vanwege een ergere breuk. Loop dat risico niet. Zes weken is echt zo voorbij. Het lijkt lang, maar dat is het echt niet.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:10

Gewoon lekker thuis blijven en zeker niet op t paard klimmen! Je wordt niet voor niks in t gips gedaan...

Trombose spuiten krijg je trouwens altijd zodra je (been) in t gips komt (of zodra je bedlegerig wordt en na elke operatie) en je geen kind meer bent. Heeft verder niets met de ernst te maken. Maar je wilt geen trombose inderdaad. Heb nu meerdere keren trombose gehad in benen en longen (en hersenen). Dus wel netjes spuiten, prikken vallen reuze mee, zeker vergeleken met trombose haha.

Beterschap! :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:40

@Quir: Ik heb mijn been weleens eerder gebroken gehad, toen ik volwassen was, maar kreeg geen spuiten mee. Ik dacht altijd dat je ze alleen mee kreeg als je veel rust moest houden en dus veel met je been omhoog zou zitten.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:55

ts, hou je er wel rekening mee, dat als je vervoer geregeld krijgt etc, dat je wel op je werk met dat been omhoog kan zitten op de manier als het ziekenhuis je heeft voor geschreven?
Neem dat wel mee met je gesprek met je leidinggevende, want stel dat is niet op een goede manier te regelen (bv ruimtegebrek bij je bureau, alleen maar stoeltjes op wieltjes of zoiets dergelijks). Dan is het verstandiger om eerst nog even een paar weken te wachten. Of in elk geval tot je groen licht krijgt van het ziekenhuis om meer met je been te mogen doen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 23:05

In de auto zitten is idd zeer pijnlijk :+ ritjes naar het ziekenhuis waren niet erg plezant, maar naar m'n werk is gelukkig veel snelweg.
Misschien is het idd toch slim om nog even te bellen, want op m'n werk hadden ze zaterdag al meteen zoiets van 'met je been omhoog zitten kun je hier ook wel' en dat is ook wel gewoon zo.. Maar aan de andere kant wordt het dan wsl een of andere schuin zit houding de hele dag achter dat bureautje en heb ik na 4 weken last van m'n rug. Lastig hoor..

Spuiten moest in m'n buik. Bedankt voor de tip van het langzaam spuiten, deed vandaag heel snel, dacht kan er maar vanaf zijn :+ maar brande wel idd
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 22-02-16 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:06

Ik heb 2x een nare enkel blessure gehad,ook met gips.
eerste keer heb ik bijna 9 maand in totaal met krukken gelopen, zat toen in vwo2(of 3..?).
Mijn ouders brachten me naar school.

Tweede keer liep ik stage en deed deeltijd opleiding. Wederom maanden krukken. Toen heb ik wel stage gedaan,speciaal onderwijs was dat. Been omhoog, en strompelen. Voor nood had ik thuis ook een rolstoel.
Maar als je rust moet houden: doet dat dan. Zeker met gips.
Ik heb de eerste keer met mijn enkel 2x opnieuw moeten laten gipsen omdat het beschadigde, oa door 1x gewoon onderuit gaan(spekglad in de winter), en door stoten...
Wees zuinig op je lijf.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:23

Quir schreef:
Trombose spuiten krijg je trouwens altijd zodra je (been) in t gips komt (of zodra je bedlegerig wordt en na elke operatie) en je geen kind meer bent. Heeft verder niets met de ernst te maken. Maar je wilt geen trombose inderdaad. Heb nu meerdere keren trombose gehad in benen en longen (en hersenen). Dus wel netjes spuiten, prikken vallen reuze mee, zeker vergeleken met trombose haha.

Dit ja. Plus, trombose heb je zo opgelopen. Bij mij duurde het nog geen week en toen zat ik met de gebakken peren :')

Sterkte :(:)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:30

_suus19_ schreef:
In de auto zitten is idd zeer pijnlijk :+ ritjes naar het ziekenhuis waren niet erg plezant, maar naar m'n werk is gelukkig veel snelweg.
Misschien is het idd toch slim om nog even te bellen, want op m'n werk hadden ze zaterdag al meteen zoiets van 'met je been omhoog zitten kun je hier ook wel' en dat is ook wel gewoon zo.. Maar aan de andere kant wordt het dan wsl een of andere schuin zit houding de hele dag achter dat bureautje en heb ik na 4 weken last van m'n rug. Lastig hoor..

Spuiten moest in m'n buik. Bedankt voor de tip van het langzaam spuiten, deed vandaag heel snel, dacht kan er maar vanaf zijn :+ maar brande wel idd

Dat kan ook weer niet. Schuin zitten is echt heel slecht. Het moet wel in goede orde mogelijk zijn. En niet gaan werken zolang autorijden nog zeer doet. dat zeer is met een reden!

Trombosespuiten heb ik ook gehad. Ik spoot niet in mijn buik,maar in m'n bovenbenen. Als het te erg brand, eerst koelen met ijs. Dan is de huid verdooft, voel je het niet zo. Het is smerig spul.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:56

Quir schreef:
Gewoon lekker thuis blijven en zeker niet op t paard klimmen! Je wordt niet voor niks in t gips gedaan...

Beterschap! :)

Nee hoor, hier ook mijn been een paar jaar geleden gebroken, maar geen trombosespuiten gehad. ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:01

Dat hoort wel zo te zijn, maar klopt dat nog teveel mensen t niet krijgen. Vanaf een jaar of 20/25 soms 30 zou je trombose spuiten mee moeten krijgen wanneer je je been breekt. Tenzij je niet in t gips komt en je gewoon mag bewegen. Of andere bloedverdunners hebt/gebruikt.

Een breuk an sich is namelijk al een risico op trombose, zonder de rust dus.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:02

Ik heb niet alles gelezen en misschien zeg ik iets heel doms. Maar je werkt bij een callcenter?
Kun je niet thuis werken en zien dat ze de telefoon doorverbinden naar jou ofzo?

Paardrijden zou ik absoluut niet doen. Niet alleen omdat het voor jezelf een risico is, maar voor je paard lijkt het me ook niet prettig zo'n gipsbeen.