Klachten door stress, of stress door klachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:55

Dit is heel lastig, allereerst sterkte en beterschap.

Ik zou aandringen op gedegen lichamelijk onderzoek. Een huisarts kan zo weinig zien.
En is soms al te snel met conclussies.

Ik ben absoluit geen arts. Je zou eens rond kunnen kijken op de site vrouw en overgang.
Ik dacht bij het lezen van je verhaal "hoe oud is ts". Omdat overgangsklachten kunnen lijken op jouw klachten.
Misschien vind je op meerdere vlakken herkenning. Misschien ook niet. Er kan ook zomaar iets anders aan de hand zijn natuurlijk. maar de premenopauze is op jouw leeftijd al mogelijk.

Ben je er niet gerust op, dan in ieder geval teruggaan naar je arts.

LadyMadonna

Re: Klachten door stress, of stress door klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 12:57

Boras: ik ben 35. Overgang heb ik gevraagd, maar omdat ik aan de pil ben, is dat niet te testen. Dan moet ik3 mnd met de pil stoppen, dan bloed prikken. En als dan blijkt dat het idd overgangs verschijnselen zijn wordt dat behandelt met: een anticonceptiepil... Dus tja....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:08

Wetende dat symptomen bij hartproblemen anders zijn bij vrouwen dan bij mannen even gekeken waar een lijstje staat met de verschillen en uit https://www.hartstichting.nl/vrouwen komt dit:
Citaat:
Daarnaast hebben vrouwen - vaker dan mannen - een of meer van de volgende klachten:

pijn in de bovenbuik, kaak, nek of rug
pijn tussen de schouderbladen
kortademigheid
extreme moeheid
duizeligheid
onrustig gevoel, angst, snelle ademhaling
misselijkheid of braken

Die angstaanvallen kunnen dus wel degelijk hartklachten zijn. Lees hele stukje door en sla de arts er mee om de oren. Tussen je klachten en de hartproblemen in de familie is even goed nakijken gewoon verstandig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:11

LadyMadonna schreef:
Waar ik wel mee zit mbt ecg.... Op het moment dat er niks aan de hand is, en m'n hart normaal doet tijdens de ecg, heeft het dan nut? Aangezien het niet continu is.
...

Vandaar dat ik je ook adviseer om een Holter test te vragen - dan loop je tenminste 24 uur, maar soms ook 48 uur met een continu meeting rond - een soort kastje. Daarvoor moet je een verwijzing hebben naar een cardioloog. Vraag je huisarts daar om!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:12

Voor een eventrecorder hoef je geen verwijzing van een cardioloog te hebben, dat maakt het weer wat makkelijker :).
Maar als er echt iets mis zit, dan kunnen ze dat meestal ook aan een gewoon ECG zien.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:16

De meeste huisartsen hebben noch een Holter, noch een event recorder in huis dus kom je vanzelf bij de cardiollog. Uiteraard is er op een ECG iets te zien als er iets ernstig mis is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:18

Eens met vorige posters, hartklachten serieus nemen.

Alle klachten die je beschrijft kunnen idd door stress of zelfs een niet onderkende depressie komen, inclusief het gevoel dat je moe bent/nergens zin in hebt.

Maar evengoed kan het alllemaal ook door een fysiek aantoonbare oorzaak komen (alhoewel het idee dat die 2 puur gescheiden zijn, steeds meer fictie blijkt te zijn. Van stress ga je gewoon ook lichamelijk kapot. En als je lichaam niet goed 'werkt', of pijn oplevert, gaat je hormoonhuishouding soms ook helemaal op hol....)

Maar juist daarom zou de arts je serieus moeten nemen, de hier al voorgestelde testjes zijn ook niet zo schrikbarend duur dat jij daarvoor een risico zou moeten lopen. Zeker met je familieachtergrond.

Ik zou trouwens rond deze tijd met jouw klachten, ook even op een aantal min/vit laten testen. Een aantal daarvan kan bij gebrek eraan ook wat van de klachten veroorzaken. Ook dat is snel uit te sluiten.

En sterkte, het is gewoon vervelend, die hartkloppingen en zo, en kan best eng zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 13:25

Het is wel gewoon, dan dit, dan dat... Nu heb ik weer "pijn" rechts bovenin m'n buik, vooral met lopen of bijv niesen....

Buiten mijn migraine om ben ik nooit ziek, en nu heb ik allemaal "dingetjes"

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:43

Je kan wel je amh-waarde laten checken, daar heeft de pil geen invloed op. Dit geeft je eicelvoorraad aan. Als die zeer laag is, heb je kans op vervroegde overgang. Al zou ik ook eerder denken aan hartproblemen als ik het verhaal verder lees, maar omdat dit je eerste ingeving was.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:50

Of ik lees eroverheen of je hebt nog geen antwoord gegeven. Weet de huisarts van jouw angst voor iets ernstigs met je hart oid?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:10

TS: weet jouw arts van de situatie van jouw familie af? Mijn vader (en zijn broer en de zoon van een van zijn broers) zijn gestorven aan een accuut hartstilstand, Hoge bloeddruk, hoog cholesterol en andere niet wenselijke klachten zitten aan beide kanten van mijn familie. Omdat ik me daar ooit zorgen om maakte, heb ik een gesprek aangevraagd met mijn HA (ik was toen jaar of 5 jonger dan jij nu bent). Mijn arts heeft gewoon echt tijd ingepland om alles door te spreken en door te nemen. En mij daarin kunnen geruststellen. Mijn zusje heeft jaren terug eens vermeende hartklachten gehad op een zaterdagavond. HAP gebeld en direct het ziekenhuis in. GELUKKIG was er niets, vermoedelijk spier in hartstreek verkeerd gebruikt, maar door het feit dat wij onze artsen direct gemeld hebben wat onze (familie-)geschiedenis is, werd dit altijd zeer serieus aangepakt.

Omdat jouw arts zonder verder onderzoek blijft aangeven dat het stress is (wat heel goed mogelijk is, daar niet van) vraag ik me af of hij wel weet van jouw familiegeschiedenis.

Als ik toch even door wil gaan op je stress: hoe gaat het werkelijk met je? Je hebt je paard verkocht, mis je dat wel of niet. Hoe gaat het met je bedrijfje? Begint dat ineens beter te lopen zodat de zorgen daarover minder worden (kan me herinneren dat je jaaaaaren geleden (onder je oude naam nog :+) ook wel zorgen maakte omdat je toen geen baan kon vinden. Hoe is het nu met je werkkamer (had je hier geen last van schimmels ofzo?) en zijn die perikelen opgelost?

Kun je daar last van hebben?

Wie heeft jouw PDS vastgesteld? Huisarts of MDL? Is er ooit verder onderzoek geweest naar jouw darmen. Stel dat je PDS-symptomen juist worden veroorzaakt / verergerd door bv coeliakie of lactose-intolerantie. Leuk dat je dan met "u-heeft-pds-en-leer-er-maar-mee-leven" wordt afgescheept, maar dat lost het problem voor je lichaam (en uiteindelijk je geest) niet op.

waarbij ik niet hoop dat ik met bovenstaande nog meer problemen veroorzaak voor je!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:18

Wat betreft Lyme: ik heb de teek nooit gezien maar het eerste wat ik in de eerste maanden kreeg waren paniekaanvallen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:30

Ik heb een paar jaar geleden ook zoiets gehad. Bloeddruk en hart is meerdere keren over een langere periode in de gaten gehouden, maar er kwam niks uit. Alleen een iets verhoogde bloeddruk, maar niks om me zorgen over te maken.

Maar de hartoverslagen en de verhoogde hartslag bleef. Tot het moment er bij ons ingebroken werd en ik vaak verstijft van angst in bed lag. De symptomen verergerden direct en mijn hart kon nog geen minuut in een normaal ritme kloppen en ik werd helemaal opgejaagd door mijn eigen hartslag. Kortom, ik hield het zelf in stand door in de stress te schieten.
Hier ben ik zelf mee rondblijven lopen tot ik een keer 's avonds op de bank zat en mijn hart zo'n grote sprong maakte dat ik het gevoel had dat er een mes in mijn borst gestoken werd en ik dreigde weg te vallen.

Toen ben ik opnieuw naar de huisarts gegaan en heb ik gevraagd of hij me door wilde laten verwijzen naar een psycholoog omdat ik niks mankeerde maar het mij tussen de oren zat. Soms wordt het veroorzaakt door iets wat al veel langer geleden is gebeurt en waar je zelf niet eens meer aan denkt. Toch knaagt het ergens in de onderbewuste dan altijd gewoon wat door en op den duur gaat je lichaam dan toch in de staak. Ik ben nu al weer twee jaar van die hartoverslagen af maar er hoeft maar iets van stress om de hoek te komen of ze zijn er weer. Het heeft gewoon te maken met een verkeerde manier van ademhalen, ook hier was ik me niet bewust van.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:45

Beste TS, neem mijn goede raad: ga niet 28 dingen tegelijkertijd proberen uit te sluiten. Begin met wat je kennelijk het meeste stoort: je hart. En daarna je buikpijntjes. Als dat allemaal niks oplevert, en je bent nog steeds niet gerustgesteld, dan kun je 'het tussen de orengebied' gaan laten onderzoeken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 17:07

Ik weet eigenlijk niet goed welke arts wat weet aangezien ik steeds een ander heb gehad.
Een arts heeft wel gevraagd of ik bang ben om dood te gaan (nee, wel bang om dierbaren te verliezen of zelf (ernstig) ziek te worden)
De familie geschiedenis is niet bekend, ben op mijn 18e verhuist.

Rocamor: bedrijfje gaat goed! Vochtprobleem is nog niet opgelost omdat dat van de zomer pas kan. Aan de ene kant vind ik dat jammer, want ik zit met lelijke muren, maar aan de andere kant heb ik me daar ook in berust.

De PDS is door een vorige huisarts vastgesteld op basis van klachten door spreken. Verder niet onderzocht oid.

Heb nooit een darmonderzoek gehad. Kom überhaupt nooit in een ziekenhuis. Alleen als kind bij de oogarts en toen ik rond de 20 was bij de neuroloog voor m'n migraine.
Sakkia: dat had mijn man tijdens zijn burn-out idd ook, bij hem kwam het dus wel puur van de stress.

Janbepauli: daar heb je opzich wel gelijk in, maar dat is best lastig als je diverse klachten hebt....

Bedankt allemaal voor het meedenken, waardeer ik enorm!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:28

LM, ik (en mijn zusje destijds ook) heb direct aan de arts gezegd dat er in mijn familie hartproblemen en hart-gerelateerde problemen aanwezig zijn. Moest ik uiteraard wel zelf melden. Vandaar dat ik dat ook altijd direct meld als ik voor iets soortgelijks naar de HA moet (en dan natuurlijk niet als er bv een uitstrijkje gemaakt wordt).

Als ik in jouw situatie zou zitten, dan zou ik inderdaad weer een afspraak maken met de HA en hem / haar ook vertellen dat er hartproblemen in de familie zitten en dat je daarom graag een verwijzing wilt naar de cardioloog, gezien de klachten die je nu hebt. Moet je wel een hele hork hebben als ie dat weigert.

En ik zou een verwijzing willen naar een MDL of coeliakie / allergien uit te sluiten (en ja, de arts geeft ongetwijfeld aan dat ze dat in het bloed kunnen zien, maar er zijn heel wat glutenintoleranten die geen reacties in het bloed laten zien, maar wel een enorm aangetaste darm hebben.)

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:39

LadyMadonna schreef:
Toevoeging: wat er wel verandert is, is dat ik mijn paard heb verkocht in augustus, daardoor beweeg ik veel minder. Ben toen gelijk gaan fietsen maar dat ligt eigenlijk door het weer sinds november stil. Ik durf het nu ook niet goed op te pakken omdat er ergens toch een stemmetje zegt dat ik mijn hart niet wil belasten.
Ook kwam de psygoloog tot de conclusie dat ik een piekeraar ben (joh... Vertel me eens wat nieuws..), maar dat ben ik altijd al geweest, dus ik zie niet hoe dat in verband staat.
Ik ben al 15 jaar gelukkig getrouwd, heb een leuk lopend eigen bedrijfje, ik heb eigenlijk geen reden tot klagen....

Wel mis ik momenteel een hoop energie en vind ik het lastig me ergens toe te zetten...,

Dat laatste had ik ook. Kreeg bij inspanning hartkloppingen, pob en duizelig. Was snel moe had nergens puf voor. Had veel oorsuizen, sliep slecht en had een pols in rust tussen 85/100.. Best hoog dus. Daarbij had k het vaker banauwd en kreeg hierdoor icm de hartkloppinggen een paniekaanval. Soms 2/3 oo een dag..
Uiteindelijk voor de 3e x naar de HA. Die dag een vervangster. Zij vond mij iets bleekjes. Hierop jeeft ze mijn HB geprikt..
Dat bleek 3.2 te zijn! Extreem laag en de veroorzaker van heel veel van mijn klachten.

Hb kunnen ze bij de ha met 1 klein vingerprikje bepalen. Laat ook eens je bloedsuiker prikken, dit kan bij een te hoge of te lage ook vervelende klachten geven!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 21:43

Wat bedoel je met pob?

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:50

Sorry. :o pob= pijn op de borst!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 09:16

Vanmorgen bij de ha geweest. Ze nam me heel serieus en heeft echt naar me geluisterd. Vervolgens naar m'n hart geluisterd en bloeddruk gemeten (100/140). Zij hoort niets raars, en het kan goed zijn dat mijn hartslag structureel wat hoger ligt. Die van haar is ook tussen de 90 en 100.
Toch door verwezen naar de cardio, al is het maar om mij rust te geven. Daar moet ik woensdag heen, dan krijg ik ook een ecg, en eventueel een holster en/of echo.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:17

Dat is fijn om te lezen LM. Wat maakte het nu anders, dat ze deze keer (wel/beter) naar je luisterde?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 09:19

Andere arts? Heb haar nog niet gehad voor dit probleem, maar weet wel dat ik bij haar blijf :j

Gister wandelde ik bij de huishoudbeurs vandaan naar de bus, en zat ik weer op 140... Met gewoon wandelen, deed echt niet gek

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:08

Hoe weet je dat je hartslag zo hoog is, heb je constant een hartmeter lopen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 12:30

Niet constant, maar ik meet wel regelmatig

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:22

Maar ook zonder meter voel je echt wel of je hart op hol slaat.