Stem kwijt, keelpijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:28

Dat is heel waarschijnlijk gewoon een virus. Niet zoveel aan te doen. Ik heb het vorige week gehad, was zelf een paar dagen mijn stem bijna en soms helemaal kwijt. Echt enorm handig als je zelf stemtherapeut/logopedist bent :'). Met vier dagen was het over.
Rust is vooralsnog de beste genezer! Niet teveel snoepjes met menthol nemen. Dat heeft door de scherpte een wat verdovend effect, waardoor de kans op over- of verkeerde belasting van je stem groter is.

Gorgelen, thee met honing, keelsnoepjes, drop etc komen allemaal niet bij de stembanden, die zitten immers in je strottenhoofd/luchtpijp en niet bij je slokdarm. Goed vochtig houden is wel aan te raden, maar bovenal: rust!
Als de klachten langer dan een week aanhouden, even naar de huisarts.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:53

ODonoghue schreef:
Wat kan ik nog doen voor 's nachts? Dat het morgen al wat beter is als ik wakker word? Niet dat ik weer met net zo'n enorme keelpijn wakker word als vanochtend, en het dan in de loop van de dag minder wordt

Tip van mijn oma: fijngesneden rauwe ui naast je bed.
Of: moderner: voor het slapen gaan een geurlampje branden met een toepasselijke etherische olie.

En koude lucht is per definitie droge lucht (nu ja: hoe kouder, hoe minder vocht) dus wellicht de cv aan en een bak water erbij.

ODonoghue

Re: Stem kwijt, keelpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 12:12

Nu heb ik gelukkig geen keelpijn meer, kan weer gewoon slikken :D
Ben alleen mijn stem nog kwijt, tenminste, als ik praat klinkt het zo enorm schor....
Wat kan ik dáár dan weer tegen doen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:36

Zoals je al tig keer verteld is: rust.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 12:45

Air schreef:
Zoals je al tig keer verteld is: rust.

Zo ongeduldig :')

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:32

Euchinaforce druppels verzachten ook, met heel weinig water innemen. Prikt ff maar is de felste pijn eraf en anderzijds werkt het weerstandverhogend.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:52

genja schreef:
genja schreef:
Heel veel thee met honing drinken

Dan warm water met honing (als je wel honing lust)

honing drinken is alleen nuttig als je het puur drinkt/sabbelt/eet. Oplossen in thee of water is nutteloos. Heeft hetzelfde effect als een suikerklontje in je thee doen.