ouders die ruzie hebben..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 11:04

Corelli schreef:
Knap van je dat je dit topic hebt geopend TS! Hoe oud ben je nu?

Als je in situaties als deze zit, is het soms nog lastig te zien wat "normaal" is en wat niet, omdat je er midden in zit en ook al een beetje "gewend" bent hoe het gaat.

Als ik uit eigen ervaring spreek: bij ons thuis ging het ook er ook soms heftig aan toe en ik was dus ook gewend dat mijn vader erg boos werd als mijn moeder per ongeluk iets verkeerd deed. Mijn eye-opener dat het ook anders kan, kwam ergens rond mijn 18e toen ik een bevriend stel hielp klussen. Er ging ik iets mis en ik merkte dat ik me schrap zette voor een uitval terwijl mijn vrienden in lachen uitbarsten om het ongelukje. Dat was een heel verwarrend en confronterend moment. En toen was ik dus al 18...

Misschien helpt het je om eens contact te zoeken met Veilig thuis? Zij hebben veel info op hun site staan en je kunt ze ook anoniem bellen.

ik heb best wel getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar ik ben toch blij dat ik het gedaan heb!
ik ben 17 :)
ja, ik kan het proberen :j

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 11:07

Shadow0 schreef:
Zoe_97 schreef:
ik snap werkelijk niet dat jeugdzorg je destijds niet heeft weggehaald... Lijkt me totaal geen veilige situatie voor een kind om in op de groeien.

Even terzijde, en als aparte reactie van mijn reactie aan TS: dit wordt vrij makkelijk geopperd. Maar een uithuisplaatsing op zich is zeer traumatisch voor betrokkenen. Je wordt in een andere omgeving geplaatst en dat is op zich hoe dan ook onveilig. Vaak brengt het ook mee dat iemand van school moet en ver van vrienden en familie vandaan komt. Lang niet altijd zijn er passende gastouders/pleegouders, en instellingen of gezinshuizen kunnen chaotisch en bedreigend zijn. (Alle mooie woorden ten spijt... het is niet niks.)

Het is dus zeker niet zo dat een uithuisplaatsing leidt tot een 'happily ever after' - het is iets met grote nadelen en risico's, en zeer ingrijpend. Dat mag dus echt alleen gebeuren als er rechtstreeks concreet gevaar is voor het kind zodat de gevaren thuis nog groter zijn dan van het uithuisplaatsen. Of als kind of ouders het niet meer zien zitten. Het is zeker niet iets dat kan worden ingezet als de situatie thuis niet 'wenselijk' is.

Ik gun iedereen een liefdevol thuis - en de realiteit is dat het er niet altijd is. Maar de jeugdzorg kan het in veel gevallen ook niet bieden, hooguit een benadering maar met regelmaat ook niet. En de binding met ouders blijft meestal toch erg sterk - dat lees ik ook heel erg terug bij TS. Het lost in dat geval ook niet veel op want de angst van de TS dat het uit de hand loopt blijft bestaan.
Dus het is geen optie om lichtzinnig te opperen.

ik ben blij dat ik nog thuis woon, ik denk dat het echt een hel zou zijn geweest als ik uit huis zou worden geplaatst. En voor de rest gaat het gewoon goed tussen mij en mijn ouders en ook tussen hun alleen soms hebben ze weer een flinke ruzie, waarvoor ik bang ben dat het uit de hand gaat lopen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:57

Ik snap dat je bang bent dat het uit de hand loopt, maar je zult toch ook je eigen leven moeten kunnen leiden. Ook zul je waarschijnlijk een keer op jezelf willen wonen.

Ook kan het nu een keer uit de hand lopen als je op school zit of bv bij je paard of vriendinnen zit. Je kunt niet 24/7 je ouders in de gaten houden.
Mocht het toch ooit misgaan dan is dit niet jouw schuld. Je ouders zijn beide volwassen en zelf verantwoordelijk.

Maar ik snap je wel hoor.
En natuurlijk heb ik makkelijk praten hier.

Maar ik wil je wel laten weten dat je ook een eigen leven hebt.
Sterkte.

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:07

Wat vervelend om te lezen. Begrijp goed dat deze situatie alles behalve fijn voor je is.
Als familie moeten jullie hier zeker uit kunnen komen! Heb je al eens met je ouders gepraat hoe jij je erbij voelt? Qua emoties, wat het met je doet? Of heb je zelf iets anders in gedachten waardoor het misschien minder zou kunnen worden?

Heel veel sterkte. Mijn box staat altijd open voor je, als je je verhaal kwijt wilt :)

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 15:21

FrNo schreef:
Ik snap dat je bang bent dat het uit de hand loopt, maar je zult toch ook je eigen leven moeten kunnen leiden. Ook zul je waarschijnlijk een keer op jezelf willen wonen.

Ook kan het nu een keer uit de hand lopen als je op school zit of bv bij je paard of vriendinnen zit. Je kunt niet 24/7 je ouders in de gaten houden.
Mocht het toch ooit misgaan dan is dit niet jouw schuld. Je ouders zijn beide volwassen en zelf verantwoordelijk.

Maar ik snap je wel hoor.
En natuurlijk heb ik makkelijk praten hier.

Maar ik wil je wel laten weten dat je ook een eigen leven hebt.
Sterkte.

Dat is waar ja, ze zijn volwassen genoeg om dat zelf op te lossen! En inderdaad als ik later op mezelf woon moeten ze dat maar zelf oplossen.

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 15:24

Cowgirl_K schreef:
Wat vervelend om te lezen. Begrijp goed dat deze situatie alles behalve fijn voor je is.
Als familie moeten jullie hier zeker uit kunnen komen! Heb je al eens met je ouders gepraat hoe jij je erbij voelt? Qua emoties, wat het met je doet? Of heb je zelf iets anders in gedachten waardoor het misschien minder zou kunnen worden?

Heel veel sterkte. Mijn box staat altijd open voor je, als je je verhaal kwijt wilt :)

Ik denk dat ik er binnekort wel erover met zw wil praten dat het niet normaal is en dat ze er beter over moeten nadenken en volwassen met elkaar omgaan.

Dankje :)

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:32

bokt_x schreef:
Cowgirl_K schreef:

Ik denk dat ik er binnekort wel erover met zw wil praten dat het niet normaal is en dat ze er beter over moeten nadenken en volwassen met elkaar omgaan.

Dankje :)

Goed van je! Goede communicatie daarin maakt jullie als gezin ook hechter

PureSG

Re: ouders die ruzie hebben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:32

Wat onwijs vervelend voor je TS, ik begrijp heel erg goed dat dit lastig voor je is. :(:)
Natuurlijk zie je het liefst iedereen gelukkig en vol met liefde voor elkaar, dat dit soms even niet het geval is kan heel naar zijn.

Ik denk dat de eerste stap inderdaad is praten met je ouders, hoe lastig misschien ook, ze rustig vertellen hoe jij je erbij voelt, wat voor een invloed het heeft op jou en wat het met je doet. Maar daarbij denk ik ook dat het van belang is dat jij je gaat realiseren dat jij hier geen enkele vorm van verantwoordelijkheid in draagt. Het is niet jouw taak om in te grijpen als ze ruzie hebben, het is niet aan jou om de situatie proberen te stabiliseren, jij bent het kind, niet de volwassene. Zij zijn de volwassenen, het is aan hen en het ligt volledig in hun handen om te zorgen dat de thuissituatie stabiel en gezellig is.

Daarbij lijkt het mij van belang dat je wel iemand in vertrouwen gaat nemen, zonder je zorgen te maken dat je die persoon een slecht beeld geeft van jouw ouders, het gaat op dat moment immers niet om jouw ouders, maar om jou! En om jouw gevoelens en emoties. Misschien heeft een vertrouwenspersoon wel tips voor je hoe je het beste kan omgaan met deze gevoelens en emoties als je ouders ruzie hebben, dat je het je misschien wat minder aantrekt of dat je leert dat jij niet hoeft in te grijpen.

Hoe dan ook, ik wil je heel veel succes wensen!

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 11:45

PureSG schreef:
Wat onwijs vervelend voor je TS, ik begrijp heel erg goed dat dit lastig voor je is. :(:)
Natuurlijk zie je het liefst iedereen gelukkig en vol met liefde voor elkaar, dat dit soms even niet het geval is kan heel naar zijn.

Ik denk dat de eerste stap inderdaad is praten met je ouders, hoe lastig misschien ook, ze rustig vertellen hoe jij je erbij voelt, wat voor een invloed het heeft op jou en wat het met je doet. Maar daarbij denk ik ook dat het van belang is dat jij je gaat realiseren dat jij hier geen enkele vorm van verantwoordelijkheid in draagt. Het is niet jouw taak om in te grijpen als ze ruzie hebben, het is niet aan jou om de situatie proberen te stabiliseren, jij bent het kind, niet de volwassene. Zij zijn de volwassenen, het is aan hen en het ligt volledig in hun handen om te zorgen dat de thuissituatie stabiel en gezellig is.

Daarbij lijkt het mij van belang dat je wel iemand in vertrouwen gaat nemen, zonder je zorgen te maken dat je die persoon een slecht beeld geeft van jouw ouders, het gaat op dat moment immers niet om jouw ouders, maar om jou! En om jouw gevoelens en emoties. Misschien heeft een vertrouwenspersoon wel tips voor je hoe je het beste kan omgaan met deze gevoelens en emoties als je ouders ruzie hebben, dat je het je misschien wat minder aantrekt of dat je leert dat jij niet hoeft in te grijpen.

Hoe dan ook, ik wil je heel veel succes wensen!
\

dankjewel!

ik was gister bij mijn beste vriendin en heb het haar verteld, ik moet zeggen dat het me goed deed. ze zei dat ik altijd terecht bij haar kan als er iets is.

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 11:52

kom ik net thuis is er een vrouw hier, die praat met mijn ouders over mij, omdat ik in de pubertijd zit en mijn moeder niet weet hoe ze er goed mee om moet gaan. (ik heb al vaker gesprekken gehad met andere mensen er over maar ik dacht dat het afgelopen was, nou niet dus..) ik voel mijn bloed borrelen. net of hun zo "goed" met elkaar omgaan. _-:(
maar ik weet als ik zou zeggen dat ik in tranen uitbarst, ik zit dit nu al in tranen te typen, laat staan om te zeggen waar die vrouw bij is. ;(

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:56

Tranen horen bij emoties en emoties mag je tonen. Hoe langer je tegen je tranen vecht, hoe langer je tegen je Eigen vecht. Laat het los, ook die tranen. Dat hoort gewoon bij je.

En het is makkelijk met iemand omgaan die haar/zijn tranen ofzo laat zien, dan iemand die stoicijns zit te doen of er niets aan de hand is.

Vergeet niet dat jij zult leren (positief, maar ook negatief) van het voorbeeld van je ouders. En dat mag je best aangeven op een nette manier

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 12:05

Rocamor schreef:
Tranen horen bij emoties en emoties mag je tonen. Hoe langer je tegen je tranen vecht, hoe langer je tegen je Eigen vecht. Laat het los, ook die tranen. Dat hoort gewoon bij je.

En het is makkelijk met iemand omgaan die haar/zijn tranen ofzo laat zien, dan iemand die stoicijns zit te doen of er niets aan de hand is.

Vergeet niet dat jij zult leren (positief, maar ook negatief) van het voorbeeld van je ouders. En dat mag je best aangeven op een nette manier

dat is waar, dan kunnen ze gelijk zien dat ik het er moeilijk mee heb.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:09

Jeetje wat naar zeg! Ik zou kijken of je tegen je ouders kan zeggen dat je bang bent dat weer zou gebeuren wat er eerder is gebeurd. Misschien dat ze dan inzien dat jij er flink mee zit en ook snappen dat dit niet de bedoeling is.

Het moet niet zijn dat jij angstig bent of op je tenen gaat lopen omdat je niet wil dat de situatie escaleert. Het zijn volwassen mensen die ook wel enige respect voor elkaar moeten hebben.

Edit: nu ik je laatste post lees, meisje het ligt echt niet aan jou! Ik kan me voorstellen dat jij je uit onmacht niet gedraagt als de ideale dochter maar zij zijn wel de bron van het probleem!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:14

Rocamor schrijft het al, je mag aangeven aan die mevrouw wat het gedrag van je ouders met je doet.
Want dat heeft gewoon invloed op jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:26

Je ouders hebben duidelijk niet de skills om te communiceren zonder woedend te worden in zo'n ruzie. Zou mooi zijn als ze dat konden leren in relatietherapie.
Maar dan moeten ze daar wel voor openstaan.
Vind het sneu voor jou dat jij je verantwoordelijk voelt om de boel te sussen (niet logeren,bang dat er wat gebeurt)
Dit hoort natuurlijk niet.
Ik zou toch om de tafel gaan. Misschien weten ze niet hoe zwaar dit op jouw schouders drukt.

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 12:24

bedankt allemaal voor de reacties! ik ben blij dat ik hier mijn ei kwijt kan, en weet dat ik er niet alleen voor sta, jullie geven mij allemaal goede tips waar ik veel aan heb +:)+

ik ga inderdaad binnenkort met mijn ouders er over praten (en misschien ook met die vrouw), hoe ik me voel in deze situatie en dat het ook anders kan zonder dat het "uit de hand loopt.''

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:40

Zo wat een verhaal!
Ik kan me heel goed voorstellen dat je ook als het ware op je tenen loopt en 'overalert' bent.
Stel je zit op je kamer en je hoort een geluid, wat gebeurt er dan?
Als je dan extra goed gaat luisteren en eventueel zelfs gaat kijken wat er is, heb je nog een extra signaal.
Altijd alert zijn, is heel vermoeiend.

Jouw ouders zijn volwassen en horen goed en fout uit elkaar te kunnen houden. Eens ruzie, oké. Maar elkaar te lijf gaan of continue spanning: dat is niet juist.

Denk er ook over na dat degene die bij jullie thuis komt (hulpverlener neem ik aan?) om met je ouders te praten, uiteindelijk jullie allemaal wil helpen naar een stabiele thuissituatie. Voor hem of haar is het ook van belang om alle kanten van het verhaal te horen.
Daarom wil ik je adviseren samen met deze meneer of mevrouw en je ouders om de tafel te gaan en uit te spreken wat het met jou doet.
En dat is spannend, misschien zelfs eng en misschien moet je huilen. Maar dat geeft niets, echt niet.
Spreek uit wat jou dwars zit, TS.
En wat goed dat je het aan een vriendin hebt verteld!

Ook mijn pb staat altijd voor je open :(:)

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 17:54

xChanelx schreef:
Zo wat een verhaal!
Ik kan me heel goed voorstellen dat je ook als het ware op je tenen loopt en 'overalert' bent.
Stel je zit op je kamer en je hoort een geluid, wat gebeurt er dan?
Als je dan extra goed gaat luisteren en eventueel zelfs gaat kijken wat er is, heb je nog een extra signaal.
Altijd alert zijn, is heel vermoeiend.

Jouw ouders zijn volwassen en horen goed en fout uit elkaar te kunnen houden. Eens ruzie, oké. Maar elkaar te lijf gaan of continue spanning: dat is niet juist.

Denk er ook over na dat degene die bij jullie thuis komt (hulpverlener neem ik aan?) om met je ouders te praten, uiteindelijk jullie allemaal wil helpen naar een stabiele thuissituatie. Voor hem of haar is het ook van belang om alle kanten van het verhaal te horen.
Daarom wil ik je adviseren samen met deze meneer of mevrouw en je ouders om de tafel te gaan en uit te spreken wat het met jou doet.
En dat is spannend, misschien zelfs eng en misschien moet je huilen. Maar dat geeft niets, echt niet.
Spreek uit wat jou dwars zit, TS.
En wat goed dat je het aan een vriendin hebt verteld!

Ook mijn pb staat altijd voor je open :(:)

dankje :)

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 17:58

ik heb net proberen te praten met mijn ouders erover omdat ik heel chagerijnig deed tegen hun. toen ben ik uit mijn dak gegaan over dat het niet normaal is wat er vorige week gebeurde.. ze vonden het maar raar en zeiden: net alsof jij nooit ruzie maakt. en mijn vader zei dat ik weer de boel aan het opstoken was :? toen ben ik naar mijn kamer gegaan en heb nog geroepen dat ze hulp moeten zoeken voor hun 2e, ik word er moe van, net of het mijn schuld is ;(

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:07

Ag dat is niet heel volwassen van ze. Denk dat ze zich aangevallen voelden, door de manier waarop. Wel vervelend voor je meis! En een brief schrijven?
Nooit denken dat het jou schuld is... Jij kan er ook niets aan doen dat je ouders op deze manier ruzie maken. Dat is aan hun

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:02

bokt_x schreef:
ik heb net proberen te praten met mijn ouders erover omdat ik heel chagerijnig deed tegen hun. toen ben ik uit mijn dak gegaan over dat het niet normaal is wat er vorige week gebeurde.. ze vonden het maar raar en zeiden: net alsof jij nooit ruzie maakt. en mijn vader zei dat ik weer de boel aan het opstoken was :? toen ben ik naar mijn kamer gegaan en heb nog geroepen dat ze hulp moeten zoeken voor hun 2e, ik word er moe van, net of het mijn schuld is ;(

ik, J., heb een paar woorden dik afgedrukt.

Ik ken dit mechanisme als "de grote wijsvinger". 'Ik....? Nee hoor, je moeder en ik zijn heeeeeel normaal. Nee, JIJ ziet de dingen niet in perspectief (met jou is iets mis, jij zelf hebt hulp nodig ipv wij, etc etc etc) - nee: kijk eens hoe jij aan het krijsen slaat/ foei, je bent aan het stoken in een goed huwelijk (etc etc etc).

....bah -O-

Meis, wat ROT voor je! :(:) :) :(:) :) :(:) :) :(:) :) :(:) :) :(:) :(:) :) :(:)

Geen greintje begrip dat het voor jou rot was en dat het logisch en begrijpelijk is 'dat je uit de slof schiet'
nul verantwoordelijkheid dat je ouders minder ideale dingen hebben gedaan.
Jij wil praten, en dan wordt de deur figuurlijk in je gezicht dicht gegooid, met nog een trap na ook.
Terwijl jij het lef en de redelijkheid hebt om vast te stellen 'hm, ik doe wel erg chago - laat ik zeggen wat mij dwars zit' - wat alleen maar heel erg keurig is....!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:13

Mensen die zo reageren weten vaak maar al te goed dat ze fout bezig zijn.
Maar goed valt niet mee als ouder om door je kind terecht gewezen te worden.

Nu is de manier waarop je iets zegt ook wel van invloed of mensen willen luisteren of niet.
Als je gelijk beschuldigingen uit jaag je mensen tegen je in het harnas.
Zeg je, ik voel mij angstig als jullie ruzie maken, ik maak mij zorgen, dan heb je meer kans dat ze luisteren.

Heel veel sterkte. Het ligt niet aan jou, echt niet.

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 22:51

mijn moeder en ik hadden net ruzie en mijn moeder ging net compleet uit der dak.. mijn vader kwam naar boven en wou mijn moeder slaan maar ik stond er tussen en gaf hij mij een tik op mijn arm inplaats van op mijn moeder ;( ik zit er nu echt weer helemaal doorheen.. ik weet het allemaal niet meer, ik ben op.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:48

He wat vervelend dat t nu weer escaleert. Lastige situatie ook zeg. Bedenk je 1 ding. Het is niet jouw schuld en jij bent niet verantwoordelijk! Dat je vader je moeder nu wil slaan komt niet door jou, maar komt voort uit irritaties en woede die tussen hen is ontstaan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:04

Lieve ts, Ik schrik heel erg van wat je schrijft. Ik stuur je even een Pb berichtje.