Verstandskies niet laten trekken ondanks pijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Verstandskies niet laten trekken ondanks pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:19

Je kunt ze er beter nu uit laten halen nu ze nog goed zijn. Als ze straks rot zijn breken ze af en dan moet het met een beitel...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:18

Laat ze alsjeblieft gewoon trekken. Hoe langer je wacht hoe meer ellende je krijgt. Ik weet er alles van, heb net m´n gebit laten doen na 14 jaar (!!!) niet naar de tandarts te zijn geweest door mijn angst.
De gedachte eraan is vele malen erger dan er zitten en de tandarts zijn werk laten doen. Het is even vervelend en daarna ben je helemaal opgelucht.

Je tanden zijn zo belangrijk voor je gezondheid. Slechte tanden kunnen je hart aantasten!

Zoek een tandarts die goed met je angst om kan gaan, zelf heb ik dat als een enorm verschil ervaren. Laat je je kiezen bij een kaakchirurg verwijderen dan is het helemaal zo gepiept, daar voel je echt helemaal niets van.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 22:57

Nou 9 jaar later en ik ga ze aanstaande maandag eruit laten halen. :+

Nog steeds vind ik het dood eng, maar na jaren van problemen en elke dag spoelen met water en waterstofperoxide bij de verstandskiezen ben ik er nou echt helemaal klaar mee.

Gelukkig heb ik een fijne tandarts en gaat hij ze er zelf uittrekken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 23:57

Moedig! Sterkte, en hopelijk valt het allemaal mee :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 00:42

Petrichor schreef:

Nog steeds vind ik het dood eng, maar na jaren van problemen en elke dag spoelen met water en waterstofperoxide bij de verstandskiezen ben ik er nou echt helemaal klaar mee.

Ik hoop dat hij wel eerst een foto van de wortels gemaakt heeft voordat hij dat besloot.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 01:05

Stoer van je ts! Hier zijn ze al enige tijd alle 4 eruit, kan wel zeggen dat het weinig voor stelt, maar trauma werkt soms vreemd. Je zult je verlost voelen! Succes :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 06:40

janderegelaa schreef:
Petrichor schreef:

Ik hoop dat hij wel eerst een foto van de wortels gemaakt heeft voordat hij dat besloot.

Dat heeft hij..
Mijn tandarts is opgeleid voor complexe ingrepen, hoewel hij bij mij geen problemen zag worden de kiezen onder wel chirurgisch verwijderd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 06:50

En dan zul je zien dat ze er in 2 seconde uit zijn.
Hier nog een angsthaas, maar een kies trekken is echt zo gebeurd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:24

Wat super dapper van je! Alvast veel sterkte en succes gewenst :(:)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:22

Succes!
Pro-tip: doe oortjes met muziek in. Trekken van kiezen voel je niet, maar hoor je wel (het geluid wordt via je kaakbot naar je oor geleid). Muziek leidt lekker af.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:31

Heel goed dat je de stap nu zet. Verdoving is tegenwoordig zo goed, de ingreep gaat je echt geen pijn doen. Sterkte!

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:25

Petrichor schreef:

Top TS dat je deze stap gezet hebt.
Hier ook een angsthaas voor de tandarts. Wellicht kan ik je gerust stellen. Ik heb zelfs een kies zonder verdoving laten trekken. De arts deed er een koud gaasje op en binnen 3 sec was hij er zonder pijn uit. De pijn die je hebt aan het niet behandelen is vaak veel erger dan de prik vd verdoving.

Laat je weten hoe het gegaan is?

Vorige week heb ik een schroef in laten draaien voor mijn kroon en dat viel ook hartstikke mee.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:32

Dat zelfde probleem had ik ook wat jij in je start bericht schreef, maar hier heb ik dus echt geen 9 jaar mee gewacht. Beet ook steeds op het tandvlees, waardoor het dik werd. Kwam door, toch weer niet en heb ik toch voor mij 18de eruit laten halen. Scheelde weer €€. Heel veel succes! Ik ga liever nog vaker mijn verstandskiezen laten verwijden dan naar de tandarts. Ik vind de tandarts ook doodeng, maar het verwijderen van verstandskiezen is mij heel erg meegevallen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:35

Ik heb me laten vertellen door mijn tandarts dat verstandskiezen ook sowieso zwakker zijn en dus snel problemen geven.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:36

Momo94 schreef:
Dat zelfde probleem had ik ook wat jij in je start bericht schreef, maar hier heb ik dus echt geen 9 jaar mee gewacht. Beet ook steeds op het tandvlees, waardoor het dik werd. Kwam door, toch weer niet en heb ik toch voor mij 18de eruit laten halen. Scheelde weer €€. Heel veel succes! Ik ga liever nog vaker mijn verstandskiezen laten verwijden dan naar de tandarts. Ik vind de tandarts ook doodeng, maar het verwijderen van verstandskiezen is mij heel erg meegevallen.

Hier ook. Heb mijn verstandskiezen bij de kaakchirurg laten verwijderen. En ondanks dat ik een hele fijne tandarts heb, ga ik liever nog een keer naar de kaakchirurg voor zoiets dan "gewoon" voor de simpele dingen naar de tandarts :')

TS, heel veel succes met het trekken! De tip van de muziek is idd een goeie, die werkt hier ook vrij goed (ook bij de tandarts voor "simpele" dingen :') )

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:12

De enige juiste keuze. Verstandskiezen zijn bij veel mensen ondingen. Ik heb er jaren mee rondgelopen, tot ik een keer op de toendra van IJsland helse kiespijn kreeg. Echt 10 op een schaal van 0 tot 10, ik heb alles bij elkaar geschreeuwd. Dan liever een ingreep in je mond.

De ingreep zelf duurt normaal maar een paar minuten. Houd er wel rekening mee dat je een paar dagen grieperig bent. Ook moet je nog wel even een weekje spoelen met een speciaal middel, maar dat deed je toch al. Na dat weekje ben er echt vanaf. Hoe fijn is dat!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:29

Ik heb wel 100% ervaring met veel angst voor de tandarts. Ik ben zo'n type die met pijn denkt: gaat wel over. Maar ben ook iemand die heeeel goed voor zn tanden zorgt, niet bezuinigd op tandpasta/borstel/etc. En ik ga ondanks mn angst toch elk halfjaar omdat het eigenlijk altijd goed is.
Die verstandskiezen verwijderen werd mij ook geadviseerd, hoewel ik heel hard gebeden heb dat ik ze gewoon genetisch niet had. Helaas.
Ik heb er 4 jaar over gedaan om mentaal een manier te kiezen die voor mij te doen was.
Uiteindelijk ben ik bij Dental clinics uitgekomen waar ze narcose aanboden. Toen werd dit nog door een enkele zorgverzekeraar aangeboden en daarvoor heb ik toen geswitcht naar die ene.

Ik heb ook een angst voor naalden, dit ook doorgenomen met de anesthesist die me belde. Hij was zo fijn en zei letterlijk: 'meid, geen zorgen. Ik ga zorgen dat je er helemaal niks van merkt.' ik vond dat nogal een uitspraak maar ben ook van het type: ik laat me afleiden, ondanks dat ik weet dat het een truc is want wie heb ik ermee als ik dat niet doe.. Mezelf.

Ik had natuurlijk slecht geslapen, mocht vroeg op de dag komen. Heb me gemeld en heb max 2 min in de wachtruimte gezeten. Kreeg een zenuwinzinking toen ze me ophaalden en toen we naar de OK liepen. Maar vanaf toen ging het in jezusvaart.
Ik mocht in mn eigen comfy kleding op een vaccuum stoel gaan zitten die vaccuum zoog naar mijn lichaam en verwarmd was. De anesthesist maakte geintjes en de operatieassistent leidde me ongelofelijk af door me vanalles te laten zien op het scherm en allerlei plakkers die ze opplakte. Ondertussen werd mn hand vastgepakt en werd er heel joviaal gedaan en ondertussen klopte die mn aders op :') of ik eens wat wilde vertellen over mn puppy die we gingen ophalen binnenkort. Daarna werd ik strategisch weer afgeleid aan de rechterkant want saturatiegehalte en als je hier heeeeel goed kijkt rechtsboven in, dus ik pers mn ogen samen en voel tegelijk in mn linkerhand een scherpe pijn. Ik kijk naar links, zo zegt ie, de naald is al weg hoor kijk maar. Tis al geregeld. (had ie in een tiende van een seconde het infuus gezet) en toen draaide ee OK assistent nog even per ongeluk mn kraantje van infuur open, alles onder het bloed. Dus ze keek me met grote koeienogen aan... Ik zo: ik kan dan weet wel tegen bloed hoor. Dus gelukkig iedereen weer ademhalen. En ik mocht mn kleding laten reinigen en zei zouden de rekening betalen enzo. Was totaal niet nodig maar fijn.
Op gegeven moment zette die man een spuit op mn infuus met een melkachtig iets en toen voelde ik mn gezicht tintelen en ben goed gaan liggen... En weg was ik... En mn man stond nog in de OK :') die had niet door dak al weg was.

Bij mij hebben ze alle 4 tegelijk weggehaald. Wel pittig qua herstel maar dat had ik er wel voor over.
Al met al ging alles goed. Ik had wel zelf moeten uitvinden dat je met een spuitje na iedere maaltijd even de kraters moet uitspuiten om ontsteking te voorkomen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:05

Ik heb vorige maand mijn laatste verstandskies er uit laten trekken, de rest was al heeeeel lang geleden door de kaakchirurg gedaan, maar omdat deze volledig gekanteld in de achterkant van mijn kaak lag besloten te laten zitten.
De laatste twee jaar (ben nu 40 :') ) besloot dat kreng toch steeds meer te draaien en omhoog te komen waardoor hij mijn andere kies opzij begon te drukken.
Dus is hij na foto's maken verwijderd door mijn tandartsen die ook kaakchirurg is. Door de ligging en geen ruimte was het nogal een gedoe. Ze hebben hem door midden moeten zagen e.d. Maar helemaal niks van gevoeld en genezing ging ook super snel. Dus ben er blij mee dat ik het toch nog heb laten doen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:08

Heel goed dat je heen gaat.

Ik heb de mijne drie maanden geleden laten trekken.
Eerst rechter kant, 2 week later de linkerkant.

Beide keren stond ik na een kwartier al weer buiten. Ik heb er 20 jaar tegenop gezien en uitgesteld maar het viel zo enorm mee dat ik de 2e x al fluitend naar de tandarts ging.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:13

De bovenste zijn door de tandarts gedaan. Waren er zo uit.
De onderste durfde hij zelf niet aan want die had grotere wortel en lag wat moeilijker. Dus moest ik voor naar de kaakchirurg. Ik dacht dat de beste man nog moest beginnen. Voor mijn gevoel drukte hij wat. Klaar zei hij.

Succes!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:43

Fijn dat ze er toch uit gaan! Ik heb het zelf ook jaren uitgesteld maar uiteindelijk heb ik ze er ook uit laten halen omdat ik er steeds last van had. Achteraf had ik het jaren eerder willen doen _O- Het viel me alles mee en het is zó fijn dat ze eruit zijn! Heel veel succes alvast maandag +:)+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:18

c_alsemgeest schreef:
Ik heb vorige maand mijn laatste verstandskies er uit laten trekken, de rest was al heeeeel lang geleden door de kaakchirurg gedaan, maar omdat deze volledig gekanteld in de achterkant van mijn kaak lag besloten te laten zitten.
De laatste twee jaar (ben nu 40 :') ) besloot dat kreng toch steeds meer te draaien en omhoog te komen waardoor hij mijn andere kies opzij begon te drukken.
Dus is hij na foto's maken verwijderd door mijn tandartsen die ook kaakchirurg is. Door de ligging en geen ruimte was het nogal een gedoe. Ze hebben hem door midden moeten zagen e.d. Maar helemaal niks van gevoeld en genezing ging ook super snel. Dus ben er blij mee dat ik het toch nog heb laten doen.

Tenzij je niet in Nederland woont, kan jouw tandarts nooit een kaakchirurg zijn.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:28

Ik heb twee jaar geleden ook mijn verstandskiezen eruit laten halen. Ik had ook last van mijn kies (nou moest die van de kaakchirurg blijven zitten, de pijn kwam niet daarvan?) en wilde alles in een keer laten doen. Want ik ben ook echt een gigantisch angsthaas en anders durfde ik helemaal niet meer terug _O- Mijn moeder heeft vroeger veel te lang gewacht ermee en haar andere kiezen waren daardoor gigantisch beschadigd, dat was voor mij wel een stok achter de deur. Ik moet zeggen, het was naar en pijnlijk, maar ik stond met 20 minuten weer buiten. Ook de zwelling van mijn wang viel mee. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, ik heb zoveel minder hoofdpijn dan voorheen ook +:)+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:51

janderegelaa schreef:
Tenzij je niet in Nederland woont, kan jouw tandarts nooit een kaakchirurg zijn.

Een kaakchirurg heeft altijd ook een tandartsdiploma. Dus iedere kaakchirurg is juist ook tandarts.

En hoewel het ongetwijfeld niet gebruikelijk is, kan ik me ook voorstellen dat een kaakchirurg in deeltijd ook gewoon nog een eigen tandartsenpraktijk draait. Waarom ook niet? Dan zie je nog eens iets anders dan alleen verstandskiezen of kaakstanden die operatief gecorrigeerd moeten worden.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 19:49

Bedankt voor de reacties allemaal! :)

Hoewel ik het eng vind dat het gaat gebeuren ben ik er wel rustig om. Mijn tandarts verwacht totaal geen problemen, de bovenste verstandskiezen zijn al uitgezakt dus die zijn er als het goed is zo uit. En onder zag er ook gunstig uit, omdat er best wat ruimte is zodat hij ook goed kon trekken of zoiets.