Gix schreef:Pro-ana, Pro-mia, instagram, tumblr, thinspo, rode armbandjes, blauwe armbandjes...
Belangrijk is om het verschil tussen Pro-ana en anorexia duidelijk te benoemen. Het kan in elkaar overlappen maar het is niet hetzelfde.
Anorexia nervosa staat voor gebrek aan eetlust, en Pro-ana staat voor elkaar aanmoedigen zo weinig mogelijk te eten om ziekelijk dun te worden.
Nu wil ik niet zeggen dat Anorexia alleen het gebrek aan eetlust is, integendeel, want voor om het als chronische ziekte te hebben is meer voor nodig.
Mijn mening over Pro-ana is dat het een manier is voor mensen (ook jongens) om een uitlaatklep en steun te vinden waar het gevoel van begrepen worden blijkbaar ergens anders ontbreekt. Vaak toch wel mensen met een probleemachtergrond.
Als je de websites platgooit vinden ze elkaar wel op instagram of tumblr .
Ik denk dat het veel samenhangt met een onbehandelde depressie en/of andere problematiek.
Een eetstoornis kan heel breed zijn, zie dat tv programma maar, mensen die bijvoorbeeld alleen friet 'kunnen' eten.
Ik denk persoonlijk ook dat een eetstoornis nooit helemaal weg gaat. Je kan het wel onder controle krijgen met veel wilskracht, therapie en medicatie (of een combinatie daarvan).
Voor mij is het iets wat ik al jaren onder controle heb, maar je ziet het nog steeds wel terug in bepaalde dingen.
Als voorbeeld; ik eet liever geen pizza of frituur, ik krijg het wel weg, eet ook wel mee, maar het zit zo vastgeroest dat het verkeerd is.
Ik heb geleerd dat anorexia juist geen gebrek aan eetlust is. Mijn vriendin had de hele dag honger hoor en ze lust alles maar er werd gewoon niet of echt heel weinig gegeten.