Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:46

Je mag het toch ook zelf beslissen? Heb je ooit weleens contact gehad met een gyn of een huisarts of alleen op google gekeken
Ze zullen je ws wel een bedenktijd geven, en soms is er een leeftijdsgrens van 30 jaar maar het kan wel

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:47

Ik vind "baas van eigen lijf" belangrijker dan spijt. En je bent ook geen 18, je hebt genoeg tijd gehad om daar over na te denken. Dus wat mij betreft belachelijk dat er dan niet aan meegewerkt wordt.

Ik wil ook een sterilisatie. Moet daar ook maar eens werk van maken. Bijna 35 en 2 kinderen zal wel geen probleem opleveren. Bij mijn schoonzus wilde haar man er een knoopje in laten leggen, ze hadden samen 3 kinderen en hij had er ook nog 1 met zijn ex, maar werd nog niet gedaan, omdat de jongste nog geen jaar was. Vanwege eventuele verhoogde kans op wiegendood... de redenen om zoiets te weigeren zijn blijkbaar legio...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:48

Flux schreef:
Belachelijk hea. Ik zou ook zeggen; knoopje bij je vriend. Maar dan zit jij nog steeds met de ellende. Tenzij je dat maandelijkse ongemak niet perse erg vind.

Rare wereld.

Bij afsluiten van de eileiders word je nog wel ongesteld, t is immers geen verwijdering van het hele kippenhok.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:48

Ik heb me toevallig gister ingelezen over sterilisatie, en ik dacht dus ook dat je niet meer ongesteld zou worden maar dat is dus niet waar, je menstruatie gaat gewoon door.

Maar wat bizar, ik had nooit gedacht dat zoveel gynaecologen dit weigerden!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:53

Anders nog 8 jaar de boel 'uitzingen' tot je 35e en dan een poging wagen? Vraag me wel af of je ook daadwerkelijk bij een gynaecoloog bent geweest met je vraag, of dat je alleen een beetje op internet gekeken hebt..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:55

djinnie schreef:
Ik vind "baas van eigen lijf" belangrijker dan spijt. En je bent ook geen 18, je hebt genoeg tijd gehad om daar over na te denken. Dus wat mij betreft belachelijk dat er dan niet aan meegewerkt wordt.

Ik wil ook een sterilisatie. Moet daar ook maar eens werk van maken. Bijna 35 en 2 kinderen zal wel geen probleem opleveren. Bij mijn schoonzus wilde haar man er een knoopje in laten leggen, ze hadden samen 3 kinderen en hij had er ook nog 1 met zijn ex, maar werd nog niet gedaan, omdat de jongste nog geen jaar was. Vanwege eventuele verhoogde kans op wiegendood... de redenen om zoiets te weigeren zijn blijkbaar legio...

Wat heeft sterilisatie van vader en de kans op wiegendood met elkaar te maken? Ik geloof dat ik die link niet zie..

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:57

Misschien omdat ze het onnatuurlijk vinden? Er geen medische noodzaak is, ze pro life zijn..misschien komen er andere vervelende bijwerkingen in het lichaam, misschien kan het niet meer makkelijk ongedaan gemaakt worden, misschien vergrootte kans op kanker.?

Vraag de artsen waarom ze er zo tegen zijn, ga een gesprek aanvragen en laat je helemaal voorlichten..
Ga naar een vrouwenkliniek..daar krijg je echt een goede begeleiding, misschien komen ze met een nog beter suggestie..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:57

Flux schreef:
Belachelijk hea. Ik zou ook zeggen; knoopje bij je vriend. Maar dan zit jij nog steeds met de ellende. Tenzij je dat maandelijkse ongemak niet perse erg vind.

Rare wereld.

Maandelijks ongemak heb je nog steeds na een sterilisatie.

Gynaecologen staan er inderdaad niet om te springen om zo jong iemand te steriliseren.
Ik word 39 dit jaar. Heb 2 kinderen (bijna 7 en bijna 3) en zowel mijn man als ik vinden het wel mooi zo. Mijn man riep en roept dat hij zich laat steriliseren maar heeft tot nu toe geen enkele stap in die richting genomen.
Volgende maand moet ik weer bij de gyneacoloog zijn voor een uitstrijkje en wil ik het balletje ook eens opgooien.
Op zich hebben we geen problemen met het gebruiken van condooms maar iedere keer die onzekerheid als mijn menstruatie eens langer uitblijft dan normaal... :n

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:58

Majabeestje schreef:
Zelfs bij mij wilden ze het niet doen (30 jaar, 2 kinderen en we wisten 100% zeker dat we geen 3e wilden).
Om heel eerlijk te zijn, ik snap wel dat de gynaecologen daar wat moeilijk over doen. Met name bij de vrouw kunnen die eierstokken toch ineens gaan rammelen, ook al kan je je het absoluut niet voorstellen. Dat hoeft niet nu of over een jaar, maar kan ook nog als je 35 bent. Dat gebeurt gewoon best vaak. Ik denk dat gynaecologen dat ook vaker meegemaakt hebben en daarom zo 'streng' zijn.
Maar ik snap je gevoel wel hoor. Ik had toen ook, toen ze mij niet wilden steriliseren zoiets van 'wtf, mag ik zelf even bepalen wat ik wel of niet doe met mijn lijf? Wie ben jij om daar wat van te zeggen?'
Uiteindelijk heeft mijn man zich laten steriliseren. Die mocht wel blijkbaar.

Bij sterilisatie (afsluiten eileiders) kunnen eierstokken nog wel gaan 'rammelen', maar wanneer je alles verwijdert, dan zal dat niet gebeuren. Natuurlijk kun je nog steeds plotseling een kinderwens krijgen, maar die komt dan volledig van tussen je oren, en wordt niet hormonaal aangestuurd vanuit je onderbuik.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:59

kimberly1995 schreef:
djinnie schreef:

Wat heeft sterilisatie van vader en de kans op wiegendood met elkaar te maken? Ik geloof dat ik die link niet zie..

Nee niks, maar als een kind sterft aan wiegendood zijn er veel mensen die dan alsnog een (nieuw/extra) kind willen en dat kan dan niet meer als papa grsteriliseerd is

Faruba

Ik heb me ook al vroeg laten sterilliseren,ik was toen 28 en is al even geleden. Nu was mijn gynocologe een kennis van ons die wist van mij dat ik absoluut geen kinderen wilde en heeft er ook geen probleem van gemaakt om het uit te voeren bij mij. Ik heb er totaal geen last van gehad,ik was snel weer op de been. Zeker tegenwoordig is het een vrij eenvoudige ingreep en je hebt keuze hoe je het wilt laten doen. Voordeel bij mij is ook nog eens,ik ben na de ingreep nooit meer ongesteld geworden. :D

http://www.anticonceptie-online.nl/ster ... _vrouw.htm

oomens

kimberly1995 schreef:
djinnie schreef:

Weinig, maar de link tussen een kind van jonger dan een jaar en de kans op wiegendood is er wel.
Waarschijnlijk willen ze de man nog niet steriliseren als er een kans bestaat dat hij nog een 'backup' moet maken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:00

Ik ken iemand die zich op haar 28e heeft laten steriliseren. Haar toenmalige vriend en zij wilden reizen en nooit kinderen. Lang overna gedacht en zij heeft zich laten helpen. 2 jaar later ging hij vreemd en nu heeft ze een vriend die dolgraag kinderen wil en heeft ook haar op andere gedachten weten te brengen. Maarja dat gaat niet meer, ik hoorde dat ze zich tijdje terug bij een adoptie bureau hebben aangemeld. Lijkt me een verschrikkelijke situatie. Dus ik snap de artsen best, de reden waarom ze moeilijk doen is wss omdat er dit soort gevallen opduiken.
Beter leg je dan een knoop in je vriend zijn zaakje. Ik ken zoveel mensen die op hun 27e niet aan kinderen dachten en halverwege de 30 toch ineens wel.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:01

AnnetteFlame schreef:
kimberly1995 schreef:

Nee niks, maar als een kind sterft aan wiegendood zijn er veel mensen die dan alsnog een (nieuw/extra) kind willen en dat kan dan niet meer als papa grsteriliseerd is

Ooh wauw, bij die mogelijkheid had ik inderdaad niet stil gestaan. Bedankt!

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:02

Faruba schreef:
Ik heb me ook al vroeg laten sterilliseren,ik was toen 28 en is al even geleden. Nu was mijn gynocologe een kennis van ons die wist van mij dat ik absoluut geen kinderen wilde en heeft er ook geen probleem van gemaakt om het uit te voeren bij mij. Ik heb er totaal geen last van gehad,ik was snel weer op de been. Zeker tegenwoordig is het een vrij eenvoudige ingreep en je hebt keuze hoe je het wilt laten doen. Voordeel bij mij is ook nog eens,ik ben na de ingreep nooit meer ongesteld geworden. :D

http://www.anticonceptie-online.nl/ster ... _vrouw.htm

Mag ik vragen welke methode jij hebt gedaan?

Indestal

Precies daarom, ik denk dat ze te vaak huilende vrouwen hebben gehad die nu toch in die roze wolk zijn beland met een andere partner...en dan de huilende vrouwen die het erg graag willen maar het niet zwanger kunnen worden, dat dat verschil voor hun te groot is...een soort beroeps ethiek..

MarliesV

Even je getallen goed zetten, elke 3 maand de prikpil= 4x per jaar
Als je 396x de prikpil krijgt dan betekend dat dat je de komende 99 jaar verwacht deze te krijgen ;-P
99x zou realistischer zijn

Maar wat de rest ook zegt: waarom laat je partner er geen knoop in leggen?

Of hebben jullie buiten je relatie ook 18+ contact met andere mensen (al ga ik er vanuit dat er dan wel een condoom in beeld komt).

Sterilisatie bij een vrouw is een grote ingreep en ik zou in een gezond lichaam niet willen snijden.
Dat spijt daar geloof ik niet in, je moet allemaal met de keuzes leven die je maakt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:03

Mijn huisarts en ik hebben het er ook weleens over gehad. Ik heb inderdaad ook absoluut geen kinderwens en kan niet goed tegen hormonen. Ik ben dus ook niet aan de pil. In mijn zoektocht naar anticonceptie die ik wel kon verdragen heeft mijn huisarts laten vallen dat het zo jammer is dat steriliseren onder de 35 zo moeilijk te regelen is. Ik was destijds rond de 30 en we hebben het inderdaad niet kunnen regelen. Inmiddels ben ik (bijna) 36 en had ik er niet meer zo over nagedacht, maar nu ik dit topic lees... Toch maar eens wat meer informatie opzoeken. Inmiddels ben ik verhuisd en heb ik een nieuwe huisarts. Ben benieuwd wat die zegt.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:04

Het valt echt wel mee hoe groot de ingreep is.
Tegenwoordig hoeven ze niet meer je hele buik open te snijden maar doen ze t met 2 of 3 minuscule gaatjes of via de baarmoeder en t duurt echt niet langer dan een half uur

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:05

Ik heb na mijn tweede kind (ik was toen 33) ook bij de gyneacoloog gemeld dat ik gesteriliseerd wou worden. Daar wou ze niet in mee gaan en ik moest me maar verdiepen in alternatieven :(:)

uiteindelijk heeft mijn man zich laten sterrilereseren omdat het een simpelere ingreep is met minder mogelijke vervelende gevolgen.
Maar ik vond het een beetje vreemd dat ze dat niet gewoon wilden doen zonder gezeik

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:08

@AnnetteFlame,dmv. een laparoscopie.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:09

Faruba schreef:
@AnnetteFlame,dmv. een laparoscopie.

Dank je wel!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:10

Ik heb er ook aan gedacht, ben een beetje ouder dan jij TS, en bij mij zou het zonder problemen gedaan worden.

MAAR: ik heb een dusdanig 'trauma' overgehouden aan het plaatsen van mijn spiraaltje dat ik nevernooitniet meer iets via mijn vagina laat regelen. Dus zou een sterilisatie via de buik moeten en dus zou ik volledig onder narcose moeten.

Als ik daar tegenover stel dat mijn vriend het ziekenhuis in en uit hopt en binnen een half uur klaar is als HIJ zich laat steriliseren, dan weiger ik dus gewoon. Ik vind echt dat HIJ het moet doen. Maar hij durft niet.

Nou dan is het dus of condooms (helaas voor hem) of, zoals nu, de nuvaring. Dat is een prachtige uitvinding die nuvaring. Heb het lang niet gedaan wegens de kosten, maar kwam er recent achter dat het volledig vergoed wordt :) Hallo nuvaring :)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:11

Wat is er mis met nog een aantal keer spiraal laten plaatsen? Nog 5x op een mensenleven? Procedure is simpeler, minder ingrijpend en omkeerbaar.
Want zoals hierboven ook al is aangegeven, er is altijd een risico dat de relatie geen stand houdt, je een nieuwe man treft, en samen toch wel dolgraag kinderen wilt. Je kan nu 100% zeker over iets zijn, terwijl de "ik" in de toekomst over bv 5 jaar toch heel anders over diezelfde dingen kan denken.

En bedenk je inderdaad dat een sterilisatie niet inhoudt dat je niet meer ingesteld wordt! Maandelijkse hormoon schommelingen heb je nog gewoon.

Er is trouwens een nieuwe methode voor sterilisatie die niet meer via de buikwand hoeft. Gaat gewoon vaginaal.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:14

Waarom laat je man zich niet helpen?

Ik heb ook nooit een kinderwens gehad bij mijn ex partners, op mijn 30e ben ik alsnog moeder geworden omdat ik ze met mijn man wel wilde.
Hij was toen al 40 en had tot die tijd ook geen kinderwens gehad... Dus ja, ik snap die artsen wel dat ze er voorzichtig mee zijn.

Het is voor vrouwen onomkeerbaar, bij mannen is het soms nog terug te draaien.
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 11-02-16 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt