MRI met contrastvloeistof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:27

Prik is niet speciaal pijnlijk, vloeistof kan een soort warm gevoel geven, maar al met al niet een heel pijnlijk gebeuren hoor.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:45

Brainless schreef:
Pas op met ijzeren ringetjes die in een (joggings-)broek zitten; waar de touwtjes door gaan.
Ik moest voor de zekerheid alles uit (op een boxershort en gewoon hemdje) na.

Brrr, koud!
Ik moet regelmatig een MRI van mijn hoofd en krijg dan contrast via het infuus. Niet te vergelijken met ts denk ik.

Ik heb het altijd hartstikke koud in dat ding. Ik neem altijd een jogging en een sweater mee (maar sweater kan vast niet idd als ze je schouder moeten hebben, zoals ts).
De laatste keer had ik idd per ongeluk een jogging met van die metalen ringetjes mee. Toen kreeg ik een broek van het ziekenhuis om aan te doen.
Toen moest trouwens mijn wervelkolom ook en toen ik helemaal in dat ding lag kreeg ik het voor het eerst wel lekker warm. Meteen een stuk relaxter stilliggen als je het niet koud hebt!

Dancyy

Re: MRI met contrastvloeistof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:47

Oh ja, en aangeven als je ergens ijzeren plaatjes/pinnetjes oid hebt! (Vergeet stangetje achter de tanden niet)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:53

Ik kreeg dit ook. Met een jodiumcontrast.
Met een infuus. Even vervelend maar zeker niet enorm pijnlijk.
Ik moest het omdat ik mijn nier wilde afstaan.
Het broekplassen herken ik ook!
Het onderzoek viel mij mee. Ik kreeg alleen 2 dagen later enorme uitslag. Ik bleek allergisch voor de vloeistof... handig te weten -O-

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:12

Ja ik wilde nog vragen, valt die foto die ik had geplaatst onder en subluxatie? De orthopeed vond vandaag namelijk dat het wel mee viel qua instabiliteit van mijn schouder, maar dit vind ik er toch vrij apart uit zien. Ik ga de foto volgende keer maar laten zien. Maar valt dit dan onder subluxatie?

De orthopeed dacht ook dat ik geen operatie hoef en dat het met fysio wel goed komt, maar ik loop er al 4/5 maanden. Mijn fysio dacht aan het labrum, aangezien alles boven hands last geeft en m'n schouder de hele tijd knakt.

Ik heb ook zo'n brief erbij gekregen die ik in moet vullen en daar staat inderdaad ook metalen platen bij. Heb ik gelukkig niet.

Is een goeie trouwens, geen joggingbroek met ijzertjes, die zitten er inderdaad vaak aan.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:21

Ik durf je dat zo niet te zeggen, ik denk dat t bij jou net wat anders zit dan bij mij. Maar dat gaat snel genoeg uit de mri blijken denk ik :)
Dus ik zou me nu even geen zorgen maken over wat het wel en niet bij jou is, kom je vanzelf achter.
Bij mij zit t allemaal niet ietsje anders als ik de foto bekijk, maar het idee is hetzelfde :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:29

Ja ik ga het maar even aan de orthopeed laten zien. :) Wanneer krijg jij de uitslag, mijn afspraak na de MRI is pas 2 weken later. Kom niet vaak in het ziekenhuis en vindt nu al dat alles langt duurt, haha.

Is een spalkje dan een probleem in een MRI? Die heb ik namelijk wel.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:06

Iemand hierboven schreef ik mocht niet autorijden...
Dat hadden ze mij dus van te voren niet gezegd, ik moest een uur alleen naar huis rijden met de auto.
Vermoedelijk daardoor heb ik dus wel een dag of twee pijn gehad na de mri.

Dus misschien wel beter als je iemand hebt die met je mee kan gaan.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:35

Geen beugels in je BH en denk ook aan de haakjes aan de achterkant. Sportbh is de beste optie, maar ook de schuifjes van de bandjes zijn vaak van metaal. MRI is een grote magneet dus trekt alles van metaal aan. Dus tenzij je echt een compleet ijzervrije sportbh hebt, hou er rekening mee dat hij wel uit moet :)

Als het goed is worden de dingen als ijzerdraadje achter je tanden ook gevraagd, als ik me niet vergis moet je een checklist invullen met dingen (pacemaker mag namelijk absoluut niet naar binnen, spiraaltje, en zo zijn er nog meer dingen), is denk ik die brief die je hebt. Spalkje is geen probleem zolang hij nog goed vast zit, maar het moet wel bekend zijn. Voor de zekerheid kan je het aan degene die de scan maakt nog een keer aangeven, maar zou geen probleem moeten zijn. Heb zelf een scan van mijn hoofd gemaakt en ik heb ook een spalk. Zelf had ik het trouwens verschrikkelijk warm onder dat ding.
Make-up niet opdoen, in oudere versies van mascara zaten soms metalen deeltjes en die mogen je niet in je ogen komen dus vandaar beter helemaal geen make-up.
Of in ieder geval, dit is een beetje wat wij aanhouden met de mri op school (ik studeer o.a. voor het maken van zo'n scan) :D

Contrast krijgen we pas volgend jaar dus kan ik niet veel over vertellen. Verder dan de prik is een prik en het inspuiten kan wat vreemd en warm aanvoelen kom ik nog niet haha. Dat gevoel trekt vanzelf weg. Niet te zenuwachtig voor zijn in ieder geval. Stilliggen is belangrijk, maar met een scan van je schouder is het wiebelen van je tenen niet erg ;) Hielp bij mij wel.

Al met al niet te zenuwachtig voor zijn. Voor je het weet ben je weer buiten.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 00:41

Mijn moeder gaat mee, dus die rijdt me naar huis. :) Vervelend dat je dat niet van te voren wist.

Bedankt voor de informatie laraxXxemma! Ik heb ook een spiraaltje maar dat scheen geen probleem te zijn.
Ik voel me er al een stuk beter onder! Stil liggen wordt inderaad lastig, haha. Maar dat je, je tenen wat kan bewegen helpt inderdaad al. :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:54

Spiraaltje wist ik al niet helemaal zeker maar ik dacht zeg het er wel bij zodat hij niet vergeten wordt. Zolang ze op de hoogte zijn en ze zeggen dat het geen probleem is is dat het ook niet.

Ohja nog vergeten, vaak doen ze muziek op. Dan lig je daar niet zo in stilte. Soms mag je een eigen cd of usb meenemen, maar ik geloof dat ze nu vaker via internet je gewoon een radiozender laten kiezen. Ze doen vaak een koptelefoon op omdat sommige MRI's een nogal hard en zwaar bonkend geluid kunnen maken.
Geef ook aan dat je niet goed stil kan liggen, misschien kunnen ze dan tussen je scans even zeggen nu maak ik even geen scan dus even je hand bewegen is ook niet erg (bijvoorbeeld).

Mocht je echt nog willen weten hoe precies heeft youtube enorm veel informatie filmpjes over hoe een MRI scan in zijn werk gaat, en misschien heeft het ziekenhuis waar je heen gaat zelf ook wel een filmpje. Vind zoiets zelf altijd heel fijn haha.
Mocht je vragen hebben mag je ze stellen, ik kan ze altijd proberen te beantwoorden :D
Veel succes! Hoop dat ze iets vinden dat het probleem met je schouder kan verhelpen.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 01:11

ik heb hem pas in mijn knie gehad, was zacht gezegd geen lekker gevoel. In mijn schouder vaker prikken gehad maar was niet zo erg als knie :-).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 01:13

Percy schreef:
Die heb ik ook gehad en niets van gevoeld. Ja, wel even een prikje maar meer niet. Belangrijk is dat je goed ontspant maar dat is bij elke prik zo.

Hier krijg je zo'n ok-ding om aan te trekken.

Ik zal in het zelfde ziekenhuis zijn geweest :-) kreeg ook een Ok ding aan.
Ik moet volgende week weer,nu rechts aan mijn schouder,vorige keer was het links.
Ik zat te denken of het nu pijnlijk was of niet en kon me alleen dat Ok ding herinneren dus ik dacht dan zal de spuit mee gevallen zijn.
Ik heb net een cortisone spuit in een zenuwknoop gekregen volgens mij doet dat meer zeer.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 01:15

liekensancho schreef:
ik heb hem pas in mijn knie gehad, was zacht gezegd geen lekker gevoel. In mijn schouder vaker prikken gehad maar was niet zo erg als knie :-).

Het is eigenlijk normaal gezien anders om,schouderopratie's zijn de meest pijnlijke operatie's volgens de verpleging en artsen en helaas kan ik nog uitervaring spreken ook.Heeft te maken met dat er heel veel zenuwen samen komen bij je schouders.Dat is bij een knie niet zo.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 01:20

Ik heb hem in mijn heup gehad. Lekker is anders maar echt pijn? Nee hoor. Ik zag er best wel tegen op maar het viel achteraf erg mee. Bij mij deden ze het onder begeleiding van een echo.

L_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 01:54

Ik heb van mijn hoofd drie keer een MRI gehad, een keer met contrast in infuus. Ik mocht onderbroek en sokken aanhouden maar kreeg van het ziekenhuis een broek en shirt om aan te trekken.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 03:35

Hallo TS,

Zoals al eerder beschreven kan de vloeistof een wat drukkend gevoel in het gewricht geven, dat klopt. Tevens kan het prikken zelf even naar zijn, van de velen die ik gezien heb waren er maar een paar die het echt tegen vonden vallen.

Er zal eerst met jodiumhoudend contrast en rontgendoorlichting gekeken worden of de dokter goed in het gewricht zit. Als de radioloog tevreden is zal het mri-contrast (werkend bestandsdeel gadolinium) ingespoten worden. Je zal het er niet warm van krijgen, de personen die dit zeggen verwarren een ct met intraveneus jodiumhoudend contrast met een mri-scan waarvoor je alleen intra-articulair contrast krijgt ;).

Houd inderdaad rekening met je kleding. Spiraaltje en draadje achter de tanden is geen probleem. Het mri apparaat kan je lichaamstemp wat verhogen terwijl je erin ligt. Dit is wat ik merk persoonsafhankelijk en afhankelijk van de serie, kleed je dus ook weer niet té warm.

Succes

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 09:06

Ik krijg de 15 e de uitslag en heb 4 weken moeten wachten op de mri :) zou eigenlijk maandag de uitslag krijgen, maar dat is carnavalsmaandag en dan is hij er niet. En hij geeft alleen op maandag de uitslagen door, dus ik mocht nog even wachten. Oh well..

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 09:21

Ik zag er erg tegenop om het vloeistof te laten inspuiten maar dat viel uiteindelijk mee. Wist dus inderdaad niet dat het warm kon gaan aanvoelen en dat gebeurde wel.

Kwa kleiding ik had een hempje aan, bh aan mocht bij mij niet. Daar kreeg ik een mooi ziekenhuis pakje over aan. Als ik alleen een bh aan had gehad zonder hempje had ik daar naakt onder gemogen. Vond dit zelf het prettigste.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 09:41

Ik ga jaarlijks door de mri voor mijn hoofd. Ik krijg contrast dmv een infuus. Ik zelf heb het altijd erg koud en ben vaak duizelig na de tijd maar dat komt bij mij doordat ik eigenlijk niet te lang plat kan liggen. Het geluid is vrij hard (ondanks oordoppen en koptelefoon ) 1 keer had ik muziek maar kon er vrij weinig van horen. De laatste paar keer ben ik tijdens de scan in slaap gevallen.

Houdt er ook rekening mee dat je geen make-up op mag daar mascara schijnbaar ook metaal deeltjes bevat.

Edit,

Qua kleding heb ik een "huispak - broek" aan,sportbh (simpele van de hema), trui en dikke sokken.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:06

_xrose schreef:
Ja ik wilde nog vragen, valt die foto die ik had geplaatst onder en subluxatie? De orthopeed vond vandaag namelijk dat het wel mee viel qua instabiliteit van mijn schouder, maar dit vind ik er toch vrij apart uit zien. Ik ga de foto volgende keer maar laten zien. Maar valt dit dan onder subluxatie?

De orthopeed dacht ook dat ik geen operatie hoef en dat het met fysio wel goed komt, maar ik loop er al 4/5 maanden. Mijn fysio dacht aan het labrum, aangezien alles boven hands last geeft en m'n schouder de hele tijd knakt.

Subluxaties voel je. Je voelt je schouder effectief eventjes uit de kom schieten, om dan uit zichzelf terug te schieten. Een vreemde stand van je schouder kan eerder te maken hebben met spieren, lijkt mij.

Ik heb trouwens exact hetzelfde gehad. 2 subluxaties gehad tijdens het sporten, op echo en RX niets te zien, op MRI met contrast een scheur in mijn labrum te zien. Alles bovenhands gaf last, alle duwbewegingen waren lastig (push-ups bv), en bovenhands was ik vrij instabiel. Orthopeed vond de instabiliteit wel meevallen en heeft oorspronkelijk voorgesteld het te proberen op te lossen met kiné. Instabiliteit verbeterde, last overhands en bij duwbewegingen niet, en vermits ik een 'risicogeval' ben (sport = olympisch gewichtheffen, opleiding politie, veel gevechtsport en zelfverdediginggrepen) hebben ze dan toch geopereerd. Operatie is 100% gelukt, revalidatie is veel sneller gegaan dan gepland (mede doordat ik in krachtsport zit en mijn schouder al voor de operatie sterker was dan de schouders van 95% van de vrouwelijke bevolking) en ik heb nu (1 jaar later) geen pijn meer, geen instabiliteit meer, geen bewegingsbeperking,....

Pas op, hoor ook wel veel 'mislukte' labrumverhalen.... Helaas :)

Voor de MRI: zelfde ervaring als een aantal hiervoor: de prik is naar, maar niet echt pijnlijk. Voornamelijk lastig als ze in het gewricht wat liggen 'wroeten' op de naald op zijn plaats te krijgen. Inspuiting en scan stelt niets voor. Achteraf wel 2 dagen vrij veel pijn gehad, en ook de waarschuwing meegekregen van extra instabiliteit door de vloeistof in het gewricht

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 19:08

Volgens mij maakt het ook uit hoeveel ruimte er tussen je botten zit qua pijnlijkheid van de prik. Ik heb vrij veel ruimte. Op hoop van zegen dat, dat helpt, haha.

@kimmekuh bedankt voor de informatie! Fijn dat het spiraaltje en spalkje geen probleem is. Ik begrijp dat ik dit dan wel moet aangeven?

@Pluttersput jij krijgt dus de uitslag op de dag dat ik de MRI heb. Hopelijk kunnen ze je helpen! Jij hebt ook lang moeten wachten zeg. Ik vind dat zo vervelend, ik wil gewoon weten wat er mis is en het zo snel mogelijk opgelost hebben.

@Florenc, dan heb ik subluxaties die ik zelf kan veroorzaken. :') Als ik mijn arm op een bepaalde manier bewegen hoor je mijn bot steeds 'ploppen' en dit voel je dan ook. Schuift heen en weer. Dit heb ik alleen altijd al, ben namelijk hypermobiel.
Hoebedoel je dat dit door je spieren kan zijn dan?
Ik heb inderdaad ook dat bovenhands last geeft, mijn arm wordt heel moe en kan heel weinig aan. Push-ups e.d. kan ik wel, maar geeft pijn. Fijn dat de operatie bij jou zo goed heeft geholpen! Ik loop nu al zo lang bij de fysio dat ik eigenlijk hoop dat er een andere manier is om het op te lossen en dan niet per se een operatie, maar ik wil er gewoon graag vanaf.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:29

Zorgvuldig getrainde Spieren kunnen de hele boel vaak goed stabiliseren. Ik heb trouwens zelf geen ervaring met subluxatie, dus durf niet met zekerheid te zeggen hoe het daarmee precies zit.

Ik heb wel een plexus brachialisverlamming gehad, waardoor mijn arm vanaf de schouder volledig verlamd was. Ik heb daar een uitgebreid revalidatietraject voor gehad, omdat als je het zomaar gaat belasten wanneer het weer een beetje gaat werken al je spierkracht weg is (mijn schouder was ook helemaal ingevallen, spieren degenereren zo snel als je ze niet (goed) kunt gebruiken) en de schouder en arm dus helemaal instabiel. Je werkt dan snel meer schouderblessures in de hand. Terwijl specifiek getrainde spieren alles netjes op hun plek kunnen houden.
Ik denk dat je het wel kan vergelijken vanuit de stabilisatie van het hele gewricht.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:11

Ik heb beide gehad,via infuus en via een naald in mijn rug.Van beide niks gevoeld.
Maar daarna moet je plat luggen een uur geloof ik.Dat had ik niet gedaan,mén wat was ik ziek geworden! Me hele lijf deed zo'n pijn,zenuwpijn.
TS ik weet niet of je na die MRI plat moet liggen,als dat zo is,DOEN.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:36

Vaak krijg je eerst een verdovingsprik, dat haalt de scherpe randjes er van af.
Na de mri rustig aan doen met je schouder.
Doordat er extra vocht in je gewricht zit is deze wat instabieler en heb je iets meer kans om te luxeren als je de schouder te zwaar belast.
Dit is na een dag weer weg.
Succes er mee!