Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kohtje schreef:Je bent zo jong, ik zou wat basis dingen opschrijven maar er verder niet zo mee bezig zijn.
xAntoinettex schreef:Ik weet niet of het hier al genoemd is, maar uitvaartverzorgers hebben ook vaak van die boekjes waarin je al wat (basis)dingen kan opschrijven. Kun je, voor zover ik weet, gratis opvragen.
Leen schreef:Ik denk dat ik dan het beste ook een uitvaartverzekering neem met de basisdingen uitgelegd. Eventueel thuis op een papier schrijven waar ze de foto's kunnen vinden. Aan mijn muziek kunnen ze ook aan, mijn broer die weet zeker wel welke liedjes ik graag heb.
En dan wel qua papierwerk alles bij elkaar van abbo's ed.
Is het ook nuttig om pincodes bij te houden? Gsm, bankkaart,... of kunnen ze daar toch niets mee? Wachtwoord van facebook denk ik dat ik er wel ga bij doen, van email ook. En uiteraard het wachtwoord van mijn computer. En hoe zou je dit veilig kunnen bewaren? Misschien geef ik beter gewoon mijn familie het wachtwoord van mijn computer en maak ik een mapje aan met alles er in. Maar is dat veilig om daar wachtwoorden in te steken?
xMarieke schreef:Natuurlijk is het fijn voor je nabestaanden om een beetje te weten wat je wilt. Maar het uitzoeken van de foto's en voorbereiden van de uitvaart hoort ook bij het verwerkingsproces. Als mijn partner morgen zou overlijden en het draaiboek voor zn uitvaart ligt al klaar, dan zou ik dat denk ik nieteens zo fijn vinden.
Leen schreef:Iemand een idee hoe je dat veilig kan opbergen? Gewoon op een papiertje bij in de map, zou dat genoeg zijn? Eventueel met een papier voor, en dan zeg ik hun dat wel persoonlijk dan dat de wachtwoorden er achter zitten.
Op een documentje in mijn computer zetten vind ik niet echt een goed idee.
Leen schreef:Ik ben wel blij dat ik dit topic geopend heb, ik wist echt niet dat zoveel mensen de uitvaart regelen als deel van het rouwproces zien.
Voor mij was dat altijd alleen maar een last, ik denk er zelf liever allemaal rustig over na als iemand overleden is. Ik ben ook wel een huiler als het op zo een dingen aankomt, en je kan niet een hele week huilen. Foto's uitzoeken is voor mij allemaal te confronterend.
Wat ik wel fijn vond, was helpen met opruimen van de spullen. Daar heb ik zelf een aantal heel dierbare spullen uit gehaald die ook een mooi plaatsje hebben gekregen. Dat is voor mij meer een rouwproces. Maar nu besef ik ook dat bij andere mensen dit net andersom zou zijn.
Leen schreef:kohtje schreef:Je bent zo jong, ik zou wat basis dingen opschrijven maar er verder niet zo mee bezig zijn.
Waarom niet? 4 ongevallen met jongeren van onder de 20 zijn de afgelopen weekenden gebeurd (+ overleden op 1 persoon na, maar die zat dan weer in de auto met 3 andere die wel overleden zijn en ligt/lag in coma) door een auto-ongeval bij ons in de buurt. Gisteren reed ik door het groen licht en kwam er iemand door het rood gereden nog net voor me door. Voor hetzelfde geldt was ik gisteren al overleden, het kan allemaal zo snel gebeuren. Mijn familie weet absoluut niet wie te contacteren, hun kennende zouden ze het op facebook plaatsen om te zorgen dat iedereen het wel weet, maar dat zou ik heel jammer vinden voor mijn vriendinnen. Hun zou ik graag toch een persoonlijkere aanpak willen geven.
Het is niet dat ik daar elke seconde over bezig ben, maar ik bedenk me gewoon dat het voor vrienden niet fijn is om het via via te horen. Of in het groot op facebook nieuwspagina. Voor ouders om alles uit te zoeken om op te zeggen, wat te regelen,...
Ik heb in september ook een ongeval gehad (hoef van paard op mijn hoofd) waarvan ze zeiden dat ik heel veel geluk heb gehad. Toen had het ook al zo ver kunnen zijn. Het is niet dat ik de hele tijd aan de dood denk, maar ik denk wel realistisch om het ook voor mijn familie en vrienden niet te moeilijk te maken. Want je dochter verliezen lijkt me wel sowieso heeeel erg moeilijk, dan hebben ze toch al heel wat zorgen minder.xAntoinettex schreef:Ik weet niet of het hier al genoemd is, maar uitvaartverzorgers hebben ook vaak van die boekjes waarin je al wat (basis)dingen kan opschrijven. Kun je, voor zover ik weet, gratis opvragen.
Daar zal ik eens achter vragen! Bedankt, dat wist ik nog niet.