Voorbereiding overlijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Voorbereiding overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:32

Ik bedoel het kaartje achteraf, na alles, na 4 tot 6 weken is het gebruikelijk om of een advertentie te plaatsen en zo iedereen te bedanken voor hun belangstelling of dat je dat met een persoonlijk kaartje doet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:37

Wat je ook doet, als je overlijd zullen je nabestaanden altijd moeilijke beslissingen moeten nemen. :)
Wij praten hier heel open over overlijden. Ook betreffende de regelingen voor het huis en spaargelden enz als zo iets gebeurt. :)
Mijn man weet wat ik wil máár als hij er iets van maakt waar Hij baat bij heeft wat wellicht af wijkt van wat ik wilde, dan hoop ik oprecht dat niemand daar opmerkingen over maakt, want nu, bij leven, kan ik alleen maar denken; als hij daar zelfs maar een klein beetje rust en troost bij vindt, dan moet hij dat vooral doen!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:43

Als je nu al alles regelt dan moet je steeds blijven bijwerken. Neem aan dat vriendschappen veranderen, adressen veranderen, muziek smaak veranderd enz.
Ik laat binnenkort wel vastleggen waar mijn honden heen gaan.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 11:47

Ja dat klopt, maar mijn ouders kennen niet precies al mijn vrienden. Zo heb ik een aantal keer dezelfde naam als vriendin. Zou toch sneu zijn als ze de helft wel iets laten weten en de andere helft niet. Terwijl dat erg goede vrienden van me zijn.
Andersom zou ik dat ook heel erg jammer vinden mocht ik niet eens een kaartje krijgen. Ik zou het wel begrijpen, maar niet naar je vriendins begrafenis gaan omdat je niet eens wist dat ze overleden was is toch wel heel jammer.
Nu, ik denk dat dat sowieso wel de ronde doet. Maar ik heb door school ook nog een aantal vrienden die verder weg wonen.
Misschien kan ik wel zeggen dat ze een aantal dagen na het versturen van de kaartjes eentje op mijn facebook mogen posten. Dan weet gelijk iedereen die het misschien nog niet wist het wel. Maar ik zou het wel belangrijk vinden dat de kaartjes eerst zijn aangekomen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:50

Je bent zo jong, ik zou wat basis dingen opschrijven maar er verder niet zo mee bezig zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:52

Zodra je een huis hebt enz lijkt het me wel belangrijk dat je er mee bezich bent ongeacht je leeftijd kohtje.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:56

Kartonnen doos is trouwens duurder dan een goedkope spaanplaat kist.
Dingen op papier of op de pc zetten kan nooit kwaad.

Toen mijn schoonvader overleed zat schoonmoeder, na 40 jaar huwelijk, met de handen in het haar.
Schoonvader zou alles regelen, maar had niks geregeld.
Gelukkig heb ik regelmatig met hem gesproken en kon zo vertellen dat hij geen toespraken wilde.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:01

Ik heb een uitvaartverzekering (al enkele jaren..) En ik heb op mijn computer een wordbestandje met wat praktische zaken..
Verder is een uitvaart wat mij betreft ook een beetje naar wens in de vullen door de nabestaande, dat is toch een stukje verwerking zoals hier in het topic ook al eerder is aangegeven.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:24

Ik weet niet of het hier al genoemd is, maar uitvaartverzorgers hebben ook vaak van die boekjes waarin je al wat (basis)dingen kan opschrijven. Kun je, voor zover ik weet, gratis opvragen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 13:54

kohtje schreef:
Je bent zo jong, ik zou wat basis dingen opschrijven maar er verder niet zo mee bezig zijn.

Waarom niet? 4 ongevallen met jongeren van onder de 20 zijn de afgelopen weekenden gebeurd (+ overleden op 1 persoon na, maar die zat dan weer in de auto met 3 andere die wel overleden zijn en ligt/lag in coma) door een auto-ongeval bij ons in de buurt. Gisteren reed ik door het groen licht en kwam er iemand door het rood gereden nog net voor me door. Voor hetzelfde geldt was ik gisteren al overleden, het kan allemaal zo snel gebeuren. Mijn familie weet absoluut niet wie te contacteren, hun kennende zouden ze het op facebook plaatsen om te zorgen dat iedereen het wel weet, maar dat zou ik heel jammer vinden voor mijn vriendinnen. Hun zou ik graag toch een persoonlijkere aanpak willen geven.

Het is niet dat ik daar elke seconde over bezig ben, maar ik bedenk me gewoon dat het voor vrienden niet fijn is om het via via te horen. Of in het groot op facebook nieuwspagina. Voor ouders om alles uit te zoeken om op te zeggen, wat te regelen,...

Ik heb in september ook een ongeval gehad (hoef van paard op mijn hoofd) waarvan ze zeiden dat ik heel veel geluk heb gehad. Toen had het ook al zo ver kunnen zijn. Het is niet dat ik de hele tijd aan de dood denk, maar ik denk wel realistisch om het ook voor mijn familie en vrienden niet te moeilijk te maken. Want je dochter verliezen lijkt me wel sowieso heeeel erg moeilijk, dan hebben ze toch al heel wat zorgen minder.

xAntoinettex schreef:
Ik weet niet of het hier al genoemd is, maar uitvaartverzorgers hebben ook vaak van die boekjes waarin je al wat (basis)dingen kan opschrijven. Kun je, voor zover ik weet, gratis opvragen.

Daar zal ik eens achter vragen! Bedankt, dat wist ik nog niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:22

Heb het recent nu meerdere malen mee gemaakt o.a. mijn ouders. Het enige wat ik graag geregeld had gezien was de papierkraam er om heen. Waar ze wat hadden enz. Verzekering was voor elkaar en welke bloemen, muziek enz. vond ik persoonlijk niet zo moeilijk. Je kent je de overledene en zo weet ik ook dat mijn man weet wat ik zou willen.

6000 euro is erg laag gerekend. Mijn moeders uitvaart is door omstandigheden enorm simpel gehouden. Met alleen mijn man en ik en daardoor waren er zo min mogelijk kosten en hier was het al rond de 6000 euro.

Wij zijn beide verzekerd en weten wat we willen. Verder maak ik me daar niet zo druk over en wil dat de nabestaanden het zo doen zoals zei het willen. Enige wat ik wil regelen is dat de dieren goed onderkomen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 14:33

6000 was de prijs van mijn bompa's uitvaart en dat was met koffietafel voor 100 personen (die hoeven er echt niet voor mij te zijn), met urne, plaatje voor op de muur waar hij in kwam ed. erbij.

Misschien is het hier in belgie wel goedkoper. Hij had een verzekering van 6000 euro, daar hebben ze ook voor moeten zorgen dat dat geld ook allemaal op was. Daarmee konden ze wat kleine extra's erbij doen. Uiteindelijk moest er iets van een 50 euro bijbetaald worden voor 2 mensen die teveel waren op de koffietafel.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:43

Dat zou kunnen wij hadden geen koffietafel waren maar met twee personen. Alles eenvoudig.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:43

Vanaf mijn achtiende heb ik al een uitvaart verzekering. Daar zat zon boekje bij die je in kan vullen. Ik heb er cremeren in staan en verder maakt het mij allemaal niks uit.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 14:48

Ik denk dat ik dan het beste ook een uitvaartverzekering neem met de basisdingen uitgelegd. Eventueel thuis op een papier schrijven waar ze de foto's kunnen vinden. Aan mijn muziek kunnen ze ook aan, mijn broer die weet zeker wel welke liedjes ik graag heb.
En dan wel qua papierwerk alles bij elkaar van abbo's ed.

Is het ook nuttig om pincodes bij te houden? Gsm, bankkaart,... of kunnen ze daar toch niets mee? Wachtwoord van facebook denk ik dat ik er wel ga bij doen, van email ook. En uiteraard het wachtwoord van mijn computer. En hoe zou je dit veilig kunnen bewaren? Misschien geef ik beter gewoon mijn familie het wachtwoord van mijn computer en maak ik een mapje aan met alles er in. Maar is dat veilig om daar wachtwoorden in te steken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:44

Leen schreef:
Ik denk dat ik dan het beste ook een uitvaartverzekering neem met de basisdingen uitgelegd. Eventueel thuis op een papier schrijven waar ze de foto's kunnen vinden. Aan mijn muziek kunnen ze ook aan, mijn broer die weet zeker wel welke liedjes ik graag heb.
En dan wel qua papierwerk alles bij elkaar van abbo's ed.

Is het ook nuttig om pincodes bij te houden? Gsm, bankkaart,... of kunnen ze daar toch niets mee? Wachtwoord van facebook denk ik dat ik er wel ga bij doen, van email ook. En uiteraard het wachtwoord van mijn computer. En hoe zou je dit veilig kunnen bewaren? Misschien geef ik beter gewoon mijn familie het wachtwoord van mijn computer en maak ik een mapje aan met alles er in. Maar is dat veilig om daar wachtwoorden in te steken?

Absoluut handig!! Ik heb de ipad van mn moeder overgenomen. Maar ik weet het wachtwoord van haar apple id niet. En kan het ding niet schoonmaken en op mijn account zetten zonder dat wAchtwoord. Apple heeft tot dusver niets voor me kunnen betekenen.
Gelukkig wist ik wel de pincode dus kan 'm wel gebruikrn maar dat is dsn ook alles. M'n moeders email kon ik ook niet in en wilde toen nog checken of ze nog mail had. Van facebook wist ik haar wachtwoord dan weer wel dus die heb ik toen kunnen verwijderen.

Dus alles waar je een wachtwoord voor hebt ergens noteren maar natuurlijk wel veilig opbergen

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 17:50

Iemand een idee hoe je dat veilig kan opbergen? Gewoon op een papiertje bij in de map, zou dat genoeg zijn? Eventueel met een papier voor, en dan zeg ik hun dat wel persoonlijk dan dat de wachtwoorden er achter zitten.
Op een documentje in mijn computer zetten vind ik niet echt een goed idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:05

xMarieke schreef:
Natuurlijk is het fijn voor je nabestaanden om een beetje te weten wat je wilt. Maar het uitzoeken van de foto's en voorbereiden van de uitvaart hoort ook bij het verwerkingsproces. Als mijn partner morgen zou overlijden en het draaiboek voor zn uitvaart ligt al klaar, dan zou ik dat denk ik nieteens zo fijn vinden.

Hier ben ik het mee eens. Het is heel fijn als je weet of iemand begraven of gecremeerd wil worden en wat voor 'stijl' de begrafenis/crematie verder moet zijn, maar een begrafenis is ook een beetje voor de achterblijvers, vind ik. Juist daarmee bezig zijn is zo belangrijk voor het rouwproces.

Uiteraard is het wel heel fijn als het papierwerk en zo goed geregeld is en als je een goede verzekering hebt. Daar moet je je familie niet mee achter laten zitten vind ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:10

Leen schreef:
Iemand een idee hoe je dat veilig kan opbergen? Gewoon op een papiertje bij in de map, zou dat genoeg zijn? Eventueel met een papier voor, en dan zeg ik hun dat wel persoonlijk dan dat de wachtwoorden er achter zitten.
Op een documentje in mijn computer zetten vind ik niet echt een goed idee.

Je kan het ook bij de notaris in bewaring leggen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 18:21

Ik ben wel blij dat ik dit topic geopend heb, ik wist echt niet dat zoveel mensen de uitvaart regelen als deel van het rouwproces zien.
Voor mij was dat altijd alleen maar een last, ik denk er zelf liever allemaal rustig over na als iemand overleden is. Ik ben ook wel een huiler als het op zo een dingen aankomt, en je kan niet een hele week huilen. Foto's uitzoeken is voor mij allemaal te confronterend.

Wat ik wel fijn vond, was helpen met opruimen van de spullen. Daar heb ik zelf een aantal heel dierbare spullen uit gehaald die ook een mooi plaatsje hebben gekregen. Dat is voor mij meer een rouwproces. Maar nu besef ik ook dat bij andere mensen dit net andersom zou zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:29

Leen schreef:
Ik ben wel blij dat ik dit topic geopend heb, ik wist echt niet dat zoveel mensen de uitvaart regelen als deel van het rouwproces zien.
Voor mij was dat altijd alleen maar een last, ik denk er zelf liever allemaal rustig over na als iemand overleden is. Ik ben ook wel een huiler als het op zo een dingen aankomt, en je kan niet een hele week huilen. Foto's uitzoeken is voor mij allemaal te confronterend.

Wat ik wel fijn vond, was helpen met opruimen van de spullen. Daar heb ik zelf een aantal heel dierbare spullen uit gehaald die ook een mooi plaatsje hebben gekregen. Dat is voor mij meer een rouwproces. Maar nu besef ik ook dat bij andere mensen dit net andersom zou zijn.

Dat opruimen vond ik juist vreselijk confronterend. Je kan niet alles bewaren en je zult dierbare dingen moeten weggooien of iets waar iemand hard voor gewerkt heeft, een aandenken was enz. Mijn moeder is 2 jaar na mijn vader overleden en het huis leeg halen was voor mij echt erg, daar vond ik crematie regelen niks bij.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:36

Mij maakt het eerlijk gezegd geen fluit uit hoe mijn uitvaart er uit zou zien. Dat mogen de nabestaanden lekker helemaal zelf beslissen. Als ze me willen opstoken in de wei, begraven onder een boom in het bos of met de rendac mee willen geven, ik merk er toch niets meer van.

De uitvaart is wat mij betreft voor de nabestaanden en niet voor mij. Het is dus aan hen hoe die er uit zal zien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:46

Mijn schoonvader had een map met adressen etc en 3 stukken muziek.
Maar het zou wel ons afscheid van hem worden en we moesten dus wel vooral doen wat wij graag wilden op zijn afscheid.

En omdat het om euthanasie ging, hebben we toen zijn einde naderde ook wel over zijn uitvaart gehad.
Maar dat wat hij niet had opgeschreven, moesten we vooral zelf invullen, immers, wij moeten verder na het afscheid, hij is er niet meer bij.

Ik heb zelf ook een suggestie-lijstje met muziek.
Maar ik wil mijn nabestaanden de ruimte geven om het afscheid in te richten zoals zij mij willen herinneren.
Ik ga dus nog geen foto's in een mapje 'uitvaart' stoppen, mijn nabestaanden mogen zelf beslissen of en zoja welke foto's ze willen zien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:58

Leen schreef:
kohtje schreef:

Waarom niet? 4 ongevallen met jongeren van onder de 20 zijn de afgelopen weekenden gebeurd (+ overleden op 1 persoon na, maar die zat dan weer in de auto met 3 andere die wel overleden zijn en ligt/lag in coma) door een auto-ongeval bij ons in de buurt. Gisteren reed ik door het groen licht en kwam er iemand door het rood gereden nog net voor me door. Voor hetzelfde geldt was ik gisteren al overleden, het kan allemaal zo snel gebeuren. Mijn familie weet absoluut niet wie te contacteren, hun kennende zouden ze het op facebook plaatsen om te zorgen dat iedereen het wel weet, maar dat zou ik heel jammer vinden voor mijn vriendinnen. Hun zou ik graag toch een persoonlijkere aanpak willen geven.

Het is niet dat ik daar elke seconde over bezig ben, maar ik bedenk me gewoon dat het voor vrienden niet fijn is om het via via te horen. Of in het groot op facebook nieuwspagina. Voor ouders om alles uit te zoeken om op te zeggen, wat te regelen,...

Ik heb in september ook een ongeval gehad (hoef van paard op mijn hoofd) waarvan ze zeiden dat ik heel veel geluk heb gehad. Toen had het ook al zo ver kunnen zijn. Het is niet dat ik de hele tijd aan de dood denk, maar ik denk wel realistisch om het ook voor mijn familie en vrienden niet te moeilijk te maken. Want je dochter verliezen lijkt me wel sowieso heeeel erg moeilijk, dan hebben ze toch al heel wat zorgen minder.

xAntoinettex schreef:

Daar zal ik eens achter vragen! Bedankt, dat wist ik nog niet.

Het is mij een paar maal overkomen dat ik ineens niets meer hoorde van vrienden. Ik dacht dan dat ze geen zin meer hadden in contact,maar later bleek dat ze overleden waren, en niemand had mij een bericht gestuurd. dat is dan wel een klap.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:14

Begraven is heel goed mogelijk met een lager budget, daar zijn websites voor. Je kunt ook offertes opvragen. Bovendien ligt het er aan voor hoeveel jaar je een graf huurt, minimaal is 10 jaar (wettelijke grafrust).
Koffietafel en dure kist en evt. een grafmonument kunnen de kosten behoorlijk laten oplopen.
Een begrafenis kan bijna altijd gecombineerd worden met een urnenbijzetting of asverstrooiing in een graf, je hoeft er dus niet hetzelfde over te denken.
Opstoken in een weiland en meer van dat soort stoere praat slaat natuurlijk nergens op, tenzij je je nabestaanden de gevangenis in wilt helpen.
Het lijkt me heel verstandig bepaalde zaken bekend te maken aan je naasten, dat geeft jou rust maar ook je familie. Die zullen het toch het liefste doen op de manier die jij graag wilt.