Mediteren, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

Re: Mediteren, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:43

@janneke2: Jammer dat je niet eerst het filmpje hebt bekeken, dan had je begrepen wat ik
bedoelde met die opmerking. Maar als jij denk het beter te weten dan meditatie-goeroe's dan zou ik zeggen: Doe je best. :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:43

Leuk topic!

Ga door de tip hier eens proberen met de app Headspace.

Ik gebruik wel guided sleep talkdowns soms om tot slaap te komen en dat werkt erg goed.
Guided meditation zeg maar.

Denk zelf wel dat ik baat heb bij af en toe mediteren dus ben benieuwd naar de app!

*edit: Ik gebruik ook The Honest Guys op youtube daarvoor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:07

Silvia schreef:
@janneke2: Jammer dat je niet eerst het filmpje hebt bekeken, dan had je begrepen wat ik
bedoelde met die opmerking. Maar als jij denk het beter te weten dan meditatie-goeroe's dan zou ik zeggen: Doe je best. :)

Hoi Silvia,
als je het aapdenken uit het filmpje bedoelt: dat gekwebbel kun je idd niet gebruiken 'om niet te denken'.
Wat deze meneer goed beschijft is de eerste oefeningen mbt meditatie : geef "dat kippehok" een taakje en het is niet erg als 'er constant kippen wegvliegen', zo zijn apen/ kippen / gedachten nu eenmaal.
Ga je in deze oefening proberen om niet te denken, wordt het alleen maar frustratie.
Het doel van deze eerste oefening is gewoon vertrouwd worden met je gedachten zonder dat die gedachten de baas zijn of bestreden hoeven worden.

Dat wil niet zeggen dat er geen oefeningen zouden bestaan die een of meerdere stapjes verder gaan.
Daarbij gebruik je niet zozeer het denken - meer het richten van de aandacht - om uiteindelijk niet meer te denken.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 22:59

Ik :j Ik hecht er veel waarde aan, mediteren hoeft voor mij overigens niet per se in yogahouding zitten en ogen dicht te zijn :D Maar kan op vele manieren.
Ik begin over twee weken met een opleiding om mindfullness trainingen te mogen geven, daar heb ik erg veel zin in. Lijkt me leuk in combinatie met mijn opleiding, ik ben namelijk absoluut geen zwevert en mijn ervaring is dat veel mindfullness trainingen e.d. behoorlijk zweverig kunnen zijn. Dus lijkt me waardevol! Daarnaast leer ik het zelf natuurlijk ook helemaal goed als ik trainer word O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:01

Overigens is het "aan niets denken" niet zo letterlijk als sommigen in dit topic het opvatten. Bij meditatie concentreer je je juist zodanig op één ding (hetzij je ademhaling, het zij een bepaald deel van je lichaam) dat je verder inderdaad nergens meer aan denkt.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:02

Ik vind het ook leuk om mee te praten!
Een half jaartje geleden ben ik begonnen met mediteren doormiddel van de applicatie Headspace. Dit heb ik een behoorlijke tijd elke dag volgehouden, alleen is het er langzaamaan steeds meer bij ingeschoten, nu heb ik het al een paar maanden niet meer gedaan (ruim voor de jaarwisseling voor het laatst).

Ik ben van mezelf een echte stresskip dus ik heb me voorgenomen hier morgenochtend weer mee te beginnen.
Het is voor mij heel belangrijk dat ik in de juiste mood ben voor meditatie, anders werkt het niet. Dus dat is voor mij een verbeterpunt.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:12

@maanlicht: wat wil helpen is, voordat je begint met mediteren, om die oefeningen te doen zoals in het filmpje. Dat kom je vanzelf in de mood. Zonder gekheid, dat neemt al een stukje van de onrust /stress weg zodat je met een beter gevoel aan de meditatie begint.

Dottie0991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 01:24

Ik moet sowieso meer ritme enz in mijn leven krijgen, mediteren is heel goed voor mij en ik wil er mee bezig gaan om me aan te wennen om dat toch regelmatig even te doen :)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:22

Je "moet" helemaal niets.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:32

Een algemeen misverstand van mediteren is dat je nergens aan moet denken. Dit is niet waar.
Het doel van meditatie is orde en rust krijgen in je hoofd, bewust zijn van je omgeving en gedachten. Ook lezen is mediteren, wandelen is mediteren, sporten is mediteren. Bewust zijn van je lichaam, gedachten en omgeving, zodat je in het nu leeft. Zodat je zorgen voor de toekomst, of angsten van het verleden je denkbeeld niet overheersen.
Zelf mediteer ik erg veel en dat doe ik op verschillende manieren, dus niet alleen stilzitten.

Dottie0991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:36

Silvia schreef:
Je "moet" helemaal niets.

Waar slaat dat op? :)
Ik bepaal zelf wel of ik iets moet of niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:38

Denk dat Silvia bedoelt dat je willen en moeten niet door elkaar moet halen :D

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:56

Babeth schreef:
Een algemeen misverstand van mediteren is dat je nergens aan moet denken. Dit is niet waar.
Het doel van meditatie is orde en rust krijgen in je hoofd, bewust zijn van je omgeving en gedachten. Ook lezen is mediteren, wandelen is mediteren, sporten is mediteren. Bewust zijn van je lichaam, gedachten en omgeving, zodat je in het nu leeft. Zodat je zorgen voor de toekomst, of angsten van het verleden je denkbeeld niet overheersen.
Zelf mediteer ik erg veel en dat doe ik op verschillende manieren, dus niet alleen stilzitten.

Wat je hier benoemt, noemen we "mindfullness". Meditatie is iets anders. Al kennen we ook mindfullness-meditaties, om het lastig te maken. :-)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:16

Bizzybijtje schreef:
Denk dat Silvia bedoelt dat je willen en moeten niet door elkaar moet halen :D

Inderdaad :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 01:49

*schop* O:)

Ik ben afgelopen paasweekend aan het mediteren geslagen en tot nu toe bevalt het wel goed. Het is wel even wennen. Ik merk dat voor mij het tijdstip uitmaakt: liefst 's nachts of 's ochtends vroeg.

Lukasje schreef:
TS hoe begin je aan zoiets? Op jezelf of volg je een boek, beluister je een CD .. ?

Ik gebruik dit programma: http://www.learnmeditationonline.org/el ... urse/index

Het is een nogal gedegen programma. Ik vind het fijn dat het met sturende gedachtes is :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 02:42

Bizzybijtje schreef:
Ik :j Ik hecht er veel waarde aan, mediteren hoeft voor mij overigens niet per se in yogahouding zitten en ogen dicht te zijn :D Maar kan op vele manieren.

Ik had een tijdje een loopmeditatie op mijn smartfoon, eraf gegooid omdat het geheugen te vol raakte, maar ik heb 'm toevallig vandaag opnieuw geïnstalleerd omdat ik merkte dat ik 'm toch wel miste.

Je hoeft dus idd niet per se stil te zitten met je ogen dicht. Eigenlijk is het een soort begeleide bodyscan, maar dan terwijl je in beweging bent. Ik doe dit altijd wel op een plek waar weinig mensen zijn, je vertoont al snel 'verdacht gedrag' en ik wil dit soort dingen graag ongestoord kunnen uitvoeren. :D

Die loopmeditatie komt overigens uit een serie mindfulness-trainingen (niks zweverigs aan, het was vooral heel praktisch) en misschien 'mag' het daarom geen meditatie heten, maar dat interesseert mij niet zo veel. Ik vind het prettig om te doen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:47

Koper, dat is interessant. Wil ik ook wel eens naar kijken.

Ik gebruik nog steeds veel guided sleep meditation. Heerlijk rustig in slaap vallen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:02

Ik denk dat welke app of methode het beste bij je past ook afhankelijk is van wat je met je meditatie wil bereiken.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:17

Leuk filmpje kwam er voorbij van Thich Nhat Hanh. Ik heb een paar van zijn boeken gelezen en vind ze echt geweldig. Eckhart Tolle is ook een aanrader.
Ik heb een cursus mindfulness gevolgd, maar het oefenen begint toch steeds een beetje minder te worden.. Misschien is zo'n app dus wel handig om je eraan te herinneren.
Wat me ook leuk lijkt is een retreat, bv in Plum village. Hebben jullie dat wel eens gedaan en hoe was het?

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:28

Als jongen moet ik erbij zeggen dat ik het niet vaak doe.

Maar ik gebruik zelf meditatie tijdens het alleen didgeridoo spelen of op mijn sansula (duimpiano)
Didgeridoo werkt wel het beste voor mij.

Omdat je rustig gaat zitten spelen let je ook op je ademhaling. Als je even aan het spelen bent dan gaat alles vanzelf en raak je in een meditatie. Mijn hoofd raakt echt even leeg en het spelen gaat als vanzelf. Ik luister dan ook naar het geluid van de didgeridoo.

Meditatie is in bijna elke vorm wel een aanrader. Maar kijk naar wat er bij jou past.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:29

Schopjeuhh

Ik ben nog steeds bezig met de BK cursus. En het gaat goed :) Er zitten ook reflectie-onderdelen in en ik ben nu aanbeland bij de vraag: "what are the true qualities of the soul?" Wat een mooie vraag :D Wat vinden jullie? Als ik even nadenk kom ik tot nu toe uit bij:

blijdschap, veiligheid, liefde, compassie, licht, dankbaarheid en eigenwaarde.

Nou nog "even" aan werken, want je moet 't natuurlijk ook in de praktijk brengen :P

Wat zouden jullie invullen bij zo'n vraag?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:57

Liefde... Daar is alles mee samen te vatten. Liefde voor jezelf, voor anderen, voor al dat is. :j

(dankbaarheid en eigenwaarde passen bv ook onder liefde voor jezelf)

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:05

Ik heb het wel een periode consequent gedaan. Luisterde vaak naar 'het bos' van Tineke de Nooij. Ook wel regelmatig erbij in slaap gevallen :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:20

Dan is het in elk geval vast rustgevend geweest :D

Mja, liefde... ik vind het maar een vaag begrip.