Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
marsyl schreef:Ik heb hier ook ervaring mee.
Afgelopen zomer heeft mijn moeder (54 geworden) ook besloten dat het goed was geweest. Ze heeft een jaar lang tegen kanker gevochten maar op het laatst was het overal uitgezaaid (ook op de huid) en kreeg ze veel ongemakken.
Wij hadden destijds met onze huisarts afgesproken dat als het goed was geweest, ze altijd mocht bellen ongeacht het tijdstip en dat we dan een pompje aan konden leggen wat mamma constant in slaap zou houden.
Mamma kon op het laatst niet meer eten en drinken, alles kwam eruit. Dus toen het pompje aangesloten werd ging ze snel slapen. Al heeft ze vaak extra moeten krijgen en vaak is de dosering verhoogd omdat mam zo sterk was dat ze er doorheen kwam en dus weer vaag wakker werd.
Uiteindelijk na 6 dagen "slapen" is haar hart ermee gestopt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu achteraf blij ben dat ze hiervoor gekozen heeft. Het ging heel geleidelijk en je kon haar gewoon nog knuffelen en tegen haar praten en ze gleed gewoon een keertje weg.
Het ging ook echt niet meer, ze kon op het laatst niks meer zelfs niet zelf douchen of uit bed.
Ik ben dan ook van mening dat men daar zelf over mag beslissen omdat iemand vaak wel weet wanneer het "goed" is geweest zeg maar
Citaat:Mijn vader had een euthanasieverklaring, heeft toen ook heel duidelijk aangegeven dat zodra hij niet meer helder zou zijn de euthanasie gedaan mocht worden.
Maar toen de dag kwam dat hij niet meer helder was, kreeg hij geen euthanasie omdat hij niet meer helder was.
Citaat:Mijn vader had een euthanasieverklaring, heeft toen ook heel duidelijk aangegeven dat zodra hij niet meer helder zou zijn de euthanasie gedaan mocht worden.
Maar toen de dag kwam dat hij niet meer helder was, kreeg hij geen euthanasie omdat hij niet meer helder was.
lor1_1984 schreef:Weet niet in hoeverre deze regel/wet is veranderd, in 2003 was het iig zoals ik net beschreef.
anjali schreef:@Grit: Ik vind zeker dater veel meer aandacht moet komen voor goede palliatieve zorg. Met behulp van bijv. opiaten kan pijn uitstekend bestreden worden. Als gelovige Katholiek zie ik het sterven als een overgang naar het eeuwige leven,waardoor het in feite het begin van iets vreugdevols zou moeten zijn. We hebben er ook een speciaal sacrament voor,de ziekenzalving,waar veel kracht vanuit gaat.
bigone schreef:Wil je niet als een zombie eindigen dan zal je euthanasie moeten plegen wanneer je nog heldere momenten hebt, en er zijn mensen de dit gedaan hebben.
pipo schreef:bigone schreef:Wil je niet als een zombie eindigen dan zal je euthanasie moeten plegen wanneer je nog heldere momenten hebt, en er zijn mensen de dit gedaan hebben.
Ja en meestal ten koste van andere mensen die er niks mee te maken hebben. Neem de machinist of conducteur. Of de zoon/dochter of buur die degene vind die aan een balk hangt.. of het lichaam vind die teveel pillen heeft genomen. (laatste 2 zijn in mijn familie ook gebeurd.. niet gaaf. Niet voor degene met pillen die gered is en vooral niet voor de vinders die zich afvragen of ze al hadden moeten bellen omdat degene nog niet dood is. Voor trein/vrachtwagen springer/ tegenaanrijder net zo.. je sleept andere mee die er niets aan kunnen doen. Maar er wel mee zitten. Nee laat het aub geregeld gaan, van mij part een speciaal bureau die dit regelt. Maar geen losse acties!