Been gebroken na trampoline springen, schadevergoeding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:42

Sizzle schreef:
Ik zie 2 losstaande zaken.

Dat pushen was gewoon niet goed van de docent, dat moet besproken worden.

Maar blessures zijn natuurlijk niet zelfzaam bij een dergelijke opleiding.
Wat staat er in het regelement over extra kosten? Is dat gewoon vastgelegd dan heb je weinig argument.
Immers, als je niet was doorgesprongen had je waarschijnlijk ook diezelfde kosten gehad.
Dat staat los van het wangedrag van de docent.

Als dat in het reglement van de school staat, betwijfel ik of dit überhaupt mag. Want dat zou betekenen dat bij deze school de student weinig tot geen rechten heeft. En daar zijn die reglementen niet toe bedoeld. Dat zal ook geen enkele juridische instantie goedkeuren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:43

Janine1990 schreef:
Ayasha schreef:
Gaan we nu serieus TS de schuld geven dat ze is moeten doorspringen met een been dat gebroken was/op breken stond terwijl er een leerkracht bij stond (die hoe dan ook ouder en wijzer zou moeten zijn dan TS door opleiding en leeftijd) die een zekere machtspositie heeft (slagen of niet) en daardoor dus wel degelijk meer verantwoordelijkheid?

Dit dus Boras...

Ik vind het zó vreselijk gemeen wat je allemaal zegt... Goofy hetzelfde... Bah...

Gemeen nog wel?
Beetje realistisch, dat wel.
TS is niet 13 meer. TS is volwassen en kan zelf beslissingen nemen. TS kent haar lichaam en als TS voelt dat het niet goed is had ze direct moeten stoppen. Niemand is haar met stokslagen achterna gekomen om haar te dwingen te springen.

Ik zeg absoluut niet dat de docent vrijaf gaat, want die heeft verkeerd gehandeld. Maar TS heeft hier ook een aandeel in.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:46

Als kind heb ik ook een dergelijk ongeval gehad. Ook met een trampoline tijdens een school gymles. Elleboog gebroken. Werd ook niet onderkend. Resultaat operaties, behoorlijk lange tijd uitval etc.

Mijn ouders zijn toen ook aan de gang geweest met de onderwijs? inspectie ivm nalatig handelen van de docent.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:47

Janine, ik bedoel alleen dat deel over de administratie kosten.
Ik kan me goed voorstellen dat het voor een sportopleiding normaal is dat bij studievertraging door blessures de student zelf de kosten draagt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:47

Er was niet voldaan aan de voorwaarden om deze proef/dit examen af te leggen (nl helpers) dus de docent is hoe dan ook in het begin al in de fout gegaan. Daarna nog eens toen hij een leerling dwong door te springen met een blessure waarvan hij de ernst onmogelijk kon inschatten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:48

antje_vip schreef:
De instructie heeft verkeerd gehandeld. Maar als TS 26 is, kan ze aannemelijk zelf beslissingen nemen. Dat jij verkeerd landt, kan de school ook niks aan doen. Om dan direct om schadevergoeding te roepen vind ik echt overdreven. Je bent met ze in gesprek gegaan en ze bieden je een korting aan wanneer je de opleiding weer kan vervolgen, en dat lijkt mij een faire oplossing.

Gelukkig denkt niet iedereen in wat misschien fair is.

TS vraagt naar haar rechten en mogelijkheden. En ik denk zeker dat TS een goede kans maakt!
Lees nu zelf eens goed! De school heeft de situatie niet goed voor elkaar gehad. Er was onvoldoende opvanghulp aanwezig! Dus de school heeft er zeker een aandeel in dat TS haar been heeft gebroken in de eerste instantie!

Bovendien, TS heeft een heel erg gelukkige breuk in haar been. Want er zijn maar weinig breuken die nogmaals zeven schokken kunnen opvangen, waarbij de botten keurig recht boven elkaar blijven... Wat me al niet heel erg aannemelijk lijkt...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:49

Sizzle schreef:
Janine, ik bedoel alleen dat deel over de administratie kosten.
Ik kan me goed voorstellen dat het voor een sportopleiding normaal is dat bij studievertraging door blessures de student zelf de kosten draagt.

In dit geval is de school nalatig geweest door gebrek aan opvang na de sprong. Dus ik denk dat TS wat betreft die kosten echt heel erg sterk staat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:51

Ayasha schreef:
Er was niet voldaan aan de voorwaarden om deze proef/dit examen af te leggen (nl helpers) dus de docent is hoe dan ook in het begin al in de fout gegaan. Daarna nog eens toen hij een leerling dwong door te springen met een blessure waarvan hij de ernst onmogelijk kon inschatten.

Ik vraag me af of de docent wel onderzoek heeft gedaan naar de blessure. Na een val zou hij (ik neem aan dat een gymdocent wel een EHBO opleiding heeft gehad, die wat verder gaat dan een pleister aanbrengen) de student moeten onderzoeken. Als hij dat niet heeft gedaan is hij natuurlijk helemaal nalatig geweest.

TS, is dit het geval geweest?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:52

antje_vip schreef:
De instructie heeft verkeerd gehandeld. Maar als TS 26 is, kan ze aannemelijk zelf beslissingen nemen. Dat jij verkeerd landt, kan de school ook niks aan doen. Om dan direct om schadevergoeding te roepen vind ik echt overdreven. Je bent met ze in gesprek gegaan en ze bieden je een korting aan wanneer je de opleiding weer kan vervolgen, en dat lijkt mij een faire oplossing.

Er staat misschien een korting. Dus dan hou je 2 vraagtekens over. Gaat ze de korting wel krijgen als ze de opleiding kan vervolgens. De tweede vraag is of ze de opleiding wel kan vervolgen na deze blessure.

Los van antje_vip reactie
Ik zou serieus is even met rechtsbijstand gaan praten en nogmaals met school. Want dit lijkt mij toch niet de manier van zaken met elkaar doen. Overgaan tot een rechtszaak of schadevergoeding is altijd nog te bekijken als je met iedereen gepraat hebt. Je opties bekijken lijkt mij nooit een slecht idee.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 13:53

Het kan inderdaad zijn dat het bij de eerste sprong gescheurd is en toen een breuk is geworden omdat ik door ben gesprongen.

Als ik gestopt was met springen, dan had ik het hele eerste blok kunnen terugbetalen. Enorm veel geld. Daarom mijn keuze ook om door te springen, maar ik had verwacht nog maar 1 keer door te moeten springen, maar dat werd veel vaker...De druk was gewoon heel groot.

En klopt, ik ben een volwassen vrouw en ik kan prima voor mezelf opkomen hoor ;)

Nu afwachten in september wat de school biedt aan kortingen, anders ga ik rechtsbijstand inschakelen. Ben ook lid van een vakbond, dus dat is in dit geval erg handig :)

Er is geen onderzoek geweest van de docent na mijn val. Alleen "Gaat het?" Uh nee... "Rek maar even, dat helpt en spring daarna door".

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:53

Moonlight17 schreef:
Je opties bekijken lijkt mij nooit een slecht idee.

Helemaal mee eens!

Als je rechtsbijstand hebt, altijd contact mee opnemen! Je betaalt er tenslotte ook voor!
Geen rechtsbijstand? Ga dan even naar een juridisch loket om gratis informatie in te winnen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:54

Janine1990 schreef:
antje_vip schreef:

Gelukkig denkt niet iedereen in wat misschien fair is.

TS vraagt naar haar rechten en mogelijkheden. En ik denk zeker dat TS een goede kans maakt!
Lees nu zelf eens goed! De school heeft de situatie niet goed voor elkaar gehad. Er was onvoldoende opvanghulp aanwezig! Dus de school heeft er zeker een aandeel in dat TS haar been heeft gebroken in de eerste instantie!
.

Ze kon van tevoren ook wel zien dat er niet voldoende opvanghulp stond ;) Dat zij er dan voor kiest om toch te springen is haar verantwoordelijkheid, ondanks druk van school.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:55

Waarom zo lang wachten TS? Ik zou zsm een oplossing willen die ook gegarandeerd is. :)

antje_vip; zij moet die opvanghulp niet regelen dat moet de docent; Blijft zijn nalatigheid. Als jij uitschuift omdat de buurman zijn pad niet ijsvrij gemaakt heeft is ook de buurman in fout omdat ie het ijs niet opgeruimd heeft, niet jij omdat je kon zien dat daar ijs lag.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-01-16 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:55

Coconut schreef:
Het kan inderdaad zijn dat het bij de eerste sprong gescheurd is en toen een breuk is geworden omdat ik door ben gesprongen.

Als ik gestopt was met springen, dan had ik het hele eerste blok kunnen terugbetalen. Enorm veel geld. Daarom mijn keuze ook om door te springen, maar ik had verwacht nog maar 1 keer door te moeten springen, maar dat werd veel vaker...De druk was gewoon heel groot.

En klopt, ik ben een volwassen vrouw en ik kan prima voor mezelf opkomen hoor ;)

Nu afwachten in september wat de school biedt aan kortingen, anders ga ik rechtsbijstand inschakelen. Ben ook lid van een vakbond, dus dat is in dit geval erg handig :)

Er is geen onderzoek geweest van de docent na mijn val. Alleen "Gaat het?" Uh nee... "Rek maar even, dat helpt en spring daarna door".

Niet wachten tot september! NU rechtsbijstand inschakelen!!!!

Hier is veel te veel verkeerd gegaan! De druk was echt te hoog!

Ga eerst je opties maar even na, zoals Moonlight17 aangeeft... Voordat je het laat rusten. Als je het laat rusten heb je straks misschien enorme pech! Echt wachten is zó onverstandig!!

Je moet nu een dossier gaan opbouwen!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 13:56

Dat is ook weer zo, straks toch maar een telefoontje plegen naar rechtsbijstand.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:58

antje_vip schreef:
Ze kon van tevoren ook wel zien dat er niet voldoende opvanghulp stond ;) Dat zij er dan voor kiest om toch te springen is haar verantwoordelijkheid, ondanks druk van school.

Je hebt duidelijk geen idee waar je over praat...

Dit is de verantwoordelijkheid van de school!!! Juridisch gezien hoeft de school er niet mee aan te komen dat TS dit zelf had kunnen zien. Echt slechtste verweer ever! Ik hoop niet dat jij ooit je hoeft te verweren in een zaak....

Moet je kijken wat schoolinspectie van deze situatie zegt... Oei...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:58

Ik zou er ook meteen achteraan gaan.Het is nu gebeurt en zit nog vers in het geheugen.Pas over ruim een half jaar gaan sputteren is achter de feiten aanlopen.
Vergis je niet in de periode die er overheen gaat voordat je überhaupt op een lijn komt te zitten.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 13:59

Achja ;) Zo kun je over en weer modder gooien. Ik had misschien niet door moeten springen, maar goed. Heb het nu wel gehaald en dat scheelt veel geld (en dat gaat niet om een paar honderd euro....).

Ik ga zo contact opnemen met rechtsbijstand. Ik hou jullie op de hoogte!
Laatst bijgewerkt door Coconut op 29-01-16 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:00

Coconut schreef:
Dat is ook weer zo, straks toch maar een telefoontje plegen naar rechtsbijstand.

+:)+

Verstandig!

Zet anders even eerst voor jezelf op papier wat je hier hebt gemeld.

- School voldeed niet aan de eisen voor opvanghulpen
- Docent heeft niet gekeken naar de ernst van de blessure
- Financiële druk om toch door te springen
- Mogelijk scheur een breuk geworden door het doorspringen
- Door dit ongeval ook nog extra kosten

Coconut

Re: Been gebroken na trampoline springen, schadevergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 14:00

Thanks voor je tips, heb het genoteerd inderdaad!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:01

Succes!! Ondanks dat iedereen straks natuurlijk wil weten hoe dit afloopt,wees voorzichtig met delen ivm een eventuele zaak ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:02

Coconut schreef:
Achja ;) Zo kun je over en weer modder gooien. Ik had misschien niet door moeten springen, maar goed. Heb het nu wel gehaald en dat scheelt veel geld (en dat gaat niet om een paar honderd euro....).

Ik ga zo contact opnemen met rechtsbijstand. Ik hou jullie op de hoogte!

Zeggen dat jij niet had moeten springen is sowieso dikke bullshit. Je had je redenen daarvoor. De school had hierin de verantwoordelijkheid moeten nemen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:05

Ayasha schreef:
antje_vip; zij moet die opvanghulp niet regelen dat moet de docent; Blijft zijn nalatigheid. Als jij uitschuift omdat de buurman zijn pad niet ijsvrij gemaakt heeft is ook de buurman in fout omdat ie het ijs niet opgeruimd heeft, niet jij omdat je kon zien dat daar ijs lag.

Dan sleep ik echt niet de buurman voor de rechter als ik toevallig voor zijn huis uitglijd. :') Maar jij denkt daar dus anders over. Maargoed dit gaat offtopic.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:06

Dus TS springt en er gaat iets mis. Dat kan gebeuren. De instructeur zegt dat ze door moet springen.
TS denkt direct aan het feit dat als ze dat niet doet, ze het hele blok had kunnen terug betalen.

En imo gaat het hier mis. TS vind haar financiën klaarblijkelijk belangrijker dan haar gezondheid.

Niet doorspringen = zelf alles terug betalen
Wel doorspringen = nu lichamelijke schade hebben en een schade vergoeding eisen.

Ongeacht de fouten van de opleiding uit, en die mogen imo best aangesproken/aangepakt worden, vind ik dat TS zeer zeker niet aan haar eigen gezondheid gedacht heeft, en dus niet teveel moet eisen nu.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:07

Ik ga niet bij mijn buurman het pad op dus bij mij zou dat sowieso niet aan de orde zijn. Het gaat erom wat TS haar rechten zijn; Dáár vraagt ze nl om. Niet om wat de bokkers zouden doen of vinden maar om hoe het zit.
Ben benieuwd wat men zou doen als men er zelf voor stond overigens maar da's zo'n vraag die altijd in mijn achterhoofd zit bij dit soort topics en bijhorende reacties. :)

Palmera; als je financiën beperkt zijn is het logisch dat je daar aan denkt. Bovendien geeft TS aan dat ze dacht dat het nog maar 1 sprong zou zijn, 1 sprong of 100'en euro's als ik de gemiddelde opleiding hier bekijk 1000'en.) terug betalen, mijn keuze zou ook snel gemaakt zijn.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-01-16 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt