Winterdip, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:19

CalipsoLover schreef:
Ik zal donderdag eens naar de natuurwinkel gaan en daar eens wat vitamine gaan halen. Ik heb van mezelf ook een vrij lage lichaamstempratuur. Meestal maar rond de 34-35 graden. Dus als ik 37 graden heb dat voor mij echt al aanvoelt als koorts. Kan je L-Tyrosine zo krijgen of is dat met voorschrift?

"Zodejukel", dat is laag!
....het is geen natuurgeneeskundig advies op maat en met kop en staart, maar L-Tyrosine is in de vrije verkoop als voedingssupplement.

Bambolina

Re: Winterdip, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:26

Yep, hier ook ieder jaar weer. De laatste jaren ben ik me er bewuster van, zorg dat ik m'n vitamine D binnenkrijg en dan gaat het ook een stuk beter. Bij mij gooide het ook mijn slaappatroon erg door de war. Dit jaar voor het eerst echt lang vol gehouden om genoeg te slapen (met dank aan melatonine, werkt imo echt veel fijner dat zwaardere slaapmiddelen), alleen laatste paar weken gaat het minder, maar we zitten gelukkig al bijna in februari! Deze week al meerdere keren gedacht; morgen trek ik m'n spaarrekening leeg en vlieg ik naar Californie. Maar nog effetjes doorzetten, we zijn er al weer bijna doorheen!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:29

Gemotiveerd blijven en weten waarvoor je alles doet :D en uiteraard de vitamientjes, maar daar ben ik een leek in. Magnesium wil ik ook eens op letten. Zou gewoon op voeding letten voldoende zijn als je vermoedelijk een klein tekort hebt?

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:31

Ik had dit vorige week! Compleet uit het niets van de een op de andere dag -O- Had helemaal nergens zin meer in, je hoefde me maar aan te kijken en de tranen kwamen al. Ik hoefde maar aan iets te denken wat me een beetje dwars zat en de tranen kwamen al. En dit terwijl ik gewoon midden in de klas zat, echt absoluut niet leuk -O- Het ebde de dagen erna vrij snel weer weg, maar man wat een bizar vervelende ervaring was dat! Helemaal niet hoe ik ben :(:)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:34

Hier nog een slachtoffer. Heb echt een hekel aan kou en winter en donkere dagen. Heb ook minder energie en geen zin om uit bed te komen regelmatig niet lekker in mijn vel nergens zin in huilerig. Winterslaap trekt mij ook wel maar denk niet dat mijn baas daar blij mee is. Zou wel vit D3 willen halen, maar tis zo duur. En ik ben een ramp met pillen slikken dus moet kauwtableten hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:38

SinneJ schreef:
Gemotiveerd blijven en weten waarvoor je alles doet :D en uiteraard de vitamientjes, maar daar ben ik een leek in. Magnesium wil ik ook eens op letten. Zou gewoon op voeding letten voldoende zijn als je vermoedelijk een klein tekort hebt?

.....eh, ook al ben je gemotiveerd en weet je precies hoe nuttig alles is wat je doet - dat heeft er gewoon geen invloed op.
Dat maakt het nu juist zo ongrijpbaar.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:41

Janneke2 schreef:
SinneJ schreef:

.....eh, ook al ben je gemotiveerd en weet je precies hoe nuttig alles is wat je doet - dat heeft er gewoon geen invloed op.
Dat maakt het nu juist zo ongrijpbaar.

Nee dat begrijp ik, maar dat maakt vooral dat je je niet te veel laat beïnvloeden in je handelen door die emoties. Het helpt al een beetje als je beseft waar ze vandaan komen. Ik wil het daarmee niet ontkennen hoor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:45

....het zijn geen emoties.
Okee, het kan gebeuren dat iemand "op" is en om die reden bij alles begint te huilen, dat kan.
Maar het gaat over dat "op" zijn, wegens gebrek aan zonlicht en noem maar op.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:48

Janneke2 schreef:
....het zijn geen emoties.
Okee, het kan gebeuren dat iemand "op" is en om die reden bij alles begint te huilen, dat kan.
Maar het gaat over dat "op" zijn, wegens gebrek aan zonlicht en noem maar op.

Winterdip kan je op 2 manieren interpreteren: tekort aan zonlicht en warmte (en vitaminen e.d.) maar ook een emotionele dip die niet enkel afkomstig is van een vitaminentekort. Ik mis gewoon ook motivatie door de koude en het donker. Die twee dingen hangen soms sterk samen en ik was vooral bezig op het emotionele deel. Wat niet gek is als je naar de OP kijkt. Ik denk dat we gewoon langs elkaar heen aan het spreken zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:37

Ben nu wat grieperig , nu haat ik eventjes de winter :')

Winter is echt prima maar helaas denkt lijf er anders over

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:49

Ik heb dit ook elke winter, blegh! Tenzij het vriest en overdag heerlijk het zonnetje schijnt.
Maar verder doe ik het liefst een winterslaap. 's avonds thuis koken, poetsen, de was enz? Pfff nog minder zin in dan normaal haha! Bij de paarden kom ik dan wel weer graag want dat is gewoon ontspanning. En daar zit geen haast of druk achter, dus dat zijn heerlijke uurtjes. Vooral met zo'n weer als maandag. Leek wel lente. Dan knap ik meteen helemaal op.

Ik pak vanuit de zomer altijd extra vitaminen idd en zorg ervoor dat ik regelmatig onder de zonnebank ga. Dat doet me ook goed moet ik zeggen en kom ik dan ook redelijk relaxed onderuit.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:11

xniieeenke schreef:
Bij mij elke winter ook zoiets, maar ik zelf denk aan een combinatie van een paar van de volgende dingen:
- Elke jaar kleine terugval in pfeiffer
- Vitamine D tekort in te winter
- Lage weerstand waardoor ik van elk griepje wat meekrijg

EDIT: goede vitaminepilletjes, veel frisse lucht snuiven & goed eten :) dat helpt ednk ik

Ik heb 2 jaar geleden ook pfeiffer gehad. 6 maand bijna thuis gezeten. Kan terugvallen op pfeiffer? Ik weet dat het in je bloed blijft zitten. Maar geraak je hier eigenlijk ooit uit?

Voor de rest weer, ik heb het de laatste 2 dagen ook weer moeilijk gehad. Hoewel het weer van maandag echt een opbeurder was. Maar gisteren en maandagavond echt huilbuien gehad voor zeker een kwartier lang. Hoewel ik me vandaag wel weer een beetje beter voel. Gaat op en af zeker?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:14

CalipsoLover geen idee. Hoorde van 2 mensen laatst dat kennissen van hun wel terugvallen hadden elk jaar, geen idee of je er overheen groeit of zo :? zou het zelf ook wel willen weten!

Beterschapjes :*

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:20

xniieeenke schreef:
CalipsoLover geen idee. Hoorde van 2 mensen laatst dat kennissen van hun wel terugvallen hadden elk jaar, geen idee of je er overheen groeit of zo :? zou het zelf ook wel willen weten!

Beterschapjes :*

Hmm, ga ik dan toch eens vragen aan de huisarts als ik nog eens langs ga…

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:04

Ondanks dat dit topic op dit moment stil is meld ik me hier toch.

Ik heb al jaren in januari-februari-maart dat ik helemaal klaar ben met de kou, donker en regen.
de herfst overleef ik wel omdat ik dan naar december kan toeleven ( ik ben een enorme feestdagen-fan :') ).

januari bouwt mijn dip zich op en eind februari begin maart zit ik echt op het hoogtepunt ( nu dus ) -O- .

Ik ben hondsmoe, eet alles wat los en vast zit ( met als gevolg dat ik veel aankom ), en boven alles is mijn humeur all over the place. Buiten dat ik stik chagrijnig ben heb ik idd nergens zin in, en reageer ik alle frustraties die die gevoelens opwekken af op mijn naasten.

Ik ben me nu aan het oriënteren op een lichtherapielamp, omdat het echt de spuigaten uitloopt. Mijn ouders zijn te nuchter om het echt te snappen ( die vinden me gewoon chagrijnig. ) dus dat zorgt voor nog meer frustraties en onbegrip.

Hopelijk zijn er hier ook nog mensen met een 'late' winterdip?

Dottie0991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 01:26

Ik had het eigenlijk elk jaar zodra het minder weer werd dat ik in een dip begon te raken, heb wel behoorlijke dip momentjes gehad maar lang niet zo erg als het in het verleden geweest is dus daar ben ik wel erg blij mee. Maar ik ben er wel heel gevoelig voor

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 01:50

Ik heb er ook heel veel last van. Zo erg dat mijn relatie er van kapot gegaan is omdat ik vaak chagrijnig ben..

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 03:47

Ik heb ook elke winter een week of 2 winterdipje, dit jaar heb ik een winterdip die in december begonnen is en maar niet wilt eindigen, er zijn dan ook wel een hoop nare dingen gebeurd dit jaar. Ik pak nu sinds 2 weken vitamine D, maar voorlopig merk ik weinig beterschap.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 04:45

Ik heb juist last van een zomer-depressie. Nu de dagen weer langer worden en de temperatuur hoger... Verschrikkelijk.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 07:52

Voor de mensen die net als ik overdag heel de dag binnen zitten op school/werk kan het ook helpen om afentoe naar de zonnebank tegaan. Mijn vitamine D is momenteel tegen de ondergrens getest. Moet zeggen dat ik me wel beter voel nu ik afentoe ga zonnen. Wel even opletten dat de zonnebank de juiste lampen heeft. Weet even niet meer welke maar dat is heel snel te vinden op google.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:51

Eh - dat is het halve verhaal.
Je kunt in NL de helft van het jaar gewoon geen vitamine D aanmaken, daar heb je zonkracht 4 voor nodig (zie de website van het knmi; we hebben nu 3).

Dus hoe gezond buitenlucht ook is in de winter, om je vitamine D op peil te houden is "moderne, vegetarische levertraan" het parool.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-03-16 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:55

Seltje schreef:
Ik heb ook elke winter een week of 2 winterdipje, dit jaar heb ik een winterdip die in december begonnen is en maar niet wilt eindigen, er zijn dan ook wel een hoop nare dingen gebeurd dit jaar. Ik pak nu sinds 2 weken vitamine D, maar voorlopig merk ik weinig beterschap.

Naar hoor!
Een dip kan erg goed een reactie zijn op nare gebeurtenissen - dan is het fijn voor je weerstand om vitamine D te slikken, maar dat is van een andere orde dan de narigheid verwerken.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:08

Ik meld me ook. Van alles geprobeerd om me fatsoenlijk door de winter heen te kunnen slepen. O.a. lichttherapie en suplementen, maar dat gaf bij mij geen verschil. Ik kwam bijna mijn bed niet meer uit. Liep rond als een zombie en mijn kop was net een tijdbom. Ik kon vanuit het niets compleet ontploffen en in janken uitbarsten. Er zijn destijds ook verschillende dingen gesneuveld, omdat ze op het verkeerde moment, op de verkeerde plek lagen. Alles behalve tof dus. Ben uiteindelijk naar de huisarts gegaan en die heeft me antidepressiva voorgeschreven. Ik start er in oktober mee en bouw een maart weer af. Heb dit nu al een paar jaar en dat gaat goed *\o/* Nog heb ik af en toe zo mijn momenten, maar de scherpe kanten zijn eraf.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:10

Ik moet zeggen heb er deze winter weinig last van gehad omdat het niet echt een koude winter was. Woon gunstig blijkbaar heeft hier maar 1 week gevroren en 1 nacht gesneeuwd toen was mijn humeur wel om te schieten := . Geniet heerlijk van het lente weer van de afgelopen dagen voel me gelijk een stuk lekkerder in me vel nu de dagen langer worden.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 22:37

Hey bokkers! Ik ben even ook niet actief geweest dus wist niet dat er nog mensen op gereageerd hadden.
Bij mij bleek het toch niet alleen een "winterdip" te zijn. Na het zoveelste dokter bezoek heeft mijn huisarts gemerkt dat mijn schildklier te traag werkt… En ja hoor, ik bleek hypothyreoïdie te hebben. Dit verklaarde mijn depressie gevoel, sufheid, bijkomen, concentratieproblemen… en noem maar op. Ik zit nu aan de medicatie en moet binnenkort beginnen met hormoonvervangers