Vriend rookt doet niet zijn best om te stoppen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 16:31

Argai schreef:
Ik vind het persoonlijk niet kunnen om te eisen dat je vriend stopt met roken. Je wist dat hij rookte toen je hem ontmoette.
Hij moet uit zichzelf stoppen, niet voor jou. Andere gaat het toch niet werken.
Steun je hem wel in het proces? En wilt hij wil echt stoppen? Er zijn meerdere oplossingen dan alleen kauwgom. Je hebt bijvoorbeeld bepaalde pilletjes die goed moeten helpen. Daarvoor moet je wel naar de huisarts gaan. Maar dan krijg je wel goede begeleiding.

Ja ik wist het inderdaad maarja ik heb er toen in de verliefdheid een beetje doorheen gekeken.. ook zei hij dat hij er toch wel mee ging stoppen..
Ik probeer hem ermee te steunen door het af te lijden als hij er zin in heeft, meegegaan de kauwgom halen en hem zo min mogelijk in situaties te brengen waarbij hij zin heeft om te roken. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik hem nogmeer moet helpen. Ook zie ik hem zeker niet elke dag dus moet hij het toch echt zelf kunnen..
Ik zal het er eens over hebben om naar de huisarts te gaan (samen) voor die pilletjes en goede begeleiding. Eens zien of hij daarvoor open staat.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:32

Dat hij rookt, das zijn punt. Is het voor jou een probleem dat jij dus ''mee rookt'' of dat ie longkanker krijgt
Spoiler:
(Longkanker is niet in alle gevallen gerelateerd aan roken, iemand die niet rookt, kan net zo goed longkanker krijgen. Maar dat is een andere discussie.)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:34

_San87_ schreef:
Captain schreef:
Ben je zijn moeder of vriendin?
Dat is ook gewoon een dooddoener. In een relatie mag je prima je ongenoegen over zaken of gedragingen uiten, helemaal wanneer je samen een woonruimte deelt en je eigen gezondheid meeweegt. Dwingen, nee. Eisen, nee. Ongenoegen uiten, absoluut.

Dat mag je vinden. TS wist al dat hij rookte toen ze een relatie met hem begon. Ik kan me voorstellen dat je dan op een wolk zit en het allemaal wel goed ziet komen na een paar maanden. TS, een verslaving is echt lastig, dan mag je het slap vinden dat hij toch elke keer een sigaret opsteekt maar dan heb je gewoon nog geen idee wat een verslaving inhoud.

Dus accepteer dat hij rookt, dat hij hieraan verslaafd is en hij al erg geminderd is voor JOU, of ga bij hem weg.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 16:37

Yv_ schreef:
Voor jou als niet-roker is het misschien slap, voor mij als roker die al eens wat pogingen heeft gedaan om te stoppen, kan ik me zijn dingen héél goed voorstellen :j.
Als ik druk aan het werk ben, of mijn huis aan eht schoonmaken ben of weet ik veel wat, maal ik ook niet om die sigaretten. Maar het moment dat ik een paar seconden niets te doen heb, dan komt die trek naar een sigaret naar boven. Tijdens mijn stoppoging ging het thuis prima, maar zodra ik op de tv iemand zag die aan het roken was, kreeg ik moeite. Of als ik bij iemand in de buurt zat die rookt en naar buiten ging om te roken. Al jááááren ging ik altijd mee, toen ineens niet. Was lastig.
Poging is me ook niet gelukt trouwens :').

Als hij trouwens buiten rookt, hoef jij je nergens zorgen over te maken. Die rook blijft buiten, enige wat je mee naar binnen krijgt is de stank.

Ja ik snap zeker dat het heel moeilijk is. Hij rookt inderdaad buiten. Als hij er binnen eentje opsteekt worden mijn ouders gek en bij hem thuis ook. Er wordt gewoon niet in huis gerookt hier en bij hem thuis. Maar hij rookt dan bijv. wel in de auto.. Doet het raam wel een kier open maar toch blijft het echt hangen..

fiehie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:38

Omdat ik dit best wel een interessante discussie vind : iets verbieden in een relatie

In jou geval TS, niet bot bedoeld, maar je wist waar je aan begon. Mijn vriend rookt ook, ik absoluut niet maar hij rookte al voor we samen waren. Ik vind het dus niet aan mij om te eisen ermee te stoppen.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:38

Ik lees dat hij eigenlijk niet wilt stoppen. Ik zou er dan geen druk achter zetten. Laat het uit zichzelf komen. Als hij wilt stoppen dan zal hij wel iets ondernemen.
Zolang hij niet uit zichzelf wilt stoppen gaat hij toch niet stoppen. Als je er niet mee kan leven dan kan je het beste weg gaan.

Elin_

Re: Vriend rookt doet niet zijn best om te stoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:40

Arme vriend... het is toch zijn leven? Ieder mens heeft maar 1 leven die die moet leven Hoe hij het wil. Een relatie komt er dan bij in feite maar hij mag wel zijn leven bepalen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:42

Wees je wel bewust dat het stoppen ook weer verandering teweeg kan brengen, bijv. 10 kg meer vriend erbij :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:43

senna21 schreef:
Wees je wel bewust dat het stoppen ook weer verandering teweeg kan brengen, bijv. 10 kg meer vriend erbij :+
Ja, of een vriend die wel fatsoenlijk kan proeven, niet meer grauw is en niet uit z'n bek stinkt.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 16:46

senna21 schreef:

Dat is weer meer om van te houden hé ;-)

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 16:47

_San87_ schreef:
senna21 schreef:
Ja, of een vriend die wel fatsoenlijk kan proeven, niet meer grauw is en niet uit z'n bek stinkt.

Nu hij geminderd is zei mijn moeder zelfs al dat zijn huid er echt beter uitziet.. Het is gewoon vervelend als ik bij hem in de buurt ben daarna gelijk mijn kleren in de was moeten omdat alles naar rookt stinkt...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:47

Misschien wil ie wel over op dampen? Zo ben ik drie jaar geleden gestopt. Krijg je nog wel (als je dat wilt) nicotine binnen, maar geen teer en alle andere zooi. En ja, ik weet dat er nog niet veel bekend is over de (on-)schadelijkheid op lange termijn, maar van roken zijn die wel bekend. Er zijn inmiddels al veel onderzoeken gedaan waarbij geen narigheid kwam bovendrijven. Behalve dan een ondeugdelijk onderzoek waarbij de dampvloeistof tot een veel te hoge temperatuur verhit werd en er daardoor formaldehyde vrij kwam. Engelse gezondheidsdienst beveelt het nu juist aan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:48

kiwiwitje schreef:
Dat hij rookt, das zijn punt. Is het voor jou een probleem dat jij dus ''mee rookt'' of dat ie longkanker krijgt
Spoiler:
(Longkanker is niet in alle gevallen gerelateerd aan roken, iemand die niet rookt, kan net zo goed longkanker krijgen. Maar dat is een andere discussie.)

Zal mijzelf even quoten.. Want denk dat je er overheen gelezen hebt?
Je zei trouwens dat hij al niet in huis bij jou of bij hem rookt. En dat hij in de auto rookt. Van wie is die auto eigenlijk?

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 16:49

Maar de meeste zeggen eigen dat ik er OF mee moet leren leven Of bij hem weg moet gaan.
Ik zou het verschrikkelijk vinden om bij hem weg te gaan om zo'n klote reden als roken... daarvoor houd ik teveel van hem. Maar ermee leven heb ik echt geprobeerd maar ik blijf me er zo aan irriteren...

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:50

Toen ik op eerste date/ontmoeting met mijn huidige vriend was (2,5jaar geleden) kwam ik erachter dat hij rookte. En ook echt flink roken, al meerdere jaren. Ik heb meerdere redenen waarom ik hier tegen ben. Niet alleen bij hem maar bij iedereen. Aangezien het ieder zijn eigen keus is heb ik toen gewoon gelijk gezegd dat ik er niet van houdt en geen intieme relatie wil met onder andere een roker (incl. Alle redenen). }> Toen heeft hij die avond niet bij mij in de buurt gerookt. Ook snapte hij mij redenen. Een eerdere poging een jaar geleden om ermee te stoppen was hem niet gelukt.
Toen we 2 maanden later een relatie kregen/serieuzer gingen daten is hij van de 1 op de andere dag gestopt uit zichzelf. *\o/* Sindsdien heeft hij nog maar 1x een sigaret gerookt, na een enorme ruzie.

Het kán dus wel! Maar omdat je al even een relatie hebt met hem heeft hij veel minder drive om te stoppen. Mijn vriend had het ook zwaar maar had wel een goede motivatie...
Verbieden lukt je helaas niet en dat moet je ook niet willen. In mijn ogen moet je vriend het doen uit liefde voor jou en liefde voor zichzelf denkende aan alle nadelen! Óf moet jij het hem 'gunnen' vanuit liefde voor hem. Ik zal hem eerder proberen te motiveren en realistisch na laten denken. Indien dit niet helpt zal ik de relatie stoppen.
Heel vervelend! Óf jij hebt een onaardige vriend of ik heb een veel te aardige haha. <3 Denk aan jezelf en je eigen leven en de toekomst die jíj wil met hem en of roken daarbinnen past of niet.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 16:52

kiwiwitje schreef:
kiwiwitje schreef:
Spoiler:

Zal mijzelf even quoten.. Want denk dat je er overheen gelezen hebt?
Je zei trouwens dat hij al niet in huis bij jou of bij hem rookt. En dat hij in de auto rookt. Van wie is die auto eigenlijk?

Ja voor mij is het een aardig punt dat ik mee rook en hij er dus longkanker van kan krijgen... Is inderdaad waar dat het niet hoeft maar waarom zou je het risico willen lopen?
Tja de auto is van hem.. maarja ik zit er toevallig wel naast. Nu heeft hij een nieuwe auto gekocht en haalt deze over een week op. Toch zonde als je die auto gelijk verpest door erin te gaan roken. Tja is wel zijn eigen keuze maar ik vind dat wel zonde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:52

lelberse schreef:
_San87_ schreef:

Nu hij geminderd is zei mijn moeder zelfs al dat zijn huid er echt beter uitziet.. Het is gewoon vervelend als ik bij hem in de buurt ben daarna gelijk mijn kleren in de was moeten omdat alles naar rookt stinkt...

Ik snap helemaal wat je bedoelt :). Mijn huis stinkt af en toe ook gewoon naar rook, als mijn vriend buiten heeft gestaan komt er een walm mee. Zelf heeft hij dat niet door, maar ik wel.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 16:57

Gebruiker201 schreef:
Toen ik op eerste date/ontmoeting met mijn huidige vriend was (2,5jaar geleden) kwam ik erachter dat hij rookte. En ook echt flink roken, al meerdere jaren. Ik heb meerdere redenen waarom ik hier tegen ben. Niet alleen bij hem maar bij iedereen. Aangezien het ieder zijn eigen keus is heb ik toen gewoon gelijk gezegd dat ik er niet van houdt en geen intieme relatie wil met onder andere een roker (incl. Alle redenen). }> Toen heeft hij die avond niet bij mij in de buurt gerookt. Ook snapte hij mij redenen. Een eerdere poging een jaar geleden om ermee te stoppen was hem niet gelukt.
Toen we 2 maanden later een relatie kregen/serieuzer gingen daten is hij van de 1 op de andere dag gestopt uit zichzelf. *\o/* Sindsdien heeft hij nog maar 1x een sigaret gerookt, na een enorme ruzie.

Het kán dus wel! Maar omdat je al even een relatie hebt met hem heeft hij veel minder drive om te stoppen. Mijn vriend had het ook zwaar maar had wel een goede motivatie...
Verbieden lukt je helaas niet en dat moet je ook niet willen. In mijn ogen moet je vriend het doen uit liefde voor jou en liefde voor zichzelf denkende aan alle nadelen! Óf moet jij het hem 'gunnen' vanuit liefde voor hem. Ik zal hem eerder proberen te motiveren en realistisch na laten denken. Indien dit niet helpt zal ik de relatie stoppen.
Heel vervelend! Óf jij hebt een onaardige vriend of ik heb een veel te aardige haha. <3 Denk aan jezelf en je eigen leven en de toekomst die jíj wil met hem en of roken daarbinnen past of niet.

Roken past gewoon niet in mijn plaatje.. en tja sommige dingetjes die hij doet vind ik ook niet helemaal geweldig maar ik zal nooit overal om gaan zeiken. Maar dat roken is gewoon echt een punt voor mij. Ik heb echt het gevoel dat hij dan toch minder van mij houd dan dat hij zegt omdat hij gewoon door rookt. Dit heb ik ook tegen hem gezegd en hij zegt dat dat helemaal niet waar is en dat hij zielsveel van me houdt...

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:05

Hij is toch al aardig aan het stoppen als die er nu nog maar 2 á 3 rookt per dag zoals je in je OP zegt.
Niet teveel over zeuren, gewoon zeggen dat die rekening moet houden met jou. Verder kan je hem niet dwingen op wat voor manier ook. En ik hoop echt dat je ook voor jezelf aan de pil bent gegaan en niet alleen maar voor je vriend...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:06

lelberse schreef:
Ja voor mij is het een aardig punt dat ik mee rook en hij er dus longkanker van kan krijgen... Is inderdaad waar dat het niet hoeft maar waarom zou je het risico willen lopen?
Tja de auto is van hem.. maarja ik zit er toevallig wel naast. Nu heeft hij een nieuwe auto gekocht en haalt deze over een week op. Toch zonde als je die auto gelijk verpest door erin te gaan roken. Tja is wel zijn eigen keuze maar ik vind dat wel zonde.

Het is zeker zonde van de auto. Maar het is zijn keuze. En ik zou dan het stukje''ik vind het zonde'' maar gewoon buiten beschouwing laten. Ik vind het ook zonde als iemand zijn auto om een paal vouwt, maar ja, daar kan ik niks aan doen. Dat jij er last van hebt is iets anders. Dan kun je er voor kiezen niet meer met hem mee te gaan in de auto. Of dat hij niet rookt waar jij bij bent. Dus niet in de auto als jij daar in zit, niet waar jij bij staat. Want wat ik begrijp wonen jullie niet samen.
Ik vraag mij wel af, of je dan ook niet vreselijk last hebt van de stank uit zijn mond. Die is niet te harden als mensen roken? Hoe reageert hij daar op, of is dat niet bespreekbaar?
Gaat hij uit? Drinkt hij Alcohol? Ja heel banketstaaf gezegd, wat hij met zijn gezondheid doet, gaat jou niet zo bijzonder veel aan.. Dat is zijn keuze. En als je niet met zijn keuze kan dealen.. Zit er maar 1 ding op denk ik..
Edit:
Dat je twijfelt aan zijn gevoel voor jou door dit roken, is Echt heel onredelijk van jou. Roken is een verslaving. Hij is al geminderd VOOR jou. Goed, daar zal hij inmiddels ook wel volledig achter staan. Maar om helemaal te stoppen, is meer nodig dan wilskracht. Iemand kan niet stoppen met roken omdat een ander dat van hem verwacht. Zeker als je er zo'n punt van maakt en zo'n druk op zet dat hij dat echt moet, gaat het voor hem niet makkelijker worden. Je duwt hem in een hoekje waar hij niet uit kan. Een relatie is geven en nemen. En hij geeft heel veel door al te minderen. Je hebt echt niet half in de gaten wat een verslaving voorstelt. Sorry, maar dat blijkt uit al je woorden.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:10

Heb niet alle post gelezen maar wil mijn zegje even doen.
Ik rook zelf, vriend niet, en hij hoeft mij echt niet te vertellen dat ik moet stoppen(en doet dit ook niet, maar stel hij zou zo reageren zoals jou, dan daaaag). Iedereen bepaald zijn eigen leven, jij wist voor die tijd dat hij rookte dus zeur er dan niet over anders had je geen relatie moeten beginnen.
Misschien heel kort door de bocht, maar ik heb een behoorlijke hekel aan zulke dingen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:10

lelberse schreef:
Roken past gewoon niet in mijn plaatje.. en tja sommige dingetjes die hij doet vind ik ook niet helemaal geweldig maar ik zal nooit overal om gaan zeiken. Maar dat roken is gewoon echt een punt voor mij. Ik heb echt het gevoel dat hij dan toch minder van mij houd dan dat hij zegt omdat hij gewoon door rookt. Dit heb ik ook tegen hem gezegd en hij zegt dat dat helemaal niet waar is en dat hij zielsveel van me houdt...

Nou ik vind je dus wel een zeurdoos :o
Je wist waar je aan begon, hij houdt van je, minderd flink, rookt buiten, doet pogingen om te stoppen etc. etc.

En nog zeik je..... kom je met dit soort praat zoals hierboven, ppffff als ik ergens allergisch voor ben.....
als ik je vent was, was ik zelf al gillend weggerend :=

Schijnbaar besef jij niet wat een verslaving betekend....anders praat je wel anders.

En dat zeg ik als NIET roker :Y)

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:11

Ik geloof niet dat je vriend niet van je houdt omdat hij blijft door roken. Ik vrees dat dit is door verslaving, angst en ongedisciplineerd (in hoeverre dit kan bij een verslaving). Het getuigd wel van houden van dat hij al minder rookt namelijk!
Maar ik snap je gedachtegang wel hoor. Alleen hij heeft het voorheen in de relatie ook gewoon mogen doen, dus dan snap ik dat hij weinig zin heeft om dan opeens nu wel persee te moeten stoppen. Ik geloof erin dat je voor liefde alles doet voor elkaar; mits je hiertoe in staat bent en de andere persoon voldoende terug doet en uiteraard je relatie een goede basis heeft. Echter ziet niet iedereen het zo en dat is best lastig. Alleen uitmaken omdat hij rookt klinkt inderdaad als een 'oppervlakkige keuze'. Maar ik denk dat er nooit een goede reden is om het uit te maken; er zijn altijd ' ja maar' en andere oplossingen namelijk!
Maak je dus niet druk om welke keuze je ook maakt maar kijk naar je gevoel en praat er eens rustig over. Maak anders eens een prioriteiten lijstje van dingen die jij absoluut niet deert in een relatie. En vraag dit ook aan hem om te doen.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 17:15

krimpenaar schreef:
Hij is toch al aardig aan het stoppen als die er nu nog maar 2 á 3 rookt per dag zoals je in je OP zegt.
Niet teveel over zeuren, gewoon zeggen dat die rekening moet houden met jou. Verder kan je hem niet dwingen op wat voor manier ook. En ik hoop echt dat je ook voor jezelf aan de pil bent gegaan en niet alleen maar voor je vriend...

Ja toen hij met de kauwgom begon is hij eigenlijk gelijk geminderd naar 2 a 3 per dag. Toen zei hij zelf dat hij het wel jammer vond dat hij er die dag 2 gerookt had maar ik moedigde hem juist aan dat het goed ging en dat dat al veeel beter is als hiervoor en dat ik trots op hem was. Maar nu blijft hij al een paar weken een beetje hangen zegmaar, wel geminderd maar stopt niet.
Sinds 2 dagen geleden heb ik juist weer het idee dat hij weer meer is gaan roken. Dat zit me erg dwars...
Ik ben inderdaad wel voor mezelf aan de pil gegaan maar als ik hem niet had ontmoet en geen vriend had gehad was ik niet aan de pil gegaan.. En hij kwam ermee dat dat hem wel goed leek. En nou snap ik wel dat aan de pil gaan niet te vergelijken is met stoppen met roken maar toch kwam hij ermee en ik heb het gedaan en nu kom ik ergens mee en kan het dus blijkbaar niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:16

listiglistje schreef:
lelberse schreef:

Nou ik vind je dus wel een zeurdoos :o
Je wist waar je aan begon, hij houdt van je, minderd flink, rookt buiten, doet pogingen om te stoppen etc. etc.

En nog zeik je..... kom je met dit soort praat zoals hierboven, ppffff als ik ergens allergisch voor ben.....
als ik je vent was, was ik zelf al gillend weggerend :=

Schijnbaar besef jij niet wat een verslaving betekend....anders praat je wel anders.

En dat zeg ik als NIET roker :Y)

Het kan heel erg opluchten en helpen bij het relativeren om even flink te zeuren. Laat TS lekker, ze klaagt even op Bokt en vraagt om advies.