Vitamine tekort lotgenoten en tips! (of mensen met pds)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djeradalover

Re: Vitamine tekort lotgenoten en tips! (of mensen met pds)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:12

Sinds wanneer valt bloedprikken onder het eigen risico dan? Ik heb daar nog nooit een rekening van gehad, terwijl het aantal keren dat ik ben wezen bloedprikken in een jaar niet op 2 handen te tellen is zo vaak. Maar, 1x met de ambulance mee en ik was al door mn eigen risico heen...

Magnesiumtekort herken ik de symptomen ook heel erg van, kan je dit ook laten testen dmv bloedonderzoek?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:58

Tcm62 schreef:
Het testen van je bloed is eigen risico van je ziektekosten verzekering, dus HA zal je dat niet zo maar weigeren, vraag ook je schildklier te testen

Kan een schildklier probleem een vitamine D tekort veroorzaken?

Djeradalover schreef:
Magnesiumtekort herken ik de symptomen ook heel erg van, kan je dit ook laten testen dmv bloedonderzoek?

Volgensmij kan dat wel.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:29

Fijn, ga ik vragen aan mn huisarts dat met het volgende bloedonderzoek ook mee te nemen!

Wb het op schildklier laten testen, volgens mij staat een vertraagde of snel werkende schildklier los van vitamine D te kort.
Mijn schildklier werkt prima maar zonder de divisun heb ik wel een vitamine D te kort en met divisun blijft mn waarde hangen op 70. Hebben meer mensen daar last van dat de waarde niet verder omhoog gaat op een gegeven moment? Voelt mijn lichaam zich goed ofso bij deze waarden?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:37

Djeradalover schreef:
Fijn, ga ik vragen aan mn huisarts dat met het volgende bloedonderzoek ook mee te nemen!

Wb het op schildklier laten testen, volgens mij staat een vertraagde of snel werkende schildklier los van vitamine D te kort.
Mijn schildklier werkt prima maar zonder de divisun heb ik wel een vitamine D te kort en met divisun blijft mn waarde hangen op 70. Hebben meer mensen daar last van dat de waarde niet verder omhoog gaat op een gegeven moment? Voelt mijn lichaam zich goed ofso bij deze waarden?

Okee want ik heb mijn bloedwaarden thuisliggen en de waarde van het schildklierhormoon is ook aan de lage kant (net boven de ondergrens). Dus dacht misschien heeft het met elkaar te maken.

Er waren trouwens nog een aantal dingen verhoogd maar de arts doet hier verder niks mee.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:44

Mijn moeder heeft B12 en ijzer tekort en slikt hier Fero-Gradumet voor, dit helpt goed! Dit kun je laten voorschrijven bij je huisarts en halen bij de apotheek. Ik weet niet of het zonder recept van huisarts gehaald kan worden.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:54

Dat kan je idd niet zonder recept van de arts meekrijgen Horse_xx.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:57

ik heb veel tekorten. dit door veel darmproblemen en een gbp,
nu op moment een vit d tekort en een behoorlijk vit b tekort.
ik sta onder behandeling van een mdl arts, de vorige artsen vonden mijn tekorten niet zo'n ramp.
internist en gbp arts.

hoop nu alles op peil te krijgen en weer gezond te gaan worden!!

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:19

Ik heb ook vitamine D tekort en mijn huisarts rade mij aan om een flesje vitamine D voor kinderen te kopen bij de Hema. Moest het flesje in 1 keer opdrinken en dat elk half jaar herhalen.
Ik voel me stukken beter en sindsdien niet meer ziek geweest! Daarvoor had ik elke maand wel wat..

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:20

EJuniorJoost ik wou dat mijn gehalte van D 37 was mijne is gevaarlijk laag hij was 13 maar is w,s weer gezakt

bij mij hielpen pilllen en die gore spuitjes niets, ik zou injecties krijgen uit zwitserland ik wacht daar al n hele tijd op intussen:(

eienlijk klopt er van mijn hele systeem geen reet meer maar t D tekort spant de kroon

heel vervelend

heb verder nog niks gelezen wilde dit alvast typen lees morgen de rest even door

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:21

magicmist schreef:
ik sta onder behandeling van een mdl arts, de vorige artsen vonden mijn tekorten niet zo'n ramp.
internist en gbp arts.

mdl arts ? maag darm lever arts?

vit D tekort kan btw wel echt veel schade geven hoor

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:23

Quir schreef:
[MWS] B12 Tekort Deel ll

Misschien dat je hier wat mee kan. Ik heb b12 tekort, omdat ik t niet opneem. Dus pillen helpen dan ook niet, zet nu elke week een injectie met b12 en voel me daar veel beter door!

kijk ik zou zulke injecties ook krijgen maar dan vit d nl had die niet meer maar zwitserland wel maar die piep huisarts is errug laks 9en ik heb zo mn principes)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:28

Crypto schreef:
magicmist schreef:
internist en gbp arts.

mdl arts ? maag darm lever arts?

vit D tekort kan btw wel echt veel schade geven hoor

ja maag lever darm arts. maandag geweest voor 2e opinion
ik zal het verhaal uitleggen:

in oktober 2012 heb ik een gastric bypass gehad.
uiteindelijk ben ik hiermee bijna 80 kilo kwijtgeraakt.
super! ik was meer dan dik tevreden.

in januari 2013 kreeg ik echter klachten.
Soms een zeurende pijn in de maagstreek. Soms liep ik krom van de pijn, maar verder was het te behappen.
vanaf dat moment diverse onderzoeken en medicatie gekregen.

Soms was de pijn even weg, maar kwam ook weer terug.
In augustus 2014 raakte ik zwanger en de pijn werd alsmaar erger en erger.
Omdat ik zwanger was kon ik niet verder met eventuele onderzoeken.
in deze periode ontstond een behoorlijk vit d tekort en vit b tekort, waarvoor ik tabletten en injecties kreeg.

In mei ben ik bevallen van een gezonde zoon!
helemaal gelukkig.

Doordat de pijnklachten aanhielden ben ik 3 augustus geopereerd. daar vonden ze een darmhernia en diverse verklevingen. Probleem opgelost dachten we.
Echter 4 augustus begon ik met braken en 5 augustus kreeg ik een spoedoperatie, omdat ik een ileus had. Dit werd veroorzaakt doordat mijn darm om een hechting was gedraaid.
Ik heb een maagsonde erna gekregen en had gelukkig verder geen complicaties.

Al met al mocht ik vrijdag het ziekenhuis verlaten.
het weekend ging redelijk goed, maar maandags kreeg ik weer een pijnaanval.De pijn is echter wel heftiger dan voor de operaties.
Ben toen weer met spoed opgenomen en kreeg ik 2 zeepklysma's.
Donderdag mocht ik weer weg. De pijn was redelijk onder controle, maar geen oorzaak verder te vinden.

Begonnen met movicolon en daar raakte ik gigantisch van aan de diarree.
Ook zaten er veel onverteerde etensresten in mijn ontlasting.
Er is toen een afspraak gemaakt met de mdl arts om dit te bespreken.

Een week later ben ik dus weer opgenomen. Met dezelfde pijnklachten.Dit x nog heviger.
Diverse onderzoeken weer gehad, maar er is niets uitgekomen.
Ik ben dus naar huis gestuurd met pijnmedicatie. oa oxynorm en tramadol.
Daarnaast gebruikte ik ferrofumaraat, duspatal en wederom movicolon, omdat het weer vast zat.
In het ziekenhuis gebruikte ik ook slow k en thiamine.
vanwege laag kalium gehalte.
omeprazol gebruikte ik, maar dit moest ik stoppen van de arts.

mijn pijnklachten zijn dus niet te verklaren.
de pijn zit nagenoeg altijd rondom de maagstreek.
is zeurend aanwezig.lijkt soms op hongergevoel.
vaak aanvallende stekende pijn. niet gerelateerd aan eten of dergelijke.
ontlasting is wisselend. dan dun dan verstopt.

nu ben ik maandag op sec. opinion geweest. mijn vitamines zijn niet goed( vit b1 en vit d)
ik heb van de andere artsen geen medicatie gekregen voor dit. wat de huidige arts dus niet snapte.
hij vermoed dat mijn pijnklachten neuropatisch zijn( zenuwpijn).
dit doordat de buik te vaak open is geweest. en als je dan ook nog tekorten heb aan vit b( sturen de hersenen aan), dan wordt dit alleen maar erger.

we beginnen nu dus met eerst de vitamines eens op peil te krijgen en te kijken wat dit doet in relatie tot de pijn.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 04:18

heftig de maagpijn enzo herken ik btw wel sorry wil graag langer typen maar ben te moe

sterkte veel sterkte

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 06:45

Hier een paar jaar geleden ook flink vit d tekort. Toen begonnen met divisun en ondertussen neem ik capsules in olie. Ook sinds die tijd last van pds en dat gaat ook met ups en dowms. Laatst bezoekje aan huisarts omdat ik vit d en andere waardes weer even wou laten testen (ivm de opslag van vit d) maar ook voor b 12 en derg. Vond de huisarts niet nodig, als ik elke dag wat nam zou het wel goed zijn... Ben letterlijk afgescheept met een vragenlijst om te kijken of ik stress heb. Maar goed doe gaat de papierbak ik. Heb al veel gekke dingen gezien, maar zo onserieus genomen ben ik nog nooit... wat moet je hier nu mee?? Weer een andere huisarts, ik was door verhuizing net veranderd.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:54

Ik zou wel gaan voor een andere huisarts hoor cemlys! Als hij je niet serieus neemt geeft jou dat ook geen vertrouwen in hem en ga je alleen maar aan jezelf twijfelen terwijl dat nergens voor nodig is! Vit. D tekort moet gewoon serieus genomen worden, door iedere arts, klaar.

Toen mijn hb 5.9 was werd ik daarover gebeld door een andere huisarts (terwijl ik had gezegd dat ik wilde dat mn eigen huisarts me zou bellen, maar die was vrij), hij zag in mijn dossier staan dat ik een eetstoornis heb, dus volgens hem moest ik maar eens wat meer gaan eten want dit tekort was vast ontstaan door mijn slechte voedingstoestand?! Ik heb ja amen gezegd en de volgende dag naar mn eigen huisarts gegaan, die tenminste weet dat mijn eetstoornis geen echte stoornis meer is en dat ik met mn 60 kg echt niet ondervoed ben (zelfs in 2 maanden 8 kg aangekomen :D). Van mn eigen huisarts kreeg ik toen wel de ferrofumaraat.
Dat tekort was namelijk ontstaan door bloedingen, en in een maand tijd was het mijn lichaam nog niet geluky het tekort zelf aan te vullen en ik moest na het traplopen in huis gewoon op de grond gaan zitten om bij te komen en niet flauw te vallen.

Wisten jullie trouwens dat een vit. D tekort samen kan hangen met depressie?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:09

Jawel
Toen ik zo laag in mn vit d zat kon ik een paar uur werken en daarna minimaal zoveel uur bijslapen. Mn lichaam kon echt niet meer. Daarbij ook vrij depressief. Of het echt depressie is durf ik niet zeggen. Maar ik was allesbehalve blij, en kon weinig positief zien

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:16

Zeer herkenbaar! Hier ook prikkelbare darm, ben een HSPer en al 2x burn-oud gehad. Daardoor sinds 10 jaar bezig met vermoeidheid en dan vooral om hier vanaf te komen.

Pas sinds kort wat dingen die blijvend lijken te werken. Magnesium smeren: ben ik nu maand mee bezig en ben er echt wat energieker door. Nog steeds moe aan het einde van de dag, maar sindsdien niet meer tussen de middag moeten slapen.
Ben nu gestart met B12 + foliumzuur bijslikken (van SanaCore, Foliumzuur, Adenosyl en Methyl) en ben m'n voedingspatroon aan het bijstellen.

Hoeveel suikers eet je per dag TS? Daar wordt je ook echt moe van en rusteloos en lusteloos.

Ik heb veel advies gekregen van Ellen van Zenzicare.nl
Geweldig behulpzaam is zij, weet waar ze het over heeft en heeft een realistische kijk erop. Zou haar zeker eens een berichtje doen

Succes en sterkte allemaal!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:22

Bij mij duurde t overigens echt wel een paar maanden voordat ik verschil merkte met vit B12. En dat ging toen heel geleidelijk. Werd toen wel een einde gemaakt aan heel veel vage klachten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:25

Ik heb door hier mee te lezen ook mijn B12 en D3 en laten opmeten in het bloed..kwam uit..D3= 73, en B12= 395
Na wat googelen lijkt me dat de D3 dan wat aan de lage kant zit? is het zinvol om daar een supplement voor te gaan gebruiken?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:30

Ik liet mijn bloed vorige maand testen en er kwam een waarde van 11 uit voor vitamine D.
Dokter zei dat het beter 40 zou zijn en dat is best eens langs de apotheker ging.
Pas toen ik veel op internet ging lezen en mensen tegenkwam zoals hier met veel hogere waardes als ik met serieuze klachten, begreep ik de ernst.
B12 en ijzer heeft ze blijkbaar niet getest.. moet je apart vragen, hoewel het bekend is dat D en B12 samen hangen.

Ik ben ook bijna altijd moe en nooit uitgerust en dat depressief gevoel herken ik heel erg.
Heb nu vitamine D smelttabletjes. Neem er al 3 in plaats van 1. Maar wil nu toch ook graag de hogere doseringen.

Zou het echt geweldig vinden als alle klachten opgelost kunnen worden met deze waarden op te schroeven. Snap niet dat zoveel artsen daar het belang niet van in zien.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:19

Elisa2 schreef:
Ik heb door hier mee te lezen ook mijn B12 en D3 en laten opmeten in het bloed..kwam uit..D3= 73, en B12= 395
Na wat googelen lijkt me dat de D3 dan wat aan de lage kant zit? is het zinvol om daar een supplement voor te gaan gebruiken?

Die waarde vind ik niet echt heel laag hoor. Volgensmij was het tussen de 50-100 goed. Optimumwaarde tussen de 80-100. En het is nu winter dus dan is de waarde al lager dan in de zomer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:26

Joy_Mennings schreef:
Elisa2 schreef:

Die waarde vind ik niet echt heel laag hoor. Volgensmij was het tussen de 50-100 goed. Optimumwaarde tussen de 80-100. En het is nu winter dus dan is de waarde al lager dan in de zomer.

Klopt, maar ik neem al extra vitamine D en heb fibromyalgie..dus ik ga het toch eens opschroeven om te kijken of dat verschil maakt aangezien mijn klachten in de winter veel erger zijn dan in de zomer.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:41

Elisa2 schreef:
Klopt, maar ik neem al extra vitamine D en heb fibromyalgie..dus ik ga het toch eens opschroeven om te kijken of dat verschil maakt aangezien mijn klachten in de winter veel erger zijn dan in de zomer.

Okee dan snap ik het wel. Mag ik vragen hoe de diagnose fybromyalgie bij jou is gesteld. Want loop zelf al meer dan een jaar met vage klachten en het gaat maar niet over. De klachten van fybromyalgie lijken hier erg op maar mijn ha zegt dat dit geen 'echte' ziekte is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:42

Ik pb je even!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:46

Elisa2 schreef:
Ik pb je even!

Okee