Onvruchtbaar door HPV vaccinatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:17

Er is geen correlatie, laat staan causaliteit aangetoond tussen de HPV-vaccinatie en onvruchtbaarheid.

En zelfs áls er een correlatie zou worden gevonden (dus meer HPV-vaccinaties gezet en meer onvruchtbare vrouwen), kun je er nog niet vanuit gaan dat die vaccinatie iets ermee te maken heeft, want die toenemende onvruchtbaarheid kan door talloze andere zaken worden veroorzaakt.

Ik zou je niet teveel zorgen maken TS, er wordt zoveel geroepen. Ik kan nu ook het verhaal de wereld ingooien dat migrainemedicatie bijdraagt tot vroegtijdige dementie oid, maar dat maakt het nog niet waar :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:18

Ondanks mijn ruime assortiment gezondheidsproblemen zien mijn eierstokken en baarmoeder er piekfijn uit. Heb de prikken gehad in 2008 toen ik 15 was. Als het je gerust stelt kan je ook eens een verwijzing naar de gyn vragen?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:19

Ik zal zeggen, Google eens. Dan kom je heel veel verschillende dingen tegen. Het is maar net wat je zelf wilt geloven..

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:24

Ik heb hem wel gehad.. Ik zat denk ik bij een van de eerste ladingen? Ben nu 17 en wordt 18 dit jaar, dus 5 of 6 jaar terug gehad.
Heb inderdaad al dingen gelezen van onvruchtbaar en ziektes en dingen, maar ik vraag me inderdaad af in hoeverre je die dingen direct kan wijten aan het feit dat je die vaccinatie hebt gehad.

Heb zelf nergens last van gehad na de prik en ben +/- een jaar na die prik (voor het eerst) ongesteld geworden.. Ga er dus ook niet vanuit dat ik niet vruchtbaar zou zijn.
RIVM zelf zegt overigens dat er geen lange termijn bijwerking zijn, en dat ze al eerder hebben getest?

Citaat:
Wat is bekend over de bijwerkingen op lange termijn?
Bijna 10 jaar geleden zijn veel jonge vrouwen voor het eerst ingeënt met het HPV-vaccin. Hun gezondheid wordt al die jaren in de gaten gehouden. Zij hebben geen klachten die door het vaccin veroorzaakt zijn. Het is niet te verwachten dat op lange termijn bijwerkingen zijn van het HPV-vaccin.

bron: http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... halskanker

zonnebloem18

Re: Onvruchtbaar door HPV vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:31

Jullie weten dat onvruchtbaarheid niet te maken heeft met ongesteld worden? Zie dat dat inmiddels al een paar keer is aangehaald, maar vrouwen die onvruchtbaar zijn worden ook gewoon ongesteld.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:37

Dat is ook niet altijd waar , zonnebloem. Ken situatie's genoeg waar dat het geval niet is. Het kan, maar je stelling dus dat vrouwen gewoon ongesteld worden ook al zijn ze onvruchtbaar klopt niet.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:40

Het is natuurlijk ook geen nieuws als miljoenen meiden ter wereld beschermd zijn tegen baarmoederhalskanker door deze prik. Nee die ene die misschien, heeeel misschien door deze prik onvruchtbaar is geworden, dat is interessant. Dat is nieuws wat mensen onthouden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:04

chanel1985 schreef:
Dat is ook niet altijd waar , zonnebloem. Ken situatie's genoeg waar dat het geval niet is. Het kan, maar je stelling dus dat vrouwen gewoon ongesteld worden ook al zijn ze onvruchtbaar klopt niet.

Klopt... niet alle vrouwen die niet of vermindert vruchtbaar zijn worden ongesteld.
Maar dat wil niet zeggen dat alle vrouwen die ongesteld worden vruchtbaar zijn.
En dat was het punt wat bedoeld werd.
Dat ongesteld worden niet betekend dat je vruchtbaar bent.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:08

Ja, dat bedoel ik dus ook, maar uit de andere reactie maak ik uit de ze bedoelde dat vrouwen gewoon ongesteld worden, ook al zijn ze onvruchtbaar, staat er ook letterlijk zo.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:16

Art_Ificious schreef:
Ik heb die prik enkele jaren terug gehad (zijn 3 spuiten in totaal) en merk eigenlijk niks van bijwerkingen.
Heb het wel tegen mijn zin gehad (beetje gedwongen door moeder en huisarts)
Heb gewoon altijd mijn menstruatie, nu minder door mijn spiraaltje. Maar aangezien ik mijn menstruatie krijg heb ik niet het vermoeden dat ik onvruchtbaar zou zijn.

Kan je overigens wel testen. Doen ze ook bij vrouwen die maar niet zwanger worden ondanks het vele proberen.

Meen je dit nou? Vruchtbaarheid heeft met zoveel meer dan alleen je menstruatie te maken. Dat jij netjes vloeit zegt dus werkelijk niets over je vruchtbaarheid

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:22

mijn zusje heeft ze gehad en heeft een ander half jarige zoontje op de aarde staan als ongelukje :P in haar geval dus niks aan de hand :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:38

o0eefje0o schreef:
Ik geloof dat dit nog niet officieel is aangetoont! Dit zijn dingen die geroepen worden Door de anti vaccinatie moeders. Er zijn niet meer dames on vruchtbaar als voor de vaccinatie alleen nu plakken ze er de sticker op dat het Door de vaccinatie komt.

Ik ben zelf helemaal niet anti vaccinatie, maar ik ga mijn dochters niet met Cervarix in laten enten. Ik heb mijn dochters tot nu toe laten enten volgens het rijksvaccinatieprogramma. Maar er is helemaal niets mis met jezelf goed in te lezen, de bijsluiter te lezen van een medicijn of vaccinatie en dan pas een afweging te maken.

Er is misschien nog niet aangetoond dat dit vaccin de vruchtbaarheid kan verminderen, maar het is ook nog niet bewezen dat dit vaccin daadwerkelijk baarmoederhalskanker kan voorkomen. Daarnaast staat er duidelijk in de bijsluiter van het vaccin dat er niets bekend is van de invloed die het op de vruchtbaarheid heeft.
Ik vind de risico's nu gewoon veel te groot om te enten. Er is gewoon nog weinig over bekend op de lange termijn en het heeft op de korte termijn al behoorlijk van voor bijwerkingen gezorgd.
Moeheidsklachten en hoofdpijnklachten zijn bewezen bijwerkingen na de inenting met Cervarix. Dit is gebleken tijdens de klinische studies. Het zijn beide bijwerkingen die zeer vaak voorkomen, bij meer dan 1 op de 10 doses vaccin. Ik vind dat erg veel. Wat als dit bijwerkingen/klachten zijn van blijvende aard?

Het is nog niet bekend is dat het daadwerkelijk bmhkanker voorkomt. Het vaccin zorgt er voor dat je lichaam de typen HPV virus waar tegen je bent geënt herkent. Het lichaam zou die dan vervolgens zelf opruimen.
Maar naast die typen HPV waar tegen je wordt geënt, zijn er nog meer HPV varianten die bmhkanker kunnen veroorzaken.

En het HPV virus hoeft ook niet altijd de cellen in de baarmoederhals te besmetten. En vaak ruimt je lichaam zelf het virus op, ook zonder vaccinatie.
Soms ruimt je lichaam het HPV-virus niet op en blijft het virus langer in de cellen van de baarmoederhals aanwezig. Het virus kan zorgen voor veranderingen in deze cellen. Maar ook deze afwijkende cellen verdwijnen ook vaak vanzelf.
Afwijkende cellen hoeven zich ook niet altijd te ontwikkelen tot bmhkanker en het duurt vaak 15 jaar van het moment van besmetting tot je daadwerkelijk bmhkanker krijgt.

Wie weet verander ik over een paar jaar nog van gedachten, maar op dit moment kies ik er bewust voor mijn dochters niet te laten enten. Regelmatige screening vind ik zelf voldoende. Ik ben ook bang dat dit vaccin ook een bepaalde mate van schijnveiligheid gaat geven, waardoor vrouwen niet meer deelnemen aan de screeningen.

Zelf denk ik dat het vaccin meer invloed zal hebben op je afweersysteem dan op je voortplantingsorganen, je vruchtbaarheid. Maar goed, op de lange termijn is er nog weinig over bekend. Je zou met je vragen naar de huisarts kunnen gaan.
Maar net zoals hier door sommige gezegd wordt dat het erg makkelijk is om klachten/bijwerkingen af te schuiven op de vaccinatie, zal een huisarts waarschijnlijk het ook wel wegwuiven.
Ik denk zelf dat de kans erg klein is dat hij wilt onderzoeken of je vermindert vruchtbaar bent. Vaak gaan ze ook pas na een jaar proberen zwanger te raken onderzoeken waarom het nog niet gelukt is.
Ik zou je er niet al te veel zorgen over proberen te maken en het los te laten.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 18-01-16 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:42

Ik zou er niet heel bang voor zijn eerlijk gezegd. Meestal komen dit soort geruchten op internet omdat een vrouw die de vaccinatie heeft gehad, onvruchtbaar blijkt te zijn. Het is dan natuurlijk heel makkelijk om op internet te schreeuwen dat het door het vaccin komt. Terwijl het in werkelijk er helemaal niets mee te maken hoeft te hebben. De vrouw kan door een andere ziekte onvruchtbaar zijn geworden (SOA die ze niet had opgemerkt bijvoorbeeld ) of onvruchtbaar geboren zijn. Maar daar hoor je vervolgens niets meer over. Zo komen de geruchten op internet en dat geldt niet alleen voor dit vaccin... Zo zijn er ook mensen die geloven dat autisme veroorzaakt wordt door vaccinaties. Is precies hetzelfde mee aan de hand, het zijn geruchten die op internet worden gegooid zonder wetenschappelijke achtergrond en er zijn altijd mensen die het geloven...

Of je wel of niet wilt vaccineren is uiteindelijk nog altijd je eigen keus, maar ik zou zelf niet zo snel de verhalen op internet geloven. Beter is om je door verschillende experts te laten inlichten en daarop je keuze te baseren. Niet door mensen die in het wilde weg wat op het internet flikkeren zonder consequenties.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:43

Franciee schreef:
Het is natuurlijk ook geen nieuws als miljoenen meiden ter wereld beschermd zijn tegen baarmoederhalskanker door deze prik. Nee die ene die misschien, heeeel misschien door deze prik onvruchtbaar is geworden, dat is interessant. Dat is nieuws wat mensen onthouden.

En dat is dus nog niet bewezen dat het baarmoederhalskanker kan voorkomen, laat staan dat er miljoenen vrouwen door de vaccinatie beschermd zouden zijn tegen baarmoederhalskanker.
En daarbij zijn er naast die typen HPV waar tegen je wordt geënt, nog meer HPV varianten die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:45

Art_Ificious schreef:
Ik heb die prik enkele jaren terug gehad (zijn 3 spuiten in totaal) en merk eigenlijk niks van bijwerkingen.
Heb het wel tegen mijn zin gehad (beetje gedwongen door moeder en huisarts)
Heb gewoon altijd mijn menstruatie, nu minder door mijn spiraaltje. Maar aangezien ik mijn menstruatie krijg heb ik niet het vermoeden dat ik onvruchtbaar zou zijn.

Kan je overigens wel testen. Doen ze ook bij vrouwen die maar niet zwanger worden ondanks het vele proberen.

Even heel off-topic; ook als je menstrueert kan je gewoon onvruchtbaar zijn.

Ts: stel je bent onvruchtbaar, er zijn nog heel veel manieren om toch een kind te kunnen krijgen. Onvruchtbaar zijn is niet het einde van de wereld.

je kunt het laten testen, maar is het nu wel aan de orde? Wil je perse nu kinderen?

Edit: overigens heeft alles bijwerkingen. In Duitsland bv moet je een formulier ondertekenen dat je bekend bent met de risico's van een ct scan. In Nederland heb ik dit nog nooit hoeven doen. Regelmatig onderzoek is in geval van bmhk vele malen efficiënter dan een prikje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:03

De meeste "bijwerkingen" die je op google vindt, zijn door mensen die sowieso al tegen vaccineren zijn de wereld in geholpen. :) Een vaccin móet aan bepaalde voorwaarden doen voordat het toe mag worden gepast, en het wordt echt heel lang getest zodat ze zeker weten dat het aan fie voorwaarden voldoet. Onvruchtbaar zal je er echt niet van worden.

Er zijn sowieso veel vrouwen die van zichzelf al onvruchtbaar waren. Als die er dan achter komen en dit soort verhalen gaan rond, schuiven ze die onvruchtbaarheid gelijk op de prik, terwijl vaak verder nooit is onderzocht of het daar ook echt door komt. Dat zetten zij dan ook weer op internet, en zo stapelen die verhalen zich allemaal op, en komt het internet vol te staan met dingen die niet waar zijn.

Kortom TS, laat je niet bang maken. Die prik is gewoon veilig, als er zo weinig bekend zou zijn over bijwerkingen zou hij ècht niet gegeven worden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:10

Maak een afspraak bij de huisarts en praat wat je dwarszit en ga niet artikelen op Facebook als bron zien voor jouw angst.

De huisarts kan je dan doorverwijzen naar een fertiliteits arts. Een paardenforum met een hoekje voor medische problemen word je ook noet veel wijzer van.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:52

Delphi schreef:
Ik ben zelf helemaal niet anti vaccinatie, maar ik ga mijn dochters niet met Cervarix in laten enten. Ik heb mijn dochters tot nu toe laten enten volgens het rijksvaccinatieprogramma. Maar er is helemaal niets mis met jezelf goed in te lezen, de bijsluiter te lezen van een medicijn of vaccinatie en dan pas een afweging te maken.

Er is misschien nog niet aangetoond dat dit vaccin de vruchtbaarheid kan verminderen, maar het is ook nog niet bewezen dat dit vaccin daadwerkelijk baarmoederhalskanker kan voorkomen. Daarnaast staat er duidelijk in de bijsluiter van het vaccin dat er niets bekend is van de invloed die het op de vruchtbaarheid heeft.
Ik vind de risico's nu gewoon veel te groot om te enten. Er is gewoon nog weinig over bekend op de lange termijn en het heeft op de korte termijn al behoorlijk van voor bijwerkingen gezorgd.
Moeheidsklachten en hoofdpijnklachten zijn bewezen bijwerkingen na de inenting met Cervarix. Dit is gebleken tijdens de klinische studies. Het zijn beide bijwerkingen die zeer vaak voorkomen, bij meer dan 1 op de 10 doses vaccin. Ik vind dat erg veel. Wat als dit bijwerkingen/klachten zijn van blijvende aard?

Het is nog niet bekend is dat het daadwerkelijk bmhkanker voorkomt. Het vaccin zorgt er voor dat je lichaam de typen HPV virus waar tegen je bent geënt herkent. Het lichaam zou die dan vervolgens zelf opruimen.
Maar naast die typen HPV waar tegen je wordt geënt, zijn er nog meer HPV varianten die bmhkanker kunnen veroorzaken.

En het HPV virus hoeft ook niet altijd de cellen in de baarmoederhals te besmetten. En vaak ruimt je lichaam zelf het virus op, ook zonder vaccinatie.
Soms ruimt je lichaam het HPV-virus niet op en blijft het virus langer in de cellen van de baarmoederhals aanwezig. Het virus kan zorgen voor veranderingen in deze cellen. Maar ook deze afwijkende cellen verdwijnen ook vaak vanzelf.
Afwijkende cellen hoeven zich ook niet altijd te ontwikkelen tot bmhkanker en het duurt vaak 15 jaar van het moment van besmetting tot je daadwerkelijk bmhkanker krijgt.

Wie weet verander ik over een paar jaar nog van gedachten, maar op dit moment kies ik er bewust voor mijn dochters niet te laten enten. Regelmatige screening vind ik zelf voldoende. Ik ben ook bang dat dit vaccin ook een bepaalde mate van schijnveiligheid gaat geven, waardoor vrouwen niet meer deelnemen aan de screeningen.

Zelf denk ik dat het vaccin meer invloed zal hebben op je afweersysteem dan op je voortplantingsorganen, je vruchtbaarheid. Maar goed, op de lange termijn is er nog weinig over bekend. Je zou met je vragen naar de huisarts kunnen gaan.
Maar net zoals hier door sommige gezegd wordt dat het erg makkelijk is om klachten/bijwerkingen af te schuiven op de vaccinatie, zal een huisarts waarschijnlijk het ook wel wegwuiven.
Ik denk zelf dat de kans erg klein is dat hij wilt onderzoeken of je vermindert vruchtbaar bent. Vaak gaan ze ook pas na een jaar proberen zwanger te raken onderzoeken waarom het nog niet gelukt is.
Ik zou je er niet al te veel zorgen over proberen te maken en het los te laten.

Hier ben ik het helemaal mee eens en heb precies hetzelfde gedaan voor mijn dochters. Goed ingelezen en ook besloten om mijn dochters hiervoor niet te laten inenten. De oudste 2 zijn nu 14 en 11 en heb ik mijn keus uitgelegd. En ze mogen van mij ook de keus maken om de vaccinatie wel te halen, maar nadat ze zichzelf hebben ingelezen zijn ze tot dezelfde conclusie gekomen en willen de vaccinatie niet.

Daarnaast is een andere variant van de vaccinatie (Gardasil of Garbarix, weet de naam niet precies meer) wel degelijk in opspraak geweest. Deze stof wordt alleen niet in Nederland gebruikt.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:01

Ik heb alle 3 de prikken gehad en was nogal vruchtbaar haha! Was gestopt met de pil en direct erna zwanger:)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:31

Fred_Kroket schreef:
Maak een afspraak bij de huisarts en praat wat je dwarszit en ga niet artikelen op Facebook als bron zien voor jouw angst.

De huisarts kan je dan doorverwijzen naar een fertiliteits arts. Een paardenforum met een hoekje voor medische problemen word je ook noet veel wijzer van.

Maar gaat een arts je doorverwijzen als je 18 bent en zegt dat je over een paar jaar kinderen wil? Lijkt me een beetje voorbarig...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:01

Resistance schreef:
De meeste "bijwerkingen" die je op google vindt, zijn door mensen die sowieso al tegen vaccineren zijn de wereld in geholpen. :) Een vaccin móet aan bepaalde voorwaarden doen voordat het toe mag worden gepast, en het wordt echt heel lang getest zodat ze zeker weten dat het aan fie voorwaarden voldoet. Onvruchtbaar zal je er echt niet van worden.

Er zijn sowieso veel vrouwen die van zichzelf al onvruchtbaar waren. Als die er dan achter komen en dit soort verhalen gaan rond, schuiven ze die onvruchtbaarheid gelijk op de prik, terwijl vaak verder nooit is onderzocht of het daar ook echt door komt. Dat zetten zij dan ook weer op internet, en zo stapelen die verhalen zich allemaal op, en komt het internet vol te staan met dingen die niet waar zijn.

Kortom TS, laat je niet bang maken. Die prik is gewoon veilig, als er zo weinig bekend zou zijn over bijwerkingen zou hij ècht niet gegeven worden.

helaas klopt dit verhaal van geen kanten. lees de posts van Delphi nog maar eens. Er is te weinig onderzoek gedaan naar de effecten van het vaccin op lange termijn. Kijk maar eens naar het DES-dabacle, ook te weinig bekend over de gevolgen na jaren en jaren en zie wat dat veroorzaakt heeft.
Zoals je er nu in staat is dus behoorlijk naief.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:04

Ik heb ondanks alles de prik niet gehaald. :) Voelde niet goed, in wezen is de groep die hem wel gehaald heeft "gewoon" een testgroep over wat het op lange termijn doet. :)
Zeker als je dan leest dat het niet eens tegen alle vormen werkt. Als je met een dergelijk relatief kort getest medicijn het risico gaat nemen dan wel liefst als het in het beste geval ook effectief werkt.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:15

[MWS] Hpv vaccinatie
Topic van 6 pagina's paar maanden geleden hierover

Ik heb hem gehad ruim 10 jaar geleden, geen problemen gehad toen, en nu ook niks wat daarmee te maken kan hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:03

benangelique schreef:
Resistance schreef:

helaas klopt dit verhaal van geen kanten. lees de posts van Delphi nog maar eens. Er is te weinig onderzoek gedaan naar de effecten van het vaccin op lange termijn. Kijk maar eens naar het DES-dabacle, ook te weinig bekend over de gevolgen na jaren en jaren en zie wat dat veroorzaakt heeft.
Zoals je er nu in staat is dus behoorlijk naief.

Mijn verhaal klopt wel. In dat andere topic was een vrouw die onvruchtbaar was. Wat kreeg de schuld? Ja, de vaccinatie. Echter was de oorzaak van de onvruchtbaarheid nog helemaal niet onderzocht, en toch wordt het gelijk daarop geschoven.

Ik vind dat kwalijk, niet omdat die prik zo geweldig is, maar omdat er onnodig angst wordt gezaaid! Meisjes van 14 die gelijk bang zijn dat ze vanalles onder de leden hebben, omdat er een paar eikels zijn die al hun kwaaltjes op een vaccinatie afschuiven. Dat is toch van de gekken?

Misschien weet je niet wat die prik op lange termijn doet, maar tot die tijd vind ik het erg dat er vanalles over wordt gezegd, en dat er dingen als onvruchtbaarheid op af worden geschoven.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:06

antje_vip schreef:
Dus wij zijn eigenlijk proefkonijnen? :+

Zo denk ik dus ook over deze hele prik. _/-\o_

Ik weet niet of je er onvruchtbaar van word, en dat is volgens mij nog nergens bekend want daar word het niet lang genoeg voor gegeven.