Delphi schreef:Ik ben zelf helemaal niet anti vaccinatie, maar ik ga mijn dochters niet met Cervarix in laten enten. Ik heb mijn dochters tot nu toe laten enten volgens het rijksvaccinatieprogramma. Maar er is helemaal niets mis met jezelf goed in te lezen, de bijsluiter te lezen van een medicijn of vaccinatie en dan pas een afweging te maken.
Er is misschien nog niet aangetoond dat dit vaccin de vruchtbaarheid kan verminderen, maar het is ook nog niet bewezen dat dit vaccin daadwerkelijk baarmoederhalskanker kan voorkomen. Daarnaast staat er duidelijk in de bijsluiter van het vaccin dat er niets bekend is van de invloed die het op de vruchtbaarheid heeft.
Ik vind de risico's nu gewoon veel te groot om te enten. Er is gewoon nog weinig over bekend op de lange termijn en het heeft op de korte termijn al behoorlijk van voor bijwerkingen gezorgd.
Moeheidsklachten en hoofdpijnklachten zijn bewezen bijwerkingen na de inenting met Cervarix. Dit is gebleken tijdens de klinische studies. Het zijn beide bijwerkingen die zeer vaak voorkomen, bij meer dan 1 op de 10 doses vaccin. Ik vind dat erg veel. Wat als dit bijwerkingen/klachten zijn van blijvende aard?
Het is nog niet bekend is dat het daadwerkelijk bmhkanker voorkomt. Het vaccin zorgt er voor dat je lichaam de typen HPV virus waar tegen je bent geënt herkent. Het lichaam zou die dan vervolgens zelf opruimen.
Maar naast die typen HPV waar tegen je wordt geënt, zijn er nog meer HPV varianten die bmhkanker kunnen veroorzaken.
En het HPV virus hoeft ook niet altijd de cellen in de baarmoederhals te besmetten. En vaak ruimt je lichaam zelf het virus op, ook zonder vaccinatie.
Soms ruimt je lichaam het HPV-virus niet op en blijft het virus langer in de cellen van de baarmoederhals aanwezig. Het virus kan zorgen voor veranderingen in deze cellen. Maar ook deze afwijkende cellen verdwijnen ook vaak vanzelf.
Afwijkende cellen hoeven zich ook niet altijd te ontwikkelen tot bmhkanker en het duurt vaak 15 jaar van het moment van besmetting tot je daadwerkelijk bmhkanker krijgt.
Wie weet verander ik over een paar jaar nog van gedachten, maar op dit moment kies ik er bewust voor mijn dochters niet te laten enten. Regelmatige screening vind ik zelf voldoende. Ik ben ook bang dat dit vaccin ook een bepaalde mate van schijnveiligheid gaat geven, waardoor vrouwen niet meer deelnemen aan de screeningen.
Zelf denk ik dat het vaccin meer invloed zal hebben op je afweersysteem dan op je voortplantingsorganen, je vruchtbaarheid. Maar goed, op de lange termijn is er nog weinig over bekend. Je zou met je vragen naar de huisarts kunnen gaan.
Maar net zoals hier door sommige gezegd wordt dat het erg makkelijk is om klachten/bijwerkingen af te schuiven op de vaccinatie, zal een huisarts waarschijnlijk het ook wel wegwuiven.
Ik denk zelf dat de kans erg klein is dat hij wilt onderzoeken of je vermindert vruchtbaar bent. Vaak gaan ze ook pas na een jaar proberen zwanger te raken onderzoeken waarom het nog niet gelukt is.
Ik zou je er niet al te veel zorgen over proberen te maken en het los te laten.
Hier ben ik het helemaal mee eens en heb precies hetzelfde gedaan voor mijn dochters. Goed ingelezen en ook besloten om mijn dochters hiervoor niet te laten inenten. De oudste 2 zijn nu 14 en 11 en heb ik mijn keus uitgelegd. En ze mogen van mij ook de keus maken om de vaccinatie wel te halen, maar nadat ze zichzelf hebben ingelezen zijn ze tot dezelfde conclusie gekomen en willen de vaccinatie niet.
Daarnaast is een andere variant van de vaccinatie (Gardasil of Garbarix, weet de naam niet precies meer) wel degelijk in opspraak geweest. Deze stof wordt alleen niet in Nederland gebruikt.