Anoniem schreef:Ik heb dus zelf wel emdr gehad maar deed toen niets. Weet nog, dat ik beelden moest oproepen.
Maar hoe kies je beelden, dat kon ik al niet want er was teveel.
Dat gaf al enige strijd met mijn therapeute toen...
Rot hoor, dat soort klungels!
...er is idd onder emdr therapeuten wel discussie: zou het het beste zijn, om het oudste trauma ooit te nemen...? (Dat kan iets kleins zijn, je springt vol vertrouwen van de hoge duikplank, er gaat iets mis, jij hebt pijn maar wordt uitgelachen.)
...of zou het beter zijn om het rotste beeld te nemen van wat technische heet 'de aanmeld klacht' (= daar kom je tenslotte voor, dat met die duikplank, dat is goed te handelen.)
....of toch weer iets anders, bijvoorbeeld iets kleins dat lijkt op of een onderdeel is van de aanmeldklacht, etc.
Maar als het als strijd gaat voelen, is in feite aan de basisvoorwaarde bij uitstek niet voldaan! Eerst een goede band, vertrouwen hebben in elkaar en dan op gegeven moment overleggen "op welke plek gaan we samen het oerwoud van jouw trauma's in?" - en doorgaans werkt het dan wel.
Bij emdr hoef je niet per se alles te vertellen - waarom zou je? De healing wordt gedaan in en door jouw eigen brein.
Maar het hoort te voelen als samen met iemand die je vertrouwt onderweg zijn (op een plek die dus naar is), belangrijke zaken 'moet' je melden. (Zo doe je dat als er vertrouwen is. Alle details is niet noodzakelijk.)
Ik heb ooit bij een herbeleving van een verkrachting een x aantal minuten met mijn handen voor mjn ogen gezeten. Peute wist van te voren van die verkrachting en wist op dat moment min of meer wat er speelde in mijn mind. En zij deed zachtjes 'links - rechts - links" op mijn knieën. Net zo lang tot ik mijn hoofd optilde en zei, dat ik toch zo @#$/^&*£€€%=÷×@$/^& kwaad was op die goser.
"Goed! Doe efkes uitrusten, voel je voeten op de grond, *wij zuchtten samen*, schud jezelf even uit....." (lang leve de pauzes van emdr!)
En daarna emdr op de woede op die goser!!!!!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-01-16 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt