PTSS, wie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:36

Ik lees hier dat veel mensen veel baat hebben bij emdr. Ik moet zeggen ik heb er helemaal niks aan gehad. Op de een of andere manier kan ik het alleen niet achter me laten. Soms moet je gewoon accepteren wat er gebeurt is. Ik kan dat niet.

Ik heb ptss gekregen door een zwaar ongeluk met een paard. Mijn huidige paard is wel een goede therapeut. Maar ik kan het niet achter me laten

Smee__

Re: PTSS, wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:38

Ik heb nog geen idee of EMDR wat gaat doen voor mij, maar heb er inderdaad wel veel positieve verhalen over gelezen. Dit wordt m'n vierde psycholoog dus ik hoop dat ik het nu eindelijk achter me kan gaan laten. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:11

NatalieLot schreef:
Ik heb ptss. Niet in die mate als wat andere hebben geloof ik. Maar goed. Ik heb een zwaar ongeluk gehad waar ik nog altijd last van heb

Nee, jouw gevoelens en emoties zijn net zo als die van alle anderen in dit topic. :(:)
Niet minder of wat dan ook.

Ook nog lichamelijk last?

Ik vind het "" fijn"" om veel herkenning hier van iedereen te lezen.
Maar ook verdrietig te weten dat zoveel mensen narigheid in hun leven gehad hebben.
Ook de mensen die mij een pb gezonden hebben.

Ik heb dus zelf wel emdr gehad maar deed toen niets. Weet nog, dat ik beelden moest oproepen.
Maar hoe kies je beelden, dat kon ik al niet want er was teveel.
Dat gaf al enige strijd met mijn therapeute toen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:28

Ik heb ook ptss en voor een deel ervan emdr gehad. Dat heeft voornamelijk mijn nachtmerries van 6 keer per nacht naar ongeveer 1 nacht in de 3 maanden 3 nachtmerries doen afnemen.
Ook mijn angst, paniek en vermijding is een stuk afgenomen. Het blijft altijd deel van me maar ik kan nu weer functioneren.

Ik heb ptss op het gebied van geweld, isolatie, hechting en binding en nog wat andere vlakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:35

Robijntjah jij werkt toch in de zorg?
Ik eerder ook maar kan slecht omgaan met conflicten en geweld. Wat ik enorm veel tegenkwam op het werk. Heb jij daar geen moeite mee?
( mag ook per pb natuurlijk of helemaal geen antwoord ook geen probleem)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:38

Sterker nog: Ik werk als ervaringsdeskundige in de psychiatrie. Op mijn huidige afdeling weinig geweld gelukkig maar in mijn werk kan ik dat goed handelen. Dan heeft het vaak ook andere oorzaken als dat mijn situaties hadden. Dat lag veel persoonlijker. En dat wil niet zeggen dat ik er totaal geen gevoel bij heb maar ik kan met dat gevoel omgaan en daar hebben we ook elkaar als collega's voor. Ik ken mijn grenzen inmiddels ook erg goed en dat werkt nu in mijn voordeel denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:55

Wat super dat je als ervaringsdeskundige werkt.
Dat wil ik ergens ook nog steeds wel.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:58

Ik heb het. Ik schrijf er veel over, heb ook een topic in het engels met een deel van mijn verhaal.

Ik heb EMDR therapie gehad, het heeft deels geholpen.
Maar ik ken ook veel tegenslagen. En soms is het lastig. Maar ik sla me er over het algemeen altijd wel doorheen.

Ook nog regelmatig nachtmerries of paniekaanvallen.
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 12-01-16 21:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:59

Als je er meer over wil weten staat mijn inbox open. Dan reageer ik alleen wel pas wanneer ik mijn laptop bij de hand heb haha.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:59

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:00

Ik heb de EMDR variant koptelefoon en 'tikjes' gehad en vond het heerlijk. Ik vond het klinken als een ouderwetse staartklok en werd er helemaal ontspannen van. Na zo'n behandeling was ik wel drie dagen echt bekaf en moest dan echt weer even opladen. Daarom had ik ook om de week een sessie ipv iedere week.
Na zo'n sessie ging ik lekker naar huis, maar er was een bed te verkrijgen op de interne afdeling voor het GGZ omdat sommige mensen zich na een EMDR behandeling even tijdelijk niet meer in de hand hebben.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:33

Ik krijg ook om de week EMDR inderdaad, en gelukkig op vrijdag dus daarna lekker weekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:35

Maar hebben jullie dan ook dat je echt een beeld in gedachte moet nemen?
En dat daar dan de 'lading' af moet?
Zo was het bij mij dus "vroegah"...en dat kon ik niet.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:44

Ja klopt. Ik hoorde dat de meeste mensen dan moesten huilen. Ik zat er met een emotieloos gezicht en vond het allemaal maar raar. Ik weet ook niet zo zeer of de EMDR volledig heeft geholpen omdat ik ook niet alles heb verteld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:47

Anoniem schreef:
Ik heb dus zelf wel emdr gehad maar deed toen niets. Weet nog, dat ik beelden moest oproepen.
Maar hoe kies je beelden, dat kon ik al niet want er was teveel.
Dat gaf al enige strijd met mijn therapeute toen...

Rot hoor, dat soort klungels!
...er is idd onder emdr therapeuten wel discussie: zou het het beste zijn, om het oudste trauma ooit te nemen...? (Dat kan iets kleins zijn, je springt vol vertrouwen van de hoge duikplank, er gaat iets mis, jij hebt pijn maar wordt uitgelachen.)
...of zou het beter zijn om het rotste beeld te nemen van wat technische heet 'de aanmeld klacht' (= daar kom je tenslotte voor, dat met die duikplank, dat is goed te handelen.)
....of toch weer iets anders, bijvoorbeeld iets kleins dat lijkt op of een onderdeel is van de aanmeldklacht, etc.

Maar als het als strijd gaat voelen, is in feite aan de basisvoorwaarde bij uitstek niet voldaan! Eerst een goede band, vertrouwen hebben in elkaar en dan op gegeven moment overleggen "op welke plek gaan we samen het oerwoud van jouw trauma's in?" - en doorgaans werkt het dan wel.

Bij emdr hoef je niet per se alles te vertellen - waarom zou je? De healing wordt gedaan in en door jouw eigen brein.
Maar het hoort te voelen als samen met iemand die je vertrouwt onderweg zijn (op een plek die dus naar is), belangrijke zaken 'moet' je melden. (Zo doe je dat als er vertrouwen is. Alle details is niet noodzakelijk.)
Ik heb ooit bij een herbeleving van een verkrachting een x aantal minuten met mijn handen voor mjn ogen gezeten. Peute wist van te voren van die verkrachting en wist op dat moment min of meer wat er speelde in mijn mind. En zij deed zachtjes 'links - rechts - links" op mijn knieën. Net zo lang tot ik mijn hoofd optilde en zei, dat ik toch zo @#$/^&*£€€%=÷×@$/^& kwaad was op die goser.
"Goed! Doe efkes uitrusten, voel je voeten op de grond, *wij zuchtten samen*, schud jezelf even uit....." (lang leve de pauzes van emdr!)
En daarna emdr op de woede op die goser!!!!!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-01-16 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:49

Ik snap wat je zegt. Bij mij is het een opeenstapeling van allerlei gebeurtenissen met verschillende personen(om t ff onduidelijk te maken haha), dus t was al vaag voor welke dingen ik eigenlijk kwam.
Alles is met elkaar verweven bij mij(misschien bij anderen ook wel zo??)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:56

Ik ben ooit begonnen, toen nog met wekelijks een sessie, bij hetgene waar ik het meeste last van had. Een ander heftig, ouder trauma was ik niet klaar voor om het zelfs maar in 1 woord samen te vatten. (Ik noemde het altijd maar "pesten" om het te ontwijken. Yeah, right. Met heel veel fantasie leek het in de verste verte een beetje op pesten. Maargoed, je moet toch wat.) Echter kwamen we er toen niet goed "door". Toen hebben we een paar 'objectief kleine' trauma's behandeld. Toen ben ik een tijdje gestopt met EMDR omdat ik te instabiel was. Daarna ben ik weer begonnen in de huidige "modus": af en toe een week opname met daarin heel veel therapie. Therapeut dacht dat de reden dat we niet goed door het 'hoofdtrauma' kwamen, was omdat het oudere, ook heftige trauma 'ervoor' zat. Toen hebben we die eerst behandeld. Ik kon er niet over praten, dus in eerste instantie heb ik het opgeschreven - in het Engels, omdat dat wat afstandelijker was. Therapeute heeft het toen vertaald en voorgelezen.
Na 3 weken (van 12 uur therapie per week) dat trauma behandeld te hebben, was het een klein beetje gezakt. Volgende keer dat ik weer voor een opname ging zijn we met het 'hoofdtrauma' verder gegaan omdat het niet meer 'geblokkeerd' werd door het andere trauma. Sindsdien maken we hele kleine stapjes met het 'hoofdtrauma'.
Het oudere trauma heb ik heel veel last van als ik eraan denk, maar ik denk er bijna nooit aan en word nauwelijks getriggerd, dus daar behoef ik wat mij betreft geen verdere behandeling op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:59

Nou, ik herken die kluwen heel goed!

Maar dat ontslaat een peut niet van haar verplichtingen: vertrouwen opbouwen en vanuit vertrouwen samen met jou verzinnen welke het beste het eerste kan
En dat kan donders goed diegene zijn, die JIJ het eerste de nek om wil draaien! !

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:10

Hier ook PTSS, krijg alleen geen EMDR omdat ze me te labiel vinden.... Maar je word nooit stabiel als ze niks proberen. Ik dring continue aan om EMDR maar ze sluiten me liever op, en daar ga ik niet mee akkoord. Mijn vastgestelde diagnose komt door verschillende dingen in het verleden oa, geestelijk en lichamelijk misbruik, Op school door 3 jongens hele nare ervaring, daarbij pesterijen van basisschool om mijn reuma.

Ik zie het leven soms echt niet meer zitten, en vorig jaar heb ik ook op de IC gelegen. Wat ik zo jammer vind is dat het GGZ zo bar en bar slecht is, en het eerst goed fout moet zien gaan.. Ik heb donderdag een heel spannend gesprek, ik hoop dat ik eindelijk de hulp ga krijgen die ik nodig heb. Buiten mijn PTSS heb ik namelijk ook borderline, add en dissociatieve stoornis ontwikkeld..

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:11

Hebben jullie ook wel eens herbelevingen waarin je volledig de grip op de realiteit kwijtraakt?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:13

Fish_n_Chips schreef:
Hebben jullie ook wel eens herbelevingen waarin je volledig de grip op de realiteit kwijtraakt?

Ja.
Maar ik moet eerlijk zijn, ik heb altijd (sinds mijn ptss) het gevoel dat ik buiten mijn eigen lichaam leef en niet alles mee krijg.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:15

Ja mijn herbelevingen komen in dissociaties, die zijn erg heftig en ben dan compleet onbereikbaar voor mijn omgeving. Soms zit ik zelfs zo diep in een herbeleving dat ik automutileerde om bij te komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:15

@ LS_fotos, er is een groep ggz therapeuten rond het thema 'treating trauma in psychosis'.
Niet dat ik ook maar beweren wil, dat er psychose bij jou zou spelen.
Maar : dit is een groep therapeuten die er voor kiest om minder stabiele klanten, al dan niet gecombineerd met 'bed op recept' etc na enige stabilisatie oefeningen gewoon emdr te geven, juist ook als de cliënt niet echt stabiel is.
Dat IS vakwerk, maar het kan en het bestaat - en het werkt goed.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:16

Hoe zit dat bij jullie trouwens met jullie naaste omgeving? Mijn ouders roepen steeds dat ze vinden dat het maar een keer over moet zijn en ik me aanstel.. Terwijl ik überhaupt nog moet beginnen met een behandeling -O- Merk echt dat geen steun krijgen van mijn ouders en sommige vrienden het echt heel erg zwaar maakt..

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:19

Ik heb het heel snel tegen mijn moeder verteld, maar ik weet niet of ze nu weet dat ik ptss heb. Vrienden weten het wel, die hebben me toen keihard laten vallen.