Ik heb het ook gehad, en dat kwam zo: ik trapte in een stuk glas... bij de huisarts uit mijn voet laten halen. Dokter: "je hoeft geen tetanusprik hoor"... En nee, ik kreeg geen tetanus... het was wel extreem warm weer en ik bleek later dus voetschimmel te hebben opgelopen.
Door de voetschimmel ontwikkelde ik dus het blaasjeseczeem...want ja, dat soort eczeem kan dus ook in de handen ontstaan als reactie op schimmel aan de voeten, vertelde de huisarts,
Dus dokteren met zalfje zus en zalfje zo en hormoonzalf (wat een beetje hielp tegen de jeuk)... uiteindelijk liep de pus uit mijn handen en voelde ik me grieperig.
Dokter werd wakker, en zette me op antibiotica dus al snel geen pus meer, geen grieperig gevoel meer, maar de schimmel aan mijn voeten (en dus ook die rottige superjeukende blaasjes handeczeem) ging pas over na schimmeldodende pillen te hebben gekregen, toen de dokter het te allemaal lang vond duren.
Oh ja, in al mijn vingernagels kwam een deuk te zitten over de hele breedte die me deed denken aan de rand die paarden met hoefbevangenheid krijgen... ik kan dus zeggen dat ik "hoefbevangen" ben geweest.
Maar man wat een gruwelijke jeuk kan alleen al die blaasjes eczeem (dus zonder die bacteriële infectie erbij) geven. Bij mij werkte cortisolzalf. En tegen het uitdrogen van mijn huid kreeg ik vaseline cetomacrogol. En het behandelen van de voetschimmel, toen hielden de blaasjes dus op.