Blaasjeseczeem, ik word gillend gek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:29

Ik ben er ook mee bekend, ik had er vroeger erg veel last van.
Wat helpt is hete, droge lucht en zon :D
Ik ben op gegeven moment een half jaar ongeveer door Australië gaan reizen en heb dus alleen maar zon en droge warme lucht op mijn handen gehad en toen was het weg (nadat ik er al jaren last van had). Ik heb er nu ook al 15 jaar geen last meer van.
Dus ik raad je een flinke reis naar een zonnig oord aan :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:37

Ik heb het ook gehad, en dat kwam zo: ik trapte in een stuk glas... bij de huisarts uit mijn voet laten halen. Dokter: "je hoeft geen tetanusprik hoor"... En nee, ik kreeg geen tetanus... het was wel extreem warm weer en ik bleek later dus voetschimmel te hebben opgelopen.

Door de voetschimmel ontwikkelde ik dus het blaasjeseczeem...want ja, dat soort eczeem kan dus ook in de handen ontstaan als reactie op schimmel aan de voeten, vertelde de huisarts,
Dus dokteren met zalfje zus en zalfje zo en hormoonzalf (wat een beetje hielp tegen de jeuk)... uiteindelijk liep de pus uit mijn handen en voelde ik me grieperig.
Dokter werd wakker, en zette me op antibiotica dus al snel geen pus meer, geen grieperig gevoel meer, maar de schimmel aan mijn voeten (en dus ook die rottige superjeukende blaasjes handeczeem) ging pas over na schimmeldodende pillen te hebben gekregen, toen de dokter het te allemaal lang vond duren.

Oh ja, in al mijn vingernagels kwam een deuk te zitten over de hele breedte die me deed denken aan de rand die paarden met hoefbevangenheid krijgen... ik kan dus zeggen dat ik "hoefbevangen" ben geweest. :')

Maar man wat een gruwelijke jeuk kan alleen al die blaasjes eczeem (dus zonder die bacteriële infectie erbij) geven. Bij mij werkte cortisolzalf. En tegen het uitdrogen van mijn huid kreeg ik vaseline cetomacrogol. En het behandelen van de voetschimmel, toen hielden de blaasjes dus op. *\o/*

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:49

Zoolgangster schreef:
Ik heb het ook gehad, en dat kwam zo: ik trapte in een stuk glas... bij de huisarts uit mijn voet laten halen. Dokter: "je hoeft geen tetanusprik hoor"... En nee, ik kreeg geen tetanus... het was wel extreem warm weer en ik bleek later dus voetschimmel te hebben opgelopen.

Door de voetschimmel ontwikkelde ik dus het blaasjeseczeem...want ja, dat soort eczeem kan dus ook in de handen ontstaan als reactie op schimmel aan de voeten, vertelde de huisarts,
Dus dokteren met zalfje zus en zalfje zo en hormoonzalf (wat een beetje hielp tegen de jeuk)... uiteindelijk liep de pus uit mijn handen en voelde ik me grieperig.
Dokter werd wakker, en zette me op antibiotica dus al snel geen pus meer, geen grieperig gevoel meer, maar de schimmel aan mijn voeten (en dus ook die rottige superjeukende blaasjes handeczeem) ging pas over na schimmeldodende pillen te hebben gekregen, toen de dokter het te allemaal lang vond duren.

Oh ja, in al mijn vingernagels kwam een deuk te zitten over de hele breedte die me deed denken aan de rand die paarden met hoefbevangenheid krijgen... ik kan dus zeggen dat ik "hoefbevangen" ben geweest. :')

Maar man wat een gruwelijke jeuk kan alleen al die blaasjes eczeem (dus zonder die bacteriële infectie erbij) geven. Bij mij werkte cortisolzalf. En tegen het uitdrogen van mijn huid kreeg ik vaseline cetomacrogol. En het behandelen van de voetschimmel, toen hielden de blaasjes dus op. *\o/*

Ergens vroeg ik het me ook af, of dit geen variant van voetschimmel is. Blijkbaar kan dat dus wel en dan gaat geen hormoonzalf helpen natuurlijk. Maar voetschimmel staat ook bekend om zijn blaasjes en jeuk en is bovendien besmettelijk door contact net het vocht in de blaasjes, waardoor het zich verspreid als de blaasjes knappen.

Verder zou ik toch een verwijzing voor een dermatoloog vragen. Mijn moeder heeft jarenlang ernstige eczeem gehad. Ze moest van de huisarts bij het schoonmaken en afwassen maar huishoudhandschoenen aandoen en verder flink smeren met een vettige crème. Na jaren en jaren van ellende en hormoonzalven, bleek mijn moeder allergisch voor zowel latex als een conserveringsmiddel in zalven, crèmes, shampoos etc..... Dus de twee dingen die ze moest doen, veroorzaakten juist de problemen.....

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:57

dadabo schreef:
Je verhaal is voor mij helaas heel herkenbaar.
Ik kreeg dit begin 2015 ook voor de eerste keer op mijn handen.
Na een doorverwijzing naar dermatoloog ben ik er achter gekomen dat het eczeem is veroorzaakt door een allergische reactie. Ik ben allergisch voor Methylisothiazolinone. Dit is een conserveringsmiddel wat in veel producten voorkomt. Nadat ik niet het juiste advies heb gekregen werd het alsmaar erger, echt om gek van te worden. Ik raakte hierdoor zo gestrest dat uiteindelijk mijn hele lichaam on der de eczeem zat. Gelukkig heb ik de juiste dermatoloog gevonden wie wel wist dit probleem op te lossen. Inmiddels mijd ik alle producten met Methylisothiazolinone, dat gaat goed.
Een foto van mijn hand toen het alweer iets beter ging.

[ Afbeelding ]

Als je meer info wilt, pb me gerust.

Ik precies t zelfde

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:06

yvje86 schreef:
Ik heb het ook, normaal gesproken alleen in de zomer.
Heel toevallig is het bij mij ook op komen zetten rond de kerst.
Gelukkig zijn de blaasjes bij mij nu aan het uitdrogen en jeukt het niet meer.
Normaal gesproken heb ik het een beetje op m'n hand en tussen mijn vingers.
Heb het echt nog nooit zo extreem gehad als deze keer, heel mijn handen leken wel gezwollen en ik had veel meer blaasjes dan normaal.

Bij de huisarts geweest en het was idd eczeem.
Ik heb ook een vette zalf meegekregen dat hielp bij mij wel.

Sterkte ts!

Grappig, ik herken bovenstaande deze keer ook bij mij zelf. Eind november lag mijn hele pink aan mijn linkerhand open, maar echt in de zin van een hele laag huid er af als of ik ernstig verbrand was. Ik heb het nog nooit zo erg gehad als het op is komen zetten eind november... Snachts zorgde dat ik mijn handen in het verband had zitten want ik krapte alles continu open. Heel frustrerend..

Mijn bethamethason zalf was op, dus moest eerst weer langs de huisarts voor een nieuwe. Nou dan ga je smeren de eerste 2 weken twee x per dag. De eerste 4 dagen verbeterd het behoorlijk en daarna kan je smeren wat je wilt maar blijft het hetzelfde (bij mij dan). Nu heb ik afgelopen week dus ontdekt dat er óveral op mijn handen plekjes op mijn handen ontstaan. Normaal damde ik het juist in door de zalf, maar nu lijkt het juist uit te breiden. Ik probeer er vanaf te blijven en de blaasjes vooral niet(!!!!!!) open te krabben/steken.. Dit werkt voor jezelf uiteindelijk alleen maar besmettelijk.

Ik probeer nu al die plekjes in te dammen met daar ook zalf op te smeren, alleen helpt het 0,0. Overigens heb ik het ook al jaren op mijn handen. Ze hebben mij getest op alle stofjes die voorkomen in leer (van de teugels) omdat je die natuurlijk ook in je handen hebt. Maar er was geen reactie op..

Ik lees hier even mee, toch fijn om te weten dat er lotgenoten zijn :')
Een hele tijd heb ik proberen te voorkomen dat ik mensen een hand moest geven omdat ik mijn handen het liefst onder de tafel of verborgen hield..

ikkeniet

Re: Blaasjeseczeem, ik word gillend gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:47

Wat ik van een vriendin heb gehoord, die blaasje heeft op haar handen en voeten.
Badderen in lauw water met een washandje met havermout erin.
Dit zorgt ervoor dat de blaasjes uitdrogen en is ook meteen jeukstillend. ( grootmoeders tip)
Ze heeft er het meeste last van in de winter. In een droge warme zomer, heeft ze veel minder last.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:40

Ik heb dit ook, maar ik weet wel waar het van komt. Ik kan niet tegen de lijm van sporttape en pleisters. Dan krijg ik dit ook en ik kan me overdag dan redelijk inhouden met krabben, maar krab alles open in mijn slaap...
Nu vermijd ik dus sporttape en pleisters zo goed als mogelijk. Welk stofje precies, weet ik niet.

Ik heb even gegoogled op Methylisothiazolinone, zie nu dat dat in producten zit waar ik niet tegen kan. Zo kan ik ook niet tegen robijn wasmiddel en andere dure wasmiddeltjes, maar tegen euroshopper en lidl wasmiddel weer wel.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 12:40

Enorm bedankt voor alle reacties, doet me echt goed dat er meer mensen zijn 'zoals ik'. :')
In mijn omgeving merk ik dat mensen zeggen 'ja goh vervelend die jeuk' en er verder niet echt aandacht aan besteden (wat nog wel logisch is ook) terwijl het voor mij nu echt een dagtaak is geworden.
Ook ik zit veel met mn handen onder tafel, ben heel erg bang dat mensen het vies vinden of erger nog, denken dat het besmettelijk is. Er worden echt handige tips gegeven hier, ik heb alles opgeschreven om uit te proberen als deze aanpak niet werkt!

De hormoonzalf (bètamethason) lijkt te helpen. Ben vannacht nog wel 2x wakker geworden van het krabben en knijpen, maar de jeuk- en pijnaanvallen lijkt qua tijd steeds minder lang te duren. Ik ga eerst een periode proberen hoe het met die hormoonzalf (+ vette vaseline erbij) en alles qua zeep en shampoo vermijden. Mocht dat niet werken ga ik weer iets anders proberen. :D

Heb ook een verwijsbrief liggen voor de dermatoloog dus daar zal ik komende week ook een afspraak bij maken.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 12:45

Goof schreef:
Ik ben er ook mee bekend, ik had er vroeger erg veel last van.
Wat helpt is hete, droge lucht en zon :D
Ik ben op gegeven moment een half jaar ongeveer door Australië gaan reizen en heb dus alleen maar zon en droge warme lucht op mijn handen gehad en toen was het weg (nadat ik er al jaren last van had). Ik heb er nu ook al 15 jaar geen last meer van.
Dus ik raad je een flinke reis naar een zonnig oord aan :+

Ik ga eens kijken wat mijn zorgverzekering hiervoor kan doen. :')

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:49

Ik heb dit afgelopen zomer voor het eerst gehad, wel enkel alleen bij mijn wijsvinger.
Heb toen ook zalf gekregen, maar nooit gebruikt, dag later was het ineens over :')
Ben te laat naar de dokter gegaan geloof ik! :P

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:02

Zoolgangster schreef:

:oo ik herken dit!
Ik ben jaren geleden op een nagel/spijker in het weiland getrapt en sindsdien heb ik het. En ook het deukje in mijn vingers komt regelmatig terug.
Dus dit zou ook een schimmel kunnen zijn?

Ik ga eens aan de oren van mijn huisarts hangen!

Ts, heb het ook al een jaar of 6. Niets helpt maar heb het niet zo zwaar. In warmte is het verschrikkelijk, deze zomer in Egypte waren mijn vingers helemaal vuil afgebladderd. En nu heb ik het ook wat vreemd is want heb het normaal alleen in de zomer/lente.

Maar, ik ga eens op zoek of het geen schimmel is dan.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:09

Ik heb het ook denk al 20 jaar. Het komt af en aan. Is hormonaal ook schijnbaar. Valt de laatste tijd gelukkig mee.
Krijg het ook met bruine pleisters ed en narcose (of een combinatie daarvan) die ik dus liever niet ga uitproberen. Haha.
Zal straks mijn zalf wel opzoeken

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:12

Jaren geleden heb ik dit ook gehad. Zalf van de dokter hielp niet. Maar wat wel hielp waren de producten van Zarqua, met name de handcreme. Dit is gewoon bij een goede drogist te koop. Er zit dode zee zout in en daarom werkt het zo goed. Ik heb het daarna nooit meer gehad en ik had altijd overal eczeem en allergieen. Het kan dus overgaan! Succes!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:13

Mocht het bij de dermatoloog niets worden. Denk dan nog eens aan een Allergoloog.. Ik ben daar per toeval ooit terecht gekomen. Terwijl de dermatoloog gewoon met zo'n hormoonzalfje begon. En verder zei; leer er maar mee leven..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:29

Ik heb het ook, soms op mijn handen maar vooral op mijn voeten. En dan niet op mijn voetzool naar er gewoon bovenop. Het jeukt vre-se-lijk, maar goed, dat hoef ik jullie niet te vertellen..

Ik smeer voor het slapen gaan anti-jeuk van de paarden erop. Dat kalmeert en koelt prima, en voelt prettig. Zalfjes van de dokter helpen niet, en bij mij komt het tegelijk met stress, dus soms ook hele perioden geen last.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:53

Ik had blaasjes op mijn voet. Idd in combinatie met voetschimmel. Wat bij mij goed hielp naast de zalf van de huisarts. Was weleda billetjes zalf voor baby's. Zit calendulan en zink in. Dit zorgde er voor dat de huid wat rustiger werd een minder jeukte. En verder als jeuk te erg werd onder de koude kraan.

Helaas is de schimmel nog niet weg heb het al bijna 1,5 jaar. Maar omdat ik nu zwanger ben kan ik niet alles gebruiken. Maar het is nu wel onder controle en jeukt het bijna niet meer.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:00

Aria_zz schreef:
Zoolgangster schreef:

:oo ik herken dit!
Ik ben jaren geleden op een nagel/spijker in het weiland getrapt en sindsdien heb ik het. En ook het deukje in mijn vingers komt regelmatig terug.
Dus dit zou ook een schimmel kunnen zijn?

Ik ga eens aan de oren van mijn huisarts hangen!

Ts, heb het ook al een jaar of 6. Niets helpt maar heb het niet zo zwaar. In warmte is het verschrikkelijk, deze zomer in Egypte waren mijn vingers helemaal vuil afgebladderd. En nu heb ik het ook wat vreemd is want heb het normaal alleen in de zomer/lente.

Maar, ik ga eens op zoek of het geen schimmel is dan.

Daar is heel makkelijk achter te komen. Koop bij de drogist een tube Canesten Skin creme en als je weer eens last hebt smeer je die ipv de exceemzalf.

Zelf heb ik een zomer lang een plek gehad aan de binnenkant van m'n elleboog. Ik dacht een soort zonneallergie omdat het erger werd als het in de zon kwam. Dus maanden met een band om mijn arm gelopen als ik langer buiten moest zijn. Toen uit wanhoop eens Canesten gesmeerd (omdat dat ook heel erg jeukstillend werkt) en tot mijn verbazing werd het acuut minder!
Het was dus een soort schimmel ipv exceem. Toen ik daar eenmaal achter was was het ook zo over.

Misschien voor TS ook nog wel een idee om te proberen. Baat het niet schaadt het niet en zo'n tube zalf kost ook niet de wereld.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:55

Amaris dat hoeft niet. Ik moest een schimmelzalf gaan gebruiken die wel mag bij zwangerschap naar werd het alleenmaar weer erger mee. Toen heeft de ha overlegd met de dermatoloog welke zalf ik mocht gebruiken en kreeg en andere doe gelukkig wel werkt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:10

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk en het is zéker de moeite waard uit te zoeken waar het vandaan komt.
@Aria: de deukjes in mijn vingernagels kwamen in mijn geval vermoedelijk door de gifstoffen die de bacteriën maakten. Ik weet niet of het ook door voetschimmel alleen kan, maar wie weet heb je ook een bacterie opgelopen door die spijker.
Het is zeker verstandig naar de huisarts te gaan. :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:23

Hier ook herkenbaar. M'n vriend heeft hier al een jaar of 5 last van. Is begonnen op z'n arm door een muggenbult in een stressvolle periode (overlijden van zijn moeder). Daarnaast heeft ie veel last van allergieën. Voelt vaak alsof er een glassplinter in het bultje zit, daarna barst het open (als ie er vanaf kan blijven).
Ondertussen zit het op zijn benen, armen, handen en met periodes ook op zijn hoofd (contact met zonnebril), rug (zweet), nek en voeten. Het wordt erger door vocht en contact met bepaalde oppervlaktes, bijv de steuntjes van een zonnebril of tafel. Daardoor is het in de zomer altijd een stuk extremer dan in de winter.

Nog geen oplossing of verlichting gevonden. Hij gebruikt cortisonenzalf (cultivate?) en dat houdt het een beetje tegen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:28

Saintelette schreef:
Hier ook herkenbaar. M'n vriend heeft hier al een jaar of 5 last van. Is begonnen op z'n arm door een muggenbult in een stressvolle periode (overlijden van zijn moeder). Daarnaast heeft ie veel last van allergieën. Voelt vaak alsof er een glassplinter in het bultje zit, daarna barst het open (als ie er vanaf kan blijven).
Ondertussen zit het op zijn benen, armen, handen en met periodes ook op zijn hoofd (contact met zonnebril), rug (zweet), nek en voeten. Het wordt erger door vocht en contact met bepaalde oppervlaktes, bijv de steuntjes van een zonnebril of tafel. Daardoor is het in de zomer altijd een stuk extremer dan in de winter.

Nog geen oplossing of verlichting gevonden. Hij gebruikt cortisonenzalf (cultivate?) en dat houdt het een beetje tegen

Nog geen echte allergietesten laten doen? Bij mij is het zeker met 70% minder geworden door echt dingen uit de weg te gaan nu ik concrete dingen heb die ik niet aan mag raken

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:39

kiwiwitje schreef:
Saintelette schreef:

Nog geen echte allergietesten laten doen? Bij mij is het zeker met 70% minder geworden door echt dingen uit de weg te gaan nu ik concrete dingen heb die ik niet aan mag raken

Hij heeft ooit eens een bloedtest laten doen daarvoor en daar kwam uit dat hij extreem allergisch is voor graspollen, berken en nog wat zaken.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:21

Ik zal zowel de crème/zalf dan eens uitproberen en naar de huisarts/dermatoloog gaan.
Mijn huisarts zag er nooit graten in trouwens, wat ik best vreemd vond en vind.
Dus, super dat ik dit dan tegen kom en weer eens kan bekijken hoe en wat.

Ts, ik gebruik ook zeep met dode zee elementen van een natuursoort. Kwestie van zo min mogelijk artificieel te gebruiken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:25

Saintelette: Je kan een plakkertest aanvragen. Uit de bloedtesten bij mij kwam niet zo veel. Behalve hooikoorts en vis

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 18:58

Bij mij is het sinds zondag fractioneel beter, maar ik heb niet het idee dat er echt verdere vooruitgang in zit.
Ik word al een week lang elke ochtend heel vroeg wakker (tussen 4 en 6 gok ik) dus dat is wel vreemd. Ook is de jeuk s'ochtends het ergst, dan wrijf en krab ik mezelf helemaal kapot.
's Avonds is het weer erger dan 's middags.

Nu zit ik wel in een behoorlijke stressvolle periode (tentamenweken :n 8)7 ) en dat zal ook wel niet al te veel helpen.